fredag 28 augusti 2009

Islamkunskap hemuppgift (utan bilder) 1

PM – uppgift Islamkunskap
Beskriv Islams Kulturella, geografiska och religiösa bakgrund.


Geografi
För enkelhetens skull så har jag ritat ett en karta över den arabiska halvön, som kan hjälpa till att förklara en del av landets företeelser. Bland annat så förstår man varför just den här delen blev skonad maktkampen mellan den tidens två supermakter, öknen fungerade helt enkelt som en barriär som gav naturligt skydd mot anfallande arméer. Dock så hindrade det inte landet från att spela en viktig politisk roll, speciellt så hade den del av den lukrativa orienthandeln av framförallt dyrbara tyger och kryddor.

Det som inte syns är dock områdets enorma storlek i jämförelse med andra länder. Området är faktiskt lika stor som en tredjedel av hela Europas yta. Dock så är området förklarligt väldigt glesbefolkat, då den större delen av halvön består av öken eller ökenliknande landskap.

Dock så finns det några områden som har en större växtlighet de ligger dock isolerade med stora ökenområden imellan varandra vilket hindrade en enhetlig stat från att bildas. Då ingen kunde få tillräckligt med makt att övervaka de torra glesbebodda områdena. Istället så dominerades landet av olika släkten som organiserade sig till nomadstammar. Dessa nomadstammar främjade ofta en soldatkultur som de ansåg vara överlägsen en bofast bondekutlur. Nomadstammarna livnärde sig på boskapskötsel, oasjordbruk, handel men inte minst plundring.

De två mindre kungadömerna tåls dock att nämnas. Yemen hade tidigare varit ett judiskt kungadöme, men kom inte så långt tid innan islams uppkomst att bli ett kristet rike efter att bysantinerna övertalat Axum att erövra landet.
Det andra riket Oman, kan man finna vid den andra gröna delen av halvön var ett mindre rike som beskyddades av Sasaniderna
.
Mecca var den viktigaste staden för nomaderna och den tillhörde inte någon kung. Dock så var Quraysh den mäktigaste av alla stammar, det var också den stammen som Muhammad var avlägset släkt med. Skälet till Meccas särställning kommer jag in på mer senare.

Kultur
Stammen, inte individen var hörnpelaren i beduinsamhällena som dominerade den Arabiska halvön. Var och en av dessa stammar leddes av en Sheik. Eftersom det inte fanns en stark makt/stat i området så fanns det inte heller någon lag. Det som uppehåller en viss form av fred i ett sådant gränssamhälle blir istället en form av Lex Talionis, dvs. om en från din stam dödar en i min stam, då dödar vår stam i sin tur en från er stam. Egentligen så ansåg man att mord och stöld utanför stammen inte var fel, men hotet från att den andra stammens hämnd skapar ändå en viss dämpande effekt på agressioner. Problemet kommer dock när väl en blodsfejd börjar så är det svårt att sluta fred. Det fanns dock reglerat till viss del för att förhindra blodsfejder från att uppstå och man kunde bl.a betala pengar i böter för att hindra dessa blodsfejder.

Stamsamhället höll dock på att luckras upp under Muhammads tid. Detta ledde till att solidariteten inom de egna stammarna försvagades och människor kom utanför deras ”system”. Bland annat så berodde det på att deras pastoral/plunderingsekonomi höll på att ge väga för en mer handelsinriktad ekonomi. Detta ledde framförallt till att många yngre kom att missgynnas, det var också de som hade lämnats utanför stamsammanhållningen som också kom att bli Islams första anhängare.

Man kan inte heller bortse från det kulturella (och religiösa, vilket jag går in på sen) inflytande som de två angränsande stormakterna hade på den arabiska halvön. Dels så fanns det en hellenistisk/kristen kultur från det bysantiska riket och så fanns det ett persiskt/zororastrsik/semitisk kultur från det sasanidiska riket. Ingen av dessa två kulturer kom att helt dominera halvön men båda påverkade.


Religion
De skilde sig inte bara kulturellt utan också religiöst, sasaniderna stred för ahura mazda (zorastrismen) och bysantinerna för den kritsna tron. Dock så var inte samhällena helt monogena, utan det fanns många judiska grupper utspridda i området såväl som en stor mängd kristna grupper, vissa fanns till och med i det sasanidiska riket.

Alla dessa tre religiös traditioner kunde man också återfinna i arabien. Kristendomen fanns framförallt på den östra halvan av arabiska halvön, men också i Oman och i Yemen. Kristendomen hade inte blivit lika utspridd bland de nomadiska stammarna, men de man kunde hitta fanns på halvöns norra del nära syrien.

Judendomen var också väll spridd på den arabiska halvön, men då mer på den västra sidan och i oas-städer (t.ex. medina), judendomen fanns dock också i yemen tillsammans med de kristna där.

Zorastrismen hade en en mindre skara efterföljare än både judendomen och kristendomen, och de som fanns var längs östkusten i områden som det sasanidiska imperiet hade kunnat göra till lydområden.

Förutom dessa skriftreligioner så fanns det animister, vilket var den traditionella religionen för det arabiska stamsamhället. Denna typ av religiositet hade dock försvagats i de flesta områden till fördel för någon av de tre skriftreligionerna. Det fanns dock några områden som fortfarande var fäste för animism. Dessa områden kunde man hitta främst på västkusten (Mecca viktigt fäste) och i centrala delar av den arabiska halvön. Det fanns för animisterna två heliga städer, Mecca och Taif. Det var förbjudet att strida i dessa städer vilket skapade ett gynnsamt klimat för handel. Dessutom så finns i Mecca Ka’ba vilket är en stor fyrkantig sten som innehöll alla gudabilder. Sedan var då att varje år så skulle alla stammarna vallfärda dit. Denna religiösa festival gynnade också staden ekonomiskt, bland de religiösa festivalerna kunde man hitta rituella lopp och offrande.

Jag tänkte att en bild skulle kunna hjälpa att illustrera läget.

(bilden är konstruerad från beskrivningar i böckerna och lär inte vara 100% korrekt)

Arabernas animism
I Ka’ba så fanns stammarnas hela panteon samlat i gudabilder, vilket ska ha varit över 300. Bland alla dem så ska det ha funnits en gud ”Allah”, som ska ha varit skaparguden. Dock så var han en avlägsen gud som människorna kunde nå fram till. Istället så kunde människorna vända sig till stamgudar eller till objekt som hade övernaturlig styrka. Exempel på sådana objekt som i animistiska religioner kan ha övernaturlig styrka är stenar, trä, månen, venus m.m.

Man trodde också på andevarelser som änglar, men också en farligare sort som kalls för djinner. Djinner kanske man närmast i vårat språk skulle kalla demoner, men dessa var inte endast negativa. Utan spåmän och skalder kunde t.ex. bli besatta av djiner och få inspiration därav.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar