fredag 28 augusti 2009

Luther 1

Hans pappa var äldsta sonen och han satsade på bergsbruk. Han gjorde karriär det gick rytarkarriär. Det är senare bild och man ser att han fin krage. Men det var slitigt i början. mamma margarethe, vi vet inte så mycket om henne. Hon var en from människa. Men också hade folktro, att t.ex. grannen var häxa. När man pratar om luthers familj så finns det teori om det är kärvt i hemmet.
Det har byggts teorier på det. att luthers kärva gudsbild beror på hans pappa och prygel i hemmet och i skolan. Sedan säger forskare, visst var det hårt. Men det var som alla ungar hade det på medeltiden.

Familjen flyttar till eisleben, där ppap hans börjar med bergs. Det finns minnesmärken i tyskland man kan åka till olika hus. Kring alla historiska personer finns det legenbildning. Det finns många hus där ngn bott en natt os.ganska bra. Han ska vara äldsta barnet. 11 nov 1483

Ganska snart flyttar de till mansfeld innan han är 1 år. Där finns det ett lutherhus. Det är där det börjar gå bra för pappa hans. Han kämpar och jobbar och köper smältugnar. Och han kommer upp sig i stadens råd och blir kommunalråd. Det gör att den lille martin luter får gå i skolan. Det börjar i småskolan med förberedade latinstudier. Allting syftar till högres tudier. Han börjar gå i de första små latinskolorna. Sedan skickar man han till magdeburg där han får studera. Då komme rhan i kontakt med franciskanorden. Men han flyttar till eisenach. Där familjen cotta bodde och lutehr var inneboende.

I eisenach så var det en vänlig stämning och luther kände sig hemma där. Han sa att eisenach är min hemstad. Han gick i skolan där i georgekyrkans skola, umgicks med vänner. De gick runt och sjöng sånger för att få ihop pengar. Man vet inte så jättemycket om hans barndom mer än vad han har nämnt själv.

Studierna går vidare, tillslut är det dags att gå på universitet, då kommer han till erfurt som är en stor stad och har ett universitet med gott rykte. 1501 är han 18 år då skriver han sig in dä. På universitetet läser man först grundläggande kurser med retorik. En del musik, filosofi, dialektik. Mycket utifrån aristoteles.

Luthers pappa har stora planer för Luther. När det är dags att välja ska han läsa medicin teologi och juridik. Valet är självklart för pappan han ska läsa juridik det behövs i företaget. När han ska inrikta isg så börjar han med juridiska studier. Som alla andra studenter bor de i studentboender som är buschor, som är klosterliknande boenden där man håll iordning på studenterna.
Luther i början på terminen beger sig hem till mansfeld och hälsar på föräldrarna. När han går hem blir det hiskeligt oväder. När han kommer till speciell plats bli rhan ”drabbad”. Och han gick i klostret.

Det finns lite olika teorier varför hans kulle gå in i kloster, varför han skulle ägna sig åt det. några teorier var att han blev väldigt rädd vid åksvädret. Hans rädsla hade han redan från början. han talar om sina depressionsliknande de tiltog senare under livet. Kan ha varit. Det finns en teori om någon vän dog. Han var nära att mista livet, i dräktet som han bar så ingick det ien kniv. Han ramlade och kom åt pulsåder. Under sjukdomstiden så lärde han sig att spela luta. I det almänna läget, det är senare medeltid pesten härjar folk dör som flugor. det finns en dödsrädsla.
Sedan finns det teorin att luther inte ville läsa juridik. Han hade blivit intresserad av bibelberättelser. Han hade hittat en bibel och läste för första gången. Och skulle man läsa teologi så gjorde man det via ett kloster som hade hand om undervisningen. Det va rkanske ett val därav pappans vrede.

Luther gick in klosterlivet med hull och hår. Man följde tideböner och studerade, och luther gick in det nästan för mycket. De andra klosterbröderna orade för hans hälsa.

Hans stora fråga var om gud var nådig. Även om jag gör allt som jag kan så känner jag mig som en rutten mask. Det var hans stående fråga och en kamp.

Utbildningen fortsatte. Luther läser och han läser mycket bibel. Bibeltexterna används i bönelivet också augustinus. Luther är hemma i bibelberättelser. Han kan långa stycken utantill.

I utbildningen gör att man får bli diakon och bli prästvigd. Den första mässan, det är en bild inne i klosterkyrkan. Då är han oerhört närvös och spänd när han gör detta. Dels som han själv har berättat i efterhand så har jag aldrig kommit så nära gud som när han stod framme. Men det fanns en faktor till hans far var inbjuden, han kom med stort följde. Han kan bli nervös för det.
Fadern var där sedan var det middag. Så ska han skänka en summa penga rtill klostret och det har han gjort. Nu har luther kommit en vart han kanske låg bra itll. Men fadern svarade vresigt. Kan du inte budet om att hedra din fader och moder. Det var rätt tufft.

Han kommer till ittenberg 1508-1509. han verkar där i 36 år. Han skickas dit på en kort sechour. De har ett nyöppnat universitet. De har en professur. Men i utbildningen ingår det att åka dit och föreläsa om aristoteles etik och filosofi. Det var egentligens hans uppgift i wittenberg först.

Han åker pilgrimsresa till rom 1510. och sett synden som var där. Uppdraget var att följa en ordensbroder det pågick en klosterreofrm. Det var en återgång att få mer ordning. Inom vissa grenar så levde munkar ganska gott på att vara munkar. Men luhter var följeslagare.

Sedan kom luther tillbaka till wittenberg 1511 då är han 28 år. Luhter blev doktor 1512. i wittenberg fanns det nyöppnade universitetet. Och att luther skulle bli teologidoktor var han nog inte inne på själv. Han förbereder föreläsningar, en psaltarföreläsning och sedna över brevne. När han kommer till wittenberg är han munk. Men framförallt teologiskt inriktning. Men undervisar på universitetet. Han träffar mycket studenter och föreläser. Under utvecklingen kommer han på saker i teologin. Han går paralellt in och blir församlingspräst och predikar och håller föreläsningar.

Hur ska ajg finna nådig gud finns kvar. I lutehr har han filosofiska utbildning med skolastisk prägel. Men han är påverkad av renässanshumanismen. De säger tillbaks till källorna. I biblen hämtar han all sin kunskap. När han håller på och petar i romarbrevesföreläsningen. Han gör en upptäckt

Tornupplevelsen 1:17 sola fide.
Fast än jag var en god munk stod jag inför gud osm en syndare. Den rättfärdighet genom vilken gud genom nåd och barhmärtighet som rättfärdiggör oss genom tro.
En helt ny vändning i den personliga kampen hur ska jag duga inför gud. Och gud är rättfärdig för mig. Sola fide. Det behövs egentligen inte att man är så bra, det behövs inte alla gärningarna, det fanns ett helt system på medeltiden olika sätt att vara rättfärdig inför gud. Det här är den sk reformatoriska upptäckten.

Det förändrar luthers föreläsningar. Föreläsningarna förändrar sig. paradiset öppnar sig. från en straffande och vred gud till en älskande gud var de skillnad. Då blev det skillnad i församlingslivet. Luthers predkningar blev friare.
I stadkirche håller han många predikningar. Det är där han predikar paralellt osm han undervisar.
När gärningsläran tonas ner blir int edet bästa att vara munk att var akristen människa i vardagen är mins tlika bra. Hans kompisar, står och krattar i vingården. I gudsvingår ansar de och fixar. Katolska kyrkan kom han på kant med. de är på andra sidan, men där växer det inte. Älngst ner till vänster tar påvarna betalt.

Det finns teserna på slottskyrkan. De 95 teserna är mot avlatens bruk. Det är såhär delvis i samtalen med folk som ska bekänna. Men ockås teologiska diskussionen så komme rupp diskusisonen om avlat. Det var något man kunde gör för att förkorta pinotiden i skärselden. det kunde vinnas genom pilgrimsreosr och botgörelse. Men så har man kommit på från kyrkans sida. Att kyrkan har överskott av godhet rån jesus själv. Då kan man låta dem få del av det. då kunde folk hänvisa att de har köpt avlatsbrev. Att man har köpt av överksottet av godhet och förkortat tiden i skärselden med 10 000 år.

De här såldes av kyrkan själv. Jhann tetzen var avlatzpredikant. När myntet i kasskistan klingar sig själen upp till himmelen svingar. Det hä var gärningslära utan like. Detta måste diskuteras. Enligt modellen så bjöd man in för disputation. Han satte upp ett antal tezer så fick man kritik och försvara dem. Inte sätta upp 95 teser man komma med idéer om texterna. En av dem är
Påven varken kan eller vill efterskända några andra straff än dem som han ådömt av egen myndighet eller enligt kyrkolagen.
Han kan ta bort välrdslga straff.
Nu utmanar han både teologiskt och politiskt. Biskopen som hade köpt det tjänar på det, och krykan som bygger petrusskyrkan tjänar på det och fugger bankiererna. Tjänar på det. att han spikar upp teser är inte ås konstigt. Dörren användes som anslagstavla. Skulle man ansla så gjorde han det. de översattes till tyska och spreds ganska snabbt över landet det var också en itd där tryckpressarna kom igång.

Sedan att det är den kyrkan och kvällen. Det är kvällen för allhelgona. På allhelgona skulle hans kurfurstu visa upp delar av hans stora reliker. Han hade bara han hade 19013 reliker. Det är från heliga människor. Det var strån från jesus krubba ch från jesus skägg. Dimjölk. Bit av brinnade busken en tofs från petrus och paulus mantlar. Luther var emot det här och kunde raljera. Och man tog alla flisorna från kristi kors så får man alla skog. Hur kommer det sig att 18 apostlar är begravna i tyskland när det bara finns 12. han utmnaar också kyrkan i sina skrifter och i sina handlingar.

Hade inte fredrik den vise funnits så hade man tagit livet av luther direkt. Fredrik skyddade honom för att det var hans fina universitet. Och professorerna hade yttrandefrihet för att driva frågorna framåt. Ltuher träffade aldrig fredrik. Men de hade brevväxling.

Kyrkan hade världslig makt och det fanns påvar som samlade mer pengar än själar. Det är oerhört utamande de undrar vad är det för tysk munk. Först sa de att han hade druckit. Sedan tilltog det. tillslut skickar man ut en bulla om bannhot. Han får en varning såklart. Man vill att han ska komma till rom och komma till rätta. Fredrik ville inte skicka luther till rom för luther skulle inte komma tillbaka. Luther hade teologisk utveckling. Han skrev böcker om rkisten människans frihet. Han skriver till kristliga adeln. Lutehr tumanar och hotar kyrkan med toelogi och predikningar. Först skickar man bannohotbulla. Hot om bann ska svaras inom 60 dar. Luther tog med sig bullan och lite andra skrifter. Bla kanonska lagen de bränner de upp bannhotsbullan. Beskrivs som en folkfest studenter jublar och sjunger. Där står en ek nu.

Det kan inte bli mer utmanande än så. Det blir fullt krig. Det som händer när han ska ställas inför rätta.

Han kallas till riskdagen i worms. Fredrik säger om luther ska dömas ska det vara på tysk mark. Om han ska väg ska han få fri lejd så ingen ger sig på. Han har utmanat kyrkan och världsliga makten. Han är nog ganska närvös. Men det visar sig att lutheers idéer ohar spridigt sig bland gemene man. Han åke rnästan runt som en hjälte. Det finns levande beskrivningar hur folk jublar på hustak.

Vad som ska hända i worms är att kyrkan och kejsaren ska få luther att sluta med sina skrifter helst att de ska förbjuda och bränna alltihopa. Luther ställs inför kejsaren och påvliga sändebud. Man har lagtupp hans böcker. Är det här dina böcker, det här är dina bökcer. Då säger han såhär de tdu skrivit vill vi att du tar tillbaka. Han har utmanat påvens makt. Återkallar du det du har skrivit? Då säger luther att han vill tänka efter.

Det som händer är att han blir bannlyst. Men luther hade fri lejd från riksdagen och begav sig därifrån påväg därifrån överfölls han av banditer och försvann. Luthers vänner visste inte vad som hänt. En konstnär sade att nu är luther borta i världen. Det man fruktade mest hade nog hänt. Fredrik den vise isensatte en kidnappning och placerade lutehr på wartburg tills de hade kylt ner sig. där fick han leva och verka. I hemlighet levde han som junker jörg. Ingen visste vem han var. På wartburg var han inte overksam. Han skriver massa och böcker. Det sipprar ut at than klarat sig. han börjar med bibelöversättning. Han översätter nt till tyska. Han gör översättningen som kom att bli normerade på västliga kristendomen. Översättningen på nt tar 10 veckor.

Men översättningsarbetet så hade han idéer på vilka texter skulle använda. Han hade kommit över erasmus grekiska. Men också pråkdräkten. Om sårket man får inte fråga bokstäverna hur man talar tyska. Utan man ska fråg amor i huset m.m

Grejen var att gemeneman skulle få läsa bibeln själv. Att kyrkan inte hade tolkningsföreträde och att påven var den störste tolkaren. Men i tro skulle man tolka evangelierna. Att de jobbade vidare med bibeln så jobbade som bibelkommision. Med språket man måste prata om mor i huset. Han kunde skriva till spalatin. När det handlade om juveler och ädelstenarna.

När luther är på warburg blir det oroligheter i wittenburg. Han tyckte han var fängslat och var på patmos. En del tog saken i egna händer ohch driva reformationen hårdare oc kasta ut helgonbilder. Han fick i hemlighet lugna ner massorna lite. han fick komma tillbaka. Och ta reformationens sak. Grunden i reformationen är att gå tillbaka till källorna. För sina studenter tryckte han upp mateiral i gt nt. Med ordentligt utryme i marginaerler så att man kunde anteckna. Det är såna grejer som finns kvar efter föreläsningar. Man har studenters anteckningarna.

Hela bibeln på tyska färdig 1534, det är den som har betydigt mest på västerlandetoch tyska språket. Det får olika konsekvenser, att var och en har olika konsikvenser. Det är också i guds tjänst. Att ta hand om barn och laga mat. Vi har olika kallelser. Teologin påvekrar församlingslivet. Gudsjtäntsen ska vara på folkspråket. Det var han inte så noga först, men det kommer. Han skriver psalmer. Evangeliet ska vara i svang, det ska ljuda överallt och det ska sjungas. Man kunde använda populärvisor.

Man får komma ihåg at lutehr är universitetsmänniska, mycket av reformationen sker därifrån. Men han är präst i församlingen. Det finns mycket propaganda. Han vill att man ska ha ett kyrkomöte så att man ka diskutera.

Det somh änder är att han fortsätter att verka. Klostren blir mer elle rmindre upplösta. De blir flykt från klostren. Det pågår i bondeupproren som luther är delaktig i. man blir inspirerad av lutehr att inte böja sig för överheten. Men luther tar en annan ställning.

Catharina von bora, rymde från ett kloster på ett dramatiskt sätt. köpmannen leverrade silltunnor. De rymde i tunnorna ut från klostret. Vad är det? det var dödsstraff att föra bort folk från kloster. Han såg till att de hamnade någonstans. En del kunde man skicka hem till familjer.a ndra fick man gifta bort. Andra fanns kvar bl.a katarina von bora. Men hon var på gång men han hade en fästmö. Hon jobbade i hushåll. Luhter la av sig munkkopan. Och han uppmanade prästerna att det var bra att gifta sig. att familjelev är väl så bra som klosterliv.

Klostret som luther bodde i blev också deras bostad. Där had euniversitetet lokaler också. Kärleken till catherina utevecklas också. Han skrev brev till henne och hon skötte hushållet. De fick 6 barn 2 dog tidigt. Här kom kollegor till luther och samlades. Det var lägerverksamheten. En middag med bordsamtal 20 personer. Cath var kunnig i läkedomskonst. Luther hade inge hand med pengar. Men han hade en lön.

Bordsamtalen de antecknades.







Föreläsning
Luther levde som munk och följde den medeltida botteologin. Det var en konstruktion hur bikten skulle göras och tänkas. Bikten börjar alltid med contritio cordis, hjärtats ånger. Man skulle ångra alla sina synder. Och man skulle veta att man skulle ångra. Man kunde av sig ångra på allvar. Inte för att man fruktade gud utan för att man älskade gud.
Det fick luther problem med, hur vet jag att jag ångrar av hjärtat. Ångrar jag verkligen av hjärtat. Det var allvarligt detta om hjärtats ånger.

Steg 2 är sedan är när man ångrat av hjärtat så ska man bekänna. Confessio oris. Man ska med sin mun bekänna alla sina synder. Man får inte bomma, man får inte glömma något. Det var kraftigt betonat i munklivet. Man som munk inte bara skulle leva efter 10 guds bud, man skulle också vara perfekt man skulle älska sina bröder. Luther man märkte att han hade glömt något. Det märkliga, trots att det står i psaltaren. Man känner inte till alla sina synder. Det klarar jag inte, jag får guds verde över mig.

Sedan kommer som tredje moment. Biktfaderns insats. Nu ska han uttala avlösning. Där hade inge luther bråkning. Det var biktens poäng det var förlåtelesn det gör man som fysiskt ord. Därför behöll han bikten. Trots att han tyckte illa om skolastikens teori.

Sedan kommer 4de punkten, satisfaction operis. Gärningarnas botgörelse. När man har ångrat och bekännt och fått förlåtelse. Då ställer man tillrätta. Om man har stulit så ska man lämna tillbaka. Men det skulle byggas ut. Biktfadern kunde säga, kryp i trappan i rom etc etc. så småningom kom avlatsbreven. Det förlängdes ut in i skärselden. för att botgörelse fotsätter i skärselden. när man dör så är det väldigt få som kommer till himmeln och få som kommer till helvetet. De flesta hamnar i skärselden. det är en reningsvandring som fortsätter på andra sidan döden.
Och den här botgörelsen kan enligt avlatsgörelse, förkortas. Det fanns fullständig avlat om man betalde en braksumma.

När han höll på det här var när han blev doktor i teologi. Då höll han på med psaltaren då stötte han på en viss formulering. In institia tua libera me. I din rättfärdighet befria mig. Hur kan guds rättfärdighet betyda bfrielse. Här är något tokigt i traditionella tolkningen. Ps 31, 71, att iustitia är något som gud käner. När gud talar om vishet och kraft om sin rättfäridghet så är allting som gud ger. Gud ger sin vishet och nåd. Han ger sin rättfärdighet. Det fann han i psaltarpsalmen. Det var då somman tror att han kom fram till reformatoriska upptäckten.

Slutsatsen var at than sa at tman skulle förbättre teologiutbildningen slut med senskolastiken och återvända till biblen och augustinus. Och aristoteles det kan vi slänga i sjön. Nu fick vi en disputation som han gjorde sep1517. han vänder sig mot tanken att människan är god i själv.


Interpretation
Utgångspunkten är att luther är en fena på retorik. Han använder den antika och medeltida retoriken som var allmängods som alla höll på med. man tränade sig i skolan att skriva som man skrev tal att man skulle övertyga folk. Det går ut på att man ska övertyga om en sak. Man ska berätta om bakgrunden varför den är så viktig. När man har formulerat sin tes, så ska manargumentera för den. Det är bra därför att, man har olika exempel olika bilder att driva tesen vidare. Det är så luther gör för det mesta.

Om vi tittar på lappen ska vi ställa följande frågor.


Uppgiften
Läs texten, läs kritiskt hitta bibelargument, sätt intexten i sitt sammanhang teologiskt utecklng eller luthers utveckling. Vem skriver han emot. Sedan hitta frågor om luthers tänkande och kring tänkande idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar