2: Att tänka kritiskt om mottagaren och texten
Generellt så handlar detta om problem som kan komma till läsaren då han försöker förstå en text, om man är medveten om detta så kan man läsa texten mer efter vad som författaren vill förmedla.
På samma sätt är det dock viktigt för mig att ha ett kritiskt öga när jag ser på den här boken och situation och samhället som boken har kommit ifrån.
Förförståelse
Kunskap sedan tidigare, som kan styra attityden av din läsning. T.ex partiprogram som har en viss vinkling kan förändra attityden hos dig som läsare.
Men också dina förväntningar på texen vad du tror ska innehålla, till exempel upplägg och språkbruk.
Genre
Uppdelning av en text till ett generellt sammanhang där man förväntar sig en viss typ av text vilket kan skapa fördomar för texten och kan hindra ens intag av dess kunskap. (Att alla som faller inom en genre är samma) Förväntingar om dess kunskap.
Ord, begrepp och definitioner
Vi kan förvänta oss att ord och begrepp betyder en sak utan att veta dess betydelse. Gamla ord kan ha en annan okänd betydelse, genom att studera om dessa begrepp så kan du få närmare klarhet vad texten vill berätta.
Empatisk läsning
Är att läsa texten utan några fördomar och någon förförståelse, ”läsa utan värderingar” då kan man i fullo få reda på vad författaren vill säga, annars är det möjligt att endast se till det som man redan kan.
Tolkningsspiral
Läsning av samma text kan få nya innebörder genom att kunna annat också.
Identifikation och kontext
Texten uppkommer från en samtid, denna identifikation måste identifieras innan tolkning görs av texten. Sammanhang den har tillkommit, också viktigt är vilken verksamhet som den har tillkommit ifrån.
Väldigt viktigt att veta all situation och samtid, hur och varför den texten kan ha tillkommit.
Frågor ger ny kunskap
1) Första målet med texten att förstå ämnet som det behandlar, först ordet sedan sammahanget
Gå vidare från kunskap och se till andras kunskap för att bygga vidare på egen kunskap.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar