fredag 28 augusti 2009

Islamkunskap hemuppgift (utan bilder) 7

Hemuppgift 7, Islamska reformröreler, Wahhabi


Historia
Wahhabi-rörelsen har sitt ursprung i det Osmanska rikets ytterkanter (vid arabiska halvön) och är döpt efter dess grundare Muhammad ibn Abd Al Wahhab. Muhammad ibn Abd Al Wahhab levde i princip hela 1700-talet (1703-91). Han växte upp i Sunni traditionen i en familj av rättslärda i den Hanbaliska skolan. Wahhab utbildades i sin familjs rättslärdom men också i Mecca och Medina.
Efter sin utbildning så startade Wahhab sin reformröelse centerat kring mindre statsstater på den Arabiska halvön. År 1745 så allierade sig Al Wahhab med Muhammad ibn Saud, härskare över Ad Diriyah (ligger centralt i Saudiarabien). Deras allians visade sig bli fruktsam, och en expansionistisk reformstat bildades.

I skuggan av det försvagade Osmanska riket så växte den nya Saud-Wahhabiska staten. 1773 så etablerade man en ny huvudstad i det nyligt erövrade Riyadh. Staten fortsatte att växa även efter Al Wahhabs död 1971 och expansionen kulminerade i och med erövringarna av Mecka och Medina 1805-6.

Då vaknade den sovande jätten, det Osmanska riket till liv. Mecka och Medina var i deras ögon inte vilka städer som helst, utan kärnan i legitimiseringen av deras anspråk att vara världens härskare. Sultanen svarade mot denna aggression genom att få Egyptens ståthållare, Muhammad Ali att leda en militär kampanj mot det Saud-Wahhabiska riket. Den militära kampanjen ledde till att hela det Saud-Wahhabistiska var återerövrat 1818.

Nutida historia
Även om det Saud-Wahhabiska riket var militärt besegrat så fortsatte deras förnyelsetanke att leva vidare för att senare helt återuppstå när riket senare i början på 1900-talet återskapades. Det var år 1902 som det Saudiska riket för tredje gången etablerades av Abdul Aziz Al-Saud. Landet var senare under lång tid av geopolitiskt låg vikt, vilket dock ändrades dramatiskt man hittade olja i slutet av 30 talet.

Allteftersom så har landet behållit präglen som man fick av Al Wahhab, man har Koranen som konstitution vilket styr genom sharia. Styrelseskicket består av kungen och ulama som går hand i hand. Detta får utlopp ibland annat stödet som regeringen ger till koranskolor och moskéer runt om i världen. Bland annat så har Wahhabi inspirerade rörelser uppkommit i Kinas (t.ex. Ikhwan Muslim Brotherhood) efter att fler kinesiska muslimer (Hui, Uighur) har börjat genomföra Hajj. De har försökt till att genomföra liknande förändringar inom deras inhemska Islam som Al Wahhab vilket i Kina är att ta bort, ”islamic theather”, helgontillbedjan, och andra kulturella uttryck som sättet att bygga moskéer på med målet att skapa en icke-kinesisk islam.

Nutida politik
I tider av orolighet så har ofta den Saudiska regeringen lovat att bilda ett parlament, vilket skedde under oroligheter 1962 och under belägringen av den stora moskén i Mecca 1979. Inte heller då skedde någon förändring. I Mars 1991 så bildades dock ett rådgivande utskott bestående av medlemmar utsedda av kungen. Detta ska inte tolkas som ett steg mot att införa allmänna val, då man samtidigt envisade sig om att Islam var oförenligt med demokrati.

Samtidigt så finns det dock motrörelser som kräver större politisk delaktighet, dessa består av en stor variation av människor från, teknokrater, kvinnor och islamister. Min tanke är att dessa spänningar har sina rötter framförallt i den snabba befolkningsökningen som Saudiarabien har haft de senaste årtionder kombinerat med en arbetslöshet på 12% har skapat en grogrund för framförallt militanta islamister. Den Saudiska regeringen har efter terroristattackerna under 2003-2004 på utländska gästarbetare ökat sina säkerhetspåslagen avsevärt.



Orsaker till reformrörelsens bildande
Under Muhammads ibn Abd Al Wahhab utbildning så övertygades han om att de flesta muslimer inte levde enligt Koranen och Sunna. Hans kritik riktade sig framförallt mot sufistisk och folklig religionsutövning som pilgrimsresor till helgongravar och dyrkandet av natur/naturfenomen.

Al Wahhabs Reformprogram
Al Wahhab lade i sin teologi en speciell vikt i Guds enhet. Det som skiljer Wahhabs tanke mot den vanliga islamska tanken om Guds enhet är att Wahhab ansåg att alla auktoritets-anspråk som inte kommer från Gud är en form av avgudadyrkan. Denna tanke bidrog starkt till konflikten mellan Wahhab och Sufiordnar, då deras ledare ofta sågs som speciellt nära Gud, vilka kunde som i Senegal vägleda och beordra sina medlemmar.

Efter den tredje Saudiska staten bildats så förnyades också reformkraven. I dag så tolereras bara en konservativ tolkning av Sunniislam i Saudiarabien följt av en bokstavlig tolkning av muslimsk lag och ett förkastande av västerländsk kultur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar