fredag 28 augusti 2009

Islamkunskap hemuppgift (utan bilder) 6

Hemuppgift 6, Islam i USA och Svarta muslimer


Historisk bakgrund
Historikerna är oense om när de första muslimerna kom till Amerika. Vissa menar att muslimer hade kontakt med den nya världen redan innan Columbus ’upptäckt’, vad som dock är säkert är att muslimer fanns med bland de första upptäcksresarna. De första muslimerna följde med var troligen sjömän som anställdes eller slavar.
Muslimerna som senare kom till USA var afrikaner som hade tillfångatagits och skeppades över på slavskepp. Efter USA blev självständigt från England så ökade antalet muslimer bland slavarna till 15-20% pågrund av att slavar eftraktades från Senegambia (som har stor mängd muslimer). Antalet slavar var dock alltid mindre än antalet vita i USA (förutom South Carolina), vilket bidrog till att Islam inte överlevde i någon större utsträckning i Nordamerika. Islam kom istället ofta att bli ihopblandat med kristendom hos de afrikanska slavarna.
Det dröjde fram till 1900 talet för Islam att återkomma hos svarta medborgare. Sättet som de återfann islam var genom ett sökande av ens rötter och att de muslimska spår som funnits kvar under slaveriet började komma till ytan. Islams attraktionskraft låg ofta i en historia av svarta muslimska kungar och ledare i afrika som saknade motstycke i det ’vita’ nordamerika. Afrikanska konvertiter utgör i dagsläget 30-40% av antalet muslimer i USA.

Svarta muslimer
Moorish Science Temple
1913 så bildade Noble Drew Ali ”Moorish Science Temple”, som var den första organisationen som blandade islam och svart broderskap. Han ansåg ha ett profetiskt kall, elller vara ’Angel of Allah’ som han uttryckte det. Alis mål var att enligt ’Moroccos kung’ omvända alla svarta till islam. Han talade också om ett gyllene förflutet svart kungadöme som härskade över hela världen. Det svarta kungarikets föll skapades dock av kontinenternas förflyttning och av den vita mannens idéer och gudar. Alla de tidigare profeterna hade också varit svarta och en del av denna mooriska kultur, och den sista profeten som manifesterade alla de förras kvalitéer var Drew Ali i egen hög person. Intern splittring ledde senare till att Ali’s meningsmotståndare dödades vilket fick polisen att ingripa och fängsla Ali. Ali dog kort därefter vilket orsakde Moorish Science Temple att splittras i en mängd olika faktioner, varav de flesta är/var väldigt små. Moorish Science Tempel har också haft en historia av våldsutövande och vapeninnehav.

Nation of Islam
Historia: Nation of Islam bildades av Elijah Muhammad under 1930 talet och fick fotfäste bland svarta arbetare som flyttat till nordstaternas städer. Elijah Muhammad identifierade sig själv som Gud och som den sista profeten. Han styrde Nation of Islam fram till sin död 1975 då hans son Imam Warithuddin Muhammad tog över och påbörjade en reformation av Nation of Islam till att bli mer lik Sunni-islam.
Detta gillades dock inte av alla i ”nationen” och Minister Louis Farrakhan intog istället nationens forna militanta ställning. Farrakhans budskap har fått genomslagskraft i USA’s svarta kultur vilket kulminerade i 1995 års ”Million man march”.
Teologi: Frälsningshistoria: Nationen menar att den svarta människan är av en överlägsen art, då den svarta människan var den första skapelsen. Hennes hudfärg fick den svarta människan från rydmden den uppkom från. Guds skapande kraft kan endast kanaliseras genom människor och det blev därför den svarta människans uppgift att skapa världen. Efter skapelsen så berhäskade den svarta människan all världens kunskap. ”Fallet” är enligt de svarta muslimerna ett fall från vetskapen att man är av gudomligt ursprung till ett ”beast-like state”. Efter fallet så tog en ond vit ras över världen vilket förklarar företeelser som; kolonialism, slaveri, rasism m.m. De vitas kontroll är dock bara temporärt, även om man tolkar Uppenbarelseboken 6:8, att den vita hästen handlar om den vita mannen och hans härksande över världen, man man också att förtryckarnas regi bara är temporärt.
Skrifter: Nationen använder sig av GT, NT och Koranen som alltid har det sista ordet.
Elijah Muhammad: Guds budbärare, togs upp i himmelen (han dog inte 1975!) och kommer dömande återvända.
Aktivism: Nationen har en stark kritisk inställning gentemot svarta kyrkor och kristendom, som man anser är en ”slavreligion”. Anhänger av nationen ställde istället krav på förbättrade villkor för svarta, vilket bidrog till att skapa den kristna civil rights movement.
Samtidigt så anser nationen att det är den vita djävulen styr USA’s regering och man därför inte kan förvänta sig något gott därav. Samtidigt som man kräver ett eget land av regeringen som betalning för svartas slavarbete. Organisatoriskt så har man redan byggt upp en regering i vilket Farrakhan diktatoriskt styr med en uppsjö av olika departement som; finans, utbildning, hälsa, försvar m.m. Nationen nådde ekonomiskt sin höjdpunkt precis innan Elijah Muhammads ’död’ och var då den starkaste ekonomiska kraften hos svarta i USA. Efter hans ’död’ så smulades det ekonomiska imperiet samman, men på senare tid är imperiet sakta påväg mot sin forna glans.

Ortodoxa former av Islam i USA
Vissa forskare menar dock att de flesta svarta muslimer i USA inte är del av nationen eller andra liknande organisationer, utan istället är del av den muslimska sunni traditionen. Denna förflyttning har dock skett ganska nyligen. Skäl till denna förändring är bland annat Eliah Muhammads Warithuddin Muhammad och hans efterföljares steg mot ortodox sunni-islam. Warithuddin är starkt kritisk mot Farrakhan’s nation, och har försökt arbeta för att visa att islam är kompatibelt med ett västerländskt demokratiskt multikulturellt samhälle. På senare år har han kommit att spela en allt större roll som länk mellan muslimska länder och USA.

Historiskt sett så har medlemmar av de ortodoxa muslimska enklaverna varit i den politiska och religiösa skymundan, då deras skäl till att flytta till USA oftast har varit ekonomiska eller säkerhetsmässiga. Några år efter andra världskriget så skapade företrädare för shia och sunni en paraplyorganisation som efter några år kom att kallas Federation of Islamic Associations of the United States and Canada (FIA). FIA’s bidrag till nordamerikanska muslimer är att den skapade någon form av umma för dess muslimer.
Under 60-70 talet så bildades en radikalare rörelse; the Muslim Student Association (MSA). Efter att ha startat smått så växte MSA under 70 talet till en rörelse med tusentals anhängare samtidigt som man bildade; islamiska lärosäten, dagstidningar, moskéer m.m. Pågrund av dess snabba tillväxt så omorganiserade man sig på 80-talet till the Islamic Society in North America vilket samlar alla MSA’s tidigare aktiviteter under dess olika kategorier.
Relationerna mellan sunni och shiamuslimer förvärrades dock efter Iranska revolutionen och Irak-Iran kriget, vilet ledde till att de muslimska organisationerna splittrades upp mellan sunni och shia.

Reflektioner:
Nation of Islam och dess likar uppkom i en miljö där slaveri och inbördeskrig fortfarande var färskt i folks minnen. Världen och framförallt USA står idag i en helt annan position i och med globalisation, internet, resande och raslagarnas försvinnande. Jag spår i icke-vetenskaplig anda att detta kommer leda till den lokala, och någon form synkretiska form av islam som representeras av Nation of Islam antingen kommer att försvagas på sikt då dess anhängare går över till en mer traditionell för islam, eller att rörelsen kommer att definiera om sig pågrund av yttre påverkan (att tala om ras är inte lika poppis idag som för 80 år sedan!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar