Karjn Johannisson
Den mörka kontinenten
Vad handlar obken om?
Kvinnan och medicinen, om bilderna av kvinnas kropp, biologi och sjukdomar.
Hur ser johannisson på kvinnans kropp, sjukdom och liv?
*De ska ses som ”sociala konstruktioner” osv ”resultatet både av en social och en medicinsk verklighet” s8
*Både kvinnans kropp och kvinnans liv var annorlunda än mannens.
*Kroppen och sjukligheten tolkas av samhället, vetenskapen, medicinen och kvinnan själv.
Varför är det viktigt att studera detta?
Synen på kvinnans kropp och sjukdomar ngt om samhället i stort.
”genom den kvinnliga sjukrollen kan ett helt samhälle speglas en kultur” sid 14
om man talar om johannissons teorier så menar hon att man kan unddersöka kvinnosjuklighet i nivåer:
samhällelig
kulturell
medicinsk
biologisk
existentiell
det finns mycket paraleller med kvinnoforskningens utveckling är inom queerforskning.
Utvecklingen inom ett forskningsområde.
1 vad kalla forskningsområden.
2 vad är det som studeras.
3 vad är syftet med forskningen.
Gay and lesbian studies queerteiro
Homosexuella män och kvinnor relationen mellan heterosexualitet och homosexualitet.
Avvikare från den hetereosexuella normen
3 synliggöra homosexuella synliggöra maktförhållanden.
Man brukar prata om de stora veren inom forskningingen är Foscault forskning om sexualitet. Det är 3 tjocka böcker osm är på 600-800 sidor. Det är noggrann redogörelse för alla varianter. Vad som lyftas fram är definition vad en homosexuell är.
Han skriver: den homoseuella på 1800 är en person med förflutet barndom. Hans sexualitet genomsyr hela personen. Den är närvarande överallt. Den är obegränsligt verksam. Och är inristat i honom, det är ett med hans väsen. De har blivit till en art.
Han menar att konstruktionen den homosexuella uppfinns på 1800talet. Innan så kan man tala om homosexuella handlingaa. Det är först efter som man talar om homosexuealitet som man har hela tiden. Man kan dra en parallell med heterosexuella handlingar, att en torsk är en torsk för att han jagar prostituerade. Men han är inte det hela sitt liv.
Om man tittar historiskt med åtalspunkter. Så 1608 så blir det en lag mot sodomi i.
1734 års lag så står det inte explicit om sodomi, men det straffas med tidelagförbud. Det är dödstraff. De tär kyrkolagen 1686. kyrkolagen övervakar sediligheten.
1864 så handlar det om otukt mot naturen är, som otukt med djur. Otukt är allt utom äktenskapigt sex för att skaffa barn. Oralsex analsex är allt otukt. Alla homosexuella relationer räknas då som otukt mot naturen.
1944 så börjar man skriva om homosexuell otukt då sträffas det mot minderårelse då är det minderårig 18. sedan är det 15 år för heterosexuellt samröre.
Det sänks 1978, blir samma för homosexuella och heterosexuella.
De tar bort psykiska sjukdom 1919.
1986 förbud mot diskrminering på grund av exuella läggning.
1994 partnerskapslagen.
Om man tittar hur den homosexuella rörelsen har funnits, då talar vi om amerikanska förhållanden. Det finns paraleller i sverige. I 50 talet så talar man om medicinsk självbild åd har man kvar sjukdomsstämålen och osynligheten i samhället.
1950 talet homofilrörelsen.
1969 stonewall radikalism. Det sker en revolutionär samhällsförändring. Synlighet mångfald.
Vad som hände när polisen kom in i baren så låste de dörren så att polisien inte kom ut. Det spred sig jättesnabbt. Folk strömmade dit på gator så det blev en ockupation av puben. Den här puben ligger på christoffer street, det är dagen 28 juni så firas den dagen i usa tyskland och flera andra länder som en födelsedag eller något.
1970 gayrörelsen. Det går ut på att där skulle man kunna vara synlig i samhället och vara lika god medborgare. Det var att köpa lägenhet och vara duktig konsument. Man var tämligen likformad med övriga samhället. Att man vågade vara synlig i samhället.
1990 talet kommer queer nation- är en direkt aktion för att bli synliga som grupp i samhället och vara del av samhällets mångfald. De gjorde fficer som de satte upp på hela stan. Det var kända människor som förekommer.
Ett problem med identitetspolitiken
Antingen som kvinor invandrare eller homosexuell grupp. Alla inom en kategori är inte likadana. Men för att kunna bedriva politiken så måste man ha dem som en grupp för annars kan man inte föra ett sådant politik.
Feministiskt initiativ gick ut med att alla kvinnor har samma intreses, men det är svårt att få in alla kvinonr i samma grupp. En del kategoriseringar kan ske underifrån och överifrån.
När gay rörelsen blir queerrörelsen och synlig på annat sätt. från början hette pride festivalen frigörelseveckan. Det är förändring. Måligt är från att frigöra sig till att stå för vem man är.
Om man ska sammanfatta med queer och hur det ser ut. Den sätter sexaulitetet och sexuell identitet i fokus.
Den ifrågasätter den heterosexuella normen.
Den ifrågasätter ”autentiska indeiteter”; är man homosexuell en gång så är man det.
De har konstruktionsperspektivet att sexualiteten är en förändirng över tid. De skiljer på kön genus och sexualitet när de analyserar.
Och en subversiv läsning av källorna. Det finns lite skrivet om homosexuella. Jens Rydström som talade om tidelag och homosexuelalitet så fick han gå till källmaterial där de utelämnar. Och hur man beskriver och kategoriserar människor.
Etniciteten.
Om man nu tittar på genus och etnicitet så kan man hitta flera likheter.
Båda ses som sociala och historiska konstruktoner.
De handlar om relationer och konstraster.
Etniska grupper defineras i förhållande till varandra liksom ”kvinnligt” defineras i förhållnade till ”manligt”.
Men uppfattas i vardagslivet ofta osom något medfött och oförändeligt
Likheter forskning: genus, postkolonialism, queer
Ifrågsättandet av den vite mannen som norm/normalitet
Perspektivtet viktigt: vems historia?
Alternativ till ”den tradtionella berättelsen om västerlandet”.
Den lokala historiska kontexten viktigt för att förstå och förklara.
Dekonstrution och upplösning av kategorier och dikotomier.
Anti essentialism.
Konflikten dekonstution kontra identitetspolitik.
Thomas laqueurs ståndpunkt
Öknet = bifenomen
Genus = det som vi uppfattar som en kulturell kategori var det primära
Historiskt såg man genusskillnaden innan man såg könsskillnader
Religiös tolknings ram
1700-1750
enkönsmodell
gradskillnad
1 kön
2 genus
medicinsk vetenskaplig tolkningsram
1750-
tvåkönmsodell
varför sker övergången från en enskönsmodell till en tvåkönsmodell
laquer kopplar den medicinska diskursen förändring till ett generellt maktperspektiv
två viktiga faktorer bakom enkönsmodellens övergivande:
kunskapsteortisk, religiös eller medicinsk syn
Maktpolitisk, under 1700 talet förändrandes samhället från bondesamhället till en begynnande industraialiseringen. Borgarklassen växer fram under slutet av 1700 talet. Då passar tåkönesmodellen bättre för att legitimera maktrelationerna.
Han har spelat en viktigt roll inom queer teori.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar