fredag 28 augusti 2009

Islamkunskap 1

Profeten M.
Föds 570 ekr.
I den här miljön han föds in i quraysh stammen som är inflytelserik i mecca. Man har som enav sian uppgifter att ta hand och vakta ka’ba. Men Muhammad föds in i en gren som inte är särsklit rike ller inflytelserik. Han har en knepig uppväxt. Att hans far dör innan han föds. Men hans mamma får ta hand om muhmmad, hon dör i sin tur när han är 6 år.

Man kan tänka sig att det är tufft, för vilken som helst. Han får bo hos sin släkt, morfar. Desvärre dör morfar när han är 8a år. Sedan är han hos sin farbror. Man kan tänka sig att det sätter djupa spår. En 8a åring som har mist sin morfar, det är jättetufft. Men farbrorn som han växer upp hos tar hand om honom och ser till att han får utbildnign och ett jobb. När Muhammad är vuxen så är han kapabel att ta hand om affärer. Det fick han redan osm barn att han följde med släktingar när de gjorde affärsresor.

Även om mecca är utsatt för influenser utifrån så reser folk ut, och får referenser utifrån. Här har vi också ett sät tatt se att folk inte var isolerade. Man hade kontakter. (han är 20). Det går väldigt bra, kontakten med kvinnan kadidja. Tycker uppenbarligen att muhammed är duktig och hono friar till honom sägs det.
Traditionen säger att hon var 40 och han var 25. de fick 6-7 barn bara ett överlevde (fatima). Det är inte helt okomplicerat när man är 40 att få så många barn. Andra traditioner säger att hon är 27-28. alla traditioner säger att hon var äldre. De kom väl överens. Muhammed hade inget behov att gifta sig med någon annan.

När han börjar få sina uppenbarelser (610). Då är han ungefär 40 år gammal. Vad är det som utlöst det här? Han har drabbats av en ”livskris”, kan man säga idag. Vad håller jag på med och varför. Han drar sig tillbaka och mediterar (mer akut än vanlig).
Han såg mycket av det som han hade upplevt, att samhället i stort är i kris. Att saker och ting förändras, när folk flyttar in till städer eller samhällerna påverkar ekonomin . det påverkar sociala relationer, det påverkar religionen. Det påverker synen på vem man själv är och samhället i stort. det var inte bara gott. Han kanskte inte kan analysera som idag, men det mådde inte folk bra av. Det var enorma sociala klyftor.

De som drog nitlått var unga män. De som hade svårt att hitta jobb sammanhang. Det han såg var att det fanns gott om män som hade svårt att hitta en plats i samhället. Han hade lyckats hitta en plats genom att gifta sig. men det var många nadra män som inte hade samma möjligheter. Han såg det här att det här kommer bli värre, de fattiga blir fattigare och de rika kommer att sko sig ännu mer. Detta bekymrade honom och var svårt.
Han får en uppenbarelse då. Enligt traditionen ängeln gabriel som kommer till honom och ber honom läsa. Han säger då enligt traditionen att det ka jag inte, han var analfabet. Men han får undan från undan budskapen. Vad handlar det om? vad är huvudtrenden av dem?
*monoteism.
*domedagen (det är de rika som tjänar pengar som suger ut, de kommer råka illa ut).

Om vi tänker tillbaka situationen hur man emot det här. Man bad honom hålla tyst. Till en början så var han själv väldigt osäker på vad det betydde (uppenbarelserna). Han gick till sin fru och hon stödde honom. Det här är på riktigt.
Sedan vände han sig till nära vänner och bekanta som kunde vara med. det var ganska många som tyckte att det var rätt bra. Så fort han vände sig till en större krets, monoteismen fanns i närheten. Det fanns också tendenser i egna stamreligionen. Vissa personer hade tankar att det kanske bara fanns en enda gud. Att utmana samhället som lever på polyteism det är otroligt proakativt. Man är rädd att nu kommer hela samhället gå under, vår stad och vår ekonomi.
Det går inte så bra, folk är ganska negativt inställda. De går ut för att mörda. Så flyr till jatrib (medina). 622. (eller år 1). Medina betyder profetens stad, den hette tidigare yatrib. Det är så viktig händelse så att det är utgångspunkten för tideräkningen. Desvärre har man ett mån år, det stämmer inte med vårat år så det är kortare, de kommer ikapp såsmåningom.

Man kommer till medina, där har han fått ett erbjudande att vara skiljedomare. Man tror att man ska kunna medla i konflikter. Han har antagit det eftersom tiden i Mecca är inte längre möjlig. Vad händer då? Han får en ny karaktär på uppenbarelsen.

I mecca var det monoteism och domens dag

I medina är det mycket lagar och föreskrifter.

Men inte enbart. Det beror helt enkelt kan man säga att situationen är helt förändrad. I Medina har muhmammad fått en möjlighet att bygga upp en tidig statsbildning. Det som är viktigt att komma ihåg är från år 1 så går politik och religion ihop totalt. Stat och religion hör ihop.

Paus

Han blir poloitisk och religiös leare. Det finns en stor grupp judar i medina. Han är till början övertygad att det inte kommer vara problem.a tt den återupprättade läran att de kommer vara med på det. judarna hade synpunker och ville inte bli muslimer. Det blir konflikt, och slutar på blodigt sätt. att Muhammad anställer ett blodbad, han har ihjäl männen och säljer kvinnorna och barnen som slavar. Det koms ihåg från olika sidor. Från musliskt är det inte mer än rätt åt dem men från judiskt håll är det förjäkligt.
Från den här tiden finns det uttalanden som är negativa mot judarna.

Men det är konflikter med andra. De i mecca har inte glömt honom. De drar sig inte från att anfalla karavaner och att skaffa saker. men när an anfaller ett kameltåg från mecca. Det utvecklas till riktiga strider. Där man tar till svärd och anfaller. Man har ett vapenstillestånd dock. Där det att de får komma in i mecca, inte det året men nästa år. Han genomför en vallfärd som senare blir normerande.

Det här koms ihåg idag. En av höjdpuntkerna på vallfärdne, man står på slätten avskedstalet som Muhammad höll på platsen.


Koranen
När Muhammad dör så är det två frågor som kommer, dels hur ordnar med ledarskapet. Man har lite olika bud om vem som ska eftertärda.d en andra frågan är, nu kommer det inga fler uppenbarelser.
För att det inte ska gå överstyr så är det klok idé att samla ihop så att man vet vad osm ingår. Det här är ett område som är ganska stort, som man har lagt under sig. det är en tid där man inte har några tryckpressar. Man är tvugen att komma åt texten och antiken memorera. Vilket man gör, vilket har en väldigt hög status i islam än idag.

Det blir lätt divergerande traditioner. De osm hört och sett och tagit del var måna om att det skulle bevaras. Hur gör man? Man måste samla in alla traditioner somf inns. Och man måste redigera dem. Sätta dem i någon ordning. De har kommit vid olika tidpunkter och i olika längd,man måste sätta dem i ordning. Ordningen som man bestämmer sig för är att man sätter dem i storleksordning. Utom dne första suran.

Det är ett system man bestämmer sig för. Det sker väldigt fort. Han dör 632. 20 år efter så är det i full gång (insamlingen och redigeringen.) det är en väldigt kort tid av uppenbarelse, och det är väldigt snabbt efter det som det samlas in.

Det är väldigt tydligt att materialet har redigerats, att man säters materielt en viss ordning. Betyder att någon suttier ner och det tar man där. Det stämmer inte riktigt 100% längden. Någon gång har man taigt fel ordning. Men det är konsekvent genomfört. Men det man måste bestämma isg för förutom ordning. Vilka bitar är autentiska. Vilka kommaer från muhammed från gud. Andra bitar är att det där har har han hittat på. Man insåg att snart skulle det vara svårt att hålla ihop. Det man också behöver är att man måste ha en standardiserad stavning och sätt att skriva. Det finns många dialekter och arabiska skrivs utan vokaler.

Redan tidigt finns det olika verisioner och an måste standardisera, och auktorativ. Man hade redan tidigt 2 olika verisioner. En som fanns i Kufa, och en som fanns i Syrien. Vad betyder det här? Att man har 2 st. att det kunde fortleva kunde inte tolkas på att sätt att det inte var större skillnad. Hade det varit stora skillnader hade det varit stora diskussioner. Det som skiljer de olika verisonerna är surorans placering osv. texten verkar ha varit enheltig.

Något senare så kommer ett nytt steg. Vi måste standardisera ytterligare. Då kommer ett arbeta paralellt att man sätter dit vokaltecken. Det är en process som inleddes under slutet av 600 talet. Man försöker göra texten mer klar och tydlig. Man försöker markera långa och korta vokaler. Man försöker makera dubblering av konsonanter. Man försöker göra med olika tecken göra, denna process avslutas på 800 talet. Det utkristalliseras olika former man kan läsa koranen på.
Det finns sammanlagt 4 olika st. det finns 7 olika sorters läsninga rsom används på olika platser i stora geografiska platser. Och det finns 2 verisioner, så det finns 14 läsarter.

Den som slog ut alla andra, var den som användes i Egypten. Den ligger till grund för alla utgåvor idag. Som också ligger till grund för den vi har idag. De flest muslimer är inte riktigt medvetna att det har funnits auktoritiva läsarter. De flesta muslimer menar att det är omöjligt att koranen inte kan förändras.

Vissa koranverser stämmer inte riktigt överens med andra. Hur förklarar man det? man kunde säga ibland, att vissa bud som gud kom med var bara för en viss tid i en viss kontext. Då ersattes de med andra ord som slog ut dem. Men när det väl har ersatts så står det fast.
Hur kan det vara när guds ord är evigt och inte kan förändras. Hur går det här ihop. Då tänker man såhär, självklart kan inte gud ändra uppfattning om något. det är otänkbart. Men det som är troligt är att människor inte är mogna att ta emot budskapet helt och fullt. Man måste lägga tonvikten vid något, och sedan när folk har förts in på de rätta tankebanorna. Men själva innehållet och kärnan är inte annorlunda, men tonvikten har förskjutits en smula. Det är också något som stödjer till att en historiekritisk läsning inte är nödvändig. Det gör att det är ytterst sälsynt inom den muslimska världen.

Surors namn
Det är ganska intressanta. I början av surorna. 14onde suran. Den är daterad till meccaperioden. Den har ett namn, den heter abraham. Hur har de fått namnen? Man har valt benämningarna, man väljer ett framträdande eller ovanligt i texten. Det behöver inte vara att hela suran handlar om abraham. Utan man har valt ett ord eller ett begrepp och fått någon form av beteckning för suran. Det visar att det har skett en redigering, någon har valt ut namnen.
När man sammanställde koranen så satte man ett namn. Alla är överens att koranen inte damp ner fix och färdig, utan bit för bit. Och att den måste sammanställas är man överens om. och namnen någonstans måste de komma ifrån. Det är ett sätt att referera till surorna som är vanligt. Det är inte alltid man talar om 17onde 18onde, utan man har namnen. Man måste känna till vilken som är vilken. Det gäller att veta vart man ska hitta den. Det som också är intressant. Så gott som alla surorna så finns det en inledning. Det är i guds den nåderikes den barmhärtiges namn. Det finns dock 1 undantag, nr 9.

Det brukar förklars med att den suran uppenbarades strax innan muhammed dog. Därför gav han inga instruktioner av att den här skulle vara med. det är antagligen inte korrekt. Men det återspeglar traditionen och synsättet. Att det är muhammed som ser till att det alltid ska vara med. vilket också är ett tydligt teckne på att det har skett redigering. Om muhammed har sett till att de ska vara med på alla suror utom 9 så måste han veta var suran börjar och slutar.

När man redigerade ihop, så var man väldigt noga med att få det se ut som en helhet. Läser man de långa surorna så är det ganska tydligt att det inte hänger ihop. Men man har satt ihop det som 1 sura. Eller så har man redigerat klantigt. Man kan se att surorna inte hänger helt ihop, det finns stilbrott och att det inte är helt enhetligt. Varför är det så? Man vet inte riktigt. Det är tydligt att det är olika texter.

Vi kommer in på Genrer och stilar och rim
Man kan se att det är olika former av skrift. Man märker att det är skrivet på olika sätt. det man använder är inte rimmad dikt utan assonans. Att slutorden ska låta ungefär likadant eller börja likadant.
Något som är väldigt intressant förutom surornas namn. En hel del av surorna har en formel. Sura nr 3. Om vi ser hur den börjar. De tre första är bokstävernas namn osm inleder. Man har förkortning av något. man vet inte vad det syftar på. A l m. det finns några suror där man behållit det här. Vissa menar att det hör till. Andra menar att det här ett tecken på att det har skett en redigering. Ett sätt att hålla isär dem. En förkortning som inte längre är begriplig.

Det gör också att nä rman lär sig koranen uttantill i processen. Att man kan lära sig utantil beror på att det är en viss stil, asosnans och rim. Men det är många upprepningar också som förekommer.

Vems ord? Vem är det som för ordet? Vem är det som talar, och till vem? Det skiftar. Tittar man noga så ser man att det inte är helt konsekvent. Det är ofta muhammed som blir tilltalad. Muhammad nu ska du göra/förkunna. Men vem är det som talar till Muhammad? Ofta är det änglar. Ofta identifierade med gabriel, det kan vara många änglar. Och så kan det vara gud själv. Och ibland är det Muhammad själv som talar, det här har jag hört till folk. Och gud talar pluralist majestatis, vi befallar följande. Det är märkligt att gud sänder sitt ord, och säger nu ska du förkunna det här. Men i texten så omtalas gud ibland i 3dje person.

I Gt är det inga problem att det växlar för att man vet att det är olika författare. Men här kan man tycka att. Om man skulle våga sig på en historisk kritisk tolkning är det bra, men det vågar man inte på som musliskt håll.

När man ser till de olika genrerna.
Olika typer av texter. Så finns det väldigt många olika typer av former av texter i koranen. Det finns direkta uppmaningar och eder/förbannelser, om ni inte gör så blir det så. Det finns spådomsliknande uttalanden. Här måste man komma ihåg att det fanns en stor tro på djinner. Det är en form av andar, som kunde tala genom personer. Det var inte bara negativt utan också positivt. var man besatt av en djinn så kunde man inte bara profetera utan också framföra poesi.

Sedan finns det en mängd visdomsord, de är oerhört svårdaterade. Man kan anta att de har fogats in i texten. De ser ut som det ibland. Det här är ordspråksliknande saker. med stor sannorlikhet har det funnits omlopp länge i kultursfären. Det finns alltid, de slinker med. de är svårdaterade de kan vara hur gamla som helst och behöver inte kommit in från Muhammad.

Narrativa materialet är ganska omfattande och delvis gemensamt med hebreiska bibeln. Här finns vissa avgörande skillnader, detaljer. Abraham, ismael i koranen. Det finns långa avsnitt som är väldigt likartade, men som skiljer sig. det finns långa avsnitt om josef. Det finns långa avsnitt om Jesus.
Från islam menar man att judar och kristna har fått samma budskap. Sedan har de frörvrängt.

Att det är skrivet på arabiska är väldigt viktigt. Arabiska är heligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar