fredag 28 augusti 2009

Islamkunskap 3

PM uppgifter
1 Asien 17 november ta 2 länder och jämför
2 Europa/nation of islam, USA 24 november (antingen 2 länder i europa större länder, eller nation of islam och islam i USA)


Gunpowder empires
Man hade betoningar på krut och vapen, men man fick taktiska och teknologiska fördelar. Det medförde också strukturella förändringar i safavidiska och osmanska kretsar.

Om man tittar lite tillbaka på islam som kulturbyggande fenomen. Förut tittade vi på konst och vetenskap. Men det finns också som det vissa vill betona vilka rövarband man har att göra med. andra vill inte betona för att det finns så mycket mer.

Det man kan se att islam har mång aolika ansikten. Det är lät att säga så är muslimer eller så är kulturella utryck. För islam har många kulturella uttryck.


Hur är det när muslimer är i majoritet. Om man ser till somanska riket som var ett av de största imperierna i islams historia. Det är ett imperium som byggs under ganska lång tid, och som är det mest seglivade. Det håller till med sitt kärnområde i turkiet.
Men i sitt glansområde är det stort, man har kontroll av meca och medina och ända bort till spanien. Och man har väldigt många kulturer och språk inom sina gränser. Hur man måste handskas med det här och förhålla sig till det här.

Även om det är det turkiska kärnområdet så är det inte enhetligt. Det är massa grupper och språk där också, olika former av etniska grupper och uttryckssätt.

Komplicerade maktstrukturer. Det är abbasidernas rike som faller samman. Det här gör att det bildas ett vakum, vem ska ta över? Det finns två huvudlinjer, det ena är nomadhövdingar som ser till att bli kungar. Här kan man bygga upp system för hur man ska fördela makten i händelse av någons död och hur man ska ha militärer och makt.
Om de är nomadhövdingar så är de vana att härska över få. Det kan inte bli enorma grupperingar. Särskilt på resande fot.
Det gör att när man väl tar över i större sammanhang, för nomadhövdingarna som blev monarkier så ville man etablera sig och befästa sin makt. Här blev slavarna riktigt viktigta.

Man menade att slavar var lämpliga på höga poster för de saknade band till familjer. Särskilt i importerade slavar så saknar de band på etnisk grupp. Och de saknar band till människor över huvud taget. De skulle vara mest lojala och utnyttjas på höga poster.

Det fungerade inte alltid som man tänkt sig, ibland funkade det inte så bra. I vissa sammanhang inte alls. Nomhadhärksarna täknte också att man måste få ihop skatt, ett system man klurade ut var att en militärledare kan få lön genom att få landområde. Då kan han få lön, det behövs inga mellanhänder. Det fungerade också sisådär. Särskilt som man hade systemet igång ett tag och gav en militärledare ett visst uppdrag som en hederssak att få landområde så kan du ta upp skatt. Du får göra det under 5-10 år. De roffade åt. Den långsiktade planeringen gynnades inte av det här systemet.

Det spårade ur på sina håll. På andra håll fungerade det i längre period.

Det är diskutablet om det fungerar i längden, de som betalar skatt så vill inte betala så mycket.

Det fanns en annan typ av regenter efter abbasidernas fall. Det är de genuina slavhärskarna. Här blir det också problem, hur ärver man något sånt. Vem ska utse slavhärskaren. Han själv? Det blir ganska knepiga situationer.
Det var ett system som fungerade på flera håll, man hade slavhärskare. Det fanns en intressant klurighet, att den som föds och har en förälder som är slav blir automatiskt fri i muslimska perspektivet. Vilket gör att de inte kan bli ärftligt. En slavhärskare kan inte utse sin son som tronföljare.
Det är ett system som känns väldigt främmande för mig.

Men varje härskare oavsett hur han kom till makten höll sig med ett hov för att visa vad han kunde och förmådde. Han skule gynna konst och literatur för det var tjusigt. Det var tecken på att man var legitim. Det är ett incitament att visa att man är legitim med vetenskap och konst.

Det gjorde att manf ick väldigt mcyket pengar till de olika projekten. Det bidrar att man har breda zoner av gemensam kultur och vetenskap för att det gynnas.

När abbasiderna försvinner så är det ett tomrum och det måste vara nya härskare och de finns 2 huvudtyperna.

Här har vi dels en postabbasidisk uppbyggnad av samhället och turkisk invandring. De olika folken som kommer åt hållet, vi har jättestarka influenser av sufismen. Väldigt starka bitar av samhällsstrukturen.

När seljukerna styr, det är 171-1243 ungefär så omvänds en stor del av befolkningen till Islam, det sker gradvis. De som kommer över till islam är greker georgier syrier. Det innebär att det bysantinksa arvet försvagas väldigt mycket och ortodoxa kyrkan försvagas också i motsvarande grad och samhället i anatolien kolappasar.
Det gör att det blir mycket lättare för islam att komma in i tomrummet. De hade nämligen lättare än andra att acceptera att det fanns olika vägar till islam, som muslim. Man kunde acceptera att det kunde vara lite olika uttrycksätt. Man var ville att acceptera en religiös pluralism. Sufierna hade sociala projekt de blev populära och kunde vinna folk på det sättet.

Seljukerna som styrde och ställde, de och deras sätt att härska blev en spänning mellan centralmakt och nomaderna. Det går igne väldigt länge, när man försöker ha en central makt och samtidigt har perifier folk i område. Var är ni och vilka är ni, är ni här eller där och hur får vi er att betala skatt.

Man uppfattar de perifiera områden som styrda av rövarband. Man talade att man stod för förfining, men rövarband var illa sedda av centralmakten. I det här sammanhanget har vi osmanska riket. De kommer från det man uppfattade som rövarbnad som höll till på anatolien på 1200 talet. Man expanderar.

Den ortodoxa kyrkan var försvag när man 1453 la under sig konstantinopel. Nu är vi inne på en intressant tid och blir till istanbul. Man gör om kyrkor till moskéer. Man gör om allt möjligt. Det är ur europeisk synvinkel en viktig skiljelinje före och efter. Man menar att det här är det gamla romarrikets representant. Konstantinopel, de har varit en förlängning av romarriket och så faller det under islam. Det som redan har viar ten spänning mellan islam och kristendomen blir inte bättre.

Osmanerna såg sig som arvtagare som romarna och menade att det här satt fint. Man hade tagit över den grekiska filosofin vetenkspaen men också romerska imperiet nu.

Om vi stannar upp här, och ser till spänningarna som har funnits väldigt länge. De ska erövra allt. De går långt de ser sig som att de som ska erövra världen det är dels en politisk men också en religiös fråga. När man har tagit konstantinopel så är det inte så långt att gå till balkan.
Vad hittar man när man går upp mot balkan. Habsburgska riket. Och kriget mellan osmanerna och habsburgarna fortsätter och fortsätter ända fram till man belägrar vienna 1683. det är ungefär 200 år sedan man tog över konstantionpel.

Vad händer i den här kontexten? Att man står så långt norrut som att man är i vienna man har tagit balkan ungern man har tagit mycket. Det här gjorde folk i europa våldsamt nervösa. Man har avslutat 30åriga kriget och nu står de här för dörren. Man har mindre lust att ge sig in i batalj med dem.

Osmanerna spred sig ända bort till spanien att man skulle säkerställagränserna där. Man slogs mot ryssland. Man försökte få kontroll kring svarta och kaspiska havet. Man kommer hela vägen till ukraina. Södre polen har också vissa inslag av muslimer. Det härrör från den här tiden.

Det som ger legitimtet status och pengar, som ofta hänger ihop är attman har kontroll över mecca och medina. De som har kontroll över de städerna har stort anseende. Det var största muslimska imperiet som man hade skådat.

Hur kom det sig att man hade så stora framgångar? Man hade taktiska fördelar. Man hade kontroll över adminstration kommunikation och handel i områdena man tog över. Man hade möjlighet att ta över områden för att man utsåg arvingar.
Man var ganska flexibel och kunde ha allianser över gränser. Det gäller gränser över religiösa etniska och språkliga barriärer.

Man hade en tanke på Jihad. Man var välmotiverad i konflikter med fiender. Man hade en stark centralmakt. Och man hade möjlighet att fördela makten.

Det var en centralmakt, med hovet och palatset i centrum. Det var ett direkt arv från byzantinerna. Kvinnorna spelade avgörande roll i hovkonflikter och se till att deras söner gynnades. De spelade inte alltid bakgrundsroller. De gälldes mest de kungliga damerna.

Hovet var viktigt, härskaren var vitkig. Istanbul var viktigt. Istanbul fungerade som en förlängning av hovet.

När man hade det som bäst så hade man 700 000 invånare. På 15-1600 talet. Men staden istanbul såg som härskarens revir och han hade möjlighet att med direkt hand styra och ställa där. Men för att kunna hålla ihop det här så behövs en administration och en legitimering av härskarmakten.

Soldaterna och byrokraterna blir jätteviktiga. Man menade att slavar inte hade lojalitet mot andra än kungar och härskare så importerade man slavar. Så länge de kommer från olika håll så kanske de inte har vett att organisera sig men när väl de gör det. vad man också gjorde i balkan var att man tog blodskatten. Det är en ganska intressant förettelser, att befolkning.

Man tar pojkar som man tar till huvudstaden. Vad gör man med dem, de får antingen uppfostran som byrokrater eller militärer. Är det en fördel eller nackdel med ett sådant system.



Det här gjorde att det inte fungerade så bra att slavarna skulle vara mest lojala och inte hade några band. Naturligtvis så fick de band till varandra. Man försökte till och med ha hela arméer byggda på det här sättet. Man hade elitförband janizzarerna som var berömda för att de var ryttare.
Det var ett sätt att visa hur skickliga de var, det kan sätt skräck. Men också att de får en chans att få status i samhället.

Slavaran användes för att bygga upp en stark byrokrati. Man kunde få gå i skolan som slav, men också bli page vid hovet. Där har man ett visst inflytande eller statstjänsteman. Regimen bygger inte på en etnisk homogenitet utan istället att man blandar folk.

Det bygger också på att härskaren har klienter med olika bakgrund man kan spela ut mot varandra. Men också klienterna har gynnats för att de är kompetenta, inte för att de har familjebakgrund. Bland slavarna väljer man ut de smartaste för att få vissa jobb. För att komma in i janizzarena krävdes fysiska färdigheter.


Osmanerna hade ett system där stora privata förmögenheter konfiskerades. Så byggde man upp statskassan. Dessutom så kan man eliminera politiskt motstånd med att inkorporera det i stater.

Man hade en centraliserad maktstruktur. Man gjorde det så att stamhövdingarna och auktoriteterna skulle försvags och inte finnas kvar. Kanske var det ett minne att manhade det som ursprung och man ville inte att en annan stam skulle ta över.

Man hade en centralisetisk tnake i religoinen, man stödde sufiordnarna när det gagnade statsmakten.
Man byggde moskéer och lärdomscentrar,madraser. Ett sätt att stödja det i rätt riktning att få ulama att göra som man vill är att ge dem pengar. Då har man köpt dem och bundit dem, om slavarna inte ska ha några band så är det smart sätt att ge band att ge penga.r man finaniserade lärare och studenter. De kommer då visa lojalitet. Chansen är att om man väljer ut några av ett antal sökande och klarar du så kan du få förlängt.
Det var et sätt att binda den lärda klassen till sig. man är inte alltid beredd att bita den hand som föder en. Man betalar stipendier till lärae och studenter för att de bnad tillsammans för de hade utkomst i samma håll.

Jag vet inte hur konkurrens det var, att man skulle förlora var ju så emn att an skulle klara sina studier. Man hade också specialiesrade skolor så man läste olika saker. och hierarkist. Att man måste ha vissa skolor för att få vissa jobb inom sektorer.
Nu är detpåväg åt andra hållet att vi har hur många högskolor som helst men här var det specialiserat.

I osmanernas värld så har vi en stormufti. Vad gör en sån, han är inte administrativ ledare utan han är ledare för ulama. Det är titel och funktion som går tillbaka till 1400talet. Stormufti är en form av religiös ledare. Det är också en politisk ledare, för att det här hänger ihop. Ulama är finansierat av statliga medel. Man var känd för att ha en väldig hierarki som var svår att förstå. Man hade utsända och man hade krav på att bli förstådd. Men man hade också krav på ambassader som skulle komma.
Det var genomkontrollerat, statsappaaten hade kontroll över sufiordnarna. Ulama var statsfunktionärer och så var även sufiordnaranas ledare. Opposition var inte aktuellt om man var fuktion.

De såg sig som representanter för sig själva inte för den breda massan. De blev mer en egen grupp. De blev mer slutna och självgenererande.

Synen på auktoritet, om man kan hålla isg med hierarki. Man byggde på flera komponenter. Turkmongolisk syn på kungafamiljer och på överhöghet. Att kungafamiljen stor högst, och att krigarna står högt för de ingår i det här.
Man har ett uppdrag att erövra världen. Det är ett gudomligt uppdrag att erövra världen. Vilket kan få en att jobba på bra. När man har har gudomliga uppdraget att erövra världen. Vad ska man mer göra?

Alla landområden är i princip sultanens personliga egendom, eftersom kungafamiljen stor högst. Sultanen kan dela ut som han behagar. Han äger inte bara jorden och soldaterna, hovmännen adminsitratören och annat löst folk. De är hans personliga slavar. Hela staten kan ses som sultanens hushåll. Det är kungaidealet.

Det är en komponent i hur man ser på auktoriet. Den andra är att härskaren är högsta beskyddare av islam. Kombinera det med kungaidealet. Härskaren är också efterträdare till kalifatet. Eftersom man har kontroll över mecca och medina så ger det en hög status i muslimksa världen. Och andra muslimer är tvingade att vända sig till osmanerna.
Det ger osmanerna en hög legitimitet. Näst intill absolut legitimitet inom muslimska världen.

En annan komponent i auktoritet. Osmanska soldater, menade sig vara likvärdiga kaliferna eftersom de var med och skipade rätt. så det är soldater som har en hög funktion i rättsskipningen. Och det är ocskå de som kan tolka lagen.

Man gör från osmanska sidan anspråk på att man är herrar över hela världen. Man har inte bara ett gudomligt uppdrag, utan man är. efterosm man har en kosmopolitisk kultur som man härskar över. Persiska, turkiska, arabiska europeiska. Man är härskare över en stor del av världen.

Världsherraväldet visar sig i symbolspråk inte minst. Jag vet inte om ni har sett bilder, på sultanen på hur han ser ut. Det är en krona som ska visa att han överträffar påven och habsburgska kejaren. Det visar också maktanspråken man har och vilken man också deltog i.

Det visar också att man efterträder de romerska kejsarna och att man är de största makterna i världen. Man överträffar habsburgerna och påvarna och romarna hade man tagit över.

För att visa vilka, maktanspråken så har man dels symboler men också ceremonier. Istanbul huvudstaden är stället man visar upp. Man hade hela istanbul som skådeplats. Man kunde säga att osmanska härskare tillslut betraktades som guds lille visekung på jorden. Tidigare man anspråk som sa att man var guds skugga på jorden. Men här var mer eller mindr enågot som gjorde sultanen till en halvgud.


Det är en härskare med ambitioner. När det här är i sina glansdagar så fungerar det rätt bra. Man har ett stort infltande. Det som gjorde att osmanerna kunde hålla igång så länge, var att man hade ett system som var självgående. Men också att man hade en form av självstyrande för minoriteter.

Man hade en så stor kulturell social och religiös och språklig olika grupper. Man ville tillåta. Många av judarna som kastades ut från spanien kunde få en fristad här. Det fanns också stora grupper av kristna. Det var en multikulturell sammansättning av befolkningen.

Man organiserade folk både lokalt och regionalt, enligt byrokrati men också enligt religiösa gränsdragningar.

Varje grupp styrdes av en egen relgiös ledare med en viss autonomi. Det kallas milit systemet. Man hade egna domstolar för de olika grupperna. Och utbildning och parallell struktur. Också paralellt sätt att få ihop skatten.
När man har en så stor befolkning som är så spretig. Men ändå vill ha ut mesta möjliga skatt, hur gör man då. Om man vill ha koll på dem? Man måste kontrollera undersåtarna. Och de gjorde man. Det är perioden som man hade bäst koll i mellanösterns historia som man ahde bäst kontroll på undersåtar och finanser.

Om man tidigare tyckte att vetenskap och handel gav väldstånd. Så tänkte man nu att erövringar och nya områden. Att det gav välstånd. Då hade man nya områden att ta saker från. Det funkar bara när man har nya områden att inta när de tar slut. Nationalekonomiskt så är inte det bästa sättet att skaffa rikedomar. Man måste se till att det rullar, att det fortbestår. Här var det roffa och ta mer. Eftersom all mark ägs av staten. Så måste man se till att bönderna brukar den. De arrenderar den. Här kommer ett intressant system som man hade på vissa håll.

Jorden arrenderas av den som tar upp skatt. Sedan får man anställa folk som brukar jorden. Det är inte alltid som det här skulle kunnas ses som långsiktigt. Om man errenderar marken på kort period. Som om man får det som lön.
Det blir kenpigt hur man får det att gå runt i långa loppet. Man lyckades i alla fall få ekonomin att blomstra in på 1500-talet.
Städerna växa och gränserna var säkra.
Ett problem, en stad med 700 000 invånare hur försörjer vi den. Det får inte se hur skabbigt ut som helst. För att folk ska tro att sultanen har makt så måste staden se propert ut. Så får folket inte svälta. Vad gör man för att försörja en jättestad? Man importerar och förbjuder export. Man förbjuder all export av såna produkter som stadens befolkning ska ha. När det blir över så får man exportera. Vad lever man på?`

Man har idealet att erövra nya områden, men riktigt så fungerar det inte. Man har också handelsinkomster. Handel mellan europa och asien måste länge gå via osmanska riket. Det kan man tjäna pengar på. Mycket av utrikespolitiken går ut på att inte få folk att ta alternativa handelsväar. Man måste göra det lönsamt och säkret att åka via osmanska riket. Men inte så lönsamt att de itne tjänar pengar på det. fram till 1500 talet så är det en riktigt lönsam affär. Efter det så sätter portugiserna igång och leta och de hittar sjöväg till indiska oceanen. Mycket var för att slippa osmanerna. Columbus gav sig iväg för att hitta vägen till indien.

Men portugiserna hittar en direktväg till indien, det är en jobbig väg. Men tar tid men är värt besväret. Det blir en dropslåg för osmanska ekonomin nä rman inte har handelsrutterna. England går på det här med och holland. Kryddhandeln går i putten för osmanerna.

Det man fortfarande kan slå mynt av är silke och kaffe. Men kryddhandeln hade man tjänat mest på för att små kvantiteter kan ge stora inkomser. Kaffe och silke behöver lite större kvantiteter.

Bit för bit tar europa över handeln och bit för bit försvagas också det osmanska väldet. Just kring 1500 talet är en brytpunkt i sammanhanget. Man hittar sjövägar till indien man hittar påvägen dit amerika. Vad hittar man där? Silver. Man får in väldigt mycket nytt kapital i europa. Vilket gör att osmanska riket halkar efter. När osmanska riket halkar efter ekonomiskt. Vad händer då? Centralmakten som har varit viktigt försvagas.

Det gör att lokala och regionala ledare stiger upp och säger här kan man ta över. Plus att man halkar efter ekonomiskt när man inte har samma silverfyndigheter. Det blir fatalt för armén. Vad hittar man på då, om man skär ner på armébudgeten. Vad händer då? De börjar leva rövare, framförallt de i provinserna. Och uppror, det skakar centralmakten i sin tur. Särskilt oroväckande var tendenserna, i balkan. Att de kom på att muslimer är vi inte, vi är kristna det känns bättre att identifiera sig med det. när osmanerna är så kassa så är vi inte med på det tåget.

Där får vi utrbutningstendenesr, det är ett väldigt oroligt hörn av världen. Europeerna får bättre vapen och ekonomi. Här går muslimerna tillbaka. Man kan säga att de inte sker i ett enda slag. Man har ambitionerna att ta europa. 1683 så bankar man vid vienna. Men undan för undan så trängs man tillbaka och får avträda större områden. Det är det sista imperiet i muslimska världen som går i putten. Och efter 1a världskriget så upplöses också det osmanska riket och turiket kommer till som en sekulär stat.

När osmanerna har en storhetsperiod och vill erövra världen så gör man det på olika sätt. dels militärt men också ekonomiskt handelsmän och religiöst med sufiska företräder. Då kommer vi över till afrika såsmåningom.



Norafrikas områden är osmanska områden. Här har vi osmaner, det är därifrån mycket kommer. Det har ett samband med osmanska riken att islam kommer till afrika. Det är handelsmän i stor del.

Till en början kan man säga att det är mycket handelsmän som drar runt i afrika. Man kan säga att i vissa kretsar sågs som en fördel eller krav att vara muslim. Om man inte var muslim själv så var det fördel att ha koll på islam och stödja tankar. Man fick del av ett nätverk som var bra mycket större än det lokala. Det var jätteviktigt världsvida nätverket. Man kom i kontakt med delar av muslimska världen som låg väldigt långt borta från hembygden det gav också språkliga och ekonomiska fördelar.

Det var man medveten av från muslimska handelsmännens. Man gite sig in i härskarsläkten. Många av de lokala kungarna och härskarna i de afrikanska områdena blev snabbt influerade av islam. Vi kan se i till exempel i vissa kungahus där var man muslimer men resten av befolkningen inte var det. till början en härskarreligion.

Det betyderi nte att kungarna var ortodoxa, utan de kunde vara muslimer i ena ögonblicket men stödja lokala religisöa företrädare i nästa sekund. Det är ett känneteckning för islam i afrika att det är synkretistiskt att de visar traditionella kulturen.

Man kan se när islam kommer till afrikanska områdena så bildas det en blandning. Det är ett nytt uttryck. Det som man har svårast att ta till sig är inte monoteismen utan det är sexualmoralen, med äktenskap vem man får gifta sig med. vad man får och inte får göra. Det är kanske lite förvåandne.

I afrika har man en lång tradition av många kvinnor i äktenskap. Men man ha rinte samma krav på att kvinnors ska vara oskuld. De har man inte haft i alla afrikanska kontexter. Det hänger ihop, med att när man har kontroll över kvinnors sexualitet är kvinnors omskärelse.

Samma sak i kristna missionen att svårt att ta till sig tankegången. När kungadömen och islam lierar sig, så gör det att man får en väldigt stark koppling till makten. Det är något som är utmärkande i vissa områden. T.e.x när kungarna får en mellanställning som medlare. Innan stora grupper av lokalbefolkningen ansluter sig till islam.

När kungarna har attityden att man kan både ha islam och traditionella omväxlande. Det blir en form av utspädd heterodox islam. I och med att man inte alltid har det högra kravet på ortodoxi eller ortopraxi. Islam man anlsuter sig till är inte alltid igenkänlig.

Vissa muslimska kungar har varit medvetna och skickat folk till utbildning i marocco och nordafrika. Så har de kommit tillbaka och haft striktare form av islam. Det går igen idag också. Att man skickar folk på utbildning och vill ha striktare form av utbildning. Idag kanske inte det är kungarna utan det det är världuniversiteten som erbjuder stipendier. Det finns mycket sånt i Egypten och saudiarabien som erbjuder utbildning för att stärka afrikanska länder. Det är inte bara teologi och juridik utan också ingengörer också.
Det är klassiska konceptet erbjud utbildning och stipendier för att bli väl med de som ger. Är det kungen som skickar ut på stipendier med kappsäck med pengar. Sedan när man kommer tillbaka så är man i kungens tjänst.

Det gör att den tidiga muslimska formen av religionsutövning är lokalt färgat. Man tar in en hel del av det lokala ledarskapets funtkioner ockås inom islam. Man gör också om moskéer till helgedomer som liknar det som finns i traditionella helgedomar. Det blir tydligt på vissa håll och mindre tydligt på andra håll.

Somalia
Hit kommer islam redan under 1000 talet. Det här är en intressant grupp för den är språkligt och kuturellt homogen. Men klanerna som man menar sig tillhöra. Det gör att alla vet var man har varandra. Alla vet vilka plats man har, man har genologierna. Och känner till sin plats.
Man ofta ser sig ättlingar till profeten Muhammad. Vad gör det för självkänslan för det här folket. När man har ett sådant system. Man har något som inte andra har släktskapet. Man har en förestälnning att man själv är ättlingar via Muhammad via farbroder. Och kristna är ättlingar till Jesus. Och judar är ättlingar till Moses.
Som jag uppfattar är det ett sätt att indela världen. Man vet var man befinner sig, inte bara i klanen. De gruper man har koll på. Du är sån jag är själv så här. man har en begriplig massa. Man har en ganska intressant världsibld överhuvudtaget. Det är en svårsmält världsbild. Man har svårt att ta till sig moderna saker att folk var på månen för så långt kan man inte åka. Hur kommer det sig att folk påståd något sånt, det är ryssarna som har tvingat på fokl världsbilden. Att solen är mitten av världsalltet. Det är påtivngat av ryssarna. Hur skulle de ha sådant inflytande? Man var sattelitstat man var afrikas kuba.

Dessutom så är onda andar bakom sjukdom. Väldigt många har amuletter mot andar. Religiösa ledare funkar mot sjukdomar också borttappade saker. det är väldigt många saker som är lite främmande. Så sent som 1988, 20 år sedan så anklagades några för att hjälpt desertörer genom att trolla så de blir osynliga.

Att trolla är långt borta från ursprungliga islam och apor och förbannelser. Religionen är väldigt stark här och följer människor från vaggan till graven. Man brukar viska böneutroparen i nyfödda barnens öra. Samma sak för döende person så läser man vers ur kornanen.
Många ser att sjukdomar kan botas med koranverser. Det beror på vilka sjukdomar man är ansatta av. Så gör man både hos människor och djur, koranverser har kraft. Många har amuletter fyllda med koranverser som man bär med sig. man kan tycka att det är primitivt och fånigt,men det är inte långt från judiska tänkandet att man hade verser hur judiska bibeln.

Med kvinnor är beslöjade eller inte, i stockholm är de ofta helteckande. Det är mer vanligt att man täcker sig helt och hållet. Det är ett inflytande från saudiarabien och det är från mitten av 80-talet. Det är en starkare tolkning hur man ska tolka sharialagen. Det har blivit mer strikt.

Om islam är så viktigt, så borde vallfärden till mecka vara så, det ingår. Många vill göra, men ett alternativ kan vara att bege sig till ett berg i södra delen. Här menar man att gravarna från adam och eva finns. Det är ett alternativ, för det är paradisets vagga. Alterantiv att åka till mecka. Alternativet är att man 7 år i rad ska resa dit.

Man har också ganska många ritualer förknippade med hemmet, att man kan få besök av religiös ledare som välsignar hemmet 1 gång i veckan. Vad som också är viktigt. Som kanske inte är i fas med tidiga muslimska tänkandet, är att förbannelser är viktiga. Välsignelser och förbannelser. Särskitl från föräldrar. Att drabbas av föräldras förbannelse är det värsta som kan ske. Att få föräldras välsignelse är åtrovärt.

Vad händer när man tvingas bort från sitt hemland, som är särskilt från andra muslimer. Om man hamnar i sverige så kan det bli kulturchock. Det som händer i många fall där är inte att man överger isg som somalier utan betonar muslimska identiteten. Man får gemenskap på det sättet.


Nigeria
Här är ett extremt heterogent land. 90 miljoner invånare säkert fler idag, 400 språk. Det är rätt mycket. De 3 största etniska grupperna utgör 2/3 av befolknignen sedan finns det massa undergupper. Engelska är oficiellt språk och har en enande effekt, eftersom alla andra språk är mer eller mindre lokala/regionala.
Ungefär 50% är muslimer, kristna är något färre sedan finns det en del ursprungsreligioner kvar. Islam kom till Nigera från olika håll. Dels från afrikas inland och från norr. Man kan säga att islam i nigeria är precis som på många andra håll något som handelsmännen har fört med sig. det var länge synkretistikt med lokala religionen. Religionen var förknippat med städer, det är där man förknippar med handel. Många handelsmän ansåg att det är fördel att ansluta sig till islam.
Tron kan ha varit attraktivt också handelsnätverket. Tillgången till nära kontakter med muslimska kontakter och deras familjer. Också lokalt att man får tillgång till det här. sedan kan det vara lockande att man har etiska värderingar på handel. Vad betyder det med etiska värderingar`? att man inte lurar. Man måste också betala hyfsade löner.

Nu var inte slaveri något okänd i området. Men ändå, de man bedrev handel med var fria män. Kungar anlitade muslimer för att sköta korrenspondens. Och för att styra. Genom det här så spreds islam, inte bara tro utan också rättspraxis. Den som styr, om den styr som msuim så kommer den styra på muslimskt sätt.
På 1800 talet hade man jihadrörelsern, det finns kopplingar till wahabbismen. Det är en rörelse som har sin grund i 1700 talet, när man vill återgå till rena islam. Allting som kommit till islam efter 4 rättledda kaliferna ska bort.

Man måste ha höga ideal, tillbaka till det här. man har kopplingar till det här. men det finns också kopplingar till sufibrödraskap. När man konfronterades med stöttes mot britterna som erövrade stora delar av nigera så hade man också egna styrelseformer. Med egna kalifer.
Det är ett väldigt speciellt sätt att styra landet. Det konstrateras med koloniamakten.
Britternas kolonisering spridde islam via att man använde muslimer som förmän och bättre handelsnätverk.

Det som blv var att de kristna och de som blev kristna hade lättare att ta til sig lärdom i skolor. Muslimerna i nigera halkade efter. Det blev stora konflikter. Man kan säga att än idag är starka konflikter mellan islam och kristnedomen i nigera.

Det var krisnta som ville göra frigörelse, i andra lädner har kristna stått på kolonisatörernas sida. Men här är det tvärt om. det finns en hel del sufiordnar. Auktoriteten har viart mycket stor hos shejkerna, och anhängarna ger dem generösa gåvor, man vallfärdar till helgongravar. Ofta är gränsarna mellan sufism och ortodoxi luddiga. I många andra sammanhang som hos saudiarabienra så är det klart att sufismen är av ondo för den har kommit till senare.

Det ska vara rent och klart.

Men här är gränserna ganska oklara. Kolonialmakterna var länge misstänksamma mot sufiodnarna för de var svårkontrollerade. Och man misstänkte dem från att undergräva makten. För ledarna i sufiordnarna inte var stationära och kunde misstänkas för att undergräva makten.

Landet har blivit väldigt splittrat under modern tid mycket pga, religion språk etnicitet. Speciellt i norra delar. Biaffra konflikten på 70 talet det blossar upp då och då att man vill bli självständiga. Man har utbrytningsförsök. I biaffra så finns det ganska många kristna så känns de som att de är utsätta för angreppskrig, att det är muslimerna som vill åt dem. Man ser inte det som inbördeskrig.
På 1990 talet delade man upp landet i större delar, man ville mildra motsättningar genom att ge större autonomi. Det har väll fungerat sådär, det tar ett tag.

1979 så belägrade man kaba i mecka, (islamister) det gjorde att man i nigera kunde inspireras till stordåd. Man intog stor moské, ungefär 4000 personer miste livet. Man har också haft millneraistiska rörelser. Att jorden går under. Här kan man blnada in synkretistiska rörelser.

Islamismen är lite starkare i negiera än på andra håll dels för att sufismen är förhållandevis svag.


Senegal
Det är det första landet som har fått flera politiska partier och en fri press. Här har sufiordarna en enormt stark ställning. Man kan säga att det är som stater i staten. Shejkerna kallas för marabouter.

De fungerar ungefär som egna samhällen i samhället, med paralella strukturer. Vi har redan talat om hur islam spred sig här, men vilken ställningar har egentligen sufirörelserna och grupperna? När fransmännen visade sig vara väldigt negativa till islam så var man ändå villig att utnyttja landet för ekonomiska syften. En av viktiga bitarna i landet var jordnötter.
Många sufiledare livnärde sig på jordnötsproduktion. Lite annat ockås. Det var viktigt för fransmänenns ekonomi. Man fick fler anhängare och större markområden. Anhängarna var bra för de arbetar utan lön för sin shejk de har inte heller reglerad arbetstid. Fransmänen tyckte det var utmärkt för det var billigt, då kan man exportera jordnötter till hela europa.

Man har en väldigt intressant ställning som marabout, man har gratis arbetskraft. Men man måste förse dem emd en form av bildning och hitta någon att gifta sig med och bekosta deras bröllop. Det är oerhört tätt förhållande till religiösa ledare. Det finns även kvar om man lämnar landet.
Även om man börjar en affärsverksamhet med ngåon från samma land eller trakt eller sufiorden. Det man tjänar så skickar man tillbaka till sin andliga ledare. Det är en faktor att utlandssenegaleser skickar pengar.

Utomlands så har man också en identitet som gör att man samlas inte bara som muslimer utan också som senegaleser. I frankrike är det ganska stort att människor har det som främsta identitet. Omvänt som hur det var för somalierna, utomlands så är de främst muslimer. Det är en specifik form av

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar