fredag 28 augusti 2009

Islams historia lektion 2

Lektion 2 Islams födelse
2 städer, Medina Mecka
Det finns ingen stat i den arabiska halvön, i slutet på 500 talet. Det är torrt område. Det är väldigt varmt, det är mer eller mindre tom på befolkning. Befolkning och nomadliv finns i utkanten av den arabiska halvön. På sluttningarna ner mot röda havet finns det jordbruk. Ekonomin i Medina är jordbruk. Det finns fisk vid kusterna och persiska viken. Det finns också jordbruk vid oaser. Annars finns det jordbruk nära Mesopotamien. Vissa kungadömen skapas i dessa områden där man kan ha dominans över omlandet.

Politiskt så domineras Arabien av två emperier, bysantinska imperiet. Handelsvägarna leder till Damaskus eller Alexandria. När Muhammed kommer och definierar kalif så går de från hellenska traditionen. Muhammad var religiös ledare och politiker.

I Iran så är det kungadömet ständig konflikt än prästerna, det finns inte kristendom utan zorastranism. Gud skapar där en man utan död, och han fortsätter att leva tills han önskar sig att dö då ber han att gud dödar honom, ur hans grav kommer en rabarberbuske, de går igenom skogarna kommer till grottorna. Det är en annan skapelseberättelse. Dem har solen och elden som helig, de har sol eller eld tempel. Världsbilden är dualistisk. Det är viktigt, Muhammed kommer i kontakt med kristna och judar, när han talar om bokens folk så talar han om kristna och judar. De har samma anfader, profeten Abraham som grundar guds hus i Mecka. De tror på samma skapelsemytologi. När araberna erövrar perserna så kommer zorastinismen.

Det har under 300 400 funnits kungadöme i Yemen. Men till av konflikterna av stormakterna så har kungadömen in Yemen brutits sönder.

Om man vill röra sig över arabiska halvön så är man beroende av beduinstammar, de håller på med boskapsskötsel. Det förutsätter bofast befolkning. Genom utbudet så kunde de byta ut varor med varandra. Om man vill ha handel så behöver man stöd från beduinstammar. Det kan finnas andra stammar på vägen som kan råna. Det finns vissa beduinstammar kring handelsvägen. De går upp till Damaskus och Alexandria.

Sociala strukturer, det är ett stamsamhälle. Birgitta Sawyer, där är det oftast en stam och olika klaner. Arvet, jorden blir väldigt viktigt. Om vem som ärver. I Arabien så finns det inget specifikt system. Det finns också polygami och polygdrami. Runt Mecka så var systemet arvs systemet polygami och patrilinjärt det är det som Muhammad instutionaliserar.

Stammarna är nära till naturen. Och de framställer sina gudar som konstnärliga föremål och tillber dem. Antingen så håller man med stammen, det är en enhet under en hövding. Eller så isolerar man sig. En skillnad på tillvaron i levande form och död form, när man är död så lämnar man inte stammen man är kvar men i annan stam. Hövdingen i stammen bär med sig hela traditionen som funnits. Man har inte individualiserat sig.

Om vi antar att religion utvecklas från mytologier, till att dem figurer som representerar naturkrafter, att det återspeglar i samhället får större dominans. Vi kan se att i Arabien att stammarna var på väg att det håller. Vi ser många stammar som tror på fler gudar, men det finns en stam som är på väg mot monoteism. Att höja sig över alla andra och bli dominant. Han är inte heller bunden till föremål utan är transcendental.

Mecka i det svarta huset, så talar Muhammed att det är anlagt av Abraham. Där ställde beduiner och ställde ut sina gudar. Där blev det handelsutbyte och kulturutbyte. Qurach förnekade inte att det fanns andra gudar. Redan på slutet av 500 talet om det är en stat som ska utformas i Arabien så måste den gå från Mecka. Den mäktigaste stammen finns där, en ideologi utformas som kan inbegripa de andra gudarna. Det är en grogrund för att samhället ska kunna utformas hierarkiskt, inte som att det finns olika stammar.

På 500 talet är de två stormakterna försvagade, Bysans försöker ta kontroll över resten av romerska riket under Justianus. När han misslyckas försöker perserna att gå tillbaka. Och kommer till Bysans och så kommer Bysans tillbaka. Krigen finansieras av skattebörden på jordbruksbefolkningen. När islam uppstår så kommer ett maktvakuum, där de kan komma. Det är därför imperierna faller. När de möter första organiserade armé så är det på gränsen till Bysans de vinner och då börjar man organisera sina krigståg. Innan så har beduinstammar spritt sig under de bördiga halvmånen så har de grogrund för ett stormaktsrike.

Det börjar med Muhammad, han föds 570 i Mecka dör 632. I hans liv så har vi ett antal källor, Koranen som skrivs i hans liv. Han fick uppenbarelser i 610 i Mecka. De första verserna är längre än de senare verserna. Någon har varit med och antecknat, det sägs att han har varit analfabet, men det verkar inte stämma. (men det är skrivet på rim, så det är lättare att komma ihåg) Hadjicer, som ligger i tolkningen och en biografi.

Han föds i Mecka och han tillhör stammen, Quraysh, hans för dör och hans mor dör efter ett tag. Han uppfostras av sin farbror som heter. Abu-Tabil de tillhör en klan som hetter Bani-Hasher, det talar om klansystemet att stammen som de tillhörde var patrilinjärt. Han har särställning, han skötte en källa som hette Zam-Zam. Han talar senare att i paradiset så finns det ett en källa som heter Zam-Zam.
Han gifte sig vid 20 år ålder med en 40 år kvinna hon hette Khadija hon hade särställning inom Quraysh. Hon var rik och mäktig, Muhammad brukade gå till en grotta och meditera. 610 vid 40 års ålder så får han den första uppenbarelse ”Gabriel” och han varnar för onda handlingar.
Det som man möter är strikt monoteism, han kommer hem och betalar för sin fru som blir första muslim. Hans farbror går inte över men stödjer. Under 3 år så propagerar han bland vänner och bekanta, men från 613 så går han ut. Quraysh dominans förutsatte att man tolererade de andra stammarnas gudar. Men monoteismen som han propagerar kommer en annan ställning, man måste ställa de andra stammarna under Quraysh och under dess tro. Det är total omorganisering, därför reagerar Mecka starkt mot det här. Man försöker isolera ut, mellan 613-622 så är han väldigt bitter när han blir isolerad. De möttes med fientlighet av omgivningen. I och med att han hade starkt stöd i stammen så blev han inte utsatt av andra. Han talar om bokens folk och försöker få stöd från andra monoteister. Han talar att det måste finnas en gemensam anfader så blir det Abraham.
Han talar om samma gud samma anfader så är vi bröder. Men framförallt de judiska stammarna etablerade i Arabien, därför är de inte med att förena sig med Muhammad. Han märker snabbt att det inte går att fortsätta i Mecka, han skickar bud till de omkringliggande imperierna. Han skickar bland annat och Persien och Bysans och Etiopien. Han ber för fristad där men han nobbas. 615 så dår Abu-Talib och Kadjiya och han tvingas flytta, från till Mecka till Medina. Medina är jordbruksstad och Mecka är handelsstad. De har sin ekonomi där. Medina är mer isolerat och har inte särställning och jordbruket är dominant. Det finns 2 stammar som är i konflikt, Muhammad bjuds in till att medla och de går över att till Islam.
Miljön i Medina är mer anpassat till en Monoteistisk religion. I Medina så får Muhammad möjlighet att definiera en religion, först så försöker han a enhetsreligion. Det finns mäktiga judiska stammar i Medina, han organiserar den muslimska bönen efter den judiska bönen. Muslimerna ber mot Jerusalem inte Mecka. Men judarna är ganska etablerade i den strukturen som fanns i Arabien, därför så nobbade de honom. Då började Muhammad definiera en egen religion. Han definierar en ny stam Umma, det är inte släktskap via blodet utan via religiös tro. Man skapar imaginär värld där man överbrygger sociala skillnader. Man blir till bröder och systrar. Han definierar grundsatserna för vad Umma går ut på.
1 Salât man ber 5 gånger om dan
2 ShahÄacla att man talar ut klart och att man tror på Allah som gud och man tror på Mohammad som gudens sändebud.
3 Zakât man ska ge allmosor, omfördelningen av rikedomar. Det som finns delas ut
4 Hadj, varje muslim ska en gång under hela sitt liv besöka Mecka i en rituell ceremoni.
5 Ramadâm, en månad per år är fastemånaden.

De flesta av de rituella grunderna redan fanns tidigare. Hadj existerade tidigare, en gång per år samlades beduinstammarna per år. Ramadam fanns också en månad var krig förbjuder. Zakât så måste man tänka på samhället. När man formulerar 5 satserna, så byter han inriktning. Förut enhetsreligion. Ny så riktas Salât mot Mecka och Hadj riktas mot Mecka. Man kan se att det finns politiskt beslut. Man ska återerövra Mecka och då kan man ta över arabiska halvön. För att kunna besöka Mecka en gång så behöver de ha avtal med Meckabrona, och Salât har gång mot Mecka.
Statsbildning, de har dominansen av monoteistisk religion. Samma med sverige att kristendomen kom så bildades staten. I Muhammad så ställer de en gud över andra så kan en stat dominera över andra.

Paus

Man har dominans och man börjar störa karavaner som är på väg till Mecka, och då kommer Mecka mot krig mot muslimerna. Man räknade inte att Muslimerna skulle vara tillräckligt många. 624 möter de varandra och Medinaborna vinner. Mecka omorganiserar, och man har en välorganiserad armé, 625 Meckaborna kommer revansch och Mecka vinner. Ett tredje krig så är sidorna jämnstarka, och de varar under några veckor och de vinner Muslimerna. En Maktbalans uppstår där Muslimerna får ett tillstånd att utföra Hadj. Man tillför en konflikt som uppstår så efter ett kort tag så börjar Muslimerna att omringa Mecka, de går över till Islam. Den här gången i Mecka så finns det Judar. Den här gången är inte Muhammad speciellt snäll mot dem, nu att de representerar en annan religion. Han ser dem som konkurrenter till Islam, polyteismen försvinner. Vem kan ta tillfället i akt och utropa egen stat. Man ser att Muhammad när han erövrar Mecka att han utfärdar allmän amnesti till alla som går över att han förlåter dem för de tidigare krigen. Hela Arabien faller i Muhammads händer 630 stat med Mecka i centrum. Alla stammar måste betala till skatt i Mecka. De anfaller utåt så att de tvingar dem att betala skatt. De trycker ytterligare utåt. De är stor kraft som rullar ut mot hela mellanöstern.

Det är därför man får ett stort arabiskt välde inom loppet av 30 år efter Muhammad så har man erövrat till Lydien och sasinitiska riket. Det är maktvakuum i mellanöstern och en stat utformas. När man ser på hur Islam utformas, hur Muhammad tar stegen så ser man hur bra politiker han är. Han är pragmatiskt, i amnestin, när man bygger upp en stat så kan man inte bygga upp det på ständiga konflikter, man måste förena sig med honom om den religionen skulle kunna spridas. Han talar om att religionen är för araber, den tankegången sitter kvar länge.

1492, när Reqonquista, när man kastar muslimerna, så har de kastat ur araberna. Att vara arab innebär att vara muslim och vise-verse. Den situationen varar till 1400 talet i Spanien. Vanligt folk läser inte koranen, de tror inte att nu är det en ny religion. De lever som de har gjort, deras förfäder, det är snarare religionerna får anpassa sig. Muhammad minimerar folks förändringar i deras vardagsliv. Han hittar inte på ur intet utan han bygger på de beståndsdelarna som finns och vad som han grundlade sin statsbildning på. När han nådde till områden som kom till andra religioner. Utan de lever sitt eget liv, de fortsätter att leva sitt eget liv. Det tar 300-400 år innan de blir dominant. De erövrar ända till Indus på 1000 talet. Man erövrar hela nordafrikan till Spanien det är först till 1000 som folket går över till Islam. Tills dess har de byggt upp de religiösa instutioner, som tidigare religiösa instuationer har. Religioner behövs vid vissa tillfällen och omfördelningar bygger upp parallella instutioner, och de har stöd från staten. De vinner på sikt. Du behöver inte tvinga folk att gå över.
Osmanska riket använde sig av den metoden att sprida ut, det dröjde ett par hundra år att folk i Albanien gick över till islam. När de gick över så anpassa de sig efter sitt vardagsliv.

Det var bara med Buddisterna i nord Indien så de kom inte bra överens om, det kom med Hinduer. Och mellanreligioner kom fram som Sikher. De måste göra ändringar i sin tro och göra grundsatser som har med sin tro att göra.

660 talet flyttades från Mecka till Damaskus och Ommayidska kalifatet. Det var gamla mynt som var utbudet över mellanöstern. Muslimerna hade inte administrativa kontrollen de måste anpassa sig efter traditionerna som finns.

Islam och dess grundsatser.
Islam uppkommer genom pragmatisk politisk process, den innebär att Muhammad konfronteras efter massa situationer och driver fram projekt att bilda en stat över Arabien. Han uttalar sig ibland, han är inte särskilt konsekvens. Han är försonlig i Medina, men när maktbalansen är annorlunda så ser han inte under utan han ser det som konkurrenter. Det leder till att texten Koranen som motsäger varandra. Vid ett tillfälle säger han något och något annat. Just därför om man läser texten så förstår man inte och vad inte vad som bör göras enligt texten. Det uppkommer tolkningstradition. Det är sällan som muslimer inte accepteras att Koranen måste tolka. Hur måste den tolkas, det har man Hadith. Metoden att tillämpa texterna i Koranen. Annars ser man inte så mycket. Det finns en vers där att en man kan ha 4 fruar om han har rättvisa mellan varandra. i den försonliga period försökte sökte möjligheter att förena sig med olika traditioner, då tillät han att ha 4 fruar. Men när han gick att återerövra, då ändrar han sig. Man kan vara helt förvirrad, det är så att man kan tolka den versen på 2 olika sätt. Man kan ha att det är stöd för flera fruar, men om man tar bisatsen så är det för monogami. För detta så kommer berättelserna om Hadith. De tillåter anpassning av texten till situationen. De kan plockas ur och konstrueras egentligen. När du har tolkat Koranen så blir ditt tolkningssätt en praxis som stödjer senare tolkningen av koranen. Det är kombinationen av koranen och Hadtih. Som kom att kallas Sunna eller Sharia. Det är en löst sammanhang av texter och lösa berättelser som kan ändra form, som kan kritiseras. Vissa kan ogiltighetsförklaras. Vid slutet av 700 så försökte en teolog källkritisk metod, att se de falska och sanna Hadither, det var 70 000 och av dem så var 700 sanna kom han fram till.

Om vi ser koranen som en text som kom upp under 600 talet så ser vi att Muhammad att han tar traditioner som finns bland Quraycsh så blir det till alla arabers principer.
Man kan se att det är handelsmän som har skrivit texten. Muhammad skapade möjligheten att man skulle köpa sig fri. Han lät det tillämpas, med att han var handelsman så insåg han att det gick att köpa sig fri. att han betalar för det som han gjort. Han inför det i texten, men hur det tolkas från 600 och framåt så har det med uttolkaren att göra snarare än Muhammad. Man behöver inte alltid tolka på det så.
Vad som är konstant i den muslimska tron.
Sunnimuslimer: Profetia, Monoteism och domedagen. Teologiskt var konstanta i den muslimska tron. Man kan inte kompromissa om det.
Shiamuslimer har ytterligare två, ledarskap och rättvisa

Det går inte att kompromissa om allt annat kan man tolka om. Även tolkningar som Muhammad har gjort det. Uttolkaren går från sin egen situation. En sak till som Muhammad gör, är ändringar som införs. Det är förbudet mot incest. Väldigt ofta i Persien och i Egypten. Så var kungar som var missbildade, man försökte gifta sig inom kronan så att barnet skulle ha rent blod. Man förbjuder det direkt. Men det går och att tolka islam som stöd för incest också.
Hamnar man i en situation så kan man endast göra så går det att acceptera. De texterna ska förklara alla situationer i världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar