Väckelse/ begynnande frikyrkligheten
Herrnhutismen.
Det är nästa stora väckelsegrenen. Om vi sammanfattar den internationella grenne, det är en 1700tals rörelse. Den kommer från Nicholaus Ludwig von Zinzendorf. Han levde 1700-1760. han kom att skapa något speciellt, som man ofta räknar är en del av pietismen. Det kan man ha olika synpunkter, men det kan man ha olika synpunkter. Han hade gått i skla i Halle, som var Pietismens högborg.
Vi nämnde om att det fanns ra skolor där för fattiga personer, men också för rikemansbarn som han. Han rörde sig i kretserna men trivdes inte riktigt. Mannen Francke som var professor och präst, han betonade om man skulle göra en riktig omvändelse, så skulle man gå igenom en ångestladdad botkamp innan man kunde uppleva försoningen.
Jag har en känsla att Zinzendorf var lite för glad för att brotta ner sig i ångesten, det var inte hans rörelse. Hans fortsätta utbildning var i wittenberg vilket var lutherska ortodoxins högborg. Han kändes inte rätt där heller, så han åkte tillbak till sitt gods. Han levde som en småfurste på sitt gods. Han var självbestämmande inom sitt område. Då kommer det några langsflyktiga böhmiska bröder som har sin historia tillbaka till John Huss. Dessa bröder hade sin tro och lära, en sorts förreformatorisk lära.
De frågor om möjlighet att åf bo på godset, de får det. Man bygger en stad åt dem. Den kallas Herrens beskydd Herrnhut.
Nu smälte zinzendorfs personliga religoisitet och böhmiska personerna, ihop till herrnhutismen. Vad står det för? Det är inte fråga om rätt lära. Det är luthersk ortodoxin. Det är inte fråga om rätt omvändelse, det är pietismen.
Här är det rågan om att ha en relationt ill Kristus, dagligen. Att leva med honom. Ett rätt hjärteförhållande osm man ibland uttryckte det. Det är vad som präglar det här, sedna finns det omvändelse och starka bibelanknytningen.
Det som också präglar dem är bönen. Jag vet inte om ni har hört talas om 100åriga bönen. Man hade inte bestämt sig för 100 år. Men någon skulle vara bedjande. Man avlöste varandra en efter en. Man höll på i 100 år bön. Det har varit inspirationen till 24/7 bön, som man gör på många ställen.
Det kom att bli en sorts kyrka, Zinzendorf blev biskop där. man ägnade sig åt att för att få veta guds vilja så lottar man fram guds vilja. Gammaltestamentlig tanke, urim och tummin och i i nt när man ska ersätta Judas. I NT så har vi ingen lottdragning efter pingstdagen, att heliga anden ska leda kyrkan.
Lottningen användes till skiftande saker, man lottade till den man skulle gifta sig med. De enda som inte behövde lottas ur var Zinzendorf och en vacker kvinna som han var kär i.
Lottningen från den här rörelsen har förts in i vårt tid. Ibland mannakorn en skål med ibbelord, det är herrhutismens idé. Är det någon som har stått på andaktsboken dagens lösen. Det är herrnhutismen, ett av bibelorden lottas fram. Det är en rörelse som lever kvar, det gör inte pietismen. Herrnhut finns kvar.
Det som den rörelsen mest är känd för, för de övergav de värsta avarterna. Det var sår och blodsmystik. Ett vältrande i blod och sår. I deras sångskatt finns det massa så, att få vara en blodigel, att få dvälja i jesus blåta klibbiga sår.
Det var ett deceinnuim, som det gick till överdrift, det byter alltid mycket men inte så mycket.
Det kom in i rörelsen genom att Zinzendorf träffade 2 stora radikalpietisterna Gottfrid Arnold, därifrån kom det.
Svenska historien
Vad av detta drabbar sverige. Den här rörelsen är i högsta grad missionernade. Pietismen är första rörelsen som missionerar, den speciella sätt som människor missionerar. Man låter människor bo i herrnhut och få personer bo där, och få lära känna relation till Kristus. När man har varit där ett tag så funderar man på kallelsen var är jag. Då är det ofta hantverkare som kan resa ut i världen och kan tjäna istt leverbröd men har sitt färmsta mål att sprida evangeliet. Vi har flera svenskar osm var i Herrnhut. Det var en skomakare osm spelade mycket för att sprida det till Sverige, han hette Elias Östergren.
Han var en av de alra viktigast,e han verkade i sydsverige och västergötland. Ibland tänker man att ibland så finns det spår av hans väckelse fortfarande.
Det var den speiclla typen av mission. Den missionen som inte kostade, man sände ut folk som jobbade sin inkomst och sprida evnageliet.
Det var mågna svenskar osm gick med i det här, en docent Arvid Grandin. Han var en huvudgestalt när han kom till den.
John Wesley kom till tro i london på ett herrnhutiskt möte. Men han fick inte sinnesfrid. Då åkte han till Herrnhut. Det var naturligt efterosom han kom på möte på herrnhut.
Vem möter han dä? Det är svensken Arvid Grandin. Där får han sinnesfriden som gör att han åker tillbaka itll england.
Tre stycken väckelsehärdar, kring herrnhutismen.
Stockholm.
Västergötland
sydsverige.
Herrnhutismen kom att få ett starkt fäste i skåne och blekninge. Frmaföraltl en prästman tog till sig herrnhutismen och spred den.
Gruppen i stockohlm försökte får några decennier skapa ett Herrnhut men inte långt ifrån. Man tog initiativet att bygga en statsdel. När man åker mot norrtälja på höger sida, det är kvartersnamn kring bergshamren. Gatorna heter himlabacken. Det var herrnhutiskt.
Problemet med byggandet var rika gemenskapt, var att de började bygga detta när botten gick ur byggmarkanden så de fick tom lämna kyrkobyggnanden. Tanken var att man skulle ha en statsdel präglad av kristna tankar. Man skulle ha dagis skolor osv.
(1740 talet kommer det till sverige)
sammanfattar genom att säga, det som är typiskt för herrnhutismen är att det kom att påverka kristenlivet i sverige långt mer än de specifika grupperna i stockholm m.m. den kom att påverka svenska kyrkan och kristenlivet i sverige.
En av anledningarna till detta är att den kom lite senare än radikalpietismen. Än del av stolliga radikalpietisterna gick hit från där och bejakade sakramentent och de hade en mer lugn kristendomsyn och de var inte i konflikt med samhället. Så myndigheterna gillade den gruppen bättre. Tro inte att de undgick förföljelser dock.
Då lämnar vi de 3 stora internationella väckelserna som kommer till sverige. Vi ska gå över till lokala väckelser.
Om man tar andra hälften av 1700 talet. Så kan man säga att det är en tid då pietism och herrnhutism går hadn i hand. Det blandas lite grann, ibland kallar man det för yngre pietismen. Det präglas av en rik andaktslitteratur. Också av en mer själavårdande predikan, inte bara upplysning och kunskapsförmedlning utan mer själavårdande. Den tredje är bibelläsningen som ökar.
Vilket kan låta konstigt, nämligen att Nya testamentet slår ut Gamla Testamentet i popurlaritet. Den kundem an känna sig igen i nöd tider och krigstider. Men nu blir NT mer populärt.
Den första jag tänker nämna är Henric Schartau.
Han är fader till schartauinismen. Som finns runt göteborg och västkusten. Han var domkyrkokommunister i Lund. Det var det märkliga att denna människa var han som skapade kyrklig väckelse på västkusten itne var där. som domkyrkokommunister kom han i kontakt med alla präster som läste i lund. De påverkade han genom sin personlighet. Genom sin seriositet. Det är det som präglar schartauinismen.
Det är en ganska mörk kristendomsform. På det sättet att man var mörk klädd när man gick gudstjänsten man tog avstånd från färgglada kläder. Allvarsam kristendomsform. Den måste man ta på allvar, det är inget glättigt.
Det som han tog starkast avstånd från var föreningskristendom. Det har använts mot frikyrklighet. I hans fall var det missionsföreningar, allt som inte var sockenkyrkan och församlingen.
Om man säger västkusten var ifnns det då. Halland bohuslän och göteborg undantaget öarna, och upp i västergötland och halva dalsland. Det är schartauanien. Men man kan kalla det för västsvenska kirstendomsformen.
Om man tittar på de här områden hur mycket frikyrklighet finns i de områderna?
Inte minst halland blir det riktigt tydligt, det finns väldigt lite frikyrklgihet. Frikyrkliga väckelsen slog aldrig rot där, man hade kyrklig väckelse. Södra dalsland, itne mycketfrikyrklighet, men i ålng period så samlade man in de största offren till svenska kyrkans mission. Så kyrkligt är det men itne frikyrkligt. Det har påverkat in i vår egen tid hur det ser ut.
Fromhetsmässigt så är det en konservativ fromhet. Teologiskt konservativ, det är kvinnoprästmotstånden är starkast där. det finns en koppling till schartauinsimen. Han dog 1825. han fick större spridning av idéerna efter han dött. Man gav ut en bok posutmt hans brev i andliga ämnen. Det var det som fick det att riktigt blomma ut.
Rast
Några lokala kyrkliga väckelser så fanns det i västergötland. 2 starka. Den ena röde sig bland prästen Jakob Otto Hoof. Hoofianismen kom från honom. Denne var kommuniser i svennjunga på 1820 talet han var en präst som godkändes av de mer andligt sinnade. Han kom i samband med en baksmälla få en helvetsivsion som fullständigt förändrande honom. Man kan le åt det, det intressanta är att det så fullständigt förändrade hans liv. Han kom i resten av livet stå i en svenskkyrklig väckelsetradition med starka diakonala drag. Tog hand om människor som skulel ott på fattighuset. Samtidigt så var försakelsen av lyx och flärden var viktig för honom. Och i allra högsta grad ett nykterhetsarbete.
Det är en sträng kristendomsform. Hoofianismen gick över i schartauinismen. Man kan inte se kskilland mellan dem idag. Det var Jakob Otto Hoof som påstod att kristen inte får skratta för då liknar du djävulen i helvetet som flinar över varje synd.
Det här är ett gammalt teologsikt ämne, få rman som kristen skratta.
Hans predikningar som senare ut i bokform i en postilla. Den lästes långt frma i framtiden. Tron blev aldrig säker och det fnans en änglsna i tron är jag riktigt frälst. Om man vi går till en annan del i västergötland.
Så hittar vi Landahl han hade 4 söner som blev präster. Då är vi lite längre norrut i västergötland. De flyttade runt. Lite mindre av försakelse och inte lika strängt, men kamp mot alkolismen och stort intresse för mission. Man brukar tala om det här som Landahls väckelse. Här har vi ex på människor som fotvandrade mer än 1 dag för att vara med på stora predikningarna hos Landahlarna..
Vi tar oss nu till småland. Där har vi en lokal väckelse kring en prästman som hette Peter Lorenz Sellegren. (prästman). Han var en göstabärling natu rmed utsvävningar måndag till lrödag och väldiga predikningar på söndag. Det var värre han suspenderas från sitt prästämbete, och fick en helvetessyn och blev fullstädnigt förändrad. Och han kom tillbaka till sin församling med en helt ny fromhet. Ganska sträng pietism men inte lika sträng som de 2 tidigare och godtog också lekmanpredikanter.
Waldenström missionkyrkogrundaren var en sorts Sellegrenare han läste han postillor och hörde till hans budskap.
Om vi tar ytterligare en person, så har vi i skåne Per Nyman. Han verkade ett tag på österlen och var påverkad av Schartau. Där finns det nästan ingen frikyrklighet. Det var mycket stark kyrklighet. Då behövdes inte frikyrkligheten. Han var strängt kyrklig, och var fientlig mot frikyrklig. Och hade vulgärt språk i sina predikningar och mycket djävul. Och han sattes under biskopen. Han var tvugen att lämna in hans predikningar innan han höll dem. Så biskopen var tvungen o ta bort en del. Då påstod man att han förlorade anden, de var inte alls samma sak. Det frispråkiga gillade folket och berördes av.
Nu till norr och Lars Levi Laestadius. Laestadieismen, här har vi en prästman. Också en man som hade det problematiskt med alkoholen men sedan okm att bli nykterhetskämpe. Sedan har vi specifika att det fanns en kvinna så fick betyda mycket som föredöme och som bibelstudieledare. Här har vi en sameflick som heter Maria Clemensdotter.
Hon kom att betyda förfärligt mycket. Den blev väldigt tuff. Den finns fortfarande kvar. Det är inte bara i norra sverige utan i finland och norge. Många har flyttat söderut och finns på andra håll än norrut. Här finns öst och väst laestadianer. Det är en sträng kristendomsform. Det speciella är formen av hänförelse eller extas som de ägnar sig åt. Det är framsprunget ur den specialla predikan som han och hans efterföljare hade.
Först betonade lagens stränghet, oerhört tuff förkunenlse över guds krav. Men i mitten så svänger pridkan till guds nåd och talar om försoning och förlåtelse. Inför kravet attman bekynner sin synd inför en annan människa. Det räcker inte att tyst be gud om förlåtelse. Då är det ett oerhört rikt evangelium. Då brukar man tala om evangelie blomsteränger. I skarven mellan lagen och evangeliet så uppstod exstasen. Då började kvinnorna som hukade sig dansa i bänkarna.
Det är en av rörelserna inom svenska kyrkan har protesterat mot nya förändraingar inom svenska kyrkan. De har gått över till egen sakramentsförvaltning. De firade sina gudstjänster på söndagkvällarna när man firade mässa i svenska kyrkan. De tar saken i egna händer då de inte ser svenska kyrkan som kyrkan som de alltid gojrt. Det är påväg att bli en egen luthersk kyrka i sverige.
Vi håller oss till norrland, nu talar vi om folkväckelser. De som inte är så särskilt lokala, då är vi på norrlandskusten. Där fanns gammalläseri. Det var en sorts lagisk pietism. Samtidigt med del av lutherska ortodoxin. En sträng lärouppfattning. Där predikan i stor utsträckning handlade om kunskapsförmedling. Inte så mycket av nåden.
Sen kommer nyläseriet. Det startade i pietå och gick både norr och söderut. Nyläseriet gör en nyupptäckt av luthers upptäckt av romarberevet om nåd. Det klyver väckelsefromehten på norrlandskusten. Det var inte så strängt, egna nattvardsutdelningarna förekom i hemmet och det var mycket lekmän. Det var stora konflikter mellan dem, att man befarade revolutionsstämningarna på norrlandskusten.
Det förekom slagsmål, när nyläsare hade varit på högmässan och prästen hade varit gammalläsare. Och de hade förkunnat om en dömande gud och de ville höra om kärleksfulla guden. Så de sökte upp prästen och det resutlerade i bråk.
Bibelböersättningen i stockohlm osv avstannade för att inte väcka för starka känslor i de ställerna där det fanns starka känslor. Det var stämmningarna med bondeuppror i tyskland. Det är också tidigt 1800 tal.
Den person som sedna fick ihop det här, det var en person som sedan kom att bli oerhört känd.
Carl Olof Rosenius. Prästosnen uppe på norrlandskusten. Han kom att stå som en central gestalt där man såg att det är samma gud osm dömer och förlåter. Det är det nya som kommer. Betoningen att det finns sanning i båda riktningarna. Gud är vred på synden och syndaren som inte har bekänt synden. Men gud är okcså en förlåtande gud. Den nya form av väckelse som kom att bli landsomfatting. Den stod carl Olof rosenius för och den kom att bli kallad nyevnagelismen. Han blev aldrig präst, han var lekman under hela sin tid.
Han kom in i en tvivelsperiod närhan studerade och han kom i kontakt med George scott, där var räddningen och han såg möjlighetne att verka utan att vara präst.
Nyevagelismen, rörelsen är nyevangeliska väckelsen. Säg inte att han var nyevangelist. Det är ett ord som inte existerar. Han var en företrädare för nyevangelismen men han var inte nyevangelist.
Nu gör vi ett litet skutt och funderar på George Scott lite. Det var en verklig människa. Vad var det för människa? För att ta bakgrunden i stockholmsområdet så fanns det ett antal engelsspråkiga arbetare och medborgare. De här engelsktalaande behövde någon form av gudstjänstvekrsamhet, den som uppmräksammade den svenska staten åp det här var Samuel Own. Den som kalals svenska ångbåtsflottans fader. Ingengör och brukspatron riddare av vasaorden m.m.m.m.
Han begär att det ska få komma en engelskspråkig pastor ska komma bara han inte predikar för svenskar. (1825 fick han igenom hans önskning.) först kom det en person som hette Stephens, han mätkade inte riktigt med uppgiften. Han var methodist, och de var dem som man tog till stockholm. Den andre i raden är George Scott det var 1830.
Hans bakgrund han är scotte. Han kommer rån ett alkolisthem. Hans papa var svårt alkoliserad och hans styvmor. Född i edinbourough 1804. han hade inte en stor skolbildning och hemmet var i upplösning de glömde bort att döpa honom bl.a. han sökte frälsning från att han var 12 år och kämpade med frågan i 10 år då han fick frid med gud, då blev han methodist. Han kom ganska snart att bli lokalpredikant, han fick möjlgihet att preidka på söndagar och veckokväll, han blev döpt 1829. det som utmärkte honom i skottland var känsloinriktningen jagade efter riktiga känslorna. Rannsakde sig ständigt, det var något osunt eller labilt över honom. Avvisade nöjeslivet. han anklagade isg själv att han behövde 8 timmars sömn varje natt.
Man utsåg då george scott till detta. Han ägnade sig åt självstudeir och tenterade av böcker. Och sedan ger han sig iväg till weseleansk metodhistmissinär till stockholm. Han kommer hit i september månad. 1830 då finns det kvar rester av methodistförsamling det finns 5 medlemmar. Engelska medborgare. Det visar sig att när han kommer till sverige, först får han bo hos Samuel Owne. Han blommar ut helt plötslgit, det osunda labila försvinner. Han får en uppgift och han är oerhört duktigt, intilligent talar svenska flytande efter ett år. Får också uppgifter som man kan häpna över.
Han kommer ganska snart i kontakt med brittiska sändebudet Lord bloomfiled, har smatal 1 gång i väckan, tills han är med om en omvändelse. Det skiljer allt mellan dessa tillfällen, han är den flitigaste gudstjänstdeltagaren efter det. Han vistas ofta i svenska kungahuset och är inbjuden på middagar hos kungen. Han vädjar till kungen att inte bli bjuden på söndag eftermiddagar efterosm han vill höra på George Scott.
Förentea staternas minister lyssnar på george scott och engelska gneeralkonsuln. George scott vill arbeta ekumensikt, och församlignen 3 djubblar bara på hösten. När de är 15 medlemmar så växer inte församlingen. Det kan man se som ett misslyckande för att george scott har fåt tklart sig vad kallelsen är. Är att inte bara jobba bland engelskspråkiga. Det var en befängd tanke, det var förbjuden från morgon till kväll. Det var så john weasly tänkte. Han verkade inom anglikanska kyrkan hela tiden. Han täntke att han ska jobba inom svenska kyrkan. Men han var inte präst osv.
Han såg läget inom svenska kyrkan och ser behovet för väckelse inom svenska kyrkan. Efter 15 månader börjar han predika på svenska. Vintern 1832 så kunde människor köa 1-2 timmar på gatan för att lyssna på geroge scott. Det kanske var upp till 2000 personer som försökte komma in. Han arbetade träget eller oavbrötet med klasmsöten. Methodistmöten är försmalingen indelade i små klasser som är indelade i små klasser. Flera olika möten.
Förberedelserna för alla möten. Såsmåningom så blir det en svensk klass. De går inte in i methodistförsmalingen, det är 40 tal svenskar som kommer till tro de utgör i praktiken de första i svenska methodistförsmalingen. De tog fortfarande nattvard i svenska kyrkan.
Han har vidlyftiga planer, det är inte bara stockholmarna eller engelsmänen utan hela sverige. Han ägnar sig åt traktatspridning bibelspridning.
Man räknar med att han kan delat ut 1 miljontraktat. Folkmängden var 2.5 miljon. Det stod ofta kort kärnfullt budskpa om vikten att bli omvänd. Under 5 år så delade han ut 90 000 biblar. Svenska bibelsällskapet 1815 15 år innan han kom till sverige. Han blir en ledamot i det sällskapet. Det fina sällskapet där kungen är beskyddare, och biskoparna är där, och biskpoarna är där. han okmmer in där, han menar att bibelsällskpaet är medle för att sprida guds ord.
Sedan kom att han ta initiativ till missionen från svenska kyrkans sida.
Rast
Flera hade föröskt få igång mission inom svenska kyrkan. Men george scott lyckades. Han startade en missionstidsskrift som senare uppgick i budbäraren som är efs tidning idag.
1835 så bildades svenska missionssällskapet. Där är naturligtvis scott med. Det ibldades på alliansgrund med scott. Han verkade aktivt för bildandet av sällskapet. Man samlades varje månad. Gneom rörelsen så påverkade scott, så att han påverkade lutheranerna till att offra till en methodisitsik misison. Svenska kyrkans mission sker på st bartholomew, då är det methodismission. Sedna lyckade shna få människor att samla in pengar regelbundet itll en kvinna som reste dit, det var george scotts syster. Hon var baptist. Det mest förbjudna i sverige. Hon kommer över till sverige, deltar i stor missionshögtid i göteborg och får biskopens välsignelse när hon ska åka ut till missionär. Och man offrar regelbundet till denna baptist. Det första stråket av mission bildades av george scott.
Dessutom så startade han den första absolutistiska nykterhetsföeningen i sverige. Innan så fanns det måttlighetsföreningar, man kunde dricka men undivka brännvinet. Den bildades i februari 1831. han kom i hösten 1830 på några månader så ansluter sig tusenpersoner. Dennna förening blir moderförening för en rad föreningar. Arbetet för nykterhet är ett sätt att komma in i svenska samhället. Efter ett år så kommer kronprinsen och lyssnar på nykterhetsfördrag, kungen uttalar sitt stora belåtenhet.
Han kommer in i kungahuset och han umgås med kungen. Vid årsmötet 1834, så talar han till 5 av landets biskopar som är åhörare. Vid årsmötet 1839 så sitter ärkebiskopen och riksdagsmän och lyssnar på honom.
Vi lever före folkskolestadgan i sverige. Och george scott starta en skola i sverige. Eldsjäl, i början deltog han i stort sett varje dag. Och han höll offentlig examen, han översatte lärobok osv. Från det arbetet utmanuvrerades han såsmåningom men han var lika glad ändå för huvudsaken var att den fanns.
Syftet med folkskolestarten 1842 var att få folk att kunna läsa psalmerna och katekesen.
Söndagsskolla fanns inte vid den här tiden men han tar initaitv till det här. Om han är först i landet är inte säkert. Men han är bland de första i alla fall. Han sänder också ut kolportörer. Det är personer, från början var deras uppdrag att de hade en ränsel med bökcer som de sålde och de sålde kristna tidsskrifter. Det var kringvandrande litteraturförsäljare. Snart så förändrades deras arbete. Och efter ett tag så idakade man högläsning, och nästa steg så blev han predikant. Han sålde fortfrande, men han frågade om man kunde hålla möten, och så fick man en möteslokal.
Det var inte så många, under en tid så hade han 3 kolportörer som han sände ut till lappland. Han ägnade sig åt samemission
Han reste också ut i landet mycket. Han ägnade sig i slutet på 30 talet åt stora predikoresor. Allt var förbjudet det som han gjorde. Han kamoflerade det genom nykterhetsmöten. Det var ingen svårighet för honom att tala nykterhet och sedan gå över till väckelsemöte. Han samlade stora skaror, 2-3 tusen människor och i jönköping samlade han 5000. hans långa resor och han startade flera tidsskrifter. Nu blir han sedd som nationell väckelseledare, nu är det inte en stockholmsföreetelse. Det som började med methodistförsamling är nu en blomstrande väckelserörelse. Nu behöver han också en kyrka, han behöver bygga en kyrka. För att ordna så behöver han samla pengar. Han sa till uppdragsgivare att han ska bygga kyrka i centrala stockholm
Hur stor kyrka? 1200 sittplatser hade jag tänkte. Hur stor är din församling undrade dem. Den var 15 medlemmar. Då undrade de varför. Då upplever de att han har misslyckat. De har nästan upplevt att han har misslyckat. Det han var där för att göra hade han misslycakts med. Han får tillståndet, ha rester unt 800 mil. Han fick inte in en hel del, tom anglikanerna offrade.
Hemma i sverige så hade ett visst mostånd mot george scott kommit igång, han anklagade för fantaism vinningslyustnad osv. Saken ändrades till hans fördel. 1838 så såtr han i en predikstol i svenska kyrkan överfullt i kyrkan. Hundradtals får vända hem. Nu har geroge scott grundplåten till en kyrka. Nu måste han ha en tomt att byga den på. Prästmännen säger bestämt nej. Varför ska man bygga methodistkyrka, då blir det blankt nej. Då händer det fullständigt märkliga, att en tidning träder upp till försvar för goerge scott aftonbladet träder in i försvar för honom. Det blir en väldig debatt. Han besöker statsråd och besöker kronprinsen. Till slut så får han audiens hos kungen. Aftonbladet får med sig en rad tidninga,r en skrift ges ut för att försvara kyrkan. Och det är en enastående reklam för goerge scott. Sötrsta motståndare är olof wallin. Kungen gick och avskedade sin hovkanseln och olof wallin tystades. Och han fick en tomt.
Han blir så glad för kungens insats så han får ny audiens och tackar honom. Och tillslut så ber han om ekonomiskt bistånd till kyrkan, det sa han dock nej till.
Sedan gör han en dummhet innan kyrkan är klar. Han bildar en formellt svensk methodistförsamling. Han gör en pudel efter 1 månad och upplöser församlingen efter långt samtal med ärkebiskopen. 1840 står kyrkan färdig. Den stod ungefär där sergelstorg var.
När den skulle invagas var han smart. Han kalalde på en norrlänning fårn norrland en väckelseprediaknt och en professor fårn lund johan tomander. Inte nog med det, när han börjar verksamheten. Vem ska sköta verksamheten i jättekyrkan. Vem ska ha hand om det här? Han kan inte stå själv för det här. Han bildar en förening för missionens främande.
Sanktionerades av svenska missionssällskapet ärkebiskopen var styrelseledamot. Det är en missionsförening som det senare kryllar om i sverige. Detta är sveriges första missionsförening. Som det sedan kom att bildas tusentals i sverige.
Denna förening blir nu härden för den stora folkväckelsen i sverige som sedan bröt ut i sverige. Detta är grunden.
Han skaffar medarbetare som kommer att bli väldigt betydelsefulla. En heter F.O.Nilsson, han blir anställd som kolprtör och nykterhetsman sjömanns missionär. Han får understöd från utland.
Anders Wiberg, den tredje är C O Rosenius. Det är scott som blir rosenuis andlige fader. När han finns som informator i uppland så söker han upp george scott. Ny och starkare tro på gud. Han bor ofta över hos scott.
Rosenius börjar predika i engelska kapellet. Anders Wiberg kom att ta hand om en tidsskrift. Rosenius startar också flera.
Varför nämner jag dem här 3? De är upphovet till de mesta av svensk frikyrklighet.
Vad kommer ut ur det här?
F O Nillson och Anders Wiberg är skaparna till svenska baptistsamfundets skapare.
Vad har vi där? Vi ha rdagens EFK, och pingstkyrkan
Rosenius blir pappa till EFS, den stora ideologen. Vi har där svenska missionskyrkan och svenska lliansmisisonen.
Tar vi nu med Scott, så har vi methodismen ur det här. Noga räknat så finns det inte så mycket som inte kommer från scott som är frikyrkligheten. Sedna att han inte gillade att väckelsen splittrades, är emot.
Han måste få mer pengar, kyrkan är inte betald. Han åker över till Amerika för att samla pengar. Han reser i april 1841. Rosenius ska predika i kyrkan och Wiberg ska sköta tiddsksrifter.
Under denna tid predikar han 3 ggr per vecka, han har dagliga bibelstudier, han har själavårds, han har missionsmöten 1 gång per månad. Han har bibelargentur. Han är ledare för nykterhhetssysällskapet, ledamåt för bbielsällskapet sjömännasällskapet, sjömännsällskapet, skiver i tidsskrifter, och cirka 300 brev per år. M.m
Han har insamlingsmöten i USA. Problemet är att det låter deppresion i amerika. Då märker han at tnär han utmålar sverige. Ju mörkare färger han använder desto mer pengar kommer in. Det är en frestelse för honom. När han talar så talar han inte alltid så gott om sverige. Så finns det svenskamerikaner, som skriver brev till svenskarna i sverige. Sedan når detta de svenska tidningarna. Och så överdrivs det ytterligare. När han kommer hem igen så är striden full god emot honom. George skott kallas ksamlös oförskämd, fanatiskt jesuit. Han har på det skändligaste smädat ett folk. Hur vågar han återvända till sverige. Aftonbladet stormar fram med full kraft. Kungen vid den här tiden var oerhört konservativ. Och att han har känningar in i kungahuset. Han kallas ulv i fårakläder. Han har också poltisika planer för verksamheten säger han. Han har valt sverige för scott tavla osv. Det säljs en stridsskrift mot honom på gaterna. En teaterpjäs sätts upp mot honom.
Nu får han ha polisvakt vid möterna. Till en början utnyttjar han uppståndelsen och han har möten varje kväll. En gång skjuter de ett skott in i hans bostad. Vid ett annt tillfälle tränger en sig in för att slå ner honom. En engelsk minister vädjar att inställa möterna. På palmsöndagarna blir det upplått utanför honom. Så han ställer in svenskspråkiga möterna. Sdan får han polisvakt vid bostaden dygnet runt. Sedan ställer han in engelsspråkiga möterna. Sedan far han i täckt vagn landet, när han lämnar sverige. Så tror han att allt är förlorat. Han har fruktansvärda samvetsbetänkligheter. Han tror att allt fantastiska kommer att rivas ner och att allat är förlorat. Han reser härifrån fullständigt deprimerad. Så kan man tolka det till en böjran. Engelska kyrkan plomberas. Det han inte vet om är at det han har planterat det växer. Och 10 år efter så bryter folkväckelsen ut. Det är första folkväckelsens årtionde, det är väldigt mycket hans förtjänst.
Han blir kvar i scottland han blir en lokal predikant. Ignet talar omd et var något speciellt med honom. Han hade 12 år som han blommade ur, och sedan gjorde han tjänst som gud men inte mer än någon annan. Han återvänder till sverige 1 gång. Han predikade på vanneberga möte. Han startade den långa serien av vannaberga möten. Det var ett kort besök, och när methodisten kommer fårn amerika så är han motståndare och skriver brev från england.
Efter 10 år så bryts plomberingen. Det är karl olof rosenius, det är EFS huvudkyrka. Det är därför deras kyrka fortfarande heter betlemhemskyrkan. Teglet har använts för att bygga en missionskyrka i staden.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar