Islams historia
Från 325 Romarriket
Väldigt mycket förändrades inte i sättet i regera men framförallt inte i handeln. Ekonomiska frågor fortsatte att vara på samma sak. De ville binda utövare till sina ötvningarna, all handel fortsatte. Bönder vid sina jordar t.ex.
Civila och militära organisation var som förut. Men vissa förändringar skapade. Flyttade kejsarhuset til Constantinopel. (grundlades 325) där försökte han bygga upp en Rom och han försökte där bygga upp en repbulikanska författningen.
Det viktigaste var i ideologin, härskarkulten kunde inte finnas kvar. Constatin menade att undersåtarna skulle följa kejsaren i trosfrågor.
Ceasoropopism.
Att Kejsaren är som poven att de ska följa han i trofrågor. Ingen kejsare i rom fick dock samma religösa auktoritet som povaran i västeuropa i sen medeltiden. Men Constantin lyckades ibland att styra trosfrågor. Staten bestämde över kyrkans organisation och kyrkans egendom.
Beror också på kejsaren och patriarkien som satt på tronen. Constantines söner följde Ceasoropoiska mycket kraftigare. De var ute efter ensam makt i kyrkan, de försökte etbalera en ny trosbekännelse i kyrkan.
Arianism
Efter namnet på en präst som heter arianus, de såg Jesus inte som Guds son utan de förnekade Jesus Gudomliga natur och de bröt mot den dominerade trosbekännelsen. Constantins söner förföljde kyrkans män som inte följde detta, de andra parallela trosbekännelser.
Det kännetecknade kejsardömet i östrom. Allt var på väg mot en brytning mellan öst och väst, mot slutet av 300 talet kommer en ny kejsare till matken. Theodosius. Man övergår till ortodoxa kyrkan, man övergår till Niceanism (efter kyrkomöte i Nicae ställning mot att Gud skulle ha mänsklig natur, vilket blev ortodoxa kyrkan)
-Förföljelser av arianismen
-Man har en västlig inriktning som blir dominerande också i väst att staten ska ligga under kyrkan i trosfrågor. Dock så övertogs kyrkan av adeln 500 talet.
Bysantismen börjar uppträda
500 talet, inom alla områden. Men där på 300 talet är man på väg dit. Skillnaden mellan öst och väst på 400 talet blir större och större. Statens språk och kyrkans språk blir grekiska. Innan så var statens språk latin och kyrkan grekiska.
-I väst går man över i kyrkans språk över till Latin dock.
Fler skillnader
I väst så dominerade storgods, godsen blev allt mer i väst i att leva i en egen sluten naturhushållning alla producerade vad de konsumerade där arbetskraften skaffades genom livegna/slavar/bönder i godset.
Östrom självägande bönder var i bättre position i position till jordägarna och staterna. De var närmare till städerna och handelsutbytet var mer utbrett.
När västromerska riket gick under så försvann de större städerna, alla vägar slutade i Rom men när Rom slutade finnas så försvann städerna. Dock så höll det sig kvar i östrom.
I östrom så var de mycket mer inblandade med fjärrhandel. Det fanns vägar ändå från Kina som slutade i Constantinalopel. Siden kom via landvägen och vattenvägen och från indien kom lyxtextiler och färger.
De skillnader kommer i konflikt på det relögsa planet. Det handlar mellan Niceanism och arianism, mellan Gudomlig natur. Arianus menade att han var människa men i Nicae så menade de att han ahde Gudomlig.
Kyrkomötet i Ephusos så sade man att Maria skulle utses som Guds moder, vilket ledde till att Nestorius att han avgår han utesluts i det östromerska riket. Han går inte med. Han menade att Jesus skulle vara Gudomlig natur endast sedan flyttade han till Persien och det uppstår en kyrka utifrån Romerska riket, och det sprider sig sedan till centralasien och mongoliet när mongoliet var i krig i det heliga landet. När de anfallde mellanöster så var de Nestoriuaner ibland så hade de korstecknet, det var Nestairusmen. Det fick dock starka intryck av Buddismen och Zorastranismen.
Den asketiska delen blev vädligt framträdande och de fick en kyrka som står utanför det västromerska och östromerska.
Nästa Kyrkamöte
Man förkastde Jesus mänsklighet, kyrkor i den helleniska världen som Cyrien och den östromerska delen så uppstår Armensika othordoxa kyrkan och det sprider sig till Koptiska ordotxoa kyrkan. Här så får vi en splittring som kännetäcknar bynasitismen. Det blir framträdande när Justianus kommer till makten på 500 talet.
Justianus
Försöker upprätta det stora Romerska riket. Sedan 50 år tillbaka så är västrom borta nu har man bara östrom. Han försöker ta tillbaka förlorade områden från rövarband och de som har fällt det romerska riket.
Östromerska riketblir mycket större och man tar tillbaka mycket av det som gick förlorat, innan så var det balkan och östra medelhavet. Man försöker ta över spanien italeien och nordafrika. Nu var östrom på höjden av sin makt. Därför så var handelsbanden till öst väldigt viktiga det var centret till handeln av varor,. Man måste försäkra sig om de gränserna. För att gå väst måste man först göra fred i öst.
Först så försäkrade Justianis fred mot alla mellanösterländer och balkan, vilket gör att man upprättar fästningar som runt sig organiserar trupper som rekryterar lokal. I vintertiden så måste lokalbefolkningen försörja trupperna (de arbeter inte och bara konsumera är problematiskt) Men man försäkrar sig om fred och att handelsbanden är intakta när man sedan går i krig i väst.
*Först anfaller man vandalerna i Tunisen (de som erövrade Rom) De erövrar dem, s
*Sedan mot Östgoterna, långt krig men Italien tar över dem
*Visigoterna sedan, och södra spaninen tas över av Östrom
-Problem
Att försörja kringen var stort finansiella problem, beskattningen var problematisk. Vem skulle trycka på folket och hur kunde man göra detta genom miltärer. Östrom går därför mot militäriskt styrelseskick. En typ av feudalisum pågår då i östrom men är långsammare än i västrom.
Böldbpesten kommer dock också 540 1/3 av befolkningen dör i Constantinopel, den kommer också tillbaka. Vilket leder till brist på arbetskraft.
Man försöker organisera allting men reglementera alla verksamheter man binder alla hantverk till gillen och skrån, vilket ger kontroll.
Justianuis försvinner – början av fallet av östrom
Man möter anfall österifrån och norrifrån men samtidigt så har inre stridigheter. Dock så går det inte under utan finns kvar till 1450 talet, där de fälls av det Osmanska riket.
Bysanitism
Kyrkopolitk, en splittring mellan västliga och östliga kyrkan. Men för att kunna samla in alla krafter i öst och väst samla in alla kyrkor under sitt paraply. Man försöker överbygga klyftan med väst samtdiigt som man försöker knyta till det som finns i öst, som amerianska och koptiska och kyrkan i etiopien. (dock omöjlig uppgift)
Kyrkopolitken
Kunde sälja och köpas administrava positioner, liknande mer bolag. Vilket kritidserades av vissa kretsar i det österomerska riket. Justianus förenar sig med munkarna, och han får totalkontroll över kyrkan.
Bysans blir ett klosterpräglat samhälle
Man öppnar ledande poster i krykan till munkar, de får också ha civila och militaära poster. De får hand om fattigvården och rättskipning. Bysantismen visar sig inom kyrkomusiken, den asketiska och kyrkliga sången kommer att dominera under den här tiden och har aningar från den judiska kyrkan. Vilket leder vidare till den gregorianska kyrkans musik.
Justianus är mycket känd för att lagar och i Romerskalagar anpassa sig efter den kristna etiken, här så börjar östrom gå under. Den drabbas av kriser av omfattande anfall. Kontrollen över italen förutom kring små områden försvinner, och spaninen förloras.
Perserna anfaller, och de erövrar palestina området och de anfaller genom det mindre asien och de kommer till Constantiopel. En slavisk flotta kommer då mot östrom dock så förlorar de mot Östromsflotta.
Under alla dessa försvagade stater, så kommer Islam fram. Dock så räddades Constantinopels flota dem gång på gång. (Hjälp av t.ex av den Grekiska elden som de anfallde med)
Dock så kommer nya problem med ikonkonsten, de var ikonoklaster de var emot användingen av kyrkomåler de anfaller kyrkor och tar bort alla bilder.
Korstågen försvagar speciellt Constantinopel, speciellt det 4dje korståget på 1200 talet, gång efter annan så plundras Constantinopel när korsfararna kommer och gå.
Kortågen gjorde att italien kunde utöva viss dominans över den östromerska riket men också över städer och på kuststräckan kring israel lebanon.
Islam
Hålla skillnad på Islams spridning som religion och som statsreligion. Muslimer som erövreda områdena ville att de skulle ta över rikerna så ville de att de skulle betala mer skatt. Det beblandade inte sig så mycket med lokalbefolkningen. De hade ingen uppfattning om att styra imperium utan de anställde folk från östrom eller sasanidiska området.
Garnisonstader, att arbaer som de som bär upp imperiumet får en särställning det ser man många gånger. Alexander den store att den administrerades på samma sätt, man byggde Alexandrior och knöt band från byar till dessa och man hade då makt utövande från dessa. De byggde här något som skulle styra städerna.
1 Uppkomsten av islam som religon
2 Imperiebyggandet av Islam
Område
Tortt område, jordbruk är bara möjligt i den sydvästra delen av halvön endast i Yemen och Oman. Men under själva halvön så är det begränsat. Jordbruk är begränsat till Mesopotamien annars är fiske som huvudsaklig näring.
Befolkningen sysslade ofta med boskapskötsel och de förflyttade sig efter årstiderna och grönskan.
Sociala struktrer
Stam samhälle, där finns det en allmän beksrivning av vad ett stamsamhälle är. Det blir den sociala överheten, jorden är den viktigaste faktorn för produktion. När det uppstår konflikter så är det stammen eller äldre inom stamen som ska bestäma. Också i arvsynpunkt om olika gifter sig så ärver den ena eller andra.
Politisk
Dominerades omgivningen av det bysantiska staten och persiska sasanidiska. Religöst var det ortodoxa kristendomen och zoroastrianismen som dominerade. Östrom och persien så var de monoteistisk. Persien har de en annan skapelseberättelse, där är elden och solen helig. Men i bysantiska riket så är ortodoxa kristendomen.
Yemen var kungarike under 400 talet men eftersom bysans försökte skapa inflytande av afrikas horn genom att dra sig ner i eguypten också persien och kungariket i yemen hade försvagats mycket. Politiken så var inflytande av det riket. Bysans kom och dominerade det riket, men mycket delar i afrika har persiskt namn sedan persien hade inflytande över östafrika.
Central makt fanns inte i arabien men det fanns handelstäder, vilket berodde på stammar som stödde, handeln och rövare var väldigt när varandra. Hade man makt rövade man hade man inte makt så rövade man inte. Ofta så gick arbiens handel upp långs arabiens kust och till egypten.
Mecca var centralstam, var väldigt viktigt i arabien. Var inte en huvudstad för det fanns ingen statsbildning. Men handelsmässigt så gick meccas kontaktnät över hela arabien deras ariristrokati hade handelsvägar över syrien. Men man kunde också föra varor mellan städerna.
Beduinstammar gick till mecca en gång om året till Kaaba, de hämtade sina föremål och de hade handelsutbyte och kulturellt utbyte men hade religöst utbyte. Islam kunde komma ut därifrån. Det var från Mecca Korach som Muhammed uppstod. Han föddes i Mecca 570 han fick första uppebarelse 410 han propagerade för islam och 416, det som han predikade är radikal monoteism. En gud som både ger belöningar och bestraffningar, vilket bygger på samma skapelse berättelse.
Mecca satt i ledningen av central och kulturell struktur, om man ställde sig mot idén att det fanns olika gudar så stred man mot det sociala stammar. Alla såg på Muhammeds nya religion som mycket farlig, det finns ingen möjlighet att vara kvar i Mecca han var tvugen att flytta från Mecca till Medina. Där så lägger han i Medina det första muslimiska samhället.
Han var inte inriktad på att skapa en en ny religion utan en enhetsreligion speciellt i medina där det var judiska stammar. Där försöker han förena sig dem. Muslimerna ber först mot jeruslaem inte mot Mecca.
Dock så ändrar det sin riktning av bedjan till Mecca när den inte tas emot, det två riktningarna Islam är att be mot mecca och alla muslimer får be mot mecca. Vallfärden är mot mecca det finns 3 andra, en är att acceptera monoteismen och att muhammed är guds profet. Man ska ge allmosor och man ska fasta en månad om året.
Det finns en politisk agenda i Islam att etablera Islam i mecca och att ta under Isalem under en enda Gud. Ofta så kommer monoteistka religioner så går de hand i hand med statsbildning.
Muhammed tar över Medina och som sedan 6 år sedan tar över Mecca, Mecca blir den centrala platsen. Den förening av stammar som utkristaliserar sig blir kvar. Meccas ställning blir som förut och sprider sig ut på det sättet. Han går till Kaaba, och tar bort avgudar utand et blir det enda gudens hus de andras stammarnas gudar försvinner. Ett arv för rättskipnign uppstår och upprättas i hela arabien.
Sharia
Inget lagsystem, inget system. Sharia består av koranen som en text men också berättelser hur muhammed har levt, de används som rättesnören för att tolka texten. Texten är motsägelsefull för den är strid genom ett liv, men genom texterna så kan man tolka texten efter situtioner som man befinner sig i.
Lagarna är alltså inte givna och tolkningstraditionen är inte givna i sammanhanget. Det är här sunnimuslimer och shiamuslimer skiljer sig åt. Sunni går tillbaka till konsensus från i muhammad. Men i shiamuslimer så förs det vidare till mohammd till hans kusin och vidare i 12 led. Shia muslimer har andra medel för tolkning de har muhammeds liv och ledarnas liv.De har alltså ganska stor spektrum från olika tider när de vill tolka. Skillnaden uppstod efter Muhammed dog. 632 dör han 62 år. Den stad som hade utformat var ett rike inte en stat.
Det var inte självklart att hans söner skulle ersätta honom, det var inte givet överhuvud taget. Man valde efterträdare och gav honom tolkningsrättigheter, den iden kommer som kejsare ledare över en stat som har tolknings aktoritet i en stad. Det har man kopplingar från bysantitska riket, att stat och religion går in i varandra.
De första 4 kaliferna väljs från muslimska män i Medina. Men efter så blir den muslimska staten ett arvrike. Det omajediska riket uppstår sedan. När Muhammad 630 tar över makten i medina. Den gamla aristrokatin styr, de som inte har någon ställning inom stammen får styra nu. De första kaliferna var de som hade gått över till muslimska. Men den trejde Kalifen var från den dominerande stammen låt de gamla aristorkatin ta makten tillbaka. Men den 4 kalifen sade emot detta och då bildades splittring med den omajdisika kalfian.
4dje kalifen Ali de är shimuslimer
Damasucs blir snabbt huvudstaden och där fanns huvudstaden att utgå med ett imperium från. Imperiebygget går väldigt snabbt. När Muhammed dör så blir det uppror av beduinstammar som tvingats att gå mer. Den första kalifen hans mål är att trycka ner dem, och han går med dem i tvång. För att de måste betala skatt så anfaller de utåt och tvingar dem betala. De övergår och anfaller utåt, hela vägen så rullar det utåt.
Det är en kraft som man i början inte är medveten om, men när den andra 634 kalifen mäter en bysantisk armé så vinner man kriget. Då börjar man organisera kriget. Beduinstammarna var spridda i arabien. Här så börjar anfallet, 634 så har man erövrat enda till Tripolia hela syren och hela östarbaiska men också hela persien. De två imperiuemen persien och östrom har tagit kol på varandra i ständiga konflikter under 500-600 talet de hade inte ork att stå emot.
Administration
De hade inte kunskap så de lät dem hålla kvar administartionen. De placerade ut beduinstammar i garnisonstäderna och samlade in skatter från dessa. Men man låter administartionen ta in skatten igen på samma skattesystem. Det fanns därför olika skatteindrivnign system på olika sätt det var kongromelat av olika adminstartioner men det samlas i damaskus.
Man styr så ganska länge, man har inget fördel att de ska gå över till Islam för då minskar inkomsten. Då finns det redan ett bergrepp inom Muhammed att de kristna kan leva vidare bara de betalar skatt. Nu är det så att alla betalar skatt, man kan gå över till Islam men det är svårt för det är stamburet. Och de är inte bra för dem för då förlorar de skatt.
Men persien så har den inte arbramieskit sätt, men de dyrar ett annat gud zoroatraism de omtolkar om dock och den möjligheten har dem. McCay sammanfattar 4 punkter varför Islam spridigt sig så snabbt.
1 budskapet läran
2 relgös glöd
3 extern rikedom
4 försvagad omgivning
5 goda villkor för anpassning
6 god militär organisation
Omajiderna
Garnisonsstäder byggs ut över väldigt stort område. Under omajiderna så bygger man ut sin makt över städerna. Där hade bedinstammarna militära trupper, de var inte yreksmiltärer utan vanligt folk. Men de köper mark med pengarna. Efter en tag så blir de bönder och de integriteras med lokalbefolkningen de här faller därför under 100 år.
Allting faller utan militär makt därför så faller omjaiderna och en ny dynasti uppstår det är Abasiderna
Abasiderna
Skapar cosmopolitks imperium mycket av persien uppstår, visier kommer ställföreträdare för kungen. Olika departement uppstår. Integration av olika kulturer symboliserars detta, allting kommer upp i bagdad som är muslimer eller ickemuslimer. Under 900 talet abasiederna går folk över till islam. Då slår det rötter här, när domkrykor kommer upp i europa så kommer moskeér fram.
Många dynastier som kommer fram speciellt turkar som tar över använder sig av skolor och juridiska skolbildningar det kan användas för att befästa sin egen makt. Dock så splittras det ganska snabbt, de får starka lokalregieringar som uppropar sig till stater samtidigt som de accpeterar kalifens överhet. Samtidigt så bjuder man in turiksa miltariserade stammar, men man ger dem land som belöningar vilket gör att det splittras.
Turkarna skapar egna stater, området är väldigt rikt och får då anfall från olika håll. Går under i mongoliska riket, de går in under bagdad. Men fram till 12 13 1400 talet fram till högtiden av islamisk kultur och konst. Problemet av shia och sunnimusiler kommer fram på 1500 talet annars så finns det inte så många konflikter mellan dem.
På 1400 talet så byggs osmaniska riket, efter det bysanitska riket där har de islam som grunden av religös auktoriet. Men i Persien där man bildar en annan religös stat så har man eshiamuslimen. Den konflitken har först över till 1900 talet.
Abasiderna var shia muslimsk makt, det förändrades inte så mycket ibland så erövras land av shiamusiler eller sunnimuslier och de har inte så stor skillnad men sedan så först det samman med politisk maktutövning. Det som maccay har skrivit om grunderna och orsakerna av islam som spridning är att man bör skilja mellan spridningen av islam som religion och imperium det är olika processer som har relationer. Imperiumet byggs på 20 år men det tar 300 år att folk konverterar.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar