fredag 28 augusti 2009

Religionshistoria asiatiska religioner 8

1) Respekt
2) Li –
3) Ren –

Härskare – undersåtar
Far – son
Äldre – yngre
Man – kvinna
Vän – vän

5 klassiker
1) l Ching
2) Shu Ching
3) Shi Ching
4) Li Ki
5) Chou Chiu

försenad –

Trigram och spådomskonst
Det menar jag när jag talar om trigram. De har sina specifika namn. Och de kombineras vidare med varandra. Den texten som hette 1 chin består av 6 hexagram som kan vara hela och avbrutn och kombinerade. Det finns bara 64 möjligheter. Och varje hexagram har ett utslag. Och meningen är att man genomför ett tekniskt förffarande i sambande med en skriven fråga. Då måste man räkna 49 pinnar på ett inte speciellt avancerat sätt. det är ett matmatiskt förfarande. Vi behöver inte bry er om h det går till. Men ställer man en fråga och genomför ett förfarande så blir man hänvisad till hexagram eller till en text som är kopplat till enskilda linjer. Det finns 64 hexagram – svar. Vidare 64, gånger 6.
När den specifika linjen blir utpekad förvandlas den i sin motsats. Vanliga fall så får man 2 hexagram. Det svaret man får blir nyanserat. Man kan inte tillämpa de svar man får vad som helst eller vem som helst. Den mest förekommande översättningen av den här boken genomfördes av en tysk missionär.
Jung försökte förklara det med en teori som hann menar är synkronisitet teori. Det är kaosala orsaker. Om man knuffar något så flyttar det på sig. det är en direkt orsak. Med detta så mena rhan att det är en slump och den slumpen skapar en slump. Men det är skrämmande. Det är en kvinnlig patient som drömde om en skalbagge som inte är så vanligt i Schweiz. Det är de som förekommer inom egyptisk konst. De betraktades som en symbol på solen. Kvinnan berättar för Jung att hon drömde om Scarabé. Och plötsligt så börjar något knacka på fönstret och in flyger en scarabé. Det finns många vansinning slumpartade situationer. De anser att allt detta existerar, synkronisitet fungerar. Han menar att det är L Ching fungerar. Det innebär att man slumpmässigt delar 49 pinnar, sedan måste man räkna från ena högen till andra. För att få en linje ås måste man dela 3 gånger. Man måste dela 18 gånger slumpmässigt. Jung menar att det är slumpmässigheten som avspeglar föråhllanden i verkligheten och ger svar.

Det är detta som den första kinesiska klassiska boken består av. Det är den här spådomstekniken. Den text som finns idag av l Ching komponerades av konfucios själv. Han sade att om han hade 50 år till att leva så skulle han studera l Ching.

Den andra texten är Shu Ching. Det är studier om staten Zhou. Det är principen att orättvis härskare får störtas. Det är att varje härskare härskar bara med himmelens tillåtelse. En härskare som på grund av sina orättvisa handlingar och nonchalans och sina onda avsikter, en sådan härskare kommer att förlora himmelens mandat. Han kommer bli störtad. Det är en princip som man var väldmedveten om. detta täknte man var välfungerande till 1911. Dynastierna har alltid försvunnit till att man förlorat himmelns förläning.

Shi Cihng består av hymner och dikter osm har producerat av föregånende genaritioner. Det är Zhou kungar. Konfucious ville gå tillbaka till Zhou dyanstin.

Li Ki är statskulten. Den utvecklas på 200 ekr. Det är en jätteinvecklad sak. Det är en gigantisk spådomsmetod. Det inbegriper hela mänskliga samhället och hela kosmos. Det ingår inte i västerlandets tänkande att operera på det här sättet. Man talar om korrolativ kosmologi. Världens ordning är kopplat till statskulten. Det är början på statskulten. I Den så kallade förbjudna staden fanns flera tempel, men huvudtemplet var tillgänglat himmelen. Den var uppdelad i 12 rum. Varje månad skulle kejsaren dyka upp i ett rum och offra gentemot himmeln. Den viktigaste offerhandlingen skedde en gång på året i centrum. Det är därför kejserliga byggnaderna kallades den förbjudna staden för att det var en religös anläggning.
Från och med 1600 så var västerlanet välinformerad om kinesiska kulturen.

Chou chiu är historiska krönikor om staten lui. Det är staten som konfucius härstammade ifrån. Han avslutade sin karriär som statsämbetsman. Han hoppade dock av och samlade lärjungar och började undervisa i idéer som vi talade om.

Taoism
I ungefär samma tidpunkt om personen kan betraktas som en historisk person. Det finns folk som inte tror på att Lao Tze, som skulle vara samtida till konfucius. Men den texten som han producerade. Tao te Ching, vilket betyder om Tao och dess dygd (eller dygder, eller egenskaper). Man anser att Lao Tze var äldre samtida till Konfucius. Han var så trött på situationen som existerade 500 fkr, så att han lämnade landet. Så legenden är att han lämnade vattenbuffel. Så en tullman stoppade han. När han fick reda på att Lao Tze skulle lämna landet. Så han bad att lämna något efter sig. så då sägs det att han författade Tao te Ching. Det är en märklig text.
Det är egentligen en handbok i hur ett land ska styras på det taoistiska sättet. Det är en ideologisk pamleftt på taoisitisk ideologi. Taoism är motsats till konfucianism. Det är i motsats till konfucsianism. Konfucius menar att man ska ha en aktiv etik, man ska sträva efter att utveckla sig själv. Man ska sträva att ta hand om det mänskliga samhället som konfucius såg som en inrättning av den högste guden. Taoism säger direkt från början att människan inte kan veta vad som är gott.

Man påpekar det relativa i människans värderingar. Det sköna betraktas som skönt eftersom något annat betraktas som fult. Det goda är gott eftersom nåogt annat är motsatsen. Man skulle kunna tala om mentala kalkyler som människor opererar med. den verkligehten som vi säger är verklighet är en resultat av en process. Det är påverkat av förväntningar. Ajag har läst en psykologisk avhandling. Där menar författaren att hhjärnan är redan fysiologiskt utvecklat hhos var och en.d et etyder att var och en uppfattar verkligheten på olika sätt. de individuella välrden kan vara utformade på miniskul nivå men också annorlunda. Var och en har privat vekrlighet. Det är fortfarande en subjektiv verklighet. Hur får vi information omt kring os. De raporterar inte n¨gon spegelbild över hlelen. Det komemr informatio och jag bearbetar nu. Jag får då specifik inforkkio. Man kan inte förneka att Lao Tze föreställningar om människan är korrekta. De taoiseterna argumenterar mot konfucianska principer. Hur ska vi kanna sträva efter detgod.

De säger att välrden räddas genom att lämnas i fred. Dets fler skapara vapen desto fler problem. Ju fler kunniga ju fler skillander äger rum. Man rekomenderar kreativ passivitet. Man lämnar saker i fred ås saker och ting kan utvecklas på bästa möjliga sätt. de menar att all kaos kommer från mänskliga aktiviteter.
De tar avstånd från det samhälliga och världsliga. De talar mycket om vatten. De anser att tao inte är en del av ying och yang utan ying och yao som är en uppsprucken tao.

Det jag vill säga, är att taoisim är en rörelse – det är från kulturen till naturen. Man anser att det mänskliga samhället är av ondo. Den deformerar allt kaos. Så från det kulturella till det naturella.

Rast

Det sista jag sade angående konfucianism är att man kan egentligen beskriva taoism som en religiositet som drar sig från det kulturella och kosntjorda till något naturligt. Men konfucianer är det motsatta. Man strävar efter det kulturella. Man vill utveckla det kulturella, på ett aktivt sett. De är inte taoister som lämar saker i fred. Det är en engerad lära. Ett stort misstag är att konfucianism inte var en religion. Men konfucianism är religion för att det är himmelen den högste guden det är inte en opersonlig storhet utan en etisk princip. Det är som kristna uppfattar Gud. Det ställer krav på människan att man måste ta hand om guds skapelse. Konfucianism är en religion. Men om vi ser på det religionshistoriskt så är religion det som, det beror på defiontionen man använder hur man defineierar. Man kan ha en bred defintion på religion och en för trång. Men i boken religoinshistoria så står det i början att religion är samröre med det övernaturliga. Det kommer alltid referens till det metafysiska. Det är det som ger en lära till en religion. Konfucius har en religös lära, eftersom han antar saker som är religösa. Människan har en plikt att ta han dom guds skapelse och göra sitt bästa. Det betyder att man är engagerad i samhället. Att man ska fungera som ett kugge i ett stort maskinera. Det är ett kollektivt samhället. Men taoism är individualiserat religiositet. Den som vi talar om är en filosofisk taoism. I motsatt till religös taoism. Syftet är att förenas med tao.

Det framgår av boken Ta te Ching. Om man läser igenom och om man funderar vad sman menar med detta ås upptäcker man att ma ska anpassa sig till verkligheten som vatten. Man ska inta de lägsta platser för att bli ett med tao. Det skulle betyda övertagande av taos egenskaper. Obegränsad kreativitet och existens (odödlighet). Taoisternas mål har alltid att varit att leva mycket långa existenser eller odödlighet.
Den första kejsaren dog på grund av att han konsumerade odödlighetspiller som producerades av taoisitiska alkimister. Det är en del av kulturen. Religös taoism har alltid betraktas som hokus pokus religion till alldels nyligen. Det är aktiviteter som är overkliga och komiska. Men religösa taoister började förekomma kring 100 ekr. Det är det andra århundrandet som han dynastin tar slut och saknar kontroll. Då uppstår taoistiska stater. Dem befinner sig i under ledning av enskilda ledare som är i taoistiska skolor.
Det finns två såna viktiga. Den ena kallas för himmelska mästarna. Deras ledare är en himmelsk mäster. Den första himmelska mästern hette Chang Tao Ling.
Den andra gruppen kallades för Gula turbaner. Den gula färgen i kina hade en viktig religös betydelse. Det var bara kejsare osm fick använda gul färg. Gula turbaner var folk som använde tyg som var på huvudet och som hade gul färg. Dessa två grupper är de första religösa taoisterna. De använda Tao te Ching som grundläggande skrift. Men de omtolkar abtrakta tankegången, de strävar efter odödlighet men i den fysiska kroppen. Det ska man få genom att gå genom övningar och en speciell diet och olika substanser som man konsumerar. Det är vad som leder till kinesiska terapier. Vi kan bara se de lyckade som zon terapi och akupunktur. Men om man vågade experimentera med nålar på kroppen. Det var trial and error. Vi har bara dem fungerande metoderna. Det måste ha funnits minst lika många som inte fungerade.
Det är religösa taoister som har producerat berömda kinesiska terapier. Men hur seg religös taoism ut? I början var religös taoism snurrnade kring hälsan. Förmodlignen så förekom det olika epedimer. Den taoisitiska religiositeten var inriktad på sjukdomar att bekämpa sjukdomar, det gjorde man med experiment. Konsumtion av substanser och övningar och speciell diet. Men också offentlig bikt.
Det fanns 2 stater. Den offentliga bikten betyder att det är 1000 personer som samlas och de går igenom en offentlig bikt. Man erkänner misstag och felaktiga handlingar. På 1950 så fanns det ingen forskning kring religös forskning. Den som finns idag started på 70 talet. Han var bildad chinolog. Han skulle skriva om kinesisk dockteater. Han hamnade i stället av sällskap av taoister. Han upptäckte att eftersom han kunde kinesiska så kunde han se vad det som stod. Man trodde inte att den här texten existerade längre. Eftersom vad som hände i kina under 100 år. Mycket har förstörts frma till 76, man har förstört alla religösa monument. Jag har böcker om monument från 30-40 talet, de finns inte kvar. De har jämnat allt med marken. Olika texter har försvunnit. I och med att man inte tillåter forskning utifrån att man ska forska kring buddihister och taoister. Man trodde att helt enkelt att den religösa taoismen inte fanns kvar. Och att allt pekade på att det var en hokus pokus religion. Det fanns ritualer att man samlade kraften chi. Det skulle vara någon slags livsenergi. Man samlar på denna genom avhållsamhet, som sex, alkohol och mat. Denna kraft omvandlas sen till en människa. Och den blir större och man kan skicka den på underättelser i världen. Då får man inside information. Vanliga religösa taoister bekämpar illasinnade övernaturliga väsen. Därför ska man ha underrättelse tjänts. Och man ska ha armé av övernaturliga väsen på ens sida. Man får pappersbit där har taoistiska prästen har skrivit 1 eller 2 eller 3 namn. Det betyder att man får 3 övernaturliga väsen, detta är början på privata armén som man ska kultivera fram. Har man en sådan lista så kan man gå till en annan som har lista. Då har vi 6 övernaturliga väsen som bekämpar illasinnade övernaturliga väsen. De tar det jätteseriöst. Så är den beskrivning som förekommer. Jag har läst texter som sysslar med utdrivning av onda andar, alla klassiska texter där en taositisk präst ska driva ut en ond ande från en människa. Det är otroliga dimensioner, det som beskrivs är inte av denna värld. Dessa taoistiska berättelser har.
Det finns dock inga slutgiltig information om religös taoism. Men den filosofiska taoisimen har vi väl förklarad.

För att avsluta kina, när det gäller den fornkinesiska religiositeten så börjar den på 1600-220 fkr. Det är denna tid särskilt 1100-800 så uppstår den uppsättning av grundläggnade religösa åskådningar. Uppfattning om himmelen som gud. Och uppfattningen om ying och yang, existensprinciper som producerar verklighet med sin interaktion. Tao skulle vara resultatet av interaktionen. Då uppstår harmoni. Och det är harmoni som är syfte med fornkineksisk religiositet. Men också taoisiter. En aspekt av taoisitisk harmoni innebär att bli ett med tao. Det innebär fortfarande att det är harmoni. En harmoni innebär en enhet med tao.

Konfucius agerar i samband med den allmäna ordningen. Han försöker komma med hållbara regler och metoder på hur man ska styra en stat så att alla är nöjda. Hur ska man åstadkomma det här miraklet? Han vill behålla den sociala strukturen. Det finns folk som står högre. Han talar om 5 relationer som beskriver, han säger att de som har hög status måste vara goda mot de lägre. De lägre måste betala tillbaka med samarbete.
Men i relationer med man och kvinna. Så ska en man vara rättvis och en kvinna vara undergiven. Det är sant att det kinesiska samhället var och är fortfarande patriarkaliskt samhälle. det är var männen som definerade kvinnornas roll som utifrån sett uppfattades som patriarkarliska. Konfucianism blir en statsreligion från och med han dynastin. Den konfucianska kyrkan är statskulten. Det är att kejsaren måste anordna rituella handlingar varje månad. Han följer tai chi guden som sitter i karlavagnen. Och på samma sätt som gudne inspekterar unviersum så inspekterar kejsaren verkligheten. Det är det som kallas för statskulten. Man har mycket invecklade spekulationer om den korroleativa kosmologin. Om att kosmon fungerar osm en mekanism. Om man förstår den med numeriska kateogrien så ska man förstå vad som händer. För oss är det otroligt regelbundet och etablerat och absolut. Om det är absolut rotaiton och mekanism. Då kan jag avläsa framtiden från den här rörelsen.

Japan
Japan kommer sent, de tär för kina som de överhuvudataget tals om 400 ekr. Japan existerar då i form av ett kejsardöme. Man börjar medvetet importera den kinesiska kulturen. Japan skriver med kinesiska ideogram, men japanska är helt annorlunda än kinesiska. Kiensiska består av staelser. Men japanska är långa ord, det är konsonanter och vokaler. De kunde inte använda den kinesiska skriften direkt. De använder 2 andra skrivsystem samtidigt. Detta gör att det är svårt att lära sig japanska. Det är ett isolerat språk.

Det är svårt att diskutera varifrån japaner kommer. Eftersom många antropologiska undersökningar ser att den största delen av japaner består av migration från korea. De är inte ursprungliga befolkningen. Utan de är inflyttade. Den enklaste uppfattningen säger att migration från norra och södra asien, där lgiger rötter till den japanska nationen. Men historiskt sett så är den daterbra historien börjar på 400 ekr. Man börjar då importera den kinesiska kulturen. Man kan säga att den japanska attityden mot kina är som romarna hade mot grekland. Man importerade all kultur. Mycket av detta kan observeras mellan japan och kina. Det gäller skrift, arkitektur och religioner. Det är konfuciansim och taoism. De blir inte officiella kyrkor i japan men de finns och har påverkat japanska kulturen i hög grad. Från 500 ekr så importerar man buddhism. De första buddhistiska texterna kom till japan från korea. Den koreanska kejsaren skickade en uppsättning texter till japanska. Men missionen som kom senare var från kina. De sex buddhsitiska skolrona är ursprungligen kinesiska skolor som har importerats till japan.

Huvudstaden Nata 710-795. Man talar om Nara perioden. Det är då merparten av buddhistiska skolor har importerats. Till 790 så har dessa buddhistiska kloster och skolor. De blir så mäktiga att de fruktar ett buddhistiska maktövertagande. Då flyttar man huvudstaden från Nara till Heian (tokyo). Man talar om heiain perioden från 795-1180. det är en tid då den japanske kejsare är central. Han kontrollerar allt man kan kontrollerat. Men det är svårt eftersom det är 5 större öar. Men japanska öar från 1180-1640 är ett oavbrutet imbördeskrig. Man blir då fråntagen makten och han blir en cermoniell person. Men det uppstår då shogunat. För att orientera oss så är det 1 shogunatet 1180. den första varar från 1180-1604. shogun är en militär befälhavare. En person på denna tid i japan (1180) om man hade ekonomiska medel att skaffa en privat armé så betyder det att man har många risodlningar. Rikedom räknas alltså i ris. Det betyder att han kan ha så mycket vapen och soldater. De första shoguner har dessa ekonomiska möjligheter. De kan skjuta kejsaren åt sidan och de har makten. Vad är en shogun?
En shogun i japan oavsett så har varje shogun strävat för att förena japan. Men en annan tänker att man kan göra det bättre. Under alla dessa shoguner. Så är det 400 år av inbördeskrig. Det japanska samhället var då uppdelat i klaner. Den var alltid under ledning av daimyo. Det var en som hade lojaliteter mot en shogun, men vnaligen bara en kort period. Efter det så började man konspirera eller få andra vänner för att åf en högre ställning. Den siste shogunatet heter Tokugawa shogunatet. 1604 så utmanuvrerar han den sista aspiranten på shogunat och han blir den enda shogun (befälhavare för japan) det är hans familj som styr japan från 1600-1868.
Då lämnar man ifrån den politiska makten. För att man då tidigare får amerikanska båtar som ankrar sig i hamnen. De vill dock inte att de ska göra där. Men de gör det i alla fall, för att man inte kan göra något åt saken. De är ett uland. De har absolut ingen industri. Allt de får är en grupp holländska köpmän.

I alla fall så blir den här händelsen en tankeställare för alla tänkande japaner. Togugawa administrationen är infromerade av vad som händer i kina och indien. De är medvetna om vi inte modernesierar så kommer vi att bli en koloni. Makten övertas av den japanska kejsaren. Som heter Meji, man talar om meji restuarationen. Det innebär att unga japanska studenter skickas till europa och usa. Den japanska regeringen genomför en omfattande jordreform. Man industrialiserar japan. Det pågår från 1868-1900. de bråkar sedan om hamnar med rysslnad och ryssland förlorar. Ryssland var då en stormakt som det är idag. Under 37 så går japan från ett uland som inte kunde försvara sig emot 4 amerikanska båtar så besegrar de ryssland.
Därefter så går det vidare i rasande tempo och japan besätter taiwan och korea. Japan är med i nationernas förbund. Och man kritserar dem under 30 talet då lämnar man förbundet. 1941 i december så börjar man bomba pearl harbor och börjar kriget med usa. Japan bombas senare med atombomber för att de inte vill kapitulera.

Krig var en del av japansk religiositet. Särskilt under meji resturationen så använde man shinot som en poltisk ideologi. Han säger om japanska militarismen att den påminde om nazisem och facismen. Man föraktade parlamntarismen. Och liberalism och intitierade på expantion. Och om rationell enhet och myter om den egna rasens överlägsenhet. Militarismen blev aldrig en massrörelse. Men militärens framfart var inte på grund av massörrelse utan av en utdragen process som inte fullfördes 41. då prämiärminister ersattes av general.
Stillhavskriget började 31, militären ökade varje år och demokratin utmanuvrerades. Den tyska ledaren var en offentlig ledare och regerade efter principer. Men japanska principen var enligt mytiska ideologier om kejsaren och om religion om kejsaren och familjen stod överst. Den japanska om den nationella kroppen var det inte krav på effektivt system. Det var ett andlig idé om folket och kejsarens gudomlighet.
För att sammanfatta det. Japaner under meji resturationen har utvecklat uppfattningen att de utgör en organisk helhet. Den består av japanska familjer och på toppen är kejserliga familjen. Allt man gör gör man för kejsaren. Kejsaren är också gud och han är i släktskap med solgudinnan, som är japanska högsta gudomlighet. Det är därför japan har solen på flaggan. Det är denna ideologi som gör att japaner begår otroliga handlingar under kriget. De tävlar vem som kan hugga med svärd i människor främst på 2 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar