fredag 28 augusti 2009

Svenska kyrkans tro och liv 2

Åke bonnier,

Kyrkans uppgift
Att förkunna evangeliet och att räcka sakramenten

Nu kommer en barnslig enkel fråga, hur många sakrament? 2, dop att nattvard. Sedan finns det diskussion kring bikten.
Det är kring hur man definerar sakramenten, instiftelseord och att synligt i bibeln.

Ett dop en tro en nattvard

Svenska kyrkan är evangelisk luthersk jag är evangelisk luthersk präst, och ni som blir präster blir evangelisk lutherska prstäer om ni är i sk.

Vad betyder detta? Evangelisk luthersk präst i 2000 talets stockholm mitt ibland allt. Vad är det att vara luthersk? ni som har gått på luthersk teologi. Det jag tänker på något som jag själv vilar i det är en luthersk syn på människan och gud och bibeln.
Människan är ställd i 2 situationer, det är människan inför medmänniskan och inför gud. Coram hunibus och coram deo. Inför den andra människan så står människan och täknar, när det är som bäst att jag ska vara schyst, jag ska bete mig medmänskligt. Det påverkar sitautionen mellan människa och människa. Jag vet inte hur ni har täknt på det, om man gör gott mot en annan människa så påverkar realtionerna. Om man är förbannad på en människa så kan man fråga sig vad hjälper det att vara arg på den personen. Jag tänker i chefskap att skälla ut människor, det hjälper inte alls. Det blockerar det det väcker frustration. Har det förändrat? Nej, den andra går därifrån arg och jag kanske ångrar.man kan alltså påverka siatuionen och ska göra det mellan människor och man ska göra det, man ska göra goda gärningar gentemot andra människor. Då ahr människan ansvar, vi har fullständigt ansvar och är fullständigt fria. Jag kan göra vad jag vill. Ni kan gå fram och ge mig världens örfil, men ni får ta konsekvenserna. Vi är fria att göra vad vi vill. Vi kan påverka vår situation det är människan inför människan.
Inför gud förmår vi ingenting, endast gud fäller det rätta omdömet om människan inför gud. Det är guds vilja. Guds omdöme är ett omdöme om hela människan. Då är frågan hur kan jag få gud glad mot mig, om ajg har gjort dumheter, tänker dumt gör dumt och inte alls är kärleksfull mot någon. Hur kan jag få gud glad igen? Då finns olika försoningslärorna. Då kommer ni ihåg objektiva försoningsläran, som säger att människan försyndade sig så hårt mot gud att nu måste till något rejält köp eller offer, om människan skulle sona det hemska som människan gjort mot gud så skulle människan utplånas det ville inte gud. Då finns det ingen väg utan att gud tar på sig offret, gud blir skuldoffret och det blir han genom jesus på korset som dör för våra synders skull och när jesus dör på korset så blir banrsligt sätt gud glad igen. Det är objektiva försoningsläran det är anselm.
Sedan kommer pippivaldenstörm han som gjorde att svenska missionskyrkan bildades. Så fick han menade att så kan det inte vara. Då kom det subjektiva försoningsläran att människan på något sätt förändras av detta som sker på korset.
Sedan kommer gustav aulen att grabbar ni har fel, det är kampen melan gtt och ont och gud ivnner.
Men luther säger oavsett vad så ser gud på människan genom jesus kristus. Jesus kristus är filter som gud ser på människan? Vad ser han? Rättfärdig människa.
Maänniskan är människa bortom detta, då är människan syndare. Simuli justus et pecator.
Ytterberg säger, han ställde sig framför spegel och sa att du är ett svin, men du har en knorr på svansens så du är ett älskat svin.

Det ena kan man påverka människa inför människa. Det adnra kan vi inte människa inför gud. Människan förklaras av gud rättfärdig för kristus skull av tron allena. Tron allena är viktig, tron har existentiell innebörd snarare än försanthållande. Alltså tron måste vara för en inte i huvudet, här kan den vara kunskap men i hjärtat är den vitig för mig. Tron handlar om förtröstan på gud och ett förväntande av allt gott från gud. Då finns det 2 magiska ord som kan vara bra att veta om den kristna tro, som är för mig väldigt viktigt när jag tänker på religiondialog. Det är just för mig, gud är för mig. Jesus kristus är för mig viktig.
Mitt förhållningssätt blir då följande, det blev som radioprogrammet musik för mig kanske fö rmig. Så ser jag på kristen tro och det är djupt lutherskt. Bibeln säger luther inte är en lagbok utan en vittnesbörd för kristus. Bibeln är norm och källan. Kristus är centrum till dess enstaka utsagor ska relateras för att bli rätta.
När man läser boken och alla delar, hur många delar innehåller den här boken.
Men allt i biblen ska relateras till kristus. Biblen är tecken på guds närvaro, gud möter oss i ordet och inkarnationen det menar luther är guds kläder som gu dbär. Då finns lagen där och evangeliet där. Lagens funktion är att visa oss vad vi ska göra, och ev är att förmedla syndernas förlåtelse.
Lagens bruk talar luther om. Då talar han om det borgeliga bruket att hålla ordning i samhället, och andliga bruket. Att visa människan på synd och driva till kristus. Allt handlar om att gå till kristus. Vi känner inte gud i sig men vi känne rbara gud på kläder genom inkarnationen och genom bibeln. Sedan säger nt något om gud, nt säger 3 saker om gud.
LJUS
KÄRLEK
ANDE

Ordet gud talar om gud som subjekten bakom skapelsen frälsningen och hälgelsen oh gud är människans högsta god. Och vi ska förtrösta på gud och gud ska vara gud för mig. Det var min miniförläsning kring lutherska teologin. Som vi som präster måste ta ställing till och hantera, eftersom ni ska bli präster i ev luthersk kyrka. Det är ingen kunskap man bara kan ställa in i bokhylla det är något vi måste hantera in på bara kroppen fundera på vad betyder detta i förkunnelsen som jag kommer hålla eller håller.

Min fråga är följande fråga:
TYCKER NI ATT LUTHERSK TEOLOGI OCH LUTHERSK TÄNKESÄTT FUNGERAR IDAG? Då säger jag så ifrån vad många säger om luther idag att vi måste göra oss av med gamle luther. Då tänker man att luther var skam typ.

Den andra frågan är VAD TYCKER NI ATT BIBELN BETYDER I DAGENS SAMHÄLLE, DET HANDLAR OM KULTUR, LAGSTIFTNING OCH HAR 10 GUDS BUD NÅGON BETYDELSE IDAG?

DEN TREDJE FRÅGAN SOM NI SKA FÅ, PÅ VILKET SÄTT KAN VI FÖRSTÅ GUD SOM MÄNNISKANS HÖGSTA GODA.

Första delen var om mig och luther så kommer om uppgiften. Nu är det mer direkt om uppgiftne utgår fårn kyrkoordningen. Det är en ordning som kyrkan har. Bryter så finns inga möjligheter tills anktioner förutom småsaker. T.ex. så kan domkapitlet upphäva vigningstjänten avkraga. Det sker om man har brutit mot kyrkordningen, och mot prästlöftena. Men annars bygger det åp solidaritet att det här är viktigt att vi ska hålla oss till.

Vi är en del av världsvida kyrkan, inte en ö som svenska kyrkan. Vi hör ihop med alla kristna vilka de är nästan. Katoliker lutheraner reformerta ortodoxer. Och i de flesta stora kyrkor, och bland de flesta sotra har vi dopet gemensamt, men inte med pingstkyrkan. Pingstkyrkan anser är att det som gäller är att ha tro och bli döpt, tron gäller före dopet. Men när vi döper så för att föräldrarna uttrycker att det är vitkigt för dem. Vi kräver inte dem att avlägga trosbekännelse.
Men dopet är för att förena oss, man behöve rinte döpas om från pingst tradition till svensk tradition eller katolsk tradition.

Svenska kyrkan är världens största evangeliska trossamfund och den viktigaste i wlf, svenska kyrkan är en fri kyrka bland många frikyrkor. Men vi är inte riktigt fria, vi lever i förhållande med staten. Vi är särboförhållande. De skedde 2000. vad är detta? Vi lever under en ramlagsstiftning, består av 3 delar. Det första är att kyrkan ska vara rikstäckande, det är nödvändigt, de har vi en indelning i församlingar kontrakt och stift. Vi ska vara demokratiska, av nomeringsgrupper med politiksa grupper. Vi ska styras genom demokratiska val. Kyrkostiftsfullmätkiga och kyrkomötesvalet. Och vi ska vara evangelisk luthersk. svenska kyrkan inte vara katolsk osv.
Därför jag ville börja med evnageliska grunden, när vi talade om uppgiftne då är det viktigt.

Kyrkaordningen säger att församlingen är lokala pastorala området. Församlingens uppgift är 4faldig, gudstjänst undervisning samt diakoni och mission. Det är de viktiga grundläggande uppgifterna.
Församlingen har ansvar för dem som vistas i församlingen. Som för mig domkyrkoförsamlingen, det bor knappt 5000 människor. Knappt 3000 tillhör svenska kyrkan. Det finns 3 stora kyrkor.vår uppgift är att ta hand om 2993 medlemmar men vi har också att ta hand om alla som vistas i församlingen. Hu ser den ut gengrafiskt. Som vistas? Gamla stan en vanlig vardag med ryska turister osv. Sedan kan ni vandra längst skeppsbron där upphör församlingen.
Alla som rör sig där har vi i vår församling ansvar att nå ut till att serva. Någon har räknat ut att det har 200 000 människor att rå för, både minsta och största alltså.
Församlingen får även lämna bidrag till internationell diakoni och ission.



Varför ska vi då fira gudstjänst? Gudstjänsten är människan sätt att lovsjunga det som är det högsta goda. Kristen tro handlar om gemenskap inte bara individualitet. Jag har funderat på om man kan vara kristen på öde ö, jag tror att svaret är nej. Men ni får motbevisa sig. Men om ingen annan är där kan man vara kristen, förutsätter inte kristen en till. Vi hör ihop och det manifesterar vi i gudstjänsten.

Genom gudstjänsten bidrar vi till att samhället får viktiga omistliga öar, där människan kan vila, där människan kan uttrycka isn innersta längtan. Och där människan kan uttrycka sin identitet som homo religiosis. (den religiösa människan).
August strindberg sa att människan att obotligt religös.

Augustinus sa att gud du har skapat mig och jag är obotligt till jag har funnit dig.
Vi får inspiration till förändring till, och vi får lägga av vår synd. Synd är för många ett trollord. Synd kan översätta med att missa målet om någon har läst grekiska så heter det hamartia.
Vi får lägga av de tsom tynger oss och så får vi leva i förlåtelsen. Jag har funderat mycket på syndernas förlåtelse och tänker så, vad är det som sker, ni sitter där i en lämplig kyrka och det är högmässa så säger prästen efter ett skriftetal låt oss be och bekänna.
Blir man förlåten? Ja och nej, jag tänker såhär, tänk er en underbar sommardag. Det är ljuvligt varm, lagom varm. Det är en dag där det känns härligt. Ni ser många som går där ute, ni förstår att ni behöver inte ta på er mycket kläder. Ingen blåst, ganska vindstilla men liten bris. Ni sätter på er lagom med kläder, så drabbas ni av blackout synd att det är dåligt väder tar fram paraply och fäller upp paraplyet, stort svart herrparaply. Så går ni omkring typiskt att det ska vara dåligt väder idag. Så kommer det fram en som känner er, så säger den här personen snälla rara fäll ner paraplyet solen skiner. Och just detta täkner jag är kyrkans uppgift, att fäll ner paraplyerna solen skiner, dina syner är dig förlåtna. Lev i förlåtelsen, öppna dig för förlåtelsen den finns redan där.

Detta är ett evangelium som bara kan bi viktigt om jag tar till mig det, luthers relation med kristus för mig. Om jag fällerner mitt inre paraply, vadå jag kan inte få synders förlåtna. Men åh jag lever i det fantastiskt. Då blir det för mig det är viktigt.


Liten övning
När ni ha rborstat tänderna, lås badrumsdörren så ni nte blir påkomna, ställ er framför spegel. Stirra in i era ögon. Jag är oändligt älskad. Det är vad dopet handlar om det är vad syndernas förlåtelse handlar, på jesus kristus uppdrag säger jag att du är oändligt äälskad trots att du är bedrövlig. Simul justus et picator. Du är ett älskat svin.

Förändring i samhället, detta med gudstjänst. Kyrkan ska vara salt i världen, genom de kristna. Krister stendal sa att vi ska vara salt men vi ska inte förändra världen till saltgruva. Men om salten mister sin kraft det duger inte till något utan att kastas bort och trampas på av människor.

Symbolet för vårt uppdrag har jag ritat på tavlan, den är tyvärr avskaffad.


det menar kyrkorordningen det är kyrkans uppgift (kors värld, medmänniskor)

i gudstjänstne ingår förkunnelsen, om ni kommer ut som präster ska ni förkunna, ni ska förkunna på ett sätt att jesus kristus berör idag. Att den berör den enskilda, att ev blir pro me. För mig. Till er uppgift, det är alla prästers uppgift som har att förkunna och leda gudstjänst, att den som är där och firar gudstjänst säger hit vill jag komma tillbaka. Inte känna vad var det jag sa. I negativ bemärkelse.

Men förkunnelsen måste beröra så att hit vill jag komma tillbaka. Då ska liturgin vara väl genomtänkt. I svenska kyrkan kan iv följa hanbok, sedan har vi andra saker också. När vi talar om huvudsgudstjänster. Det är 6 olika, högmässa. Högmässogudstjänst, som förut talade högmässa utan nattvard. Sedan har vi familjemässa och familjegudstjänst söndagsmässa och söndagsgudstjänst. Med nattvard är det dem som heter mässa.

Förkunnelsen ska utgå från någon av söndagens 3 textar, den är fri att tolka texterna utifrån svenska kyrkans tro och lära. Det finns många bibeltolkningsmöjligheter och många sätt att förstå läran....




Ni är konfirmandlärare och rummet är fyllt av 17-18-15 åringar, och i det här rummet sitter en som ni hört mycket om kalle, har det snackats otroligt om, han är urjobbig. Han är känd på skolan för att vara urjobbig, ni vet något mer att hans föräldrar är nyligen frånskilda. Ni har 2 saker i bakhuvudet. Lite konfirmandgruppens clown. Så säger ni, idag tänkte jag att vi läser den här texten från john ev, kan ni slå upp den. Alla har tagit med sin bibeln inte kalle, jag glömde den hemma.

När det har blivit kväll så, (kring jesus går på vattnet).



Att tolka texterna är otroligt vitkigt. Kanske är det så i förkunnelsen att det handlar inte bara om att det tror jag på utan hit vill jag komma tillbaka.f ör att det sa ngåot för mig, pro me.


Hur ser ni själva på bibeln diskussionsfråga.



Nattvard
Har sin grund i sista måltiden, som är en judisk påskmåltid. Som han äter och dricker på det judiska viset, han var god jude.men han gör ngt speciellt han tar osyrade bröder, som symboliserar det som fäderna åt i egypten som beskrivs i 2 mose 12 kap det osyrade brödet. Istället för att säga att det är det bröd som våra fäder åt, så säger han att det är min kropp och det är en del av mig ta och ät. De har säkert massa andra rätter. Och säkert har de symbolrätterna.
Man dricker antal omgångar, i 3,4 bägarna, de är inte stora bägare utan snarare skålar. Jesus säge rinte de vanliga orden, plötsligt så säge rhan det är en del av mig drick av det alla. Det här berättar evangelisterna om, det berättar paulus om.

Han berättar på följande vis, det kommer ni säkert att känna igen.

När vi firar nattvard gör vi det till jesus åminnelse med dessa som nödvändiga ord, det går inte att fira nattvard utan att de läses. De är nästan som en bön, när vi talar om åminnelse är det att minnas? Det är mer än så, vi säger att det är kristi kropp och blod.
Man kan säga att vinet är från gamla stan och oblaten är från ersta. Men det är kristi kropp.

Det finns nattvardsläror 3 st ska jag tala om, katolska transubstationslärarn.d en är väldigt enkel och svår, tänk er att ni går in på konsumbutik eller ngt liknande. Så går ni fram till bröddisken där ser ni massor av bröd, då är frågan tänker ni så här, jag undrar vilken grönsak jag ska köpa. Allting det ni ser upplever ni som bröd, sedan går ni fram, och ni ska leksansknäcke och ni stor brödpaketet. Och ni betalar det får en påse och sedan så går ni ut i butiken som är leksansknäcke, då är frågan ni vet att ni har tagit bröd med er ut. Och ni vet att ytan är knäckebröd, tänk er in i nattvardssistaution, det är en oblat som är bakad på ersta kanske. När instiftelseorden läses i katolska traditionen så kan man plinga i klockar att förvandling sker. Det som gör att vi inte konstaterar att det inte är grönsak utan bröd, att det är sustant, att de tär skoagahols leksansknäcke men det är brööd. Det är brödets substans. Sedan förstår ni att det är leksansknäcke det är ett bröd, det är accidens det är utanpå. När katoliken talar om transsubstansion. Det är substansen som förändras, allt som gör att vi såg allting som bröd bröd, det är kristi kroipp. Det som gör att vi det utanpåverket det är fortfarande bröd i att ingen klok katolik skulle säga att det är benflisor utanpå det är bara katt knapra. Men brödets väsen har förändrats, och vinets substans har förändrats.

Så kommer luther och säger nja, han säger konsubstantsion. Med, att det är både och, att det är både bröd och vin och krsti kropp och blod. Det är kyrkans huvudhållning, det är kristi kropp och blod. Men det är oblater på ersta och vin köpte på systemet.
Sedan börjar luther fundera, med att kristi är närvarande överallt alltså är han närvarande i bördet ch vinet.

Men för svenska kyrkan är det vitkigt att kristis är närvarnade i bröd och vin. När ni firar mässa, så behöver vi inte tänka att det är genom brödet och vinet.

Då är frågan vad lär vi vidare om nattvarden, det är naturligtvis en minnesplats, att an dött och uppstått för vår skull. Det är en mötesplats, vi som är fattiga möter guds nåd, vi möter kristus själv. Han är där, det är en gemenskap. Det är tydligare i st jaobs kyrka, att man faller på knä. Men i storkyrkan är man guds folk i vandring. När man faller på knä så är man i gemenskap med varanra, men också guds folk.


Dopet
Det är uppdraget, vi ska döpa dem. Döp dem i fadern sonen och den heliga anden.d etär porten in i kristna livet. Vad står dopet för, dopet är ett kärlekstecken. Vi har svårt att förstå med älskade. Därför man måste stirra in i spegeln att du är oändligt älskad. Dopet är kärlekstecken, dopet hjälper att tyda våra liv.
Det är inte dans på rosor, förhoppningsvis stigande kurva. Men det har dala, psykologer talar om. Att kris och utveckling. I kyrkan talar vi det kopplat till jesus död och uppståndelse, precis som gud är med jesus i döden så är gud med kalle när livet är illa. Det komme till uttryck när vi häller vatten som konfirmand.

Dopet är oändligt älskad och aldrig någonsin övergiven, det är huvudbudskapet. Sedan tas man upp i 2 gemensakper, världsvida kristna kyrkan med alla som är döpta i alla tider är med i den gemenskapen. Och man tas med i svenska kyrkan. Om det är sådana förutsättningar, att det inte är någon som tillhör ett annat land.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar