fredag 28 augusti 2009

Översiktskurs historia Föreläsning 6

Inda Kina, Japan
Indien
Först geografisk
Omgiven av indiska oceanen, innan man hade avancerad teknik kunde man inte nå ut via havet. Norra och östra delen av inden hindrades via himalalaya. Det enda passet och vägen ut går via pakistna, vilket leder att inden utvecklans relativt enskiljt jämfört med andra delen av världen.
Ursrpung de som har haft kontroll över Keibar passet har haft kontroll över norra Inden. Från 500 Fkr till 1500 efk de som har beslag på Keibar passet tar över och skapar stater. Men alla stater som kommer ner integreras in i det indiska kulturen.

Historien
Första början
Skiljer sig från andra delar av världen, i ett viktigt avseende. Området mellan förhistoria och där det finns historia (skriftkällorär väldigt lång). Skriften kommer endast 300 fkr, men det har funnits civilization 3000 fkr. Det har 2700 utan större skrivna källor.

Urbana kultur
Brahamans, sociala ordningen hierarkin var byggt på 4 varna (färg), samtiidgt 4 stånd eller kast. Kasterna känner man igen, brahmans (präster högst up), under Chatrier (krigare godsägar adel), Vashier (jordbrukare stadsbor handelsmän), Chudre (arbetare). Man har tolkat indelningen på 4 sätt att indo arierna har erövrat de här områden för att behålla sin makt och för att garantera sin särart och fortlevnad så skapade de sociala hinder mellan giftemål.

Arierna talar om mörkhyade personer som besegrade därför skulle de hålla ifrån sig. Men annat så var det kast systemet Jati lokala slätförbund. I den äldre världen så kopplades släkt till yrkesutövnignar. Kast systemet är yrkestillhörligheter, som har förts vidare från generation till generation i släkter. Liknande system har man också i andra delar av världen.
Man gifter sig också inom gruppen. Som hantverkare gifter sig med hantverkare och godsägare med godsägare. För att yrket ska föras vidare genom erfarenhetsöverföring.

Uparnishaderna idé
Samsara, återfödesel. Att ens gärningar i livet bestämmer vilket djur eller mänsklig man ska födas på nytt i de olika människor djur. Detta finns i alla religioner i indien. De ser på återfödseln som onödigt lidande. Många av religioner som buddister och Jainismen försöker svara på varför lida, och undkomma den onödiga lidandet, så att det tar slut någon stans.

Deras idé är att man ska meditera och föra asketiskt liv från atman till braman, från individuell närvaro till universiell närvaro. Även den här tankegången återkommer i senare indiska religioner.

600 fkr
Jainismen är den första religionen som kommer in. Han föddes i nordöstra indien nära bengali. Det som han föreslog för att kunna slippa undan kretsloppet så ska man dra sig undan från världen, och som att svälta sig till döds.. (återuppfödelsen försenas om man för ett asketiskt liv.)

500 fkr
Budda uppkommer man har försökt tidsbestämma men enligt mest accepterat så föddes han runt 560. där föddes hans om en prins.
Budda = upplyst
Istället för budda så står det buddistava (håller på att upplysas), medans budda är den upplyste.
Buddismen är insikt om lidandet i världen, och att lidandet måste ta ett slut. Genom att lida och att föra ett asketiskt liv och söka frälsning som munk så kom budda till insikt om 4 upphöjda sanningar.
1 lidandet
2 okunnigheten, att man vet rätt hur man ska befria sig från lidande
3 att det finns bot
4 att man hittar vägen till frälsning (att man dör och inte föds på nytt, det är befrielsen)

Frälsning, är att komma ifrån återfödelsen och vägen dit är 8faldiga vägen.

Avstånd från våld och odla medvilga och jämmod.

Univiersiella religioner Buddism, Jainism
De är inte förbehållna en viss grupp, bramans talar om hur du besegrar andra. Här kan du söka frälsning genom att meditera ute i naturen oberoende ditt ursprung. De passar därför bättre till att skapa ett imperium.
Inte topp styrt eller politisk, ofta lokalt organiserat vilket gör att de passar till stadsbyggandet.

Maurya imperiet
Kontaktar omvärlden, första kontakten med Alexander den store. Skapades av chandra gupta. Grundlades 300 fkr.
Källorna från den tiden beskriver den som en genombyråkratirserat militärmakt. Imperiet bildades i gangesdalen.

270 Ashuyka, han söker sig till Buddismen. Han inleder som erövrare, han gör en stat från Afghanistan till bengali och söderut till den centralindiska högplatån. Han har uppförit monument vad han gjort och vad han trodde på.
Han upplåter välfärdsedikt.

Undergång, orsak
Nytt maktscentra i Afghanistan, söner till grekiska krigare. Hos alla alexandrior han spridde ut, det här byggde ett rike. De blir dock kvar som Rajas i inden och bildar väldigt korta riken.

100 efk
Skitisk invansion nårrifrån, de talade indo europeiskt språk. En stat bildas därefter i centralasien som sedan går ner mot indian. Det var en stam från västra delen av kina. De talade indo europeiskt språk och de vänder sig västerut. De hittade statsbildningen i buddismen, kungarna ser sig gärna som beskyddare av buddismen.
Buddastatyer kommer fram under deras rike, och stenhuggningen kommer fram efter deras rike. Men deras rike splittras senare av deras egna officerare.
En som hade sk

Gupta riket
Central styre från förstendömmen med en central härskare, inte lika byråkratiserade. De störstas av hunner (nomadfolk från kina till centralasien till östra europa som anföll civilisatiner. Alla talar om hunner, men det är inte ett och samma folk men att de inte var bofasta gör att man kan ha dem under ett begrepp.

700 talet, muslimer
Spridningen av Islam blir väldigt långsam, de går till indusdalen men de kommer inte längre. Där det kommer in i indien är 900 1000 talet. Vilket ville anfalla för att plundra i nord indien. (1001 – 1030) Så anföll muslimer nord inden 16 gånger, de motiverade med att omvända dem för de är hedningar men de plundrade och gick tillbaka.

Riken föll samman
På grund av militär uppror många gånger av sina egna soldater. Sultanat bildas med center i nord afghanistan till nord inden. Det är det sultanatet som försöker sträcka ut sitt rike till gangesdalen. Man erövrar staden benares 1192, provincen ganges erövaras sedan.
Mongolerna kommer sedan men de finns fortfarande kvar samtidigt, som sultanatet finns kvar. Allting blandads samman, all adminstrationen hade blivit överlåten till turkiska stater. Men i deras hov så talade det persiska och bengaliska eller syd insika med lånade persiska ord efter kinesisk stil.
Allting smältets samman, sammanfattningar som indien har haft pår esten av världen.
1 Handeln speciellt 200 efk, kontakterna mellan inden och rom var väldigt omfattande. Kuhyan riket myntade isna mynt efter Rom. Man ville kontrollera handeln och underlätta den handeln och Romarna hade handelsstationer i västra indiska kusten.
Under den tiden hade de kontrollerat öst afrika på ett sätt, vilket sedan gjorde att de knöt samman dessa länder.
Landsväg mellan indien och rom, men efter Romerska rikets fall och sumers fall så upptar kontakterna med väst världen. Men via sidenvägen så kopplas det samman. Annars så går handelskontakter efter 200 talet österut. Där Buddismen senare också spreds västerut upp till kina.

Kina
Geografiskt
Från Gula floden till Yang tse floden vilket rinner ut i gula havet.

Enades
1100 fkr Zhou dinastin, men under yngra Zhou, 600-200 fkr så skapades gro grunden för imperiebyggande. Kina går genom omfattande ekonomiska och socila förändrignar. Då har han jordbruksproduktionen som utvecklas, man kan föda befolkning som inte behöver syssla med direkt mat produktion. I städerna så grundläggs administartionen för jordbruksområden, vissa städer hölls över hela regioner, vilket är grogrunden för imperiebyggande.

Om man jämför kina med andra länder så händer 500fkr så har alla religioner och regioner för att skapa stora imperer det har man också i kina. Man har det statsläggande religoinen för Jainism och buddism som inte begränsar till en del av befolkningen man har här Confusius Lao och Legalisterna för.

Huvudsakligen den frågeställnigen som de ställer och besvrar är den goda staten hur den ska utformas och vad den ska göra. Den skiljer sig väldigt mycket från den Indiska, här ska man homogena sig i fysiska världen. Vilket inte funkade i indein bara Mauryier imperiet försökte detta. Men i kina så försökte man likrikta det kinesiska samhället, åtminstonde i kärnlandnet.

Confucius 500 fkr
Det byggdes ut stort lärosystem, det idén på normativa satser hur det bör vara och hur staten bör agera. Staten bör vara förtjänst och skicklighet inte på börd. Kungarna kunde fortsätta styra stater, deras uppgift är att skapa välstånd och fred.
Han bröt ståndstäkande han tog emot lärjungar av folk annat än de högre stånden. Han skapade gro grund som tas upp av den kinesksa maktutövande.

Hans student Mencius, han levde under 300 fkr. Grundtanken är att människan är god. Men det är inte alla som går på 2 ben som är människor utan de måste vara i en visst socialt kategorie. Men man måste utbilda människor det är då männsikrnas godhet kommer fram.
Men en tyrann som sätter sig utanför detta behöver avsättas.

Legalismen är motsatta att människan är ond och behöver kontrolleras och relgeras så att samhället ska fungera. Det har en envåldshärskare. Vid sidan av legalisterna och konfucistarna. Det fanns också landsbygdsreligion Taoism eller Daoism,. De tror på Dao, en god princip som finns inom naturen och människan ska styra genom att undvika att styra.

Man tror att den här goda principen Dao tar skada när människan tar avstånd från naturen som politiskt styrande. Den förespråkar rätten för människan att leva i harmoni med naturen vilket på ett sätt återgång till naturen asketism.

Buddismen när den kommer till Kina, kombineras med Daoism. Oranga kläder kommer från Daoismen där de för asketiskt liv och de följer buddismen i många saker. Medans inriktnignen är olika. Daoismen söker efter individuell kontroll. Men buddismen ser bortom från det individuella till det bortom man vill vara fri från lidelse.

Filsofiska skoloerna och buddismen blir gro grunden för statsbildningen i kina. Den första staten kommer under Qin vilket är legalismen.
Man reglerar allting. Skriftsystemet allting avstånden mellan kärrornas hjul regleras allting regleras. I Qin så föredrars legalismen och man försöker där förtrycka Konfusiasten. Och man sätter de under hårt tryck.

Han försöker ta alla priviligera från adeln till huvudstaden, (centraliserad byrokrati) skapar omfattande byggnadsverksamhet. Nya handelsvägar och för trupper ma börjar här också bygga ut den kinesiska muren. Här så försöker man trycka bönderna hårt för det förutsätter att produktionen förs över från landsbygden till städenra.

Man möter då uppror 260 fkr, vilket nästa imperie bildas av upprorsmakare. Men han följer samma hårdförda linje, men att man trycker på konfusianismen. Endast genom den staten så kan man försörja staten med adminstratörer vilket gör att de närmar varandra.

Legalisterna får också verka men deras rörelsefrihet så begränsas dem. Administrationen under Han hade 4 principer. De bygger upp prefektur och provinsindelningar. De har prefektur och provinsindelning har ämbetsmän i olika grader. Man har dubbelkommando och man låter militära befälhavare styra över civila.

Kungen hade ministar under sig, för att balansera så har man rådgivare som ger råd till kungen om de besluten som ministrarna hade fattat i olika frågor. Den byråkratiska organisationen blir bestående.

Man organiserade under Han transport och postväsende, och man införde arbetsplikt för bönderna där de fick transportera livsmedel till huvudstaden. Salt och järngruvor kommer under staten, och bönderna fick arbetsplikt.

Storgodsen växer, men för att förhindra de att bli för starka så delade man jorden. Man reglerade ägandet över godset och man har jordreformer. Här så uppfann man pappret, innan så hade man jordeböcker och skatteböcker vilket man antecknar hur mycket som kan dras in som skatt.

På samma gång så sträcker sig krigar han både norr och södre ut. Södre ut så är det långsamt via infeltration dit man kommer till nord vietnam. Dock norrut så är det nomader. Under han så sprids buddsimen i kina. Deras ordnar behövde stöd från rikt folk men det dröjer innan ordnar kommer i kina.

Faller under 230 talet på grund av inre stridigheter är på grund av uppror. Som varar under hundra tals år. En feudaliserings process att man avlönade tjänstemän med gods vilket gör att de lokala härskarna får stor makt och de kräver del av statsmakten.

Buddismen
Framträdande i västra men under han imperiet så sprids det vidare. Under de 400 talet så 200-600 talet så flyr folk undan från stridgheter från norra där till buddiska ordnar skapar frid i det södra.
Guldålder i Sui och Tang
Här accepteras buddismens som kinesiska religion. Dock så får de allt för stor makt senare, därför gjorde att man lät stänga alla temple under 700 talet. Man stängde alla templel och smälte allt guld. Efter så fick de aldrig samma matk sedan tidigare.

Sui imperiet är bara 30 år
Man försökte ha samma sätt som Qin, man försöker centralisera makten och minska makten hos de som stridar med varandra. Därför så för man krig mot turiksa stammar, man har expeditioner i vietnamn och taiwan och korea. Man återupprättar den lokala förvaltningen som legat nere sedan han. Man gör om skatteväsendet och man försöker kontrecnetera feudaliseringen.
Ideologsikt så har de konfuisanismen och där från deras skolor kan man ha ämbetsmän. Mende har också producerat material om administrationen om kina. Men på basis på det konfusianska så har man ett central prov för att anställa ämbetsmän. Man har samma prov under hela riket.
Vilket sprider kinesksa skriftspråket, man behöver inte tala mandarin för att läsa kinesiska. Folk som inte talar samma språk kan förstå varandra och delta i centraliserade prov. Det är anpassat till hur imperie fungerar. Proven är också organiserade för att upprätthålla ett imperium.
Oroligheterna skapar stora befolkningströmmar i sydkina. En sydkinesiska stad som har stora betydelser är en stad som hade upp till 1 miljoninvånare under 700 talet. Statsideologin var Konfusiansk.

Buddismen
Sydra kina, tar mycket intryck av lokala fhörhållanden, vilket Zen buddism bildas där det är att alla i grunden är en god natur.
751 nederlag i aralsjörn mot araber, samtidigt som general gör uppror och bondeuppror.
960 song dynastin, den är samma dynasti som Marco Polo ötte under 1200 i kina, det är en kina som är på väg att försvinna för mongoliska anfallen kommer. Men de tar Konfusianismen som statsideolign men de tar frånf buddisimen att de tar den ställningen som de hade tidigare. Buddsimen ser inte som en kinesisk religoin och får inte samma stöd som under tang dynasitn.

Staten samma uppgifter som buddsitiska tempel hade tagit förut, som barnhem och ålderhem. Sociala tjänstemän uppkommer i den statliga administrationen. Här så driver de bort buddismen från statsmakten. Här så börjar man utnyttja järn väldigt mycket, bygger på handel med syd asien får sin makt. Det är ingen godsadel utan snarare handelsmännen och confusinasimen passar bättre.
Järn användes väldigt mycket, 1050 under england under industrionella relvolutionen det användes till allting. Man undrar varför industraliserads inte kina under den här tiden. Makten var också koncentrerade i hadnelsmän och det fanns teknisk utveckling. Men song dynasitn var inte så inriktad på att ta över andra världsdelar, där man samlade upp rikedomar som kunde investeras i den industritoinella revolutionen.
Deras expeditioner upphörde. Det är under den tiden man framställer kinesiska porselinet, man räknar med att befolkningen i kina var 100 miljoner. Det fanns flera kinesiska städer med 1 miljoner de var väl organiserade. De hade urbana tjänstemän, det fanns städer som fungerade som i modern meningen.

Deras huvudstad var världens största stad under 1100 talet, men under 1100 talet så börjar det gå dåligt. Och norra kina går snart förlorat. Man koncentrerar sig till syd kina. Gengis kan tar över och via turkarna och Kubalai Khan, tar över kina och skapar ny dynasti.
Genom mongolriket så upprättas kontakter mellan östra och västra asien och kontakterna upprättas.
Efter 1300 talet så tar Ming dynastin över. Men man aldrig teknisk och administrativ föfining som fanns under 900 – 100 talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar