fredag 28 augusti 2009

Religionshistoria asiatiska religioner 7

Zoroastrism
Den grundades av en person som på persiska hette Zarathustr. På grekisk form skrivs som Zoroastr.
Indo iranier, är intimt besläktade med indo européer. De kallas indo arier, för de grupper av indo europeer vandrar västerut. Då först gör man skillnad på indo arier och arier. De stannar norr om svarta havet och kaspiska sjön. De flyttar 1000 fkr. Och orsakar kollaps av det assyriska riket och på så sätt uppstår det nya babyloniska riket.

Kyros grundar 550 fkr den persiska staten. 538 så invaderar han mesopotmaien. Han invarderar babyloniska riket och allt blir persiska. Kyros och den politiska strukturen som han utvecklade existerade ända till alexander den store 323(fkr). Alexander den store bersegrar perseus innan han dör. Och då slutar den första persiska staten. Det är den som greker har mycket intima kontakter med, inte minst för att de krigar oavbrutet med. Herodutus talar om hur de utövar sin religion. Han säger att de också dyrkar Zeus. Men det spelar ingen roll att de kallar det någon annat.
Han har också besökt den högsta guden och presenterar religionen efter att ha besökt honom flera gånger. Ahura Mazda är den högste guden, (den vise herren) som har skapat världen.
Det finns två tvillingar under honom. Det finns en god som heter SpentaMainyu. Han har skapat livet luft, positiva liv och växter. Allt som är användbart och livsbejakande. Det inkluderar också asbtrakta saker.
Den negativa brodern till Spenta Mainyu. Mot varje skapelse mot spentamainy så har han skapat en ond varelse. Han har skapat döden skadliga växter osv. det innebär att världen består av 2 existenszoner. Allt det positiva osm har med Asha att göra. Det som är bra och livsbejakande.
I motsatt av den andra som heter Drug. Det är förljugenhet och förfalskning. Två existenzoner existerar. Zarathustr menar att man ska välja vilken av dem man ska välja. Man ska menas att man väljer den positiva sidan. Mans ka vara anhängare åt det go det går inte att vara neutral. Han äger naturligtvis att man måste ta tag i ekonomisk aaspekter. Det betyder att människor ska sluta med blodiga offer avtjurar. Man ska inte hålla på med sakrala samlag. Människor skulle ta hand om boskap. Men man får mjölk och assisierande. Detta verkar inte ås dramatiskt. Zarathustr är den först religionsstiftare som kommer med den här idén. Det är däröfr man måsgte välja sida. Han säger att den yhttersta domen innbär att en tsrid mellan det goda och det

Redan under Zarathustrs liv ser på honom som en fräålsare. Han är redan i den här rollen en frälsare eftersomhan kommer med besked att undergången gäller. Allt det onda ska försvinna. Och det godas rika är nåogt som växer i linjer i tid. För honom så skapas paradiset och varar för evigt. Ingen cirkel tid utan evig tid.

Han jagas iväg till en stam dock som heter Fryana och han gifter sig med ledarens dotter som heter Vishtaspa. Han får då anhängare. Och det är Fryana stammen som är de första Zoraoastr. De talar en iransk dialekt som är besläktat med sanskrit. Det är Avestiska. Den texten som uppstår kring zorastrism.
De betäcknas med benämningen drigu. Zarathustr dör och det blev ingen dom och ingen yttersta strid. Vad händer då i den här gruppen? De grupperna som har uppfattning om avgörande händelse i tid så uppdaterar de läran. I detta fall så har yttersta domen inte kommit, så vi ska skjuta den i framtiden. Till dess så ska vi ha en individuell dom. De har använt en äldre föreställning från pre zoroastriska religionen. De har alla vandrat över en Cinvat bro. Om man har varit en ordentlig zoroastr så kan man gå över. Då så väntar man i paradiset på den yttersta domen. Men när man inte har blivit del av Avesta så kan man inte passera Cnvat bron. Eftersom bron blir så smal. Då kan man inte passera utan man störtar i avgrunden. Man väntar då i avgrunden. När den yttersta domen kommer så är det kamp mellan onda och goda. Och då kommer zarathustr tillbaka som frälsare och ska vinna den yttersta tiden. Den fanns redan under zarathustras tid. Det blir viktigare när han är borta. Han ska dyka upp först när den yttersta domen kommer.

Bland iraniska stammarna var bara en liten grupp zorastrister från början. och när språkan förändras. Ett språk som kommer påverkar termonoligen.

Det sägs att Ahura Mazda har en son som är då Spenta Mainy men att Angra Mainyu är hans tvillingbror. Men man skapar ett längre avstånd mellan Ahura mazda och Angra Mainyu. Angra Mainyu heter nu Ahniman. Spenta Mainyu blir Ohrmizd, avstpndet mellan Ahura Mazda blir så nära. De kallas dock inte för gudar utan de kallas för andar.

Det finns också en variant när det. De har inga goda ställningar att fortsätta med sin religion. De försöker då på 800 talet rädda sin religion med encyklopedier om sin religion. Därför flyttar zorastrianer till indien. För att de kom från Persien så kallas de för parser.

De ärkeänglarna som finns på zarathustra är de goda egenskaper. Föreställningen om ärkeänglar gör föreställning i andra religioner. Särskilt inom judendom och förekommer i den kristna läran. Och inom islam har man jättmeånga ärkeänglar. De senare verisioner av zorastrianer accepterar pre zorastriska gudar. De är inte gudar, utan dyrkansvärda.
Den slutgiltiga zorastrismen ger olika kompromisser med den gamla pre zorastriska religosioteten. Man ville trots allt komma fram och bli accpeterat. Istället för att ha 1 frälsare har man 2. man är övertygad att zarathustra finns på botten av en sjö i form av sin egen sperma.

Monoteism är mycket viktigt. Att världen består av kamp mellan det goda och onda. Texterna är samlade i Avesta. Det finns fem delar. Det som är viktigt är de 5. Gäthas är 17 sånger.
Yashna är hur liturgin går till
Yasht är de stora gestalterna som befolkar religionen.
Vendidad är en besvärjelsketext som används för att driva ut demoner. Det är en religon som kämpar mot det onda. Inom Zorastrism har det blivt konkret och väldefinerat och allt vad den handlar om.
Vendidad är besvärjelser mot onda krafter.
Vispered är invokationer öfr att hedra de olika gestalter inom zorastrismen.

När man tittar på shi islam så har de en lära om imaner. Det är vad som skiljer shia från sunni. Det säger i stora drag att det finns olika individer som är släkt kring muhammeds. Och de existerar i det fördolda. Jag vet inte om de talar om yttersta domen. Men näör det kommer till kritan så kommer de dyka upp. Det är just den här föreställningen att det kommer iran. Det är samma tanke som zarathustra som är dold. Det är också den här föreställningen om imaner i shia islam okmmer säkert från zorastrism.

Ni kanske vet att zorastrister dyrkar eld. Det dyraks som ett heligt eld. Det finns eldar som kanske har tänds 500 år sedan och fortfarande brinner. Det finns andra som är 200 år. Man närmar sig sina eldar. Vi har en bild i religionshistoria – där man måste ha ett munskydd för att nära sig annars kan man förorena det heliga elementet. Att upprätthålla den rituella renheten är mycket viktigt. Särskilt när det gäller begravningar. De begraver inte, och de begraver inte. Om man kremerar den döda kroppen som förorenar men det renande elementet. Istället transporteras man till ett torn som har ihåliga väggar och man lägger kropparna på toppen. Och det är gamar som äter upp mjuka delar. Och när det är ben kvar så deponeras de i väggarna. Det är män för sig och kvinnor för sig.

Det finns berättelse när sven hedin reste dit. Man studerade där frenologin. Hedin har gjort inbrott i ett sådant torn och samlat skallar för man ville ha gamla ariska skallar. Han har kokat dem i mjölk och han transporterade dem till det kejserliga institutet. De som transporterar kropperna måste gå igenom avancerade reningsceremonier. Tornet hette Daechma. För cirka 10 år sedan var ledare för zorastrianer en äldre man med stort skägg. De är en stark ekonomisk grupp i indien. Det finns en film om indien som heter Tata. De tillverkar gigantiska lastbilar. Det är en mycket viktig firma.

Initation är när pojkar och flickor är 10 så får de en vit dräkt med snöre. Och det är renhet. Zorastrism är en konkret iransk religion.

Paus

Kina
Oavsett vilken religion man talar om så ska man tala om de historiska kontexter osv. Vi ska tala om de 2 kinesiska religoner som är konfusianism och daoism. Båda dessa religioner har uppståt inom en spcifik historisk situation som hade specifika problem. Dessa problem påverkade utformningen av de två religionerna. Därför måtse vi tala om den historiska bakgrunden. Vi måste också veta om den forn kinesiska religiositeten. Både konfusianism och daoism tolkar de gamla idéerna och uppfattar dem på ett eget sätt. konfusianism och daoism är sina motsättningar. Den tredje religionen i kina var buddhism den introducerades på 50 ekr. Men de andra är minst 500 år äldre. Vanliga kineser praktiserade vanligen dessa religoiner på samma gång. Konfusian sysslade med samhälliga frågeställingar. Man har presenterat hållbara definitioner mellan individer. Men daoism var mer indivdualistisk orienterad. Konfusiansk var mer samhällig. Och daoism var mer individualistisk. Dessa två religoiner intar diametralt annorlunda åsikter. Eftersom konusianism och daosim int ehar någon lära kring frälsning. När han grundade så sa han att han inte vet om frälsningen. Daoism är mera metafysisk men där finns det ingen ordentlig väg att fungera. Men det är därför de har importerat buddhism. Man var konfusian gentemot staten och man var daosim i form av mer övernaturliga fenomen. De har producerat en spådomsteknik som heter förvandlingarnas system. Spådom inom daoism det var därför man bekämpade övernaturliga väsen. Naturligtvis så konfronteras man med de yttersta tillstånden i mänskligt liv då spelar buddhism stor roll.

Först historia. Man vet mycket om kinesisk historia. Det som är daterbart är 1600 fkr och framåt. Man vet relativt mycket eftersom kineser skriver sedan 1400 fkr. De använder ideografter. Det betyder standardiserade bilder som i sig själv representerar en hel sats, eller så kan det bara vara lokaliserande betydelser. Det finns cirka 50 000 ideogram om man talar om namn på historiska personer och. En akademiker har 5000 ideogram. Om en person kan 2000 ideogram så är man kunnig. De använder dessa sedan 1400 fkr. Det är tack vare dessa textar som man vet myckte om religösa förställningar redan på 1600 fkr.
Den kinesiska historia talas om i form av dynastisika perioder. Vi ska tala om 1600 fkr. Fram till han dynastin som skulle vara den fjärde. Den daterbarar kinesiska historien börjar med shang dynastin, de grundar en stat i norra centrala kina – kring staden Anyang. Där finns vaggan. Shang folket är krigeare och de är tillräckligt aggresiva för att behärska de andra folken. Då fungerar kina som en feodal stat. Shang kungar är stor kungar och de är i beroendeställning. Det finns tiotals mindre kinesiska riken. Alla var i beorende av kungen. De varade från 1600 – 1050 fkr.
Shang folket blir sedan nonchalanta och bryr sig inte om land så de blir störtade av Zhou folket. De säger att shang istället för att ta hand om folket så ägnade de sig åt jakt och krig och så drack de för mycket vin så vi var tvungna att störta dem. De har förlorat himmelens mandat, det betyder att shang folket fick styra för att himmelen fick styra. Men om de är olämpliga så har de förlorat gudens tillåtelse att styra landet. Det är från och med Zhou tiden som den kinesiska politiska ideologi som tanken är att en orättvis härksare får störtas. De varar från 1050 – 221 fkr. Cirka 700 fkr så är det fortfarande en feodal stat. Men på 700 talet börjar de mindr ekungarikerna kriga varandra. Först är det gentlamannaaktiga krig. Det blir värre och värre och sedan blir det massaker. Alla är ute efter varandras territorium. De fortsätter till 500 fkr. Zhou och deras kungar förlorar den faktiska makten. Dynasitn regerar till 221 men från 700 talet har de ingen makt. Ingen diskuterar med dem eftersom alla är upptagna med krig. Från 500-221 fkr – den här tiden kallar ”the warring states period”. 700-500 fkr kallas 100 filosofernas tid. På grund av de olika krigen från 700-500 så uppstår en rörelse bland tänknade människor. Olika diktare och författare. De betäcknas av 100 filosofer. De strävar efter att hitta lämpliga lösningar för sin tids period.
Men från 500-221 så finns det sju kinesiska stater om vem som ska ha den centrala makten.
221 så är det representerat av Qin familjen. De besgrar alla andra och etablerar kejsardömen. Den personen som representerar dynastin är den vars grav har upphittats och som är vaktad av terrakottakrigarna. Kejsaren av qin var en fruktansvärd människa. För att illustrera hans karaktär så har en tjänare som ledsagar honom överallt där han går som säger att glöm inte att förena riket. När de andra var besegrade så sammankallade han sina generaler och sade, okej nu har vi förenat landet. För att de framtida generationer ska veta om det så måste vi göra något avgörande. Så ska vi diskutera kejsartiteln. Kina blir ett kejsardöme. Han är den första kejsaren. Han räknade att det blev 1000 åriga riket. Men det blev bara han och hans son. Qin han tituleras , ”den högste av Qin”. På hans tid 220 fkr. Så existerar redan konfusianska läror. Det finns folk som vill introducera konfucianism som vill introducera det som statsreligion. Det finns andra som vill att daoism ska användas. Det finns även andra läror. Men han har inga sympatier för dessa läror. Han tillämpar legalism istället. Alla människor är lika inför lagen. Det är inget annat som bestämmer vad folk ska göra. Man styr med hjälp av lagar. Det var mycket innoativt. Men inom ramen för Qin så tolkades allt mycket grymt. Det fanns bara ett straff, dödstraff. Han sade att de enda nyttiga människorna var soldater och bönder. Alla andra som inte är användbara på dessa två områden ska gå och bygga muren för att hålla ute de asiatiska stammar. Han standardiserar skriften. På hans tid så förekommer kinas skrift i flera varianter. Från och med 220 fkr. Så förstå ralla kinser vad man skriver. Men från och med Qin kejsaren så finns det bara en skrift. Qin kejsaren spelar en viktig roll men han är hatad av kineser. Han låter begrava folk levande och han bränner böcker. Man undrar om något har gått förlorat. Om dem som har räddats var lite kopiat av det oc det, man frågar sig om det är komplett. Han är angelägen att kontrollera hela kina. Han befinner sig oavbrutet på inspektionsresor och så dör han på en sådan resa. Han dör som 53. med största sannorlikhet så dog han av förgiftning när han ville ha ett odödlighetspiller. Det var vanliga blandningar av kvicksilver och bly. Man ska skapa den odödliga kroppen. När han dör så är han i en avlägsen provins. Och folk ska inte få vet att han är död. Det är på sommaren och det är varmt. Men kroppen börjar ruttna. De kopplar 2 vagnar med fiskar så att fiskarnas lukt skulle täcka hans lukt. Det blev då inbördeskrig. Och man plundras hans grav. Den existerade 221-206 fkr.

Från och med den här tiden och 1911 så fungerar kina som ett kejsardöme. Den andra dynastin kallas för Han. Han är en duktig bonde och han deltar i inbördeskriget och han segrar såsmåningom. Cirka 200 fkr och till 250 ekr. Under han dynastin så på dess slut så etablerar man konfusianism som stadsreligion. Det blir stadsreligion fram till 1911.

De skrev på tidigt stadium texter. Men man har till förfogande orakelben. Kineser har alltid sysslat med spådom. En av dem äldsta spådomsmetoder. Den som används i shang dynastin är att man tar skulderben av antiloper och så hur den bryts när man värmer och kyler ner det så ser man det som svaret.
Det är frågor addreserade till den högste guden som kallas vanligtvis ShangTi. Det är den högsta guden och assoicierad med himmelen. Med spådomsverksamheten. Man använder metoden med orakelben. Det är guden shang ti som ska ge svar. Man vet ungefär och hur de tänkte och hur de uppfatte det gudomliga. Dessa orakelben belyser den fornkinesiska religösa världen. Det finns 100 000 ben. Man grävde vidare i och hittade massa arkiv. Och det är mycket som har räddats. Mycket handlar om krig skördar fruktbarhet och kungens tandverk. Frågorna ska vara entydiga. Man får inte ställa följdfrågor.
Detta ersätts senare av avbrutna linjer och brutna linjer. När Zhou kommer på 1000 talet så störtar de shangfolket. De har sin egen gud. De har en gud som heter Tien. Båda är associerade med himmelen och det är ingen stort prboelm att förena gudarna. De blir till en gud osm heter Tien. Den utvecklade titeln är Huang Ti tien. Vi får den första samlade religositeten. Vi får den högsta guden associerad med himmelen och han är den högsta. Antagligenredan under de sista deekader av shang dynasti och i början av Zhou dynastin så förekommer en föreställning om 2 existensprinciper.
Det finns en kvinnlig osm hter i Yn och en manlig som heter Yang. De får inte existera separat. Yin skapar föresättnng för yang. Man skapar detta med en cirkel osm är uppdelat på ett sätt. vanligvis så är den övgre delen ljus och den innehåller en bit yang. Eftersom himmelen är yang och kvinnor yin. Och allt i verkligheten ä r uppdealt på detta sätt. det finns ord yin och yang. Det gäller också matvaror. Akanske inte i beijing men uuunder mer perifiera delar. Detta är ntrlugtvis man vill ah interaktion mellan ying och yuang. Saker och ting ahar folka folk o ch färmer på grund av skillnader mellan ying och yang.
När de fungerar friktionsfritt så får man Tao. Det är en struktur en universiell ordning. Man talar om det himmelska tao och det mänskliga tao. Det är det himmelska som finns i universum och det är det som det mänskliga ska följa.
Om vi har tao så kan det uppstå harmoni. Harmoni är syfte med all kinesisk religiositet. Alla strävar alltid efter harmoni. Det är då tillstånd då allting fungerar. Människan naturen relationer. Det är den mest optimala situationen. Kineser är jordnära människor.

Konfucius
Kinesiska formen är Kung Fu tsi. Den familjen finns fortfarande kvar och de kan se på sin bakgrund 500 fkr. Han levde 551-471 kr. han arbetade i stater. Och han hade med administration att göra. Han vet hur en stat ska styras. Det är största problemet när alla krigen drabbas. Konfucius lära är egentligen mycket lära. Hans lära är att alla ska respektera alla och det är de högre klasserna som ska börja. Hans lära hette Hsia – respekt. Det är alltså från de högre stående som ska börja med beteendet. Alla ska respektera alla. Människan ska tillämpa principen Li – vilket är ritual. Det är att man ska ritualisera sitt liv. Man ska leva sitt liv som om den vore en religös rit. Det innebär också att man ska delta i ritualer och man ska inte bryta i tradition på något sätt. det betyder att man lever livet som en religös ritual. Människans natur diskuterades där om människan är en god eller ond varelse. Konfucius sade att människan har potential till det goda. Men att man måste bildas. Detta är egentligen sammanfattat till principen Ren. Ordet ren på kinesiska är medmänsklighet. Det är att man ska utveckla sin humanitet. Konfucius menar att om man respekterar alla och lever livet med eftertanke och att man utvecklar sig själv genom att studera och kultivera sig i relation till andra det är då man blir mer än en vanlig människa. Han säger att om alla agerar så här så skapar man paradiset på jorden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar