fredag 28 augusti 2009

Religionshistoria asiatiska religioner 4

Buddhism:
1: den historiska bakgrunden och buddhismens utveckling till år 0.
Buddism är en indisk religion. Det visste man inte först eftersom buddishm har försvunnit från inden redan 1200 ekr. Senaste 800 åren har detta praktiserats i kina och japan. De länderna kring indien är buddistiskt. Men det är mitten på 1900 talet, eftersom västerlänningar samlar på sanskrit texter så uppteäcker man att buddism är en indisk rleigon. Man ser från början många gemnsamma föreställningar. Det gäller först och främst med återfödelsetankningar som allt man sade med hindusika föreställningar. Männsikan är involverad i återfödelseprocesser och människans liv består av lidande. Och det ska männskian befrias från. Man ska uppstå ett tillstånd där passionernas flamma är utblåsta. Man kan tala om nirvana som det utblåsta. Det är passioner och hat och okunnighet som driver oss till att begår handlingar som gör att vi är fast i samsara. Man har föreställningar om 6 världar där man kan återfödas sedan beskriver man hur det kan gå till . man berättar om hur det kan ske.

Vi ska börja först med den historiska bakgrunden. Jag talar om den första historiska Buddha. Han var född i rika materialla omständigheter, antagligen som en prins. Eller så kan hans far vara en dledande person i staten som den blivande Buddha var född i.

Om vi ser på Indiens karta så har vi i norra delen nepal. Och i detta territorium i dess huvudstad som hette Kapilavstu, där i utkanten av staden så föddes Sidharta Gautama Shakyamuni. Det vanligen förekommande datum är 563-483 fkr. Sidharta är hans personliga namn och gautama är hans familj namn. Han kalls för Shakyamuni för att han är muni en vis man av klanen Shakya. Han sfamilj är i en association av andra familjer som kallas för Shakya. Vanligen när man talar om honom så betäcknar man honom som Shakyamuni. Eftersom den senare tradition som utvecklas så förekommer andra Buddhor. Vill man vara exakt så måste man refera till Shakyamuni. Han är föd i Kapilavastu och man har information till förfogande. Det är den information som är i kanoniska texter. De texterna har uppstått redan en vecka efter hans död. Det är då man har ansträngt sig för att etablera en text tradition som skulle redovisa för läran och grundarens liv. Den här informationen är inte riktigt pålitliga. Det är den här tradition som var oral till 200 fkr. De första 300 åren så förekom traditionen och det finns religionshistoriker som tänker att man har glömt vissa delar och diktat upp vissa delar. Redan födelsen som beskrivs i texterna är beskriven i mytlogiska former. Det återger ingen historisk verklighet.
Huvudhandlingen i hans biografi stämmer säkert i många avseenden. Men det finns pedagogiska redovisningar av skiljningar. Hans biografi har komponerats i undervisningssyfte inte för att redogöra. Innan sidharta guatama innan han blir Buddha. En siare säger när han föds att han blir antingen en stor frälsare eller en härskare. Efterosm pappan är en härskare så vill han också att han ska bli en härskare. Man utpekar hans far då till att han ska bli isolerad för verkligen. Det är ganska orealistiskt. Sättet man beskriver att han lever 28 år och aldrig träffar andra människor. Han träffar folk som hans pappa skickar fram. Den avgörande händelsen är ans första promenad med vanliga människor. Han är 28 år hans fru är gravid. Och han får tillåtelse att besöka muren utanför murarna. Han ser då första gamla människor. Under den första promenaden så kommer de första negativa upplevelsen som är gamla. Då frågar han vad det är för några. Då säger de att han är galma. Då förklarar de att människor åldras. Då förstår han att det är en negativ aspekt kring det mänskliga livet. Sidharta blir också medveten om någon som skriker och ojar sig, han letar efter vad som händer. Han hittar då ett ställe där folk är sjuka. I en erfarenhet som han aldrig har haft tidigare. Det är folk som har drabbats av sjukdomar. Ingen människa kan leva ett liv utan att bli sjuk en gång säger man då till honom. Han registerar det som en negativ aspekt av det mänskliga livet. Sedan konfronteras de av en begravningsporcesion. Man transporterterar den levande till kremationsprocessen. Man förklarr för honom att vi männsikor dör såsmåningom. Även kungar… det är naturligvis en insikt i det mänskliga lidandet.
Eftersom promenaden tar slut så vänder de till palatset så ser Sidhartar en man som sitter i lugn och ro med stängda ögon. Han ser harmonisk ro. Vad gör han då sittande vid vägen. De förklarar för honom att det är en människa som förstår att det är problmeatiskt och han försöker leta efter en lösning på problemet. Med all den här informtion så återvänder han till palatset. Han har ockås med sig aska från kremeringne. Han blir emottagen av glada människor. Eftersom hans fru har fött honom en son. Det har jag berättet med 500 talets indein att Sidharta är glad och han tycker att det är fantastisitk. Men han måst elämna sin fru och sin son eftersom han ska frälsa mäsnkligheten. Hans far blir väldigt upprörd då överlämnar han askan från kremeringen. Det är en gäst som talar en hel del. Pappan försöker förklara för honom att han försökt skydda onom från obehaglighter.allt det som han har konstaterat är sant och han kan inte föneka det. Men det finns ingen väg att undgå sjukdom åldrande och död. Då säger Sidharta att det är precis vad vi ska göra. Hitta en lösning på det. Han lämnar sitt hem. Ochdet står att hans far har dubblat bevakningne och han har låts alla dörrar. Men sidharta hkan lösa alla problem. Men han har en tjänare med sig och han befinner sig på ett avstånd från palatset. Han han byter också kläder med en tiggare. Sedan sköär han av håret med tt svärd. Så börjar hans liv som asket. Det framgår av de olika talen osm han håller. Att hna var väl åsaaåt den deologiska uppfatntingne t.ex. sorteologi. Det framgånr av texterna att han var välinsatt av meditionsprocessor som var där. Han går hos lärare han har inte hhittat av den totala lösnignen. Inga avslutna processer. Efter några år av medition hos mästare och undervisning av ilosfi så har han inte otillfrdställt leta eterrrr. Han börjar då umgåns med 5 asketer. De håller på med extrama asketer. En har sten i tungan. En annan har armarna bakom nacken. Sidharta håller fasta och han äter det som finns framför honom. Naturligtvis så kollapsar han efter en tid. Han kan inte hålla sig medveten med den lilla näring han får. När han vaknar så är det klart att han inte kan följa den asketiska vägen. Han säger att antignen så leder vägen till galenskap eller till döden. Han säger de itll asketerna men de blir ovänner.

Sidharta befinner sig då på en plats som heter Bodhgaya.. Han har lämnat sällskapet och han efter alla erfarenheter som han har samlat. Han är redan 6året på vägen efter han lämnat sitt hem. Han sitter då under ett träd. Han är fast beslutet att han inte ska lämna platsen förrän han hittat svaret på allt ldiande med det mänskliga existensen och alla kännande varelser. Det är i Bodhgaya. Han passerar igenom medvetenhetsnivåer. Och så småningom så uppnår han upplsyning. Det betyder att han genomskåader evolution. Det innebär att han kan genomsjkåada sina liv. Men man kn unnfå fram av den kedja av som är för de som är i samsara. Han blir då en Buddha. Det betyder att hn är den upplyste eller den uppvaknade. Jag ska skriva termer som är uddha som syftar på vakna upp. Vi kan uppfatta den vanliga uppfattningen att vi vanliga människor sover. Däremot den rätta identiteten finns kvar ävne om passionernas flammor slocknas. Han blir inte längre en vanlig människa. Och han istter i Bodh gaya hur han ska göra vidare. Det är pedagogiska aspekten att . Vissa försöker få hono att int eundervisa vad han har sagt. Han säger att det är subtil lära. Och det ska inte vara sssssssssp som förstå vad han säger hom. Han säger att han har upptäckt osm en medicccin. Han slära ska hjälpa sjuka. Folk som inte är vaknade upp. Hans liv ska fungera som me.
Han vandrar vidare cirka 200 km. det finns väster ut en vit
Den här ställlet kallas för Benaras, Varanasi. Det är viktigt för hinduer. Om vi har tittat på bilder så är det vanligt att man hittar en bit af folden och hela stranden har överlämnat sig. för om man döör där så blri det bättre återfödelse. En staden är shiva. Det är där han håller den fösta predikan. Och de som lysnar på honom är de 5 asketerna som var med honom. Eftersom han inte längre är asket i den uppfattning som de har. De kommer överens att de inte ska hälsa på honom. Men när han kommer närmare så kan de inte undgå att bli påverkade på karisma. Han säger att ha inte längre är människa utan är en buddha. Detär en beskrivning från buddhistiska texter i pedagogiskt syfte. Här säger man att han är en Buddha och han tar jorden osm vittne att han är en buddha. Han börjar med högra handen framförs sig. på ikonografi som man ser honom sitta så berör han marken med en hand och håller i matskålen med en annan. Om ni ser en buddha som gör så är det budda shakya. De här först 5 blir hans lärjungar.

2: den buddhistiska lärans 3 grundläggande delar: fyra ädla sanningar, läran om ”dharmas” och ”skamdhas”, den 12-ledande orsakskedja.
De blir alltså hans lärjungar. Då också uppstår den buddhistiska församlingen. De är de första medlemmarna osm betecknas med begreppet Sangha. Här får vi dessa 3 viktiga buddhistiska termer (bhuddha, dharma, sangha. Vilket är under begreppet Triratna), vilket är som tre juveler. Men varför spelar det så stor roll. den undervisning som spelar roll och sker i Benares. Det förekommer i initationsförhållande när man vill bli buddhist. Man måste vara i närvaro av 5 munkor att man tar tillflykt till bhudda, dharma och shangha. Det är ett initions förförande som sker på detta sätt.
Det här är den första buddhistiska ritualen. Och det första han gör är att han besöker sin hemstad. Han träffar sin far och sin son. Hans sån blir upptgaen i Sangha. Och hans son heter Rahula osm förekommer idag. Detta ord betyder, band eller bojor. Hans son blir upptagen i Sangha och hans faster. Hon är syster till hans mor som dog i barnsängen. Han var egentligen uppfostrad av fastern. Hon ber honom att grunda en avdelning för kvinnor. Hon vill också bli medlem i församlingen. På så sätt uppstår det en nunn orden inom buddhismen. På så sätt så framstår buddhismen som en progresiv relgion jämfört med hindugrupper på den tiden slipar vapen när det gäller kvinnor osv. dessutom Shakya struntar om kaster, han anser att alla männsikor kan uppnå upplysningen och bli fria från lidande. Det gäller även kvinnor och de som man tänker som oberörbara. Ma tar alla folk, förutom livegna. Slaveri existerade på den tiden över hela världen, inte så mycket i indien, men trots allt. Vad gör han fram till sin död? Han vandrar i de centrala delarna i inden. Han besöker inte tibet, eller Sri Lanka. Han rör sig i centrala delar av indien. Som under den tiden utger staten Magadha. Han talade ett språk som inte talas längre. Antingen så författas texterna idag på pali eller sanskrit. Han förfinar sin lära och skpaar föreskrifter för Sangha. Det finns munkar och nunnor, alla följer samma regler. Och nunnor har flera regler att följa. Vad händer då från upplysningen tills hans död? Sangha blir större och mera etablerat. Sedan kommer det rika lekmän. De är buddhistier i den utsträckning som de klarar av. Deras religösa aktivitet består att de stödjer de munkar och nunnor på heltid. Samma sak med olika Hinduhelgon gäller för buddhister. Buddhistiska lekmän stödjer församlingen legitimerar deras sekulära liv. Men om de kan göra något med materiella rikedomar för den religösa delen av buddhismen munkar och nunnor så får deras lekmannaliv mening. Så är det i våra dagar i buddhistiska länder. Det finns rika lekmän som skänker mark till församlingen. Individuellt ägande är förbjudet. Det är ingen egen som äger utan det är kollektivt. Vad gör man med mark? I inden så förekommer det monsun period. Det regnar 3 månader i streck. Vad gör man då under tiden? Man bygger provisoriska bostäder och sedan permanenta, det betyder att det uppstår kloster. Från början var de på vandrande fot och under monsunen gömmer de. När de får permanenta bostäder så vandrar inte alla utan vissa stannar på fasta anläggningar. Det uppstår då monastism. Egentligen i dagens läge så finns det bara monastisk. Det finns inga munkar som inte har hem i kina eller japan eller tibet. Men det fanns under Buddhas liv och förekom fram till början av vår tidräkning. Det här bedragit till utveckling av buddhas lära som får utryck i Mahayana. Han tillbringar resten av sitt liv att organisera församligen och intiera nya medlemmar. Han har en strategi där om folk inte frågar direkt så säger han inte. Om det inte kommer någon så undervisar han inte. Det är personliga initiativ som folk ska visa om de vill ha undervisning.
När han är 80 år gammal så befinner han sig i en plats som heter Kushiagaya. Han går varje morgon och tigger mat. Föreskrifter säger att man ska tigga mat, det är en nödvändighet. Buddhister jobbar inte, de mediterar. Han får under sin runda en köttbit som är dålig och han blir magsjuk och han håller på att dö. Då håller han ett tal. Och han säger att de ska inte anklaga honom som gav matbiten, han dör då. Han har undervisat att allt som är samlat måste försvinna även mänskliga kroppen. Hans identiet är inte den fysiska kroppen. Det är iställte den sista karma från föregående liven. Han skulle existera från förekomna, det måste dö och det gör han gällande. Det är ingen mening att gråta honom säger. En liggande buddha är detta att han håller på att dö. Hans sista ord säger att meditera flitigt och sträv efter befrielse. Han har då inträtt parinirvana. Förut hade han varit i nirvana men man kunde kontakta honom. Man hade då förlorat kontakten med honom helt och hållet. Från hans aska efter att han kremerats skapades 14 korgar. Det är reliker. Det är 14 kungar som vill ha hans reliker hos dem. Det transporeras då i 14 riken. Dessa reliker förvaras i monument som heter stupa.
3: Uppkomst av mahayana buddism.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar