fredag 28 augusti 2009

Islamkunskap 6

Det finns runt 2-9 miljoner muslimer i usa. Här är det också frågan vem ska räknas som muslim, nation of islam har inte räknats som muslimer av andra men de själva har påstått. Vem ska få definiera vilka som är muslimer.

Det sker en ökning via invandring, och afro amerikaner som konverterat. Kanske upp 50% av muslimer är av afrikanskt ursprung.

Hur kom islam till området? Det finns vissa som tror att vissa kom före columbus. Men de stora kom via slavskeppen och de är från västafrika.

Men upp till 20% av slavarna var muslimer, (1/5). Hur förhöll de sig? det är lätt att tänka att de otäcka européerna som skeppar över slavar. Men grejen är att de såldes av inhemska slavhandlare som var muslimer. Muslimer sålde muslimer (regelvidrigt enligt koranen).

När de kom till amerika så var de inte värda så mycket mer än muskelkraft. De fick nya namn nya kläder och ny religion. Det var si och så hur de förhöll sig. man kan förstå att man inte var så förtjust i kristendomen som företeelse man var slav under kristna herrar. De var måttligt intresserad av intelektuell lärdom utan de skulle ut på plantagen.

Man såg på svarta slavarna som icke-människor, de var egendom. De var saker, bara muskler. Men man insåg mer och mer, men hela erfarenheten att flera generationer behandlades som ickemänniskor att man blev definerade av de vita vem man var och vad man kunde, det är ett stort trauma som man är tvugen att förhålla sig till även idag. Det är inte bara att slaveriet har upphört nu är alla glada och nöjda.

Långt in på 1900 talet har det varit en lagstftning somsegregerat. Idag är lagstiftningen inte segregerad men det finns i mentaliteten.
Hela biten måste man ha aktuellf ör sig när man ser på islams utveckling. När man ser på muslimska slavarna så var de ledare för att de kunde göra motstånd. Man försökte behålla sin identitet och egendom. Man försökte klä sig som muslismkt. Man lämnade arbetet för att be.

Det blir krånligt att behålla, risken är at tman sugs upp eller formen av islam mman håller sig till divergerar för att omständigheterna är annorlunda. När ska vi fasta när är det ramadan. Tillåten mat, det var slavkvinorna som lagade mat åt slavarna, hur gör man för att få tag på rätt ingridienser här. man är också utsatt för en viss indoktrionering.

det var ickemänniskor så det var ganska självklart vad de borde tycka och tänka.


Hela konceptet att det finns åtskillnad mellan svarta och vita, är svårt för oss i sverige att förstå hur mycket det genomsyrar tänkandet. Man är då intresserad av befrielseteologi. Islam antog det, inte bara befrielse teologiskt men också politiskt och ekonomiskt.

Moorish science temple
Grundat av Noble Drew Ali. 1913 startade han detta. Han påstod att han hade gjort vallfärd till afrika. Där hade han pratat med kungen i marocco. Då hade han fått tillstånd att omvända alla afro amerikaner till islam.
Genom detta skulle deras sanna moriska identitet ges till dem. Det här blev den första muslimska massrörelsen bland afroamerikaner. Han uttnyttjade ordets jihad skrivna kampen. Han tog impulser från olika håll, asien och från svarta frimurare i usa. Det är en intressant islamsk kompott. De människor som han vände sig till var främst i folk från sydstaterna. Om vi är i början av 1900 talet så var det en enorm folkomflyttning för att man skulle jobba i industrierna.
Det blev en resa med många dimensioner, geografiskt. Många satte stora förhoppningar, de hade varit mot slaveriet. För sydstaterna var ingen höjdare ens efter lagstfitningen. Och flytten land till stad är en stor resa för många. Det var en väldigt stark upplevelse för många, sociologiskt blir det enormt. Det var många som hamnade i ghetton i storstäder, härifrån har vi segregerade statsbilden i amerikanska storstäder att svarta bor för sig själva. Man blandar sig inte hur som helst.

Det är en omvälvande tid för afroameriaknska befolkningen. Ungefär 50 år efter slaveriet och man blir mer urbaniserad. Drew ger sig in, och han hra ett budskap. Han säger att den inhemska ursprungliga svarta afrikanska kulturen. Det är civilizationens vagga och ursprung. Alla muslimska profter var svarta visa män. Tidigare så hade det ursprungliga mooriska imperiert infattat hela världen. Det var innan kontinenterna gled isär så hade det varit ett moriskt imperieum.
När kontinenterna gled isär så förlorade man sin rasmedvethet osv. när man blev koloniserad så degraderades ens tro. Och ledarna kallades för negroes, då förlorade man sin kunskap om sig själv gud osv. det han skriver här är lite som händer av slavar kommer från västafrika till amerika. Man förlorar kunskap om sig själv.

För att hjälpa sitt utvalda folk så sänder gud den moriske profeten Jesus. Som senare reinkarneras som profeten Muhammad. Här har vi ett visst asiatiskt inflytande. Sedan bestämmer gud att nordamerika är basen. Noble drew ali är också en reinkarnation av jesus och Muhammad.

Vad säger han? Han har vänt på väldigt mycket av den vita mannesn budskap. Den svarta gruppen. Det han säger är att den kristna verisionen är inte så bra. Han har lite koll på traditionella verisioenen att jesus är en profet innan Muhammad. Men han blnadar ihop korten.
1927 publicerade han en skrift som hette the holy koran, som inte är vanliga koranen.här finns ett esotersikt budskap, en esoterisk kunskap som har förmedlats via ett hemligt brödraskap och nu är tiden mogen för att det ska spridas vidare.
Den var ett plagiat av en bok 1907 som hette aquarian gospel of jesus christ som har använts av new age. Det moriska evangeliet så är den svarte mannen en evig och obegränsad tanke hos allah. Det är annat än att vara slav. Den svarte mannen är från gudomligt ursprung och kommer att upptsiga till himmeln

Budskapet går hem. Anhängarna tar till sig det här och man klär sig till vad man uppfattar är turkiska eller nordafrikanska kläder. Det såg allmänt annorlunda.

Man hade också en egen moorisk flagga. Den är lite turkiskt och marrocanskt inspirerad. Och de ändrar sina namn genom att lägga till el eller bel. Man använder egna identitetskort som utfärdades av noble drew själv.
Man försökte skapa ett paralellt samhälle, man hade en tanke att man ska ha oberoende ekonomi som bara berör svarta människor. Man öppnade butiker och resturanger. Det funkar sisådär, hur man än gör så måste man använda pengar eller betalningsmedel. Man är del av kringliggande ekonomin även om man försöker undgå.
Det blev lite turbulent, och man splittrades i frågor som succession. När drew ali dog 1929.

Det är det första seriösa försöket att få ihop en afroamerikansk muslimsk gruppering. Det fanns kvar. 1975 så etablerades en ganska stor gruppering, det var när ett gatugäng antog den mooriska livsstilen. Gatugäng i nordamerikanska städer brukar vara våldsamma typer. Det gjorde sedan deras ledare hade konverterat när han satt i fängelse. Gänget bestod tillslut av 5000 män. Polisen i chicago tycker att det börjar bli lite jobbigt. Man gjorde tillslag av vapen och gick in i moskéer och dömde dem för konspiratorisk verksamhet för de hade band med libyen. Det är inte så positivt alltid i usa att ha starka band med arabvärlden.
Det är den första stora gruppen, den andra stora gruppen.

Nation of islam, som vår vän malcom x tillhörde. Det är en annan gruppering. Här har man också en stark koppling till dem som flyttade från sydstaterna till norr och hamnade i innerstadsgetton. Det är lite knepigt kring grundaren, han kom att identiferas med gud själv. När man gör såna anspråk inom islam brukar man inte bli populär. Det hela börjar med att en nasare en som knackar dörr och säljer saker, han predikade för sina kunder och han talade om för kunerna att deras egentliga hemland inte var i usa. Och man ska inte äta vad som helst för att det är ohälsosamt. Han hade flera olika namn m farahad Muhammad ibland proffesor farad m.m. wallace d farad eller w Muhammad. Vem är karln och varför har han så många namn. Namnbyterna så ger han en air av mystik. Det sades att han var född i mecka och att hans föräldrar tillhörde qurayshstammen. Det finns gott om myter kring mannen och han bidrog till det själv genom att inte tala om sig själv. Han predikade och han varnade för äktenskapsbrott alkohol och rökning och dans. Man ska istället arbeta hårt och ta hand om sina familjer.

Han hade också förkunnat att han var profet och hade ett speciellt förhållnade till gud. Ur muslimskt synvinkel är det kontsigt att vara profet från mecka när man är i detriot. Då förstår man att man inte ser det som renlärligt. Man var duktig på att göra trolleritrick som folk uppfattade som mirakel. Och han citerade också bibel för att understryka. För det var de hade. Budskapet som han kom med förutom de ovanför, det var att harmageddon kommer snart och det blir en slutstrid mellan gott och ont svart och vita människor. Det är en total attack mot vita samhället. Vi måste påminna oss att afroamerikanska befolkningen var i underläge. Det enda hopp man har är att omvända sig till naturliga religion islam. Vad betyder islam och att vara muslim, i sammanhanget? Det var lite luddigt ibland. Han samlade massor med folk, de som han drog till sig i temple of islam kallades som medlemmar i nation of islam. Speciellt samma tanke som drew ali. Det gick mot en utveckling att man har egen ekonomi och identitet. Han påstod att svarta i nordamerika var inte ameirkaner utan asiater, vars förfäder hade förts bort från afrikanska-asiatiska världen. De hade förts bort av europeiska slavhandlare. De som hade förts bort var medlemmar av försvunna och återfunna stammen schavas. De människorna var inte del av amerikanska samhället utan medborgare i mecka. När man är medborgare i mecka så har man sin lojalitet där inte i usa. Man har inga förpliktelser mot usa. Man har förts dit mot sin vilja, när man upptäcker sin identet så upptäcker man maatt man är medborgare i mecka. Man bör se till att sina barn inte går i amerikansk skola eftersom de egentligen tillhör stammen schavas. Det är viktigt att veta vem man är och det får man inte veta vilka det är. de har medvetet tagit bort denna kunskap. Därför ska man ha egna muslimska skolor där man kan lräa sig saker som är viktig. Han grundade också skolor för flickor och en paramilitär organisation för män. Nu började fbi undra vad de höll på med. det gjorde också att en del drog sig ur, och de bildade egen som var lojal med usa.
1932 som de hade kommit igång så började det gå rykten att det är människoffer och ritualmord. Men polisen intresserar sig och arreseterar farrhard. 1934 så försvann han och har inte setts till sedan dess, det har gått rykten om att han ska komma tillbaka en dag. Det är lite paralellet med hur man ser på olika försvunna imamer. Det var någon som var tvugen att ta över, och det blev elijah muhmmad han ledde fram till 1975. i 40, sedan efterträdde han av sin son. Under dennes ledning hade rörelsen 1 mijon anhängare. Och 76 moskéer runt om i usa. Det är en ganska stor grupp det rör sig om. elijah Muhammad var en av tidigaste anhängarna och ganska snabbt efter farard så deklaraerade elijah att han varit gudomlig. När man lanserar de tankarna så kom en utmaning där man utmanar honom vad är du för ledarskap du utnämner folk till gudomlig.

Det blev splittring, bland annat så fanns det en japansk inspirerad gren. Man hade en uttalad projapansk politik. Fbi börjar intressera sig mer och mer för något märkliga rörelsen. Man försökte infiltrera nation of islam. Fbi försökte ha koll på det här för amerikanska kommunistpartiet hade också föröskt infiltrera nation of islam. Det är ganska rörigt. Men man gör husrannsakninga roch tillslag och tillslut arresterar elijah Muhammad för han har vägrat registera sig till armé och påverkat sina anhängare. Vi är framme vid 1942. och de är klart att fbi har stora frågetecken för den gruppen. Projapanska grupperingar har ni och ni vägrar gå med i armén.
Paralellsamhälle helt och hållet, man har psykologiskt vänt allting. Man är herrar, det är en mycket intressant utveckling. Frun till ledaren heter klara och hon kallades för syster klara hon ä rallas syster. Hon blir en modell för hur allas ska bete sig, hon är sin mans sekreterare. Och hon får väldigt stort inflytande. Hon arbetar väldigt hårt för att försörja sin familj och ger pengar till rörelser för att fängslade medlemmar ska klara sig. vi har inte så mycket traditionell islam men man börjar mer och mer inrikta sig på hur ska man som muslim i nation of islam bete sig. då kommer en betoning på anständig klädsel in.

På 50 talet efter kriget så expanderar nation of islam mer. Man får också inflytande i afrika. Det är därifrån man kommer. I afrika så försöker man omdefinera sin roll från koloniserad till självständig. Hur definerar vi oss som fria människor när vi inte längre är slavar. Hur definerar vi oss som självständiga. Vi kommer gå in på det här mer senare hur det finns paraleller. I

Nation of islam är fattig aarbetare som har lämnat sydstaterna. Migrationen fortsätter under hela 1900 talet man blir exploaterad i den industriella ekonomin. Man flyr från sydstaternas hårda attityd mot afroameriaknerna man har ku klux klan. De drog sig dock också norrut. Ibland kände de att de inte hade kommit så långt, det var inte längre i jordbruk.

Då kommer rörelser som säger att det bästa vore att massutvandra till usa. Då skulle vi komma hem igen, då har vi samma som sionismen att europeiska judar skulle komma hem igen till ett land de inte har sett på 2000 år. Men det skulle känans bra att koma ht. Elijah Muhammad trode de inte skulle funka utan man skulle stanna kvar och bilda en egen grupp. Här har vi också den detaljen som alla medlemmar har att man måste skaffa sig sin identet på hemmaplan. För att marker adetta så sätter man ett x på sitt namn. Men genom att försöka vara kvar i usa och inte assilmileras och intergeras utan hålla på sina rättigheter som grupp/nation så kan man definiera sig själv.

Det blir också en fråga om rasism att man tar avstånd och isolerar sig från det vita och omkring. Utvecklingen att man ska isolera sig och bilda samhälle ekonomiskt och politiskt blir också en källa till utbrytningar och splittring hur ska det gå till? Vi har en louis farrakahn, han 1955 medlemm i nation of islam det är en karismatisk perdikant. Han gjorde nation of islam till en integrerad del av svarta ungdomskulturen. Den har fortfarande ett starkt grepp. Ett sätt är hiphop musik som har rötter i nation of islam han stod bakom million man march där tror jag inte heller att det var en muslimsk tilldragelse, han fick ihop mer än 1 miljon karlar som var med på manifestation att man ska vara hederlig god familjefar. Det är också att man har sett är unga män är påväg in i kriminalitet dirkc inte vra inte med i gäng utan se till vad du kan utbilda ta hand om dig ta ansvar för din familj. Lyfta de unga männen. Millon man march var vuxna karlar. Nu finns det avdelningar av noi i alla delstater och många andra länder. Man ger ut tidsskrifter och ha regna tv knaaler. Det är inte en liten gruppering. Malcom x föddes 1925 omaha nebraska. Han ville tidigt att den svarta befolkningen skulle få en egen stat i afrika då skulle man få frihet. Det blev krånligt när han förde ut budskapet han kom i konflikt med ku klux klan. Hans far mördades at en ibl körde på honom flera gånger. Barnen omhändertogs av myndigheterna, mamma hamnade på mentalsjukhus. En ganska tuff barndom för grabben. Det är ltät att se att om det varit ett mer jämlikt samhälle där svarta har egen stat, att föräldrararna stödde också tanken så hade det inte behövt hända såna saker.
När han var 15 år kom han i kontakt med noi och gick med där. Han började förstå rasismens mekanismer varför afro amerikaner drabbas av självhat han ville gå emot. När han var 20 år så hamnade han i fängelse där kommer han att formellt konvertera. Han var på det klara som stolt muslim var det väldigt viktigt att han och andra försökte hjälpa andra att sluta se ut som vita och vara som vita. Det var på modet att bleka hyn och rakpermanenta håret.

Unge malcom skrev mycket och fick mycket publicerat. När han satt i fängelse så förändrades ekonomin för många av afro amerikanerna i usa. Man fick en starkare ställning ekonomiskt. Den största misären var borta på 40-50 talet. På 50 talet så kom man i kontaktmedmuslimer i afrika och asien. Och man fick stöd därifrån, det är inte så konsitgt heller. Man tyckte att noi var underliga men man tog intryck av varandra ändå. Noi var mycket imponerade att man lyckades befria sig från vita överheten i många länder när man blev självständiga. Det blev en sorts omsesidig bundrarna glansperioden var på 60 talet man öppnade många filialer. Och hade mission blnad fängelser och på högskolor. Det blev också en tid när det blev ledarkonflikter. Malcom x var lojal till elijah men de hade olika tankar på hur man skulle framställa sig. 1963 så fälldes några från mord, trots att de var oskyldiga. Malcom x mena deatt man var aktivt motstånd och elijah Muhammad menade inte samma. Malcom x var mer radikal. Man undrade hu det var med religiösa övertygelse att bara stärka sin egna ställning. Var är egentligen viktigast att vinna konverteiter eller radikala nationalismen. Där hade man oliak syn, där började fbi lägga sig i. man försöker att splittra. Ett rykte säger att elijah Muhammad hade barn med 3 av 10 sekreterare. En sån sak underminerar ledares förtroende. Nu var det oklart om det stämde, men malcom x tog till sig det här och undrade om ledaren var gudomlig. Det blev en brytning och det blev mer och mer akut. Malcom x fortsatte trots brytningen att propagera för sin sak och han använde både radio och tv. 1964 gav han en presskonferans att han inte hade med noi att göra, han grundade då en egen moské som är mer ortodox. Han reser till mecka och vi ser hur det gick där, hans egen variant är inte heller så ortodoxa och noi är helt ute att cykla. Han inser att islam är inte bara för afroamerikaner och från mecka är det folk från många olika håll, han får inte det att komma ihop. Raskonfliten var inte aktuell. Han kom fram till att rasimen som noi på agendan, hade itne med islam att göra, som han själv fått erföra. Han ändrade sitt namn att han kommer från schavas. Och han börjar ifrågasätta rasimsen han menar att vita rasen inte är ond i sig själv, det är amerikanska systemet som vidmakthåller. Det är en utveckling av tankegången att det inte rä vita skinnet osm gör folk onda. Han inser sedan att inom muslimska välrden finns det en rasism. Att strukturen av rasism även finns inom islam. Mot slutet av sitt liv så inritkades hans jihad att bekämpa kapitalism och onda ekonomiska system. Han mördars 1965 och några medlemmar i noi döms för mordet, och senare undersökningar visar att det kanske är fbi som har finger med i spelet.


Noi teologi
Man tolkar islam begreppet lite annorlunda än hur man vanlitgivs tolkar. Här har man en engelsk variant som inte har med underkastelse att göra. I s l a m i self lord am master. Redan där har vi en intressant nytolkning. Grundtonen är att svarta är gudomliga och goda och vita är djävlar. Här har man dragit det väldigt långt.

Man menar att det har länge varit så att den svarte mannen är invaggad i falsk tro att han är mindervärdig person att man måste ha bidrag att man måste bo i ghetto. Att underkasta sig det som vita samhället erbjuder, en underlägsen roll, där man är arbetslös. Vilket är en verklighet, men så behöver det inte vara. Egentligen så är den svarte mannen den ursprungliga mannen där bor gudomliga kreativa krafter. Att man finner sig boende i getto bidragsberoende arbetslös outbildad. Det är emot ens sanna natur, det är ett ganska intressant sätt att lägga fram det hela. När tiden började för länge sedan så urgick en stårle av gudomlig intelligens och tog formen av den första mannen den var svart liksom rymden.

Den gudomliga energin kan endast manifsteras i människan och en rad av människogudar skapade världen. Gud skapade människan och en andra krafter skapade resten. Den svarte människan är högsta av alla skapelser.

Den ursprungliga civilzationen så bemästrade svarta allt från matematik till arkitektur. Inte som det var att man misslyckades med allt. På den tiden kunde man allting.

Den gudomliga civilziationen som den svarte mannen var del av kunde allt, det symboliseras av pyramiderna. I pyramiderna så finns nyckeln till att förstå universum. Det är en tanke som har lanserats då och då. I biblen står det om adams fall. Det är en händelse osm har kosmisk betydelse för här blir den svarte mannen fråntagen medvetenehten om sig själv sin sanna identitet. Istället för att vara världens herrar så ges världsherraväldet till den onda vita rasen.

Hur har vita människor kommit till? Man har genmanipulerat. Den vita rasen är en abstraktion av all ondska som finns, koncentration av detta. Det helt negativa som finns i den vita mannen manifesteras i det blonda håret. Det är hur djävulen ser ut, blond och blåögd. Den svarte mannen måste lida, när han får uppmaningen i främja det som är rätt och förbjuda det som är fel.

Den sanna hemligheten i universum begränsades till en liten krets. Det är de dolda imamerna och de 24 äldste i kristendomen. De är med på det hela också. Det kommer inte att avslöjas förrän den rätta tiden, perioden av förrvirring är inne.
Att söka sina rötter innebörd att man söker svart gnosis, självkännedom. Det är samma sak som kunskap av gud eftersom svarta mannen är av gudomligt. Om det här är det som malcom x är uppfostrad med så tittar de på honom. Han känner sig inte hemma i mecka det här är hans världsbild.

Med att människan är en gud, man skulle se det som en extrem variant av amerikanska positiva tänkandet du kan det du vill. Bara du försöker. Att gå extremt långt så kan man säga vi är inte fattiga, utan vi är gudar. Målet är att ta bort känslan av underlägsenhet. Inom noi så menar man att det är grunden till varför samhället är orättvist, att man säge ratt ni är så dåliga som ni tror. Man sammanfattar därför detta i vad begreppet islam betyder. Många hop hop artister är influerade.

Djävuelns makt förklarar kolonialism och slaveri allt förtryck. Det var att den vite djävueln fick uppdrag från gud att underkuva världen och det gjorde man också. Den vite djävueln ska regera i 6000 år och snart är den perioden slut. Det har man från uppenbarelseboken 6. det skulle också traditionelal muslimer vända sig emot. Det är en viss begreppsförvirring. Nedräkningen till harmageddon började 1555. det var en viss vit djävul som kom till afrikas land med båten jesus och skulle fånga afrikanska stammen shavas och göra dem till slavar i ameirka. Att föra svarta människor till amerika är att bygga en trojansk häst början till slutet. Det är början till slutet.

Noi räknar 3 heliga skrifter som sina. Gt, nt och slutliga testamentet. 1555 så börjar nedräkningen och nästan 400 år efter kom självuppfylld gud medlem av gnostiska inre kretsen. Det var 1930 hans namn var master farrad Muhammad. Han uppfostrade en fattig pojke till att vara efterträdare sedan försvann han till en plats där gud ser på människans öde. Gud tog hand om honom.

Efterträdaren elijah muhmmad spred ett buskap, tills han upphöjdes som en sart messias och togs upp till himmelen till gud. Man skulle kunna säga att det är synkretistiskt här och där. Man förnekar att elijah Muhammad dog 1975. beviset för detta är för detta är att man har en tom kista i en moské i chicago.

Han såg till att farrakan blev ledare elijah Muhammad ska dock återkomma och döma när solen går ner över djävulens värld. Det är inte en grupp som tror på ödet att saker händer. Utan man vill att medlemmarna ska använda sin gudomliga kraft. Det är åter igen ta tag i ditt liv se till att du inte är arbetslös, gör någonting.
Man säger också att det är den ursprungliga religoinen för svarta människorna. Kristendomen är en religion för slavar. Kristendomen lurar folk, för att man ska hoppas på vad som kommer senare. Men islam är här och nu, här ska man agera. Usa som man inte trivs med jämställs med babylon. Alla tendenser till assimilering är självmord, går man med i amerikanska samhället är självmord. Det är så man tar till sin ras. Svarta utgöra en egen nation med legitima krav på självbestämmande och man vill ha eget territorium. Man kräve reget land som kompensation för århundranden av slaveri. Dessutom så vill man ha ekonomiska medel för att få igång landet. Man har en egen flagga för sin egen nation, man har en en egen nationalsång. Både elijah Muhammad och farrakan är ledare för en teokratisk skuggkabbinett. Man regerar från sitt huvudkvarter i chicago, svarta huset. Organisatoriskt så ser det ut som en egen stat. Man har en egen administration och departement. Relationer med andra stater.

Medborgarna är väldiciplinerade och arbetar hårt. Ledarna väljs av gud inte av medborgaren, han kan utnämna ministrar lite som hur han vill. Under elijah Muhammad hade man jordbruk, transportkedja med lastbilar och jetplan. Mycket föll sönder när elijah Muhammad dog. Utbild det är en väg till framgång säger man, disciplin och utbildning. Man har också massa skolor som man driver. Man har också olika program och aktiviteter för att folk ska äta och motinera och aidskliniker. Det som är kontroversielt är försvarsstyrkan. Det gör att fbi har ögonen på dem, man har gått in i nedgånga bostadsområden och rensat ut prostitution och droger. I många städer har man engagerats som säkerhtesvakter för att ha koll i svarta områden. Polisen vågar inte gå in där. I fängelse har man omfattande mission och själavård, man har rehabiliteringsprogram. Många är drogbeorende. Man har rehabiliteringsprogram, många som går genom dessa har liten återfallsförkvenns, de får ett socialt nätverk som gör att de inte kommer tillbaka till kretsarna. Fbi tycker det är ganska bra, men mycket som man tycker är rätt jobbigt. Man har UD och handel och kontakter med vissa stater, louis farrakahn reser runt i länder i afrika och asien.
1992 så var det ett stort gängkrig i LA. Det var upplopp i flera veckor. Då kom louis farrakahan och stoppade gängkriget. Man har vunnit stor respekt genom detta och million man march. Då gjorde en stor mängd svarta människor avbön och ville försonas med familjerna och de ville bättra sig och bli äkta makar. Man tar avstånd från droger och våld. Faktiskt har man lyckats bevisa att noi påverkar samhället så mycket att brottslighet bland svarta minskar.




Om man tänker på att noi och moorish science temple har en specifik bakgrund i konfliktabakgrund med kristendomen. Hur är det när vi går tillbaka några hundra år när vi ser på resten av muslimska världen. Som också har ett konfliktfyllt sätt att se på kristendomen.
Situationen efter kolonialismen har det likheter med usa . att man förlorat makt.
Underlägsenhet, ekonomi, utbildning, tekonologi mycket är arv från kolonialismen. En av de stora sakerna är stat, begreppet stat fanns inte tidigare. Imperier. Den stora gemenskapen ummah, men begreppet statnation, folk det fanns inte. Det är något som kolonialherrarna har lämnat efter sig definerat gränser.
Man har dragit gränser för att splittra folk i annat så visste man inte. Det ser man från muslmiskt håll att det har ni gett oss men sedan måste man behålla det. hur fungerar det? när stora områden var kolonialiserade från 16-17 hundra talet och framåt var det självklart från kolonisatörerna att vi kommer med något som inte ni klarar av, vi gör det för ert eget bästa. Ni klarar inte av att styra er. Man slår tillbaka, men 1800 talet är en brytningspunkt. Vad är det som händer i den muslimska välrden? Det är att man hamnar i en siutuation där idéer människor och varor kan transporteras på ett helt nytt sätt än tidigare. Ångbåtar, telegrafen, man bygger järnvägar, man ger ut tidningar. Det här gör att de lärdas nätverk faktiskt förändras, man kan skicka brev telegram man kan besöka varandra. Vallfärden till mecka blir annorlunda, det som förut tog 2 år kunde reduceras till några veckor med ångbåten och järnvägen. Dessutom så kunde man få mer eller mindre direktkontakt genom telegrafen.
Det gör att idéer och människor kan mötas på ett helt annat sätt. det här blir indirekt ett hot för kolonialherrarna. Man ger ut en tidning och den ger uts en annan stans. Mot bakgrund av det här så måste man se till de nya statsbildningarna. Jag tror att man underskattar kommunikationsrevolutionen.


Det här är något nytt som går på tvärs hur man har sett på olika grupperingar, det går på tvärs mot tanken med pan-islamska. Som är en tanke som försvann att alla muslimer skulle samlas under 1 tak. Därför att man helt enkelt har olika pass och måste ha visa för att besöka. Det går också på tvärs mot pan-arabiska som förs fram ibland. Gränserna som sattes tar ju ingen hänsyn till etniska språkliga och kulturella verkligheter. Hur ska man förhålla sig till det här? när kolonialmaktenra delade upp världen så delade man också upp stater, det fanns olika stater. Namnen hittades på ibland och togs från geografiska områden. Det måste administrera och man måste utbilda lokal elit. Vem är det som väljs ut till detta. Väldigt ofta minoriteter och kristna minoriteter. Även om man inte får en kristen minoritet. Så kommer den grupp som utbildas att genom utibldnignen de får, ekonomiska systemet de dras in i, den självbilden de är i och förlorade makten och tekonologi de får till så kommer göra att de stöder staten.
Vilka är det man får med sig? det är administrationen. Man måste få in skatter.

Man måste få folk att fixa utbildning och utbilda lärare ha skolsystem. De skolsystem som staten har konstruerat, kommer att vara välanpassade och iglla. De som går i koranskolor kommer inte gila. Det blir ett tvåskiktat samhälle. några andra man ska passa sig för är vem är det som har vapen i händerna. Det är ett potentiellt riskmoment. Armén och polisen. De grupperna brukar vara beväpnade. Kolonialmakt är benägna att vapen ska vändas åt rätt håll. Därför är det vitigt att ha total kontroll de måtse vara totalt med oss. Vi måste se till att de är oerhörtlojala genom att ge bra betalt och privilegier och utbildning för sitt jobb, det är något nytt att det är staten som ha hand om detta försvarsmakt.

Länge så uppfostrades försvarsmakten och polisen att kväsa uppror inom landet. Det var det man hade dem till för. Sedan när man blir fri och uppnått självständighet, vad gör armén då. Man har länge som ideal att försvara lag och ordning i landet, när man har uppnått självständighet. Ska man fortfarande kontrollera lag och ordning`? om man inte är nöjd med regeringen, då gör man kupp. Här har vi orsakerna att militärmakten är ordnad att den inte bryter sig loss systemet. Allting handlar om att man försöker få nya begreppet stat att fungera efter västerländska normer. Det är så vi är vana med. man har skaffat sig ett begrepp som är en hel ny värld. Det innebär också att man måste förhålla sig till omvärlden. Man har fått pass en ny identitet. Väldigt problematiskt för de nya staterna.

Vad man måste förstå är att det är strukturer man kämpar mot än bara idéer, det är inte bara västerländska idéer utan strukturer som armén skolsystemet. Utan tänkandet från koloniala tänkandet, att ni är lite halvkorakade så vi måste ta hand om er. Man har sagt att staten måste ta hand om oss om staten inte lyckas kan vi avsätta regeringen. Om vi inte kan göra militärkupp gör vi statskupp. Fria val, demokratiska val, är en västerländsk konstruktion. Man har många strukturer som man inte har valt själva, som kommer med paketet. I denna soppa så har vi också ekonomiska biten.

Ekonomin är underminerad från början. det är dåliga strukturer, ensidig produktion och export till västerlandet. Vad man också har som en bit när man länge har varit under kolonialt styre så har hamnstäder blivit viktiga. Det är där kolonialherrarna kommer. De är också exporthamnar, det är ganska nytt att de har byggt en hamn. Att sväga det ekonomiska systemet. Kulturella centrat är det säkert i hamnstaden. Mycket att ta ställning som är knepigt, som inte förändras över en natt där har utbildningen. Vem ska utbildas, efterosm man har tagit över begreppet stat på ett mer eller mindre kritiklöst sätt. man är fångad i systemet, många av de välbärgade skickar sina barn sina söner till europa, usa, australien, nya zeeland. Det är fullständigt ojämnlikt, för om man är välbärgad i sverige inte skickar vi dem till nairobi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar