fredag 28 augusti 2009

Religionshistoria asiatiska religioner 6

Thereavada buddisther Abhidaharama pitaka, de menar att nirvana är något som existerar. Det är något som är befriat från lidande och därmed skulle vara något permanent och något som existerade av sig självt. Det är otroliga språkliga problem med dessa tankegångar. De försöker beskriva något som är icke av den här världen. Theravada menar att nirvana skulle vara en existerande dharma. Adhiridarmama pitaka är obereonde krafter. Men Mahayana säger att det är nonsens. De säger att allt är tomt på sin obereonde existens. Det räcker inte att säga att det tomt, men det är på sin oberoende existens. De säger att inget existerar av sig själv så säger mahayana buddhister. Allt är tomt och därmed finns det inga dharma som är assoicerade med nirvana. Och så finns det inga andra som har med samsara har. Det kommer till slutsatsen att det inte finns skillnad på nirvana och samsara. Och så är Mahyana buddhismen som är den framgångsrikaste buddhismen så kan man inte förklara detta väl. Det är en svår aspekt av mahyana buddhismen.
Det finns alltså ingen skillnad mellan nirvana och samsara. Det finns ingen skillnad hos den upplysta människan. Det finns ingen skillnad mellan vanliga människa och buddha. Vi hamnar i en zon där det paradoxala härjär. När vi strävar efter beskrivningar av tillstånd som inte är av vår värld, det undandrar sig en systematisk beskrivning. Det som vi ska göra är att veta på teoretiska planet är att samsara och nirvana är samma eftersom inget existerar av sig självt. Det finns därför inga dharmos som är negativa eller positiva. Det betyder dock inte att moralen skulle negligera. Eller de positiva egenskaper.

Det finns en skola som heter rena landet, som har spridit sig speciellt till kina och japa. Man ska recitera buddha amithiba eftersom det är en kosmisk buddha som har producerat den historiska buddha. Där har han skapat ett rent land där man som reciterat honom kommer tills hans land. Det finns folk som inte kan läsa eller meditera men de vill praktisera buddhism. Den var mycket utbredd i kina, den finns i japan också. Den andra är att man inte ens behöver be till buddha eftersom han tar hand om en ändå.
Vi skulle tala om skillnader på therevada och mayhana buddhism.
Inom therevada buddhismen så betraktas buddha som en historisk person. Att han inte är här och han har försvunnit. Och det kan bara finnas en buddha vid en historisk tidpunkt.
Inom mahayana buddhismen så har man en föreställning om 5 kosmiska buddhor. Dessa 5 kosmiska buddhor, en av dem heter amitabha. Det är han som har projicerat ur sig själv den historiske buddha shakyamuni. Med den här föreställningen så kommer en komplex teori om buddhas kroppar.
Theravada talar alltså om förgänglig kropp, de menar att det var en vanlig människa. Och lärokropp är det som syftar på läran som buddha shakya muni har lämat efter sig. inom mayana så har de samma tankegång, det finns en förgänglig kropp och lärokropp. Men de talar om en tredje kropp i mitten som de kallar njutningskropp. Det är den här kroppen som buddha kan anta i religösa moment och ikonofri. Det är troende njuter av när de tittar på en bild eller när de upplever buddha. Det är njutningskrippen som förekommer i religösa statyer och i visioner, det är då de troende njuter av en närvaro av en buddha. Det är det som är njutningskropp. Det finns också association av religösa religioner. Buddhism är en mystisk religion, det är att man måste trancendera den här verkligheten och komma i kontakt med metafysiskt. Men njutningskroppen visioner med buddha man kan ha är en njutningskropp. Men buddha som man upplever i meditationer är njutningskropppen. Och det är den här kroppen som är viktig.

Här talar vi egentligen om den andra skillnaden mellan theravda och mahayana buddhister. Varför är då dessa buddhor 5 st. det var att man hade ett centrum och man had 4 geografiska bilder. Jag hade också en bild av mandhala. Eftersom man placerar dessa 5 buddhor i den här cirkulära struktur som har ett centrum och där finns en prat med 4 portar. Allt detta har 2 betydelser som sammanfaller. Det en är karta över dess inre potentioal. Men satiidgt så är det en del av universum. Om det är kata eller existerande universum så r det macrokosmos. I meditation sp mediterar man på en mandhala och i mitten terr ne bu. Det finns olika buddhor. Vi talar om den tantriska delen av buddhism som praktiserar den meditativa. Man sitter med korslagda ben och bygger mentala bilder. Allt med färger sja sjtta med.buddha. man ska se sig själv sittande med buddha i centret av en mandala. Om man lyckas en end aågng har man upp. Det finns 2 besrrkvningar, det ena är identifion med buddha. Men de som ör vedenblrhadne i en sådan situation. De måste lära sig medition som tar 2 år. Sedan måste man sitta i ensam i 3 år. Sedan är dett kontakt med lärare, där sitter mn år. Man manipulerar sitt centrala nervsystem, det är farligt. Därför måste man ha en lärare.
Detta är grova drag läran om mandala. Det går till ungefär på det sättet som jag försöker förklara. det är e ytterligare förklaring varför det finns 5 kosmiska buddhor. Eftersom det finns center och 4 geografiska buddhor. Vi talar om skillnaden mellan teheravada och mahayna. Han var en utomrdentlig person. Han var trots allt detta bara en människa. Men Mahayana var en storslagen att han pricerar ut sig sjäölv. De utvecklar nya teorier att de måste recovisa för alla gestalters status. Egentling så kan man följa tankegångar. Eftersom alla buddhor identitiska så finns det egentligen bara en buddha.
Theravada buddhiste ranvänder bara ordet buddha för budha, de använder arhat för vanliga. Det är en upplyst person. Det betyder en buddha egentligen. Han har gjort allt för sig själv. Han har mediterat och hållit alla lyften och moralen. Han är ny upplyst och det är slut med hans religösa karriär. Men så är det inte inom mahayana, de kritiserar detta redan 100fkr. Deras syfte med buddhismen är att bli en bodhisatva. Bodi betyder upplysning och satva är varelse. Det betyder att man praktiserar buddhism för att frälsa världen och därmed sig själv. En mycket känd bodhisatva är dhali lama. Han har blivit upphittad som en pojke när han var 4 år gammal. Och han erkände honom som en återföd dhali lama. Och han gick igenom testar utan några problem. Vanligtvis så behöver han känna igen religösa redskap. Inom tibetansk buddhism så finns det 8000 manliga och kvinnliga lamor. Manliga är dock i majoritet. Det finns dock kvinnliga inkarnationer också.

I och med tibet ockuperades av kina under 1950 så jämnades klostren med marken i kulturrevolutionen. Och det finns 2000 lamor kvar och de lever i världen. Det finns skillnad på en budhist som blev igår och en bodhisatva. En nybliven budhism inom budhist kanske befinner sig på första stadiet och dhali lama är 8 nivån. Men meningen med bodhisatva är att man inte försvinner i nirvana utan stannar kvar i världen. En sådan bodhisatva måste vara här. Det är därför de återföds. Hur kan en dhali lama återfödas? Han säger att han inte vet. Men dem säger såhär, det finns förklaringar. Om vi talar om dhali lama så kan han dö medvetet, när han känner att gammal så påbörjar han en meditation som han inte vaknar upp ur. Han vet hur det ska gå och han kan utforma sin återfödelseform sägs det. Det är normal forklaring och kräver inga avancerade bilder.
Alla buddhister i mahayana skolan är bodhisatvor men de är i olika nivår. Och det får också kosmiska bodhisatvaro. Det finns en manlig och en kvinnlig bodhisatva. Den manliga som han är en inkarnation är heter avalokiteshvara. Det är den här bodhisatvara som dhali lama är inkarnation av. Den kvinniga bodhisatva är inkarnatin är Tara. Jag vill poängtera att uppfattningen om kvinnan och den kvinnliga principen är absolut bejakande. Theravada nunnor kedjan har försvunnit. Det finns kvinnor inom theravada som praktiserar buddhism som nunnor, men de vill inte vara initierade. För då skulle de bli beroende av munkar. Dagens kvinnor inom theravada buddhism som årkatiserar som nunnor, vill inte vara initierade eftersom det skulle betyda en annan status för dem. Det finns inga andra buddhor inom theravada buddhism utom den historiske buddha. Det finns inga andra gestalter som ska represneteras i andra former. Men i mhayana buddhismen så stor kvinnor för visdom och annen för medkänsla. Man förespråkar medkänsla. Man har vansinnga tesen om tomhet, hur skulle det funka? Inte så bra. Det är därför man intiterar på medkänsla och insikt på tomheten. De menar ingen texisterar på sig själv. Allt är beroende av något aoch allt existerar på beroende. Det är alfa och omega av hela mahaynaa. Visheten den kvinnliga ska inse tomheten. Inte i en nihilistisk bermäklese. Utan det är at allt är beorende av varandra. Allt är tomt på sin oberonde på sin egen existens. Den medkänsla som ska finnas med är helt ofrånkomlig. Visdomen man ska uppnå meditation att man inte kan se sig själv som objekt. Den här insikten är kvinnlig. Men med känslan med levnade väsen är manlig. Det förekommer inom tibetansk budhism så finns det klockor. De står för medkänsla. Det finns också ett annat redskap som står för medkänsla. Så en lama om ni har tittat på några bilder. Så har de i en hand en klocka och en dorji. De manipulerar de två. Det betyder att de förenar insikt det kvinnliga, och det manliga medkänsla. Jag vill påpeka att vishet kan producerats som en ung tjej som är halvnaken som är sminkad med bodhisatvas atributer. Allt det här inebär att vad är upplysning. Vad innebär då detta när det gäller theravada budhiste.r en arhat förstå ratt det inte finns någon personlighet eller själ, utna han förstår äatt det är en störm av opersonliga krafter. Han har ingen karma längre. Han är inte mätt. Vilket innebär att han har avskaffat sig alla möjligheter till lidande. Detär definitivt ett tillstånd att inte förakta. Men en theravada upplysningstillstånd innebär att maninte existerar de facto utan man existerar som en form av opersonliga krafter. Men inom mahayana buddhister så är det samma insikt, men en insit till är att det inte finns dessa dharmas. Den här insikten är förmedlat medd medkänsla. Mahayana säger mycket på medkänsla. Man ska inte behålla meditationen för sig själv utan man skäner bort allt till alla.
Texterna om tomheten kallas för den fullkomliga vishetens literatur. På sanskrit så består den av tre delar. Det beståra av Prjñaparmita det betyder visdom bakom har gått. Det betyder bakom den här verkligheten. I västerländska så betyder det här metafysik. De säger visdom som är bakom det fysiska. Det är metafysisk lietratur. Det kan översättas som den fullkomliga vishtens literatur. Det är 10 tals olika avhandlingar som behandlar tomheten och medkänsla och bodhisatva. Det är enliteratur som har uppståt 100 fkr fram till 200 ekr.

Paus

Det har också skapats skolor kring begreppet tomhet. Det finns folk i mahyana buddhismen som ville förklara lite bättre. De har därför introducerat begreppet medveteande. Den här tomheten existerar kring ramen kring ett kosmsikt medvetande. De som är konserativa kring tomheten gillade inte detta. Därför finns det 2 skolor. Det finns inom dagens buddhism dessa skolor, en som är specialiserad och som förespråkar tomheten som det enda som man kan tala om i samband kring verkligheten. Sedan finns det skolan som talar om medvetandet som utgör det enda existerande. Tibetanks är också en form av mahyana buddishim. Men de har också tantrisk buddhism. Det är en indisk uppfinnign som uppkom ungefär samtidigt som tantrisk hinduism. Det är i alla falla dessa tantriska ritualer som är mandala meditation. Men teorin är identisk med mahayana buddism.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar