fredag 28 augusti 2009

Islamkunskap hemuppgift (utan bilder) 5

Islamkunskap, PM 5 Islam i Asien
Indonesien
Historisk bakgrund
Indonesien var ett område som historiskt sett först varit präglad av hinduiska och buddhistiska kungariken. Dock så var deras spännvid inte i närheten av dagens Indonesien. Det första tecknet på en större statsbildning var Majapahitriket som härskade under 12-1300 talet. Majapahitriket lyckades lägga under sig stora delar av övärlden.
Det var först efter Majapahitriket försvagats i slutet på 1300 talet som Islam kom att spridas in i landet. Det var handelsmän och framförallt i handelscentra som muslimer och Islam kom till indonesien. Islam spred sig först in i de nordvästra delarna och kom sedan att sakta i en process som tog hundratals år sprida i inlandet och söderut.
Även om Islam senare spred sig till inlandet så var dess kulturella genomträngningskraft liten. Det kom därför att skapas en distinktion mellan Islam vid kuststäderna och islam på inlandet, den vid kusten var mer ortodox och den på inlandet synkretisk (med buddhism och hinduism). Spänningen som skapades mellan kust och inland finns fortfarande kvar idag.
Synkretismen mellan det nya (Islam), och det gamla (Hinduism, Buddhism) fick långt bestående effekter. Bland annat så fortsatte man att använda sig av den gamla lagen adat istället för att ta till sig sharia. Inte endast i legala sammanhang men utan också i vardagliga, fortsatte den tidiga kulturen att visa sin påverkan, bland annat så eftersträvas harmoni med sig själv och omvärlden (priyai). Priyai får också sina utlopp i mysticism som likar Buddhism till väldigt hög grad, men också i vilkte ordval man ska använda i sitt daglig tal. Från Hinduismen så har man helt kopierat legenderna kring Mahabarata och Ramayana. Dessutom så finns det tydliga spår av schamanism som verkar som helare och länkar till andevärlden, osv. osv.

Men efter att portugiserna hittat kustvägen runt afrika så kom Europeiska krafter att spela en stor roll i Indonesien. Det som lockade var framförallt exotiska kryddor men också kaffe. Efter att Portugiserna erövrat så kom de dock att bli erövrade av den starkare Holländska flottan och Indonesien fortsatte att vara en Holländska koloni fram till slutet av andra världskriget.
Motståndet mot kolonisatörerna kom dock att spridas under slutet av 1800 talet och början av 1900 talet. Den vitkigaste rörelsen hette Sarekat Islam (SI). SI växte snabbt till en miljonrörelse men kom också att bli delad i tu. Den ena falangen karakteriserades av en ”pan-islamisk” syn och den andra av en socialistisk. Falangerna håller fortfarande viktiga positioner i form av politiska partier, även om medlemskapet sjönk drastiskt efter splittringen.
Men som motståndsrörelse så kom SI i stor utsträckning att bli ersatt av två nya organisationer; Muhammadiyah (pietistisk rörelse) och Nahdatul Ulama (NU). Muhammadiyah finner sitt stöd av den utbildade medelklassen, men NU som förespråkar en inhemsk variant av islam stöds i stor grad av bönder.
Efter Indonesien frigjort sig från Holländarna så var det också NU som kom att ta makten i det första fria valet, vilket ledde till att den mer ortodoxa formen av islam kraftigt försvagades. De som istället stärktes var kommunistiska partiet (som ursprungligen hade varit en del av SI). Under 1960talet så var det starka konflikter mellan kommunistpartiet och den regerande makten som esakalerade år 1965 i en statskupp och mord på kända kommunister. Elimineringen av kommunisterna ledde dock inte till att ortodoxa islam stärktes i landet på grund av att det endast är strikt kontrollerade partier (bland annat så begränsas religiösa uttryck) som tillåts ta del i de allmänna valen.

Nutid
Indonesien är det land i världen som har flest muslimska invånare. Över 90% av dess cirka 230 miljoner invånare är muslimer. Av dessa 230 miljoner så bor dock 200 på huvudön Jakarta, som är väldigt tätbebott. Resten av landet är väldigt sparsamt befolkat. Alla religioner betraktas dock principiellt som jämbördiga och t.e.x. muslimska symboler är förbjudna inom politiken.
Cederroth skriver att skälet till att Islam inte har fått någon officiell positoin i samhället är på grund av den stora mängden folkgrupper och språk. Det finns över 360 etniska grupper, varav vissa fortfarande lever i jägarkulturer.
NU har i dagsläget 25-30 miljoner medlemmar och är landets största religiösa organisation. Och har bland annat fått knolltroll över ”Ministry of religious Affairs”.
Under senare år har dock minoritetsrörelser som kräver en striktare form av Islam uppkommit (som kan exemplifieras av t.ex. Balibombarna som avrättades nyligen).

Nya Zeeland
Historisk bakgrund
De första muslimerna kom till Nya Zeeland år 1906. Den verkliga muslimska invandringen började dock på 60 talet och bestod till största delen av immigranter från södra asien och Fijiöarna. Under de senaste 20-30 åren har antalet muslimer ökat tiofaldigt, och från 91-96 så ökade antalet från 5772 till 13545. Den dramatiska ökningen finner sin förklaring i en ökad flyktingström pågrund av politiska krishärdar i världen. Invandrarna har bland annat kommit från Fiji efter statskuppen där, men också från konflikter i Somalia och Balkan.
De som utgjorde de första muslimska invandrarna till Nya Zeeland var ofta utbildade arbetare som ofta fick det bra ekonomiskt ställt. Den senare tidens muslimska invandrare har dock ofta varit utan utbildning som godkänns i Nya Zeeland vilket har lett till svårigheter att få jobb.
Nutid
Samhälliga problem: Som liten minoritet i Nya Zeeland har muslimerna haft smärre problem med att praktisera sin religion och att passa in kulturellt. Fall där muslimer har diskriminerats har förekommits och ibland har de blivit utsatta för ras-våld.
Andra problem är; åsikter kring den kvinnliga skoluniformen, svårigheter att genomföra salat, problem kring skilsmässor, svårigheter att bevara sin muslimska identitet och att ge moralisk uppfostran.
Organisationer: ”New Zealand Muslim Association”, var den första muslimska organisationen som bildades (1950). 1966 så bildades en tillhörig organisation i Wellington IMAN (International Muslim Association of New Zealand).
Organisationernas huvuduppgifter är att bära och underlätta för muslimer att praktisera islam. Organisationerna gör detta genom att erbjuda utrymme för salat, aktiviteter under de olika religiösa högtiderna, undervisning, social samhörighet, giftermål och begravning m.m.
Det finns också större övergripande organisationer, 1979 så bildades ”the Federation of Islamic Associations of New Zealand (FIANZ). FIANZ bildades framförallt för att hjälpa till med att samla pengar till moskéer och att knyta samman landets muslimer med en rad internationella muslimska organisationer. Dessutom så verkar de mot diskriminering av muslimer genom att bevaka pressen och agera om det så behövs. Efter 1975 så fick de också ett halal certifikat, som tillät dem att sälja ansenliga mängder kött till Mellanöstern. På senare tid har FIANZ också bildat företag för att minska beroendet av internationellt stöd för större projekt.

Inomreligiösa konfliktpunkter: Islam är fortfarande en enhetlig religion i Nya Zeeland, framförallt på grund av att muslimerna till allra högsta grad är sunni-muslimer. Det som istället orsakar konflikter mellan muslimer är de olika kulturella bakgrunderna som muslimerna kommer ifrån. T.e.x. så har Jamaat al-Tabligh (har kringresande lekmannapredikanter) kritiserats för att vara en organisation som är alltför knyten till Indien, andra konfliktpunkter är hurvida det är tillåtet att dricka Kava, eller hur man ska bygga moskéerna m.m.

Jämförelse Nya Zeeland och Indonesien
Det finns klart och tydligt en numerär skillnad mellan Nya Zeeland och Indonesien, 200 miljoner mot runt tiotusen. Jag anser dock att trots denna enorma skillnad, att man kan se några likheter. Framförallt hittar jag det i utvecklingen på senare tid. Jag tycker mig finna en rörelse mot en mer internationaliserad muslimsk identiet i båda fallen, med framförallt tätare kontakter med Saudiarabien.
På sitt eget vis nämnde de båda texterna därför en nationell muslimsk identitet och en generell muslimsk identitet. I Nya Zeeland så fanns det röster för att skapa Nya Zeeländska muslimer istället för att bara ha muslimer i Nya Zeeland. I Indonesien så försöker reformgrupper få islam att röra sig (framförallt i kuststäder på Jakarta), bort från den lokala synkretistiska hopkoket av Islam/Hinduism/Buddhism/Shamaism, till en mer ortodox form av Islam.
Det som tydligt framkommer är dock att målet verkar vara annorlunda för muslimerna i de olika länderna, i Nya Zeeland så vill man bli accepterad av det övriga samhället, men i Indonesien strävar man mer för att få positionen att dominera det övriga samhället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar