fredag 28 augusti 2009

Religionshistoria 3

Judendomen – medeltiden
Ungefär 600-1500 ekr.
För judendomens del så fortsätter medeltiden till 1700, det är först då förändringar börjar ske hos judarna. Men annars kan det vara korrekt att säga att medeltiden varar till 1500 för då händer mycket.
Massor olika saker, boktryckar konsten förändrar också livet – fler kan då äga böcker. Man gör en hel rad andra upptäckter också.

På 600 talet vad händer då? Det är då Islam börjar utbrdea sig. när Mohammed dör 632 så är det början på ett jätteimperium och bara blir större och större väldigt fort. En ny stormakt är nu på gång som innebär stora nya förändringar. Bara det att man får en ny stormakt och en ny religion gör att saker och ting förändras.

Om ni tänker er en karta, islam börjar i arabiska öken och breder ut sig åt två håll. Vi ska se på hur han breder ut sig väster, man kommer ända till spanien. Det är bara man bara på 100 år. Här bodde många längs medelhavskusten, vid nordafrika. Där bodde många judar och kristna. Det som händer när muslimerna kommer till en stad, för det var städerna de riktade sig på. De erbjöd då bokens folk – judar och kristna att bli skyddsfolk – dhimmi. Vad innebar det här för den judiska befolkningen?
Man fick praktisera sin egen religion och man fick en ny status i sammhället som man inte hade haft tidigare. Nu fanns det lag på hur man skulle behandla människor. Man hade klart definerat på hur de och dem grupperna skulle behandals på olika sätt. man hade som skyddsfolk olika priviliger och vissa skyldigheter. Man fick alltså fritt fortsätta praktisera sin religion, det fanns inget tvång att man skulle konvertera. Man får däremot nämligen inte utmärka sig så mycket, man fick inte bygga högre bostadshus än grannarna. Man måste se till att dem synagogorna man har är att de är i så god skick att de håller för man får reparera men man får inte bygga nytt. Det är en utmaning hur man ska göra det.

Om vi nu ser på skattefrågan så är det helt riktigt att man kunde se det som en lättnad. Men de som inte är muslimer betalar högre skatt än muslimerna. Det kan då se som positivt och negativt. Att man för en avgift kan behålla sin tradition och sitt liv och slippa ha militärtjänst. Man kan se det positivt. Men man kan också se negativt, att det är bara vissa poster som är för muslimer som att leda styra och bestämma.

Man hade ett i kristna områden ett aggresivt synsätt på judarna. Man hade svårare i kristna och bättre i islam för att man hade ett definerat rättsligt system för sig för de hade man inte hos kristna. Det som händer när islam brer ut sig är att fler flyttar in i städerna. Städerna växer i betydelse runt om i världen. Det gör att judar liksom andra flyttar in i städer. Det är lätt hänt att det blir ekonomiska och sociala klyftor. Vissa klarar sig väldigt bra och andra klarar sig mindre bra. Det gäller befolkningen i stort.
För judendomens del så var det väldigt mycket att man hamnade under muslimskt styre. De hade hela nordafrika – bort till indien. Mesopotamien är ett vitkigt område i det här. Här utvecklas stora centra för judendomen då man studerar och skriver iordning talmud. Talmudstudierna blir väldigt viktiga här, precis som tiberias är ett stort och viktigt område i det heliga landet. I Tiberias så utvecklar man också under den tidiga medeltiden 800-900 talet ett system för att lättare kunna läsa hebriska och arameiska texter, nämligen hebreiska. I hebrisk text så skriver man inte med vokaler utan med tecken. Det är ett väldigt smart sätt att visa vad ord betyder, det hade man inte haft tidigare. Det hade varit diskussioner om vad det egentligen står. Det här underlättar väldigt mycket, det gjorde man också under de första århundranden. Det var ett stort steg att kunna befästa sina texter och visa vad det stod.
Samma sak skedde också inom koranen att dess text vokaliserades.

Om vi går lite framåt i tiden, hur var det under kristendomen om man var jude. Om man befann sig i norra delen av medelhavet. Där kristendomen fanns och inte konfronterades med islam på samma sätt. hur var det där? Spanienn dit kom Islam på 700 talet 715, hade man tagit sig in där. Men det var ett stort kristet område. Det var inte vakum när man kom. Förhållandet mellan kristendomen och judendomen är inte komplicerat. Judendomen har aldrig varit en stor religion, men kristendomen var efter ett par århundranden en officiell religion i romarriket. Man hade diskriminerande lagar, men det var förstockade. Det var förbjudet att slå ihjäl, för de var negativa bevis på att kristendomen var sann. Det blev väldigt krångligt för judiska gruppen att leva under. Man försökte ha en lagstiftning så att judar kunde ha beskydd under en furste. Europa var inte enat utan var massa olika småstater.

Vad händer? På 1000 talet har vi korståg och en bit framöver. Man skulle ta över det heliga landet. Man var arg på att muslimer hade tagit över Jerusalem. Man skulle återta de heliga platserna som betyder så mycket för kristendomen. Vad händer? På vägen dit finns det också icke kristna – judar. Det som faktiskt händer är att man passar att slå dem ockås. En del kommer inte så långt som heliga landet, utan de slår ihjäl folk i Rhendalen. Det utbröt stora förförleljser mot judar. Det var tvångsdop. Och de som vägrade, kundes antingen våldta och slås ihjäl eller begå kollektiva självmord. Det var ett bättre öde än att låta sig tvångsdöpas eller att bli ihjälslagna. Det är en stark och bitter konfrontation.

Hur vet vi om det här? De judiska församlingarna skrev krönikor om det här. Det var väldigt vanligt på städerna att de skrev krönikor. Man skriver det som är intressant och det man vill bevara, det skriver man både från kristet håll och judiskt håll. Det är en form av dagbok. Här kommer också problemet upp som diskuteras i generationer. ”hur gör vi med tvångsdöpte folk som vill komma tillbaka till judendomen.”

Kommer ni ihåg hur vi diskuterade om vilka är judar. Här har vi någon som har blivit döpt, mot sin vilja. Men det kanske bara är något han säger just nu. Men vad gör vi rent praktiskt. Det är inte bara självklart att säga att kom hit och drick kaffe. Det sker en viss spänning i det här. Det här blir något de funderar över ganska mycket i allmänhet så tänker de ta tillbaka dem. Men det är en viss spänning och under den här tiden så börjar man få skråväsen.
Det är när hantverkare bildar förening och garanterar att den som utövar yrket kan sitt jobb osv. det kan man se som positivt, det är en garanti. Men problemet är att bara kristna kan vara med. Det här gör att den judiska gruppen som kan ha bott på en ort i generationer inte känner sig hemma och betraktas som konstiga och annorlunda. Det här blir ett stort problem för många. Digerdöden kommer på 1300 talet, gör att ungefär 1/3 av befolkningen dör i europa. En enorm epedemi. Hur gör vi med infrastruktren, fungerar något om 1/3 försvinner. Hungerkatastrofer, folk svälter. Det finns ingen struktur och folk är väldigt rädda. Många har förlorat stora delar av sin familj och i detta så märker man att judar har klarat sig bra mycket bättre än kristna. Men vad kan det bero på? Man tänkte att de har förgiftat brunnarna. Det var gott om anklagelser om hostieskändning, att någon hade trampat eller spottat på nattvardbrödet. Det är något från kristet håll tycker är fruktansvärt. När det kommer såna anklagelser blir man jätteförbannad. Det här gör att det kanske inte är så lätt att vara jude i samhället. Om man som jude är en del av ekonomin och man har restriktioner vilka yrken som är öppna. Men vissa saker kan man göra, och vissa saker kan bara judar göra som att låna ut pengar. Men vilka lånar pengar av judarna? Det är kristna. Man föraktar de man utnyttjar. Vi föraktar det och vi hatar dem som gör det, det är inte helt okomplicerat att manuvrera sig fram på det här sättet. Medeltiden för judar i europa var väldigt krångligt.

För judar skulle man lära sig att läsa och skriva. Det var ett stort bildningsideal, det var fint att vara bildad. Även skomakare och bagare skulle vara bildade. Det var inte lika självklart att en bagare läste bibeln och kunde säga nåogt vettigt om det. Det här gjorde att man tävlade i olika division. I de kristnas ögon så blev det ganska suspekt.
Det händer också att barn som förlorar sina mödrar behöver ammor. Kan man låta ett judiskt barn ammas av en kristen och vise verse. Kan man anställa ett judisk amma? Det gjorde man, det hände. Det fanns interaktion och det fanns samarbete där man möttes problemfritt mellan utbrotten av fientlighet.

Om vi går över till Spanien under medeltiden cirka 600-1500. För spanien så är det en helt annan sak än för resten av europa. Under Islam så har man det relativt tryggt. Spanien blir ett stort center för lärdom, vetenskap och konst. Det gör att Judar kan ägna sig åt det här med kristna och muslimer. Det är en blomstringsperiod. När judarna blir utdrivna från spaninen 1492 så ser man det som den 3dje största katastrofen i judarnas historien. De enda som är tidigare är de två templens fall. Det gör att man kan förstå att man såg på spaninen som en bra period för det judiska livet. Man kunde ha det tämligen tryggt. Det fanns en renässans för hebreeisk literatur och poesi. Man ägnade sig mycket åt översättningsverksamhet och många lärde isg arabiska. Man skrev också böner på arabiska och poesi på arabsika. Det här var en ganska bra period ur judisk synvinkel.
Ser man till resten av europa så finns det konversioner, en del väljer att bli kristna. Då utnyttjarna kristna det här. Samma sak tvärt om.

Paus

Spanien
Vad var det som hände i spaninen när kristna återtog landet? 1492 så hade man återtagit landet, och då kastade man ut judar. Antingen så döps ni eller så kastas ni ut. Det var den tredje stora katastrofen i judarnas historia.
Marranos, det här var människor som låstades bli kristna. Man döptes och firade kristna helgdagar och lät döpa sina barn. Men i hemlighet så firade man det judiska och fortsatte att vara jude. Hur kan man komma på någon att vara såhär? Att servera en fläskotlett, de äter inte fläsk. Det är lakmustest om du är äkta kristen eller om du bara låstas. Hur känns det att leva på det här sättet. Blir man avslöjad blir det riktigt illa. Det är tvång att gå in i den här rollen. Man vill inte att folk ska komma på en, sen efter ett par generationer så kanske det judiska tunnas ut.
Det finns en annan betäckning för den här gruppen conversos. Det här blir något att det krisna som har återtagit samhället och få kristet styre blivit misstänksamma över om de är riktiga kristna. De kanske vill testa överhuvudtaget. Det blir en gurpp som under generationer håller fast vid judiska traditioner utan att veta vad det går ut på. Ändå in på 1800-1900 talet har man haft olika grupper som vissa grupper har gjort saker som är lite judisk. Vissa seder och vissa bruk levde kvar. Tillslut är det helt utvattnat, att du äter vissa fiskrätter gör dig inte till jude men du har fått det från mormor. Man skulle bevisa på att man var pålitlig.

Under den här tiden så utvecklas också de två stora huvudinriktningarna inom judendomen. Det ena Sefarder och den andra ashkenazim.

Vad är de här två olika grupperna för något. Den ena gruppen är från Spanien. Det betyder inte att alla bor i Spaninen, efter 1492 var inte möjligt. Det finns ett par riken som tar emot judar, och det är bland annat osmanska rike. Man tar sig tvärs över hela medelhavet för att bosätta sig där. Sultanen tyckte det var jättebra. En annan plats som välkomnar grupperna är amsterdam – nederländerna. Där finns också stora grupper av Judar som har spanska ursprunget. Den här gruppen talar ett språk som heter Ladino. Det var det vanliga språket man hade till vardags.
De har speciell seder tradition och liturgi och böner. Samt traditioner i hemmen. Den andra stora gruppen Ashkenazim.

Det här kommer från tyskland. Det syftar på det mellaneuropeiska. Det finns ett annat språk som talas – jiddisch. Det är väldigt likt tyska. Det är en mix mellan tyska och lite hebreeiska och slaviska språk. Kan man tyska kan man hjälpligt förstå Jiddisch hjäpligt. Det här blir de två huvudströmmingarna i judendomen.

Det här är de två stora grupperna. Askenaziska är det som finns i mellan och östeuropa. Det är vitkigt att hålla isär de här två. De ashkeaziska var mer slutna. De i spaninen hade levt bra med sin omgivning. Det säger att de inte är så dåligt med de icke judiska. Men de Ashkenaziska, så slöt de sig väldigt mycket. Det viktiga är att man håller fast vid sin religion och sin kultur.
Dessa grupper finns fortfarande kvar.

Hur var det i mesopotamien? Man levde under islamskt styre. Det rullade på och man hade fram till kononialismen. Det är 1700-1800 tal. Men under medeltiden rullade det på ganska bra. Man flyttade akademierna då och då av olika anledningar. Det fungerade hyfsat. Det finns olika typer av mystik som kommer under den här perioden under medeltiden.

De olika mystiska inriktningarna. Vi har på Askenaziska något som heter hekalot litteraturen. Det är från ordet hekal – palats. Det syftar på Guds härlighet i templet. Här är det en mystik som tar sig utryck i meditation och fasta och kan leda till visioner och extas där man får se den Gudomliga härligheten. Tendensen är att man försöker gå tillbaka till templets tid och profeternas.

Något som har blivit större är Kabbalismen. Det är en annan form av mysik som har sitt ursprung i Provence. Här ägnar man sig åt talmystik. Varje bokstav i det hebreiska alfabetat har ett siffervärde. Lägger man till det här för ett ord i texten får man ett värde som säger något. Det här är väldigt komplicerat. Det finns en bok om det här Zohar, författad av Moses de Leon. Han talar om hur guds strålglas finns i olika nivåer. Det räcker att komma ihåg att det här är talmystik och så har man idéer på hur guds strålglans finns i olika nivåer i världen.

I medeltiden så är det först och främst ashkenaziska som blir anklagade för brunnsförgifatade osv. man levde osäkert liv. I stort sätt så var man utlämnad till pöblen. Ibland kunde fursten och kyrkan försvara en men ibland var man utsatt till pöblen. Ibland ås kastade man ut dem och nu får inga judar leva kvar här.
Jag ska ge några exempel på hur det här kunde gå till. Englad, där var det förbjudet att leva som jude från 1290-1650.
Spanien 1492
Frankrike som inte alls var ett enat land. Där har vi olika omgångar vi olika platser. 1306, 1311, 1394. så säger man att det är förbjudet för judar att bo där.
Portugal, 1497. det är väldigt nära förbundet med spaninen.
Provence 1501
Det här kunde också hända på andra håll, som i litauen på 1400 talet. Var ligger de här områdena? I västeuropa. Vart ska man ta vägen? Ingen vet att amerika finns. Ett val är turkiet. Här i västeuropa så vet man inte var man får bo. Det som händer är att man dras mot österut. Det är dit judarna tvingas att flytta om de vill bo kvar i europa. Det som händer där trots att det blir knas i omgångar, är att det blir jättebra att ni flyttar dit. De behövde folk som har handelskontakter. Det gör att man flyttar dit folk i östeuropa i en våg, samtidigt som de städerna är i utveckling. De behöver exportera saker. De exporterar som timmer djurhudar pälsar, sådana saker. Det är begärligt i västeuropa, att bygga båtar att klä sig i pälsar. Det är en fördel för härskarna i östeuropa för att få dit bra handelsfolk. Fördrivningarna var trauman för judiska befolkningen. Alla kunde inte flytta på en gång. Men kommer man från spaninen så är det inte så svårt att åka till provence. Det dröjer innan man hittar stabilitet och innan man kommer till amerika. Vad gör man? Man lever ganska hårt och man lever ett ganska besvärligt liv.

Vad händer då under den här perioden 1500 talet. Jag ska radda upp det som är viktigt för utvecklingen. Vi snuddade vid det i början av lektionen. Vad händer cirka 1500?
Amerika.
Reformation.
Renässans
Konstantinopel
Utdrivningar från spanien och många europeiska områden.
Boktryckarkonsten.


Hur påverkar allt det här? Hur påverkar Amerika. En del kunde ta sig dit. Det som påverkar överhuvudaget är att man får in en massa silver. Europa får ett enormt ekonomsikt uppsving. Då vågar man gå på muslimerna. Att man kastar ut judarna i spaninen återerövrar man kristna områden. Här ska inte bo judar och muslimer. Det ger kristna ett nytt självförtroende, att man på sikt kan bygga upp världsherravälde. Det gör att man som jude kan få utvidgad handeln osv. det påverkar europa väldigt mycket.

Reformationen. Hur påverkar det? Vad som gör att det underlättar för judar är att europa inte längre är enhetligt religöst. Det finns katoliker lutheraner och kalvinister, det finns en viss pluralitet kristna kan inte säga att det är den enda läran. Det är lättare att vara annorlunda i minoritet.

Renässansen, hur har det påverkat? Man fick upp nya ögon för antiken. Man börjar studera texter på ett annat sätt. ett tag efter renässansen det har att göra med reformationen, att man bör lära sig hebreiska och då kan judarna det. Ofta på de europeiska universiteten så kunde en jude som blivit döpt få undervisa hebreiska. I sverige var det statlig tjänst och det var inte öppet fram till 1950 talet.

Utdrivningar, det är osäkert vad man kan bo och man måste resa med lätt bagage. Det finns något som vänds mot judar i senare tid. Om man är utkastat från ett område och man är medveten om att det händer då och då. Vilken typ av handeln är det smart att satsa på? Utan stora lager och speciellt guld och ädelstenar. Kunskapen att göra möbler kan man ta med sig, men om man är guldsmed eller handlar med ädelstenar som är lätt att transportera. Det är inte kul att bli rånad, men den som satsar på det kan ganska snabbt ge rätt snabbt ge stora förtjänster. Det är rätt logiskt att satsa på det. Det vänds mot judarna senare.

Tryckerier, boktryckarkonsten. Det gjorde att man kunde studera bibeln på ett nytt sätt. man kunde få tag på en bok. Enklare lättare större upplager och billigare. Det var något som både protestantiska och katolska boktryckare utnyttjade, men också judiska boktryckare. Mycket tidigt har vi boktryckare i italien. De har latinska bokstäver då borde man kunna göra samma sak med hebreiska. Man kan då ge ut en massa böcker inom den judiska världen. Biblar, bönböcker, ett enormt uppsving. För att man redan är inriktad på lärdom och studier. Det är fortfarande rätt dyrt med böcker, men bra mycket billigare än handskrivna. Det som man säger i judendomen att torahrullar, att det ska vara handskrivna. Man kan ge ut en massa andra böcker, men det allra heligaste kör man handskrivet.

Det finns också några fler saker som händer, bland annat så börjar getto tillvaron, den första i venedig 1516. det betyder att man säger att det här är vår stad och ni får bo i det här området och vi har mur och så låser vi på kvällarna. Det var en idé som man inte tyckte var så dumt, och så många städer inrättade judegetton judegator eller judehus. Här får ni bo och inte utanför. Det här är lite dubbelt naturligtvis. Där inne kan man bete sig vad som helst och ha sina traditioner. Risken är att det blir trångt. Städer har tendens att bli större. Om man fortfarande har samma begränsade utrymme. Det här blev bakgrunden till vad som kom att bli den moderna tiden. Tiden var inte helt okomplicerat. Vissa fördelar men också vissa nackdelar. Om vi går fram till 1600talet så händer en hel del i europa som är av intresse för judendomen. Det är t.ex. att man har en väldigt stark Messiaslängtan. Det har varit väldigt jobbigt i stora delar av Europa. Öst-europa t.ex. där bodde många judar i slutna samhällen och man talade jiddisch och man var isolerad från resten av samhället. Man hade hamnat i en position där man var en buffert mellan herrana och bönderna. Man är inte populär på något håll. Det funkar inte riktigt. Det här blev för mycket helt enkelt. Konflikten mellan adeln och de polska bönderna, de fattiga bondebefolkningen. Det ledde till en massa uppror. Det största var 1648, en kosackledare som hette Chimelnitzki. Han var en ukrainsk kosackledare, han gick till attack både mot adeln bönderna och judarna (speciellt). Upproret som han ledde till 1648-1661 under den tiden dödades inte mindre än 100 000 judar i området där han höll till. Det är naturligtvis en traumatisk upplevelse för judiska befolkningen. När man får ett rättsligt skydd 1661 så är man ruinerad. Då har man dödat allting och dödat 100 000. det här är en traumatisk upplevelse för den judiska befolknigen. Men man har hört talas om det i västra europa. Det här kommer också till de andra judarna och nätverken finns kvar. 1648 när oroligheterna börjar då hade kabbalister utropat det till ett messianskt år. De tolkade blodbadet som födslovåndor, de här idéerna spred sig. man väntade på Messias, och man väntade på att något bra skulle hända och man väntade på att något bra skulle hända. En som utropade sig själv som ledareShabbataizui. Han föddes 1626 och dog 1676. Han föddes i Smyrrna nere i Osmanska riket. Han studerade Kabbala och kände en stark kallelse. Han försökte lansera sig själv men fick en skarp tillrättaviselse från sin hemförsamling att han snackar så mycket dumt. Han utvisades till tessaloniki. Där gjorde han saker som fick folk att höjde på ögonbrynet – han gifte sig med Torah och han uttalde de heliga gudsnamnet. Det här var väldigt kontroversiellt. Så han åkte omkring och försökte hitta anhängare och han hamnade tillslut i jerusaliem. Där han bodde 1662-64 där utropade han sig till Messias. Han omgav sig med 12 män som 12 stammar. Han införde nya festdagar och avskaffade några andra. Det är klart att folk reagerar. En del applåderar, andra kastade ut honom från Jerusalem. Hur som helst tänkte att karln inte är klok, han utropade 1666 till ett messianskt år. Där tänkte han att han skulle åka till konstantiopel och avsätta sultanen. Sultanen fick höra talas om det här och de turkiska myndigheterna grep honom och där höll de honom i arrest. Han kunde ta emot en del av sina anhängare, det var inte ett bevakat fängelse. Men det blev lite komplicerat så de hade rättegång och de gav honom 2 alternativ, antingen övergå till Islam eller avrättad. Han övergår till islam och blir muslim. Han blir palatstjänare vid sultanens hov. Det var många som undrade, att messias skulle bli muslim. Det var en hel del som konverterade och blev muslimer. En del tänkte att det här kan inte vara Messias, men andra tänkte att det blev ett tecken och blev muslimer. Man hade en grupp som konverterat till islam men som levde som judar. Det fanns länge en grupp som levde som Judar i smyg men som levde officiellt som muslimer. En del menade att det här var frälsningsplanen och man höll ut i flera generationer. Såsmåningom så lämnde killen konstantinopel till albanien eftersom han anklagats för att vara jude i smyg. Ända in på 1900 talet så fanns det grupper som kallade sig till sabbatianer att till yttre är man muslim fast till det inre är man jude.

Det finns en man på 1700talet, han hette Jakob Frank. Här är ungefär 100 år efter den andra. Hans anhängare finns kvar på balkan och turkiet. Han kom från Polen och han bodde i Grekland i flera år och kom i kontakt med rörelsen. När han kom till polen så presenterade han sig själv som en generation av den gamle och han var den andlige arvtagaren. Han sade precis som gruppen på balkan, att upphävandet av torah är att uppfylla lagen. När man bryter lagen det är då man uppfyller den. Synden är helig menar han och han praktiserade orgiastiska riter. Det var en del kritik mot honom att han förförde unga kvinnor och att han omgav sig med ett harem. Han blev inte accepterad av de traditionella rabbinerna. Vad gör han då? Då går han över till katolicismen. Ganska snabbt så insåg man att det inte är på riktigt. Han hamnade i fängelse för att han fortsatte med sexuella riter och att unga flickor fanns i hans närhet.

Det är en ganska rörig tid, dessa är extrema rörelser som inte vinner genklang. Men reaktionen från traditionella judar är avståndstagande att så kan inte en messias bete sig, det här stämmer inte. Det här är inte rätt judendom som de presenterar. Det som man söker är ”vad är då rätt judendom och vad ska vi göra för att vänta på rätt messias, vad är korrekt för oss?” jag ska avsluta här tror jag, nästa gång tänkte jag att vi ska tala om de moderna rörelserna som är svar på de extrema grupperna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar