fredag 28 augusti 2009

Islamkunskap 4

Islam i asien

Indien
Islam har fått inflytande via Persien. Det har varit persiskt och turkiska bidrag. Indien har tagit emot mycket av det.

• Persiskt inflytande
Ex gravar, hierarkier
• Synkretism
Ex arkitektur, meditation,
• minoritet
så har det alltid varit, även under muslimska härskare, så har befolkningen inte anslutit sig i större utsträckning.

Om vi se de puntkerna, så ska vi se lite på hur det har gått till. Det finns 4a kungar som har utmärkt sig. De står för turkopersisika islamska kulturen, det är från 1000 talet framåt.

Mamud av Ghazna
Han reagerade 997-1030.
Ghazna ligger nära Iran, det blev en huvudstad som rivaliserade med Bagdad. Det finns klara influenesr och vägar för detta. Han skaffade en armé och den bestod av turkiska slavsoldater, vi pratade om slavbegreppet som är annorlunda än hur vi ser påd et i västerlandet. Det fungerade halvbra.

Efter ghaznviderna så tar Gurviderna över. Manluckerna, det är slavkungarna, härksare av slavstatus.

En av underpunkterna, gravar. Är en form av monumentalbyggnader, det tyckte man var jättekul.
Man byggde monument i form av moskéer, det visar jus törre såna man bygger desto mer makt och pengar har man. Det syns i gatubilden och märks när folk jobbar med det att det tar tid, det ger en allmänt hög status.
Det börjar man med ganska tidigt att visa vem man är. möjligtvis för att man känner ett behov eftersom man är i minoritet, att ma måste visa att man har makt.
Det är lite så man måset se byggnadsivern.

Iltutmish
1211-1236
Han konsoliderar nordindien till en politisk enhet, det ska vara klara politiska förtecken, det ska finnas en identitet. Eftersom det är gott av hinduer i området så måste det finnas plats för dem också, annars blir det för stora spänningar. Man skapar en möjlighet för hinduer att få en plats inom administrationen.

Det är pragmatiskt, en minoritet som härskare, men hur ska man vinna majoriteten jo man ger dem lite grann.
Det som han också gjorde som apploderades var att han höll mongoler på avståndet.

Något som också hände under hans regeringsperiod är att sufimästarna fick stora utrymmen.

Mamud ibn Tuqhluq
Han kallade sig för sultan han höll ihop riket och slog ner både muslimska och hinduiska rebeller, för att nå enhetsmålet så tvångsförflyttande han en stor del av befolkningen.
Upp till 10% av befolkningen i Dehli.
Det här var populärt bland en del men bland de flesta inte. Att man var tvungen att flytta till en del av landet.

Här kommer sufihelgonen in också, det blev någon form av rivaler till makten.
Här blev det pragmtiskt att sultanen blev tvungen att samarbeta med shejkerna som ledde sufiordnarna.

Akbar
Om vi tänker oss att allting är frid och fröjd så får vi tänka om här, han börjar regera när han är 13 år gammal.
Den 13åriga grabben blir en stor militärledare han gör stora ekonomiska reformer och enar landet.
När han gör det så får handel och produktion större område att blomstra. När det är krig så brukar inte handel funka.
Han erövrar med våld, men han sägs ha varit hyfsad diplomat att lugna fiender.

Han såg till sig att dra till sig dugliga män till sitt hov, han var där pragmatiskt att det inte bara kan vara muslimer utan det måste vara hinduer också. Dock så var han orolig och han flyttade huvudstaden flera gånger, vilket är ganska kostsamt. Man kanske vinner en del att man får större inflytande men man får större kostnader.

Han ägnade sig också åt att besöka helgongravar också. Ganska ofta gjorde han det i syfte i att dra åt sig sin helighet att han identifierar sig med helgonen och helgongravarna. Han planerar sitt eget gravmonument, vilket var ganska vanligt.

Med detta så gjorde han anspråk gravne som han skulle ligga i skulle ligga nära platsen alexander dog. Men att bli associerad med alexander den stora visar att man har höga tankar om sig själv. Det kanske mest kända gravmonumentet är nog inte från akbars tid (han regerade 1555-1604)

Det är istället andra gravmonument som kommer senare 1600 talet är taj mahal som är över en sörjd hustru som dog i barnsäng 1631.

Auranzeb
Han regerar också på 1600 talet väldigt länge. Han var inte den mest balanserade typen, han tog makten från sin bror och satte sin far i fängelse. Det är inte hemskt respektfult mot den äldre generationen. Han flyttade huvudstaden och gav den namn efter sig själv. Också avbröt han allt stöd till konsterna som musik poesi m.m. han kunde dock tänka sig ge pengar till att reparera moskéer för det syns mer.

Dessutom kom han på idén att grunda en ny poliskår vars huvuduppgift var moralfrågor, de skulle kolla folks moral i större städer. Han blev inte så väldigt populär på grund av det här och för att han återinförde skatt till ickemuslimer, de fick en högre skatt.


Islam som religion.
Det är stort inflytande utifrån inte bara persiskt också turkiskt. Det är inte längre en tvingade plikt att sprida islam, man nöjer sig att ha ett skikt i samhället som är muslimer. Det kan vara att religionen känns som sekundär, det är inte så att religionen spelar roll.
Men poängne kring synkretism är relevant, att man tar till sig av saker som finns i majoritetskulturen även om man inte hör till sig.
Det man var tvungen att då och då ta in hinduer i positioner i administrationen. Så visar att man har viss respekt. Om man jämför detta med första århundranden man svepte in över nordafrika.
Vi har sett det senare att man har synpunkter hur islam har kontanimerats av olika saker.
Man kan vara tvungen att ta in folk i adminstrationen för att man är minoritet.d et går tillbaka till skatten och hur mycket man tar in folk som jobbar inom adminstrationen. Men man får aldrig någon majoritetställning i indien. Det får man dock på andra håll.

Om man går in på sydostasien.
Mest genom handel och sjöfarare det är inte så svårt att tänka sig att hamnstäderna först tar till sig islam. Där kan man se hur utvecklingen sker. Ibland stannar det vid hamnstäderna och förs vidare i kusten och kusten influerar. En inlandet blir sent eller aldrig.
Det ser man idag att det är enorma kulturella och religiösa skillander. Dels för att det alltid är skillnad kulturellt i inland och sjö vad man gör för att överleva i bergen så fiskar man inte så mycket. Handel blir på ett annat sätt.
Men hela sydostasien är ett lapptäcke av traditioner religioner och olika former av islam.

Marco polo är den som först gör västerlandet uppmärksam att islam inte bara finns i europeisk synvinkel att de också har det långt borta. De är de lokala som kan lotsar, det är så man frågar vägen.
Han fick hjälp att navigera i området, men då fick han upp ögonen för att det fanns muslimer. Då fick han kontakt med muslimsk kung på sumatra, nordkusten. (1292).

Det var portugiser som rapporterade att muslimer fanns där och vad de hade för betydelse.

Vi har då ett område som är ganska aktuellt:

Acheh
Hur som helst här fanns muslimska härskare. Det verkar varit ortodoxa muslimer. De hade stora och ståtliga hovkulturer, och det imponerade på marco polo och hans gelikar. Härskarna i Acheh området fick pengar via gåvor och tributer. De höll andra områden i schack, men också handel (över vattnet).

Hamnstäderna fick ekonomiskt och kulturellt betydelse för att man fick in islam. Det var för att man in ett nätverk.

Det här blir till en snöboll som snurrar, ju mer man kan dra nytta av handeln med nätverket som muslimerna har desto större incitament blir det för att konvertera till islam. Man kan inte underskatta islams religoins betydelse. Men att kunna handla med utvalda vänner i områden kan vara nog så lockande.

Det var ett väldigt splittrat område trots att islam började hålla ihop. Det var ärftliga små distrikt och härskardömen, de brukade slåss med varandra. Hur som helst så räknas prinsen i den största hamnstaden som viktigast, men han har inte total koll över de andra områden. När man dras in i nätverket så drar man nytta av kontakterna inte bara ekonomiskt utan också politiskt. Man får stöd från mughalerna i indien man har kontakt med osmanerna i turkiket, det är inte små maktfaktorer.
Islam blev en enande faktor i ett väldigt stort geografiskt område. Om vi kommer ihåg att det är kustalndet som islamiseras, men att det är inalnden i örikerna inte kommer under kronans koll så är det en enorm splittring inom regionen som vi befinner oss i.
Det borgar för att det ska finnas en viss synkretism för man har kontakt med bergsfolken. Det som utmärker örikerna som tillslut blir indonesien och malaysia. Vad utmärker islam här:

*lagen
*Legender  synkretism, levnadsideal
*kust-land
*majoritet

Indonesien
Det är ett högst komplext samhälle 90% är muslimer. 250 språk, 360 etniska grupper. Det är ganska rörigt inte ett enhetligt land förutom att de flesta är muslimer. Även om man är 90% muslimer så är det inte officiell status för religionen man har sekulär inriktning. Det låter som mottsägelse men behöver inte vara det, man har någon form av respekt av religioner och de tär förbjudet med alltför tydliga religiösa symboler i politiken.
De flesta religoinerna har passerat vidare på öarna. Men även om 90% är muslimer så finns det grund i indonesiens religion som kallas animism eller skriftlös tradition.
Man har en hel del inslag av buddhism och hinduism.

Här har vi synkretism. Surprise, den urbana eliten som propsar till att man ska återgå till ursprungliga islam. Men det är en minoritet. I allmänhet så är man tolerant mot religiösa uppfatntingar, det kan variera i provinserna. Det enda man inte accepterar är ateism för att det likställs med kommunism. Man får inte vara religionslös som medborgare.

Det var sumatra och java som först tog emot influenser från indiska kultursfären man har haft buddhistiska och hinduiska kungadömen. Sedan kommer islam, det är klart att det blir rejäl synkretism. Det blir arkitektur, i tempel jag vet inte hur bra det är illustrerade, man har svårt att se om det är hinduisk eller om det är moské.

När man blir koloniserad så var islam en enande faktor mot kolonisatörerna. (mot holländarna). Inrikespolitiskt så är det rörigt i modern tid. Islamiska partier har aldrig funkat eftersom det är förbjudet.
Man kan säga att man vill ha muslimsk lagstiftning fast man inte får ha det. inrikespolitiskt är det trixigt för man har inte tänkt att det har blivit politiska val så ofta. 1955-1999 så kom nästa val. Vem sitter vid rodret på vilket mandat.

Det gör när man inte håller med regeringen så kan man ha statskupp det har man gjort då och då. 1965 så hade man en massaker på kända kommunister. (de fick för mycket stöd utifrån ansåg man och de blev för stora). Muslimska ungdomsgrupper samarbeade med armen.
Suharto tyckte att det är viktigt att begränsa inflytnadet av muslimska styrkor. Men det är si och så hur det har gått.

Att det är en synkretistisk hållning att man gärna lägger till är några exempel. Är shiva den indiska guden som man har fått importerar ersattdes av profeten muhammed. Särskilt i kungliga genelogier. Kungen härstammar inte från shiva och Muhammad, det är förfalskad historieskrivning. Det är politiska beslut som ligger bakom tat man vill legitimera makten.

Kulturen som man lutar sig på, den traditionella är ganska speciell är att man inte ska visa känslor man får inte bli upprörd eller tappa ansiktet. Också den mystik som finns återspeglar det här, att hålla masken blir väldigt viktigt. Något som också är ganska allmänt i asiatiska kulturer är att man måste hålla isg till vissa kulturella koder, man får inte bryta normer.

Man har en formalism man visar det i språk och åtbörder vem som står högst och lägst i social hierarki, det återfinns i familjer.

Synkretism finns också i skuggteatern som är känd. Här är kamp mellan ont och gott. Än idag så är det mahrabata och marayana, som återges. Det är inte de mest muslimska texterna. Det synkretistiska rörelse han blivit kritiserad av ortodoxa grupper.

På 1800 tog det fart och man har velat renasat ut det som inte anses muslimskt. Situationen förbättras för de som tycker att man ska ha mer renlärigt. Kommunikationerna är bättre det är lättare att ta sig till mecka. Man får mer kontakt med muslimer och man får en större internationell prägel som kan vara till nytta för de som vill ha mer renlärig form av islam.

Det är också en ny klass av handelsmän i städerna som har mycket internatioenlla kontakter, det är lite samma sak som när islam kom det är handelsmännen.

Det finns en del rörelser som strävar efter mer renlärig och ortodox islam i området. De har också starka kopplingar till politiska livet.

Malaysia
Det är ett litet land i jämförelse 17 miljoner. Bara 50% är muslimer. Resten är traditionella religoiner inte så många kristna det finns en del kineser.
Till Malaysia kom islam ungefär samtidigt som i resten av övärlden 12-14 hundratalet. Om man vinner en härskare i kuststad så får man med sig en hel del. Den första gruppen som antar islam är malacka sultanatet. De accepterar islam 1450.
Sedan kom portugiserna och de drev en stark antiislamsk politik och försökte hindra islams sprdning. Sedna kom holländarna och de var mindre antiislamska och var mer toleranta. Sedan kom britterna som accepterade mera.
När britterna tog över så importerade de arbetskraft från kina och indien, men man hade inga amibitoiner att integrera dessa i resten av samhället. De kunde vara för sig själva. Så gjorde britterna i sydafrika att man importerade folk som skulle jobba där.
Man gjorde det i Malaysia i sån utsträckning att malayerna själva blev en minoritet. Vilket de hade synpunkter på. 1921 så insåg de att de var minoritet i sitt eget land.
Det är klart att britterna blir populära för att de har ställt till, de inser hur ska islam kunna hävda sig här. redan på 1800 talet så tar reformrörelser sig fart. De är nära förbundan med indonesisika reformrörelser som vill förändra islam. Inspiratoin har man från arabvärlden att man ska återgå till koranen och sunna. Man vill undervisa folk att de ska lägga av med ickemuslimska bruk som alkohol och dans.

Här finns olika grupper representerade, men de har likartade mål. Mycket av de säger är att man konstraterar etniska grupper mot varandra. Malayer mot resten. Det gör att när man kontrasterar malayer mot andra så blir det etniskt inte beroende på om man är muslimer eller inte. Kampen gäller kan vi låta landet över till ickemalayer. Det är en radikal skillnad till indonesien där man inte har känt en grupp mot andra, för man inte har haft importen av arbetskraft från kina och inden.
Malaysia blev själsvtändigt 1957 då blev det en malayisk organisation som stod för den ledande politiska kraften. Då gjorde man om man konverterade till islam blev man malay.

Singapore den blomstrande lilla pyttestat har dragit sig ur federationen. De har blivit självständiga. Det finns en del etniska konflikter där också, när man drog sig ur samarbetet så gav man malayer särskilda rättigheter och fördelar i singapore och indier och kineser har diskriminserats. Det är inte en stark uttalad diskriminering utan mer särbehandling, man behandlar folk olika.

Nya Zeeland/Australien
Gå till antecknignar

Australien
0.83% av befolkningen är muslimer. Här är en försvinnande liten minoritet. De första muslimerna verkar ha kommit på 1800talet, det är också britternas omflyttning i imperiet som gör det här. de första muslimerna kom från sydvästasien och skulle arbeta inom transporten i inre öken.
Muslimerna byggde en moské 1891, i broken hill som ligger mitt i öken. Det är ingen stor stad. Det är 1891 som de bygger sin första moské.
På 50 talet så finns permanent gemenskaper, den här tiden sammanfaller med en invandringsperiod. Det är lite att man tog folk från adnra områden. På 70 talet ökar invandringen av muslimer ju fler som finns desto fler är villiga att komma dit. Familjinvandring om en har flyttat kan fler komma om kompis har flyttat osv.

Det blir en grupp som är sammansvetsad eftersom de kommer på grund av varandra och de har gemensamt, de är turkcyprioter, libanser folk från indoneisen. Man har starka etniska och nationella idnetiteter trots att man säger at tman är muslimer. Det finns shiiter aliviter druser.

Man har försökt bygga paraplyorganisationer men det är lite för spretigt, även om man är liten så är man splittrad. Från staten så tycker man att moskéer är bra kontaktlänk mellan staten och muslimer. Man stöter utbildning därför inom moskéer, utbildning sociala projekt stödjer man.
När man väl har byggt en moské och satsar på skolverksamhet betyder det att man har rotat sig. så är det också i sverige, vi kommer att komma in på den europeiska kontexten.

Hur kan man se det här? mokséerna är etniskt eller nationellt baserade, när man har försökt överbrygga det har det blivit konflikter.

Man har också andra krav på sig från samhället vad det innebär att vara muslim medborgare eller boende i landet. Det är konflikt med grannar när man ska bygga moskéer.
Kvinnans roll i det nya samhället, det är inte solklart hur ma ska anpassa sig till australiska normer och hur man tänker sig på kvinnans roll. ävne om det är långt bort är det tämligen västerlänskt.

Man har speciella organisationer för att stödja kvinnor för att det har visat sig bli problematiskt för många. Det finns centra för muslimska misshandlade kvinnor.

Men kvinnan är ganska sylig om hon är beslöjad. Det blir provocerande. Kulturen bryts mot en beslöjad kvinna.

Centralasien Kina
Här är Sidénvägen av fundamental betydelse. Om övärlden om det är smart att åka dit med båt, men i kina så tar man Sidénvägen. Det finns 3 viktiga begrepp för den kinesiska muslimska kontexten. Det som är viktigt, hur kommer islam till kina och vad gör man av islam där. Vad händer.
Om Sidénvägen är en av kungslederna så är det ganska självklart att man åker dit via turkiska folk.
Det är varor och idéer som förs längs Sidénvägen. Vi har idag 18-20 miljoner i kina anses vara största säkerhetsrisken värre än tibet. Det är bra/illa.
De har en avgörande roll i inrikespolitiken för de har mycket internatioenlla kontakter det har man varit olika förtjust i. idag tycker man det är kul os är kul mcdonalds är relativt kul.

Det finns 2 stora grupper av kinesiska muslimer, det ena är Uighurerna och Hui. De har relativt olika bakgurnd och har olika inställning till sig själv och landet. Även om båda grupperna kallar sig för muslimer så är det inte friktionsfritt. Det finns väldigt många orsaker som har bidragit till det här.
Kina har varit omväxlande slutet och öppet för influenser, Sidénvägen är en sådan öppning. Under tangdynastin som gick från 618-907. så var huvudstaden i kina en mycket kosmopolitisk miljö här fanns hinduer manikeer judar m.m.m.m.m.
Naturligtvis när det är så mycket folk. Det är antingen rinkeby eller new york, det blir många religioner i omlopp.

Såsmåningom såg gör sig islam en liten plats i detta. Den största muslimska gruppen i kina är de som kallar sig för Hui. De är den största av de muslimska nationer som kina erkänner idag. Inom kina så är det etniska grupper som kallas för nationer och språk. Det har man tagit efter ryssarna, sovjet bestod av många (rådsrepubliker). Man har tagit över det idag i kina så är det ett sätt att dela in folk vem är vem. Alla måste ha en etnisk hemhörighet.
Folk måste skaffa sig etnisk tillhörighet muslim blev etnisk tillhörighet. Det är ganska knepiga processer. De flesta grupperna av Hui folket finns i nordvästra kina. Det är nära sovjetiska gränsen. Inte turkiska influenserna. Hui finns i 97% av de kinesiska länen de finns i hela kina. Men de är mest koncentrerade i norväst. De är den största etniska minoriteten i städerna. Det är en maktfaktor folk som man måste räkna med.

Hui räknas som folk men de har inget gemensamt språk de talar språken som de bor i. majoritetens språk.

Man kan se att Hui på många sätt står nära Han kineser. Kulturellt står hui nära han. Man kan se klädedräkt och föreställingar. Hui är den enda av nationerna som har religion som förenande band, det är inte etnisk eller språklig grupp. Det är lite kenpigt vilka människorna är men de är ganska många.

Det här är knasigt hur man ser på det, hui betydde ursprungligen muslim. När man då har genomgått en process att man vill ha en etnisk nation, ävne om man från början har varit närstående han. Det är kanske en frukt av att man har haft en tendens att inte ta till sig idéer som ersätter gamla, utan nya får kompletera de gamla. Det är ofta så det går till där.

Man kan urskilja 3 olika sätt vad islam är i kina det är muslimerna själva som såg på det. den första infallsvinkeln är att man hävdar sig vara ättling till de som kom via Sidénvägen. De kom till kina från 600-1300. de bodde i egna självständiga enklaver. De hra blivit kritiserade för att vara för bakåtsträvade.
Här känner man inte till shiaislam. Man har bara sin egen variant. Man har försökt bevara sin muslimska identitet genom att bo i enklaver omgivna av han-samhället.

Isoleringen har brutits genom att hui och han samhällen har samma administration. Det har myndigheterna sett till. Det är ett sätt att se på det hela att vara muslim. Att avskilja sig.

Ett annat sätt är att ha nätverk, nationella nätverk. Här är sufierna bidragande i hög utsträckning. Sufismen kom och fick ett inflytande från 1600-talet. Då fick man ett större inflytande. Här har man en del reformrörelser. Man försöker sprida sitt budskap genom nätverk. Man försöker inte bygga enklaver.
Sufierna som fick stort inflytande från 1600-talet tycker att Hui är allt för kinesiska. Sufierna har ursprung via turkiska områdena. De är materalistiska tycker man, de är bundana med moskéer, de har för mycket rökelse de har för många kinesiska texter, de är inte öppna att ha erfarenhet av allahs närvaro i gudstjänster.
De är inte nöjda med att hui använder kinesiska som gudstjänstspråk att de har kinesiska kläder och har kinesiska seder i hur det är att vara muslim.
Här kan man se att sufi grupper na erbjuder en mer dirket gudserfarenhet, men de står för den nya läran, de kommer in senare. De som är del av enklaverna kallas för gamla rörelsern. Reformförespråkarna anser sig vara mer ortodoxa.
Man menar att kinesiska muslimerna, hui gruppen att de har gått förlångt i sitt sätt att anpassa sig. sufiordnarna erbjuder något annat, att man kan se på kläderna vilken orden man tillhör. Man ska inte se alltför vanlig ut, medan hui kineserna ser ut som vilka kineser som helst.
Staten har länge velat förbjuda sufiordnarna. De bygger upp en egen struktur. Man betonar helgon och helgongravar, vilket också är en struktur som inte passar in i 1900-talets kina.

Det finns en tredje variant att se på islam. Det är modernism – skrifttrohet. Det här är något som har kommit mer efter kina har öppnat sig för infleunesr man har större interaktion. Inte minst genom att fler har åkt till Mecka.
Man kan tänka sig vad som händer med Hui muslimerna när de har varit så inkapslade, de har inte varit intresserade att åka till Mecka. Men här kommer influenser som är internationalistisika. De tänker att man inte kan läsa koranen på kinesiska man kanske måste gå tillbaka längre. Det har bidrag till attma har översyn av skrifterna och revitlaisering av islam.

Vi har våra vänner uighurerna. Det här är en grupp som förmodlingen var buddhister tidigrare. De kom i kontakt med islam från 900 talet. De som blev muslimer kallades turki. Det är inte svårt att förstå detta. Vi pratar inte kärlandet turkiet utan turkfolk turmener. Längs hela Sidénvägen finns massa turkiska folk.
De bodde i oaser uighurerna. När de blev muslimer försvann termen uighur, men temren kom tillbaka på 1900 talet när man skulle visa att manhade etnisk tillhörighet. Helt plötsligt fanns det miljoner ugihurer.

Det här är inte en enkel grupp att definerna heller. Hade vi problem med hui för en liten stund sedan. Vilka är uighurerna. De fanns inte 16-1900 talet. De hade blivit under den här tiden blivit turkar. Det är en grupp som har blivit en etnisk grupp utan att ha så mycket gemensamt.
Xianyang , ungefär 60% av befolkningen är muslimer. De flesta är ugihurer. Några är Hui. De har det gemensamt att de pratar olika turkspåk. De har mer gemensamt med folk i centralasien än med folk i kina. De vill mer identifiera sig som turkar eller turkfolk än som kina. Vad säger man om det i bejing, det är inte bra.
Många muslimer utanför kina tycker synd om dem som lever unde rkommunism. Men det gillar man inte i bejing. Det är en väldigt problematisk situation för muslimerna i kina. Man har fått större öppning med influenser från resten av världen.
1989 demonsterar en del muslimer i kina kräver rushtas död. man protesterar också mot en bok som skrevs av en han kines som man menar förtalar muslimska tron. Vad händer då? Regeringen fördröjer moskébyggen. Så blir det våldsamma protester. Vad svara man då, då stänger man skolor. Så håller det på. Man har blivit mer benägen till att ta till våld i kina, det gör den kinesiska regimen nervösare.

Man försöker uppmuntra muslimska partifunktionärer att gå i moskéer. Man försöker kontrollera religioner i kina. Det gör man med islam att man ger stöd till de kontrollerade, och samarbtesvilliga. Det gör att en del det gnissla.
Att bli muslim är en officiell protest. Man gör sig hörd, studentenra på himmelska fridens torg. Det var uighuriska studenter. Det att man gärna hyllar hitler, är att man hyllar såna som har unifrom, så visar man att det var en stor militärledare som man hyllar.

Om vi har tittat på de turkiskt sinnande medborgarna i kina ska vi övergå till turkiet själv. Och staterna som ligger som ett pärlband.

Turkiet
Det är ett intressant land, arvtagare till osmanska riket som bara blev mindre och mindre (tillslut bara turkiet kvar). Sedan 1923 så är det en republik som påstår sig vara sekulär. Man har ett motto turkifiera, islamifiera, modernisera. Alla som anser sig vara turk får vara med att bygga samhället. De andra grupperna har blivit marginaliserade och diskriminerade.
Det att islamisera, vad betyder det? det är att göra alla till ”riktiga” muslimer. Man har problem med aleviter som inte räknas till riktiga muslimer.
Modernisera, man skulle bli västerländskt. När sultanatet försvann 1924, det var strax efter republiken kommit. Då försvinner religiösa undervisningen den ska inte ha statligt stöd. Man förbjuder sufiordnarna men det lyckas man inte med, det ska inte vara trams. Det är inte ateistiskt land, statsledare får statsbegravning som är musliskt. Religiösa helgdagar respekteras, men religionen ska inte användas i politiska syften.

Man har inte heller rätt att ha politiska partier som är uttalat religiösa. Nu har det här ibland förbigåtts. Då förbjuder man dem och de återuppstår unde rnytt namn osv. man har kommit så långt att man antar att en turk är en muslim även om islam inte har på den politiska arenan. De som inte är muslimer de är inte riktiga turkar.
Det finns en kristen minoritet som har synpunkter på det här. som gärna skulle vilja ha samma rättigheter. Den grupp som kanske har svårats för det här är aleviterna.
Aleviter
De är ungefär 20 miljoner människor. Ganska stor grupp, håller till i turkiet. Är det en grupp av muslimer eller är det en egen religion.
De har inga moskéer, de har istället församlingshus. Be när de känner för det, ramadan är inte viktigt, kvinnor bär inte slöja. Man har inte stor tilltro till sharia. Koranen är bra men det är inte nödvändigtvis guds ord. Man har initiationsrit som innebär att man ska dricka alkohol. Det är inte riktigt vad alla muslimer. Dessutom så kan man inte konvertera till den gruppen, man föds i den. Man kan inte ha mission.

Man har tagit in en del från islam en del från kristendom en del från zorastrism. Den här gruppen har länge marganaliserats och förtryckts. Man är inte så nöjd hur man behandlas av den turkiska staten.
Den religiösa renessansen i turkiet ger inget utrymme för aliviterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar