Sen
Studier blev högstatus igen. Det ble vrabbinskolor att man sökte feter hög status lärare. Man får ett bra rykte då kan man samla bra folk kring sig.
Vad händer sen?
Det blir små centran där judisk lärdom blomstrar. Man är inte så intresserad av naturvetenskap, det inriktar man sig inte på. Det viktiga är att det är en rabbin som är central figur.
Men vad händer då när han dör?
Man tycker då att skolan är bra, och så finns det en arvtagare som sonen t.ex. de tar ofta över, det blir då en form av dynastier där man kan spåra grundarna till skolan. Vissa av de här dynastierna lever kvar än idag. Idag är de stora, de har kanske tusentals anhängera. De har sina traditioner och sina sätt att sepå judendomen.
Idag så finns det dock inte så mycket kvar av judarna i östeuropa, men många av dem här har omplanterats till USA och Israel. Vi kommer tala mer om det efter pausen. Något annat som är jätteviktigt i den här traditioner är Chasidism. Det är en rörelse som säger att det är för bedrövligt, ordet betyder from.
Man måste vara glad, det går inte att deppa ihop. Inom den här grenen betonar man mycket dans och sång. Eftersom det är mest farbröder så får man dansa med dem. Man sjunger man dricker och man är glad. Det finns drag av det här i en del judiska gudstjänster än idag även bland folk som inte har bekänner sig till dem här. Man dansar med torah, för man är glad över guds närvaro. Det finns fram till idag.
En av av de viktiga förgrundsgestalterna är Baal Shem Tov. Det goda ordets herre. Han grundade en sån här stor rörelse.
I mellaneuropa så är det en något annorlunda utveckling än i öst-europa. I mellaneuropa ås lever de flesta judar i ghetton och det blir en ganska hård tillvara. Under 1700 talet så har man i stora delar i europa en särskild skatt på judar. Man får också betala en skatt när man går över olika gränser. Man får betala en avgift när man går in och ut, det gör det svårt att flytta och resa. Det är en skatt som bara drabbar judar. De ska också ha en specill klädedräkt, man får inte gå ut när det är kristna högtider.
Många städer inför också begränsningar på hur många judar som får bo där. Antal familjer. Då har man begränsat det till ett antal, det blir svårt att bilda familj. Hur gör man om man vill gifta sig då får man stå på kö. Det kan bara vara ett visst antal familjer. Det kan vara väldigt betungande sen får man betala en viss skatt. Folk tröttnar och tycker det inte är kul. Det är också begränsningar på vilka yrken som judar får ha. I sverige är det förbjudet att vara jude fram till 1774 där den första juden får lov att bofästa sig i sverige och behålla sin tro.
Det här var väldigt sent det blev så i nord-europa. I mellaneuropa så hade man haft en judisk befolkning under många hundra år. Under 1700talet kom upplysningen. Franska revolutionen – frihet broderskap, men gäller det alla? Nästan alla. Men det blir konflikter. Här ska alla bli medborgare. Här ska det bli jättebra, frihet åt alla. Men hur ska vi göra med judarna, ska de också bli medborgare. De blev, men inte direkt. Det tog ett tag att fundera ut dem här.
I preussen som var ett av de mest inflytelserike länderna i europa så var de väldigt restrikerade. De hade kommit långt att du kunde studera på universitet och jobba på universitet, först kunde man studera på universitet men inte jobba. Men det gjorde en akademisk karaktär, ”varför satsa på det”. Om man utibldar sig till jurist men inte får vara advokat, så varför ska man läsa juridik då. Medicin fick man studera men man fick bara behandla judar.
Ni förstår att det var väldigt frustrerande samtidigt som man hade ett ideal för lärdom. Man skulle gå in i samhället via unviersitet och utbildning. Många på 1700 säger att om vi lär om kristna samhället så är vägen via utbildning, det är deras sätt att täkna. Men man blir stoppad och hindrad.
Vad gör då folk?
De vet inte hur de ska komma vidare. En viktig man här, (det är ofta män). Moses Mendelssohn. Han var en hov-jude i preussen och han tyckte såhär. ”det här med judendomen är bra, men vi kan moderniseras.” han såg ett enormt gap mellan judarna och resten av befolkningen. Han tänkte tat judarna skulle lära sig tysk istället för juddisch. Han försökte på alla sätt att vis få folk att höja sin bildningsnivå angående det preussiska samhället. Det gick sissodär. Man förväntade sig av honom från det preussiska etablisimanget att han skulle konvertera och bli kristen, men han vägrade. Hans barn däremot blev kristna. Det blev en väldigt besvärlig situation för honom. Det fanns gruppre som menade att vi satsar på lärdom inte bara Jeshiva lärdomen, utan vi satsar på andra utbildningar också. Man startade sällskap och grupper för att fräjma judenstudier, men det togs inte på allvar. Det blev också kritiserat från alla håll. De som höll på jeshiva lärdomen tänkdae om världslig kunskap – det går inte. Men kristna tänker att det är ointressant. Det var en väldigt mystisk och underlig situation för många under 1700 talet. Man drogs åt två folk. Man drogs att gå in till tyska eller mellaneuropeiska sammanhanget för att bli kristen och bli accepterad men också för att behålla vårat. När vi kommer fram till 1800 talet så är det mycket som händer.
I östeuropa är det ryssland som är det stora landet, där var inte det heller lätt att vara jude. Om man är en judisk pojke i rysslnad under den här tiden så har man problem från och med att man fyller 12 år. Då blir man ofta tvångsinskriven i armén. Man är då inte helt självständig och man är inte helt vuxen. Hur lång är militärtjänsten? Den var 25 år.
Det handlar inte bara om att lära sig skjuta. Men det handlar också om att bli kristen, det var många som inte stod emot trycket men döptes under sin tid. Det är inte så konstigt.
Det fanns också andra saker som gjorde livet svårt, det fanns lagar för judar att förjuda dem i vissa områden. Som centrala ryssland var judefritt. Man hade tvångsförflyttningar och lite av varje. Det här var ett politiskt spel från tsaren. Det gjorde livet jättekrångligt, vad gör folk när det är såhär på 1800talet. De som kom till västeuropa välkomnades inte heller. De flesta judar där föröskte passa in i samhället – men sen kommer det här outbildade lantisarna de snackar inte tyska. De ser ut som lantisar och är väldigt illa sedda i berlin. Under 1800 talet är man väldigt kluven i det här, man vill inte ha in fler judar i tyska områdena eftersom det förstör för det etablerade. Myndigheterna tänkte att man fick köra dem till amerika. Det är ett scenario man känner igen från ett århundrande senare. Det här var väldigt turbulent i europa. Vad ska hända med judarna, franska revolutionen säger att alla ska bli medborgare.
Folk blev väldigt frustreade, och det fanns en tendens hos tyska judanra att tona ner det judiska. Många bytte namn och bytte stad. Man flyttade för att börja på nytt. Det skulle inte synas att man var jude, man kanske skulle konvertera.
Det fanns stora grupper av konverterade judar som umgicks med konverterade judar. Det kunde fortgå i generationer. Man gifte sig med varandra, det var svårt att komma tillbaka till judendomen. De som höll fast vid den judiska läran, var inte benägen att gifta sig över de här gränserna. Blandäktenskap var förbjudet över gränserna. Man fick inte konvertera tillbaka.
Ju mer accepterad man blev i samhället och ju mer plats man tog blev det farligare. Om ens granne har bytt namn, tänk då om han är jude. Det är bättre att veta vem som är jude. Man hade förslag på att man skulle gå tillbaka till gamla ordningen. I Frankfurt försökte man införa gamla lagstiftningen. De skulle inte få sitta på parkbänker och offentliga miljöer.
Nazismen i tyskland är enligt vad jag menar inget orginellt, utan man dammar av något gammalt. Antisemitism som utryck kom av en hovpredikant Adolf Stöcker. Han samlade ihop namnunderskrifter. Han ville minska invandringen av judar. Han ville att judar skulle uteslutas från högre poster i samhället. De skulle inte arbeta för folkskollärare. Man skulle ha statiskt så man visste vem som var jude och vem som inte var det. Det var 1881 som han startade, han fick 225 000 namnunderskrifeter. Den första som använde ordet antisemitism var en som hette Willhelm Marr – 1879 som han myntade det här utrycket. Han menar att det är en väldigt viktig sak att man skiljer åt raserna och han var influerad av franska filosofer. Man kunde väljas in i riksdagen under antisemit.
Judarna försöker komma in i borgligheten. Men den judiska befolkningen i tyskland överstiger aldrig över 2.5%.
Vissa judar tänkte att julgranar var en fin symbol och då tar vi in en. Det är dock inte där kristendomen sitter. Det är inte det man firar. Vad är det egentligen att vara tysk? Vad är det att vara jude och vad är dett ha julgran. Man försöker, men man har inte läst in allting. Från kristen så frågar man, tar man det här på allvar? Man förstår skepsisemen på det. Ni kommer aldrig till kyrkan.
Judar börjar bli författare och bokförläggare och journalister. Ja vad ska jag göra när jag har läst massa saker, jag får inte praktisera. Vad kan jag bli då? Jag kan bli politisk reporter. Ska jag bli bagare, eller skomakare? Nej inte direkt. Vi har också något som vänds mot judarna att de har lärt för sig för mycket, att de dominerar vissa yrken för de har inte vissa val. Eller att de inte har så många möjligheter. Det finns en logik för att de väljer, för det finns inga restrektioner.
Olika typer av judendom
1 reformjudendomen, kallas också liberal och progressiv
det har rötterna i tyskland. Det är reform judendom, man förösker reformera och anpassa till moderna förhållanden. Efterosm man ser att det gamla och traditionella aldrig blir accepterad i samhället. Man försöker bli anpassbar. Vissa tänkte att det var efterapning av liberal protestantism.
Hur försökte man göra det här? Man förändrade liturgi och gjorde kortare gudtjänst. Man hade kör och orgel, det blir mycket trevligare gudstjänst. Predikan ska man ha varje gång. De här inslagen låter som en protestantisk gudstjänst. Det har ett sätt att det ser ut ungefär som en kristen kyrka.
Det här är också ett sätt att betona att judar är mycket lojala tyskar. Det nationella karaktären är att de är ett folk är inte så, de är pålitliga tyska medborgare. Det här blev något som man kallade en etisk monoteism, man tonar med budet. Man behöver inte ha bönesjalar, det är etiskt och fint och monoteismen kan alla begripa. Det blev en form av judendom som förlorade mycket av karaktären sa de som inte var förtjusta. Man förlorade innehållet och blev utslätad totalt. Det här blev rätt stort i USA såsmåningom.
Man har organiserat sig med olika högskolor och rabbinsammanslutningar. Man har ett samfundskaraktär. Den här grenen av judendomen håller ihop på sitt sätt, rabbinutbildning, högskolor – föreningar av olika församlingar. Bland den här gruppen har man vacklat inom teologi, och ibland har man tänkt att bygga upp hemlandet palestina. Och så har man bytt totalt att det inte är nödvändigt alls, och det kan man göra om man vill. Man har teologiskt sett inte haft en rak linje. Det är huvudpoängen att anpassa sig till samhället, reform att smälta in. Då kan den teologiska sidan bli lidande.
Men man försöker hålla judiska lagar, men det får inte inkräkta på sitt liv så att det blir jobbigt att hålla sitt jobb, utan det blir en privat sak.
Här har man också den första kvinnliga rabbinen i tyskland 1935. Men i USA så dröjer det till 1972. Det här är en av de största och viktigaste grenarna av judendom i USA: Här skiljer sig lite från andra grenar i judendomen om vem är jude eller inte jude. Här säger man att det räcker med en judisk förälder. Men de flesta andra säger att mamman måste vara jude. Det här gör att man får problem mot andra grupper.
Det är problem om det är folk som har blivit accepterad inom den här grenen och man blir mer ortodox, då säger de att de inte är jude utan du får konvertera. Det är en stor och viktig gren, den finns kvar i tyskland och där kallas den för liberal judendom.
I storbritanninen finns den också representerad i två riktningar där den ena kallas för progressiv judendom och den andra för reformjudendom. Det är grenar av samma rörelse. Man kan bli lite förvirrad. Men i stort sett så är de inom samma fålla.
Israel Jacobson 1768-1828, A Geiger 1810-1874
2 ortodox judendom
S.R Hirsch 1808-88
NG,Schneersohn
Det betyder renläran. En grupp som heter renläran, betyder att man betraktar andra som icke renläriga. Det är ett helt klart och tydligt, att vi är de renläriga. Det har man inte börjat kalla sig utan man går med på att kalla sig det idag. Från början hdae man inte så utan man hade de traditionella.
Här är man lika splittrad som man kan tänka sig. man har massa olika udnergrupperingar som knoppas av. Det som finns som grund är tankarna att man ska bevara de traditionella. Man ska inte ha moderna påfund som orgel och körer. Det är saker som har kommit in som man inte behöver. Det är en reaktion mot reformjudendomen. Det är en reaktion mot reformjudendomen. Man tänkte nej, vi måste besinna oss och behålla det som här bra. Vi kan inte bara kasta ut allting och låta det bli urvattnat. Man håller på traditioner och lagar. Väldigt många män som tillhör gruppen har en kippa hela tiden. Det är litet särskiljnade.
Man fokuserar väldigt mycket på lag och teologi än andra grupper.
Vi har flera grupperingar som ibland kallas för ultra-ortodoxa. Här har man korvskruvslockarna. Det är en liten del av ortodoxin. Många av dem är splittrade och det är ingen enhetlig grupp. Gemensamt är att man ser på omvärlden med skepsis, det bästa är att hålla sig på sin kant. Behåller man korkskruvarna så ser man redan lite annorlunda ut. Man kan förstå att man har valt att se annorlunda. Man är inte helt övertygad att man passar in eller vill passa in.
Man tycker att omvärlden är rätt korrupt och det enda som kan rädda en är att man går in för det totaljudiska. Det blir en självgettoisering. Det är inte så att omvärlden låser in en utan man väljer att gå in i sin grupp.
De vägrar att tala hebreiska om det går. Det finns stora grupper i usa där de talar jiddisch med varandra och engelska med andra.
Neturei Karta bildades 1935. man vägrar att bli medborgare i Israel. Man bor gärna i jerusalem men man kan inte bli medborgare. Men Israel en judisk stat ska upprättas av Messias. Det är en stor synd. Men det är bra att bo i Jerusalem. Man vägrar att bli medborgare och så ställer man till med besvär. Man har inte id kort och så går man inte till domstolar.
En av förgrundsgestalterna är stolt för att han blir arresterad många gånger. Han stod utanför vallokalerna och hotade folk med helvetet utanför rösterna. Man kan kasta sten på bilar som kör under sabbaten. Eftersom man var emot staten Israel som företelse, så tog man kontakt med plo. De var tveksamma dock. Men det var ett gott försök. Det låter helt otroligt, men det är människor som har tappat lite grepp över tillvaron.
En annan teitelbaum, han var rabbin i ungerska delen av nuvarande rumänien. Han blev under 2a världskriget på transport och de blev befriade av röda kors arbetare. De lurade tyskarna. Men han blev så teitelbaum blev förbannad att han blev befriad av sionister. Han var förbannad på honom. Men de kunde inte förstå mannen.
Det finns en liten grupp i Israel nu som är nära förknippade med Neturei Karta. De menar att staten är helt gudomlig (de heter de trofasta). Men de är också på ett sätt ultraortodoxa. De menar att sionismen som de flesta tar avstånd ifrån. De menar att det är gudomligt lett. Det blir heligt plikt att bosätta sig i områden där landet utökas. Vi har sett hur jobbiga de är när de kan flytta.
Scneersohn hade ett gott rykte bland de ortodoxa, men en del av det han sa verkade problematiskt. Han kommer från den rabbinska skolan, de kommer från en viss stad. Han betonar det messianska väldigt mycket. Han var den 7nde rabbinen i dynastin. 7 är ett heligt tal och han var barnlös. Och nåra menar att han inte behövde någon efterträdare, så de menande att han är messias eller inte behöver ha någon för messias behöver komma. Man såg skyltar i hans närhet, att han var messias. Man hade också legender kring honom, men man lyckades också räkna ut att hans bostadsnummer blev till messias hus. Hans gatnummer och postnummer att bli till messias hus. Han dog 1994 och det var lite jobbigt eftersom man insåg att Messias inte hade kommit. Några medgav att de hade begått misstag, att han var andlig ledare. Andra sade att han var messias men den judiska världen inte var mogen för att ta emot honom. Man skyller på de ogudaktiga judarna. Andra hävdar idag att den här mannen är den sanne messias. Han är borta men han kan komma tillbaka vilken dag som helst. Man har en teologi som kan vara besvärlig för de flesta andra judarna. Han dementerade aldrig eller bejakade aldrig själv.
Konserativ judendom
Z Franke 1801 – 75
Inte samma sak som ortodox judendom, den är konserativ jämfört med reformjudendomen som man menar gick alldeles för långt. Här är man också en stor grupp i USA. Rötterna finns i tyskland. Och i USA så har man betonat teologin mycket mer än reformjudendomen gjort. Man har en del framstående teologer. Här är man ockås mån om att betona den nationella enheten, att man är ett folk. Det är inte bara tysk men jude, utan man är del av det judiska folket. Även om teologin kan vara oklar iblnad så satsar man väldigt mycket på det här.
Man menar att det här att vara jude är att gud söker människorna inte att människorna söker Gud. Det betyder att gud vill judarna någonting, men gud vill också de andra människorna någonting. Det blir också en jätterörelse i USA. Ungefär hälften av judarna i USA är konserativa. Här finns också tänkare som säger att judendomen är civilisationen och den är alltid i förvanlding, så man måste vara öppen för att judendomen ska förvandlas. Här handlar det om kultur, liv och historia. Det betyder att en jude som inte bryr sig om sin religion kan lika gärna vara en god jude, han kan bry sig om konst och literatur och sånt för det är det som är den judiska civlisiationen. Här kan man vara judisk ateist utan att det gör någonting. Det här gör att den religösa aspekten tonas ner jämfört med den ortodoxa judendomen och synagogen kan bli samlingsplats för konserter och utställningar och studiecirklar.
Den här formen av judendom är också demokratiskt uppbygd. Här betonar man att varje församling ska vara demokratisk så det inte bara är rabbinen som bestämmer, jämnställdhet är viktigt. Den här gruppen är influerad av feministisk teologi. Det finns naturligtvis feministisk teologi i de andra rörelserna, men här är det mer utalat.
Judisk socialism
Meses Hen 1812-75
Det finns massa judar som har betytt något för socialismen. Karl Marx, t.ex. han döptes men han fann sig aldrig tillrätta i kristendomen. Men det som vi kallar som judisk socialism är speciell socialism. Det utesluter inte att man har haft judar i andra socialistiska grenar än de specefikt judiska. Det uppstår i östeuropa, inte i tyskland. Vad är det som gör att Judar dras till socialistiska rörelser.
1 Jämnlikhet
2 Internationellt
3 utopism – det passar bra med messianismen
4 psykologisk orsak. Att bryta med det gamla. Om man är ute efter det, att försöka komma in i samhället på ett nytt sätt. vi talar mest om centraleuropa. Är det inte jättebra att bli socialist, att ta avstånd från föräldrarna. Att ta avstånd från religionen. Det är unga människor.
5 rättvisa, man försöker hjälpa varandra. Mycket av det här finns bland profeterna, det är inte så långt ifrån socialismen. De tänkte att man kunde satsa på det om sahället ska förändras. Vi har många judar som ansluter sig till det här.
I västeuropa många intellektuella och i östeuropa många arbetare. Det bildades judiskt socialistisk parti Bund som grundades i ryssland. Det var ett massparti och med starka drag av fackförening. Man organiserade judiska arbetare och man var klart marxistiska lånt ut på vänsterkanten. Man försökte uppnå egen nationell status. Man försökte få en egen sovjetrepublik. Man föröskte få en egen autonomi. Det kulturella här var väldigt viktigt. Det var otroligt viktigt att behålla särart och att få prata jiddisch. Att springa i synagogan var inte viktigt. Att vara jude var förtryckt och vara arbetare.
När det blev revolution i ryssland förbjöds man efter ett kort tag, då kom man på att man inte ville ha en judisk nation. Då flyttade man över till Polen och försökte leva vidare där. Då är vi inne på 20-30 talet. Det här är en tid där man organiserar jättemycket strejker. Man hade så mycket strejker att många arbetsgivare tyckte att det var svårt att anställa judiska arbetare. Man var van att organisera sig i grupper. Man betonade sig med kultur då hade man folkbildning på programmet och man hade bibliotek. Man hade teatergrupper musikgrupper osv.
I Polen var det väldigt viktigt och man kunde dra nytta av det här under upproret i ghettot i Warzawa. Man gjorde motstånd mot tyskarna. Militärt osv. de som stod bakom det här var Bund. Det var deras sissta stora insats. Men Bund finns kvar som parti fortfarande. Man tycker att varje jude och varje människa ska föra sin egen kamp. Man behöver inte flytta till Israel för det här och man stödjer socialistiska grupper i Israel.
Man har gett ut många jiddischförfattare, han skrev på jiddisch. Man publicerade författare på jiddisch oavsett om de var socialister. Hur kan man säga att det är en form av judendom? Eftersom det ger ett svar på frågan om hur jag ska leva som jude. Det här ger dig mening som jude. Men det är helt utan religösa aspekter, men väldigt nedtonat.
Sionism
N BirnBaum 1864-1937
Th. Herzl 1860-1904
Nathan Birnbaum var den som skapade namnet sionism. Att längta till sitt land har funnits väldigt länge. Men att göra något åt det blev mer och mer aktuellt. Nationalism, varje folk ska ha sin stat. Men varför inte det judiska folket? Varför ska de vara utsätta för vad som helst i det omkringliggande samhället. Varför ska inte judar ha sitt land? Det började han att argumentera för, vi kan klara det här säger han.
Herzl, var den som sammankallade den första sionistiska världskongressen 1897. han var journalist född i budapest han bodde i österrike och han var i Paris. Och han bevakade derfuss rättegången. Det var en judisk fransk officer som röjt hemligheter. Man hade en rättegång och han hamnade på en ö, djälvulsön. Det var ganska uppenbart att man hade planterat information. Men eftersom han var jude så tog man förgivet att han var opålitlig och kunde förråda sitt land. Det var så han blev fälld. Herzl tyckte det var fruktansvärt. Det enda man kan göra är att försöka få ett eget land där man är trygg och få en judisk befokning som inte behöver vara rädd. Han sammankallade sionistiska grupper som fanns i europa i den stora världskongressen. Många tänkte att det var det dummaste man kunde göra. Genom att satsa på sionismen så visade man att man inte var lojal tysk eller fransman. Men nu var det tydligt att Herzl vill att vi ska vara något annat. Det är stick i stäv med assmilationstankarna. Ortodoxa tänkte att det var de dummaste man kunde göra, men messias har inte kommit – lugna er. Det blev en gruppering som till början var ganska sekulariserad och man hade inte med sig så många. Såsmåningom så fick man fler med sig.
1917 så hade drefuss rättegången varit borta sen länge. Men 1917 så lovar storbritanninen att ni ska få palestina. Det var ett brittiskt protektorat, på den här tiden kunde storbritanninen säga att man ger bort en bit land som de tycker är vår. I dag så låter det jättekonstigt, men man tyckte inte det var så jättekonstigt. Men det hände ingenting, man förhalade. Man hade också diskuterat om man måste vara i heliga landet. Innan man fått löftet så hade man diskuterat andra alternativ. Argentina var ett alternativ att det går att hitta en bit land. Uganda kan man också få. Just att man diskuterat alternativen gjorde att religösa judarna sade är ni inte kloka varför ska vi ha judisk stat i argentina, men sionisterna sade att någonstans ska vi bo. Det var en rörelse som inte hade med sig massorna från början.
Det här blev mer och mer diskussion som blev brännande och man fick med sig fler och fler ju jobbigare det blev i europa. När man undan för undan efter 1933 inser att vi inte räkcer med att vi assimilerar, vi blir inte accepterade. Den strategin får vi kanske ge upp för att överleva så kanske man måste sticka ifrån. Man fick inte utresevisum eller inresevisum. Vad man gjorde var att man utbildade folk i jordbruk och boskapsskötsel för att klara sig där nere. Idealister åkte ner och försökte bilda kibutser det fanns redan på början av 1900 talet. Den första kibutsen startade 1919. det gick dock jättedåligt, de fick malaria.
Det blev mer och mer ett problem för sionisterna de blev mer aggresiva och frustreade. Man hade en del som menade att man måste bilda en egen stat och för att vinna respekt så måste den vara miltärt rustat. Man slår folk på käften och då vinner man respekt. Det låter aggresivt, men från deras ögon så har de ingen respekt för någon. Man hade ocskå en del terrorist organisitioner som kämpade mot britterna för att verkligen förverkliga det här att få landet som man hade blivit lovat, det blev mer brännande när nazisterna i europa vällde fram. Det blev viktigare att skaffa judar en egen stat. Det bildades först 1948, det blev en stor besvikelse för många.
Efter andra världskriget så förstod alla att var och hur med judar var väldigt jobbigt. Väldigt många hade blivit hemlösa eller flyttats runt i europa. Det var kaos, mer för judar än för andra. Delivs är det dåligt samvete att man inte hade hjälpt dem tillräckligt. Men samtidigt så föröskte man hitta en lösning där man skulle ha jordanien som en palestinsk stat och israel som en judisk stat. Det kommer vi prata mer om när vi pratar om Isalm. Att under 2a världskriget så var det väldigt många arabiska ledare som vände sig till tyskland och stödde tyskland. Eftersom de var mot england och frankrike, man var emot dem eftersom de var emot kolonialmakterna. Man var därför emot tyskland. Det var därifrån man fick in nazistisk propaganda. Det är inte enkelt då man övertar den antijudiska biten från tyskarna.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar