fredag 28 augusti 2009

Rit och berättelse 7

Varför riter?

¤ fira, högtidighålla, markera
¤ åstadkomma förändring
¤ manifestera gemenskap, man samlas för att samlas som grupp.
¤ riter finns också för att göra svåra saker verkliga.

Punkterna kan hänga ihop.
Sista punkten tänkte jag på begravningar. När det är nära anhörig som dör, så säger folk ofta att de inte begriper vad som hänt. Livet och döden är obegripliga saker, när man har haft en vän och anhörig och pratar med så plötsligt är den borta det går inte att förstå. Då är begravningen en rit som gör det svåra verkligt. Vi har ett rum och i kistan ligger personen, vi kanske tom får se på personen som är död. det blir väldigt konkret. Det blir en förtätning av det som har hänt och vad det är att dela den svåra upplevelsen.

Man kan säga att riter finns eftersom mänskliga livet inte alltid går att fånga i ord, orden räcker inte till då träder riten in som en hjälp för att uttrycka saker som händer.

Sedan kan man prata om när riter fungerar på ett bra sätt, jag ser utt psykologiskt perspektiv. Jag tänker att en rit som fungerar är en rit som 4de puntken som gör något verkligt för en som sätter en i kontakt med vad som pågår i livet.


Om vi alltid stod i full kontakt med oss själva och världen och nära så finns det ingen anleding att göra riter. Men eftersom vi tappar kontakten med medmänniskor m.m. så behöver vi riten. Det är ritens poäng och uppgift att återupprätta kontakten emd livet själva och det vi tror på. Riten måste angå oss och är betydelseviktig. En rit som är slentrianmässig och råkig är inte så bra rit.

Vad är rit?
Det är tandborstning, det gör vi varje dag. Då säger jag nej, tandborstning är inte en rit utan rutin. Det är ofta man gör kopplingen och forskare, har sagt att saker man upprepar och gör på samma sätt. det fångar inte in ritens karaktär, då får man med tandborstning som är ganska ointressant. Då har jag hittat på en modell vad riten är jämfört med andra saker. (jag har hämtat från bell).
Hennes utgångspunkt, hon menar att rit behöver inte vara något upprepa utan det som gör att det är annorlunda priviliged mode of practice. Amn utskiljer något från något annat. Då kan man urskilja saker på olika sätt. an kan vara medveten och omdeveten. Man kan vara inriktad på existentiell betydelse och inte betydelse. Då får man en modell.



nästa bild
world values survey, det är en värderingsstudie, den inbegriper 103 länder i världen. Över 80% av jordens befolkning, det har pågått sedan 80 talet vad man tror på för saker. då får man en bild på hur länderna på jorden skiljer sig åt eller är lika när det gäller värderingar. Det man har gjort är att man har gjort en världskarta som baserar sig på hur ett antal länder i världen förhåller sig till 2 dimensioner. Den ena är sekulära värderingar i förhållande till traditionella, det vill jag komma till var är sverige. Var kan vi prata riter. Det handlar mycket om platsen för värderingar, är gud viktig sådana frågor.
Den andra dimensionen är överlevnadsvärlden i förhållande till självförverkligande, det är i stor utsträckning för ekonomisk tillväxt. När det inte finns så är överlevnad i fokus. Ju mer tillväxt man får desto mer kommer man till självförverkligande, det är inte relevnat att tänka på den tar man för given.

Sekularisering är y traditionellt är x, överlevnadsvärlden till vänster och självförverlkignade till höger.
Sverige högt upp till höger…



efter rasten


rituell hemlöshet
det är några citat, från 3 kvinnor som beskriver sina positioner, som har gjort att de har hamnat i hemlös vilsen positoin.

Den första är en som har varit i kyrkan mycket.
En reaktion mot kyrkans guldbroderier.
Sedan är det en ung tjej i abortstudie uttrycker en brist på att det inte finns något i henens liv, ”den tryggheten känner jag inte att jag har”. Ett uttryck för något som inte kan sätta ord, hon kan inte säga gud eller andligt, hon uttrycker en brist på något diffust. Som kan ge trygghet.

Sedan är det en äldre kvinna, att det är bra att ha möjlighet att göra något symboliskt. Hon upplever inte att hon är kompetent hur det går till. Då säger hon att honi nte har tränat upp sättet att tänka, att man tänder ljus. Varför är det kallt. Att det finns annat skäl till att man gör handling. Hon är fattig på språåk som henrik sak.
Hon är inte uppväxt i en mlijö där hon har tränats i symboliska uttryck.

Då finnns det olika platser för folk att skapa stunder. Naturen var viktig för den enskildes andlighet. Om man går ut med hunden, eller jägaren. Att sitta på passet som en andlig erfarenhet. Ett annat ställe är internet, där man kan individuellt göra saker som har andlighet. Ett exempel på abortstudien är abortkyrkogården, den finns inte längre. Det var en sajt blå, och så fanns det vita moln som man kunde lägga det. då kom det fram hälsningar, det kvar kvinnor framförallt som gjort abort som skrev hälsningar till fostet. För att säga hejdå eller någon sa förlåt eller någon sa tack.
En annan plats för privata riter är kyrkorummet, en intressant vore att intervjua ljusbäraren på deras tro. Att det finns en religion kring ljusbäraren och en kring altaret. Det är också kring abortstudiet, att man smyger in i kyrkorummet och det känns okey. Att man är osäkre på kyrkans ställning till abort.
Offentliga platser, ett exempel från abortstudien är en tjej som går tillbaks till klinken dä rhon gjort abort. Så står hon utanför korridoren när hon ser att det är tomt så kastar hon in en röd ros. Hon använder det offentliga rummet för sin privata rit.



När existensen plötsligt blir påtaglig
Jag var så arg på hela sitautionen liksom, jag var så arg på att jag var tvugen och göra ett sånt val.

Det här är utanför vad man egentligen kan kräva av en människa att man ska behöva fatta ett sånt beslut (hon var först väldigt positiv).

Det har aldrig varit någon tvekan om det beslutet. ----------------- lösryckta citat


Vården en plats för tolkning.
Klinska bilder
¤ graviditetsprodukt, om du gör kirurisk abort..
¤ embryo
¤ hinnor och vävnade
¤ foster

personliga bilder
¤”barn” många säger att de var med barn, det spelar ingen roll om de var 3 veckor eller.. att jag tog bort mitt barn. Jag undrar hur det barnet skulle vara idag.
¤ början till liv
¤själ som kan komma tillbaks
¤ ängel

de två sista är spännande, hur man skapar mening. Att det inte är betydelse att ens meninga.r att det är själ som kan komma tillbaks, att japanskt.




Postmodern andlighet: att omskapa rummet
¤fördelar mde rituell kreativtet:
öppenhet, funktion, upplevelse (som fokus) öppen för vad som ska ritualiseras, och funktionen och egna upplevelsen är i fokus.
¤nackdelar, med rituell kreativet:
osäkerhet, isolering (aborttjejerna), brist på energi

bristen på energi och våndan hur man gör med riter, man kan få hjälp i detta med att vända sig till rituella experter, barn. Genom sin lekkompetens så sitter de med nycklar på mycket vad riterna bär på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar