fredag 28 augusti 2009

Modern historia 5

Ang temakurs:
Det som gäller är att det finns listor uppe på instutionens expedition. Där ska ni skriva upp på önskad temakurs. Åk upp till 9an och skriv upp idag.

Genus i historien
Vad ör genus jämfört med kvinnohistoria. Mycket av manliga överhöghet är trdering baklänges att man stödjer sig på de stora männen.

Vad är genusteori och vad är teori först och främst. Det förväntas att ma vet vad det är för något. Vad är det för något. Man kan gå tillbaka till grundordet, teoria. Det betyder att betrakta. Att försöka förstå. Det behöver inte vara konstiga. Metod är att förstå detta. Ett sätt at tkunna förstå lite bättre är at tman har ett ord eller begrepp för det man är ute efter för vad man är ute efter. Utan ord blir allt en massa. Vi måste ha ett ord, det är där begreppen kommer in. Nu är det med begrepp och de är och bör vara lite lösa i konturena. Det är inte hårda, ideologi betyder det. Utan det är som en inhägnad det osm ungefär passar där, det r viktigt att komam ihåg. Det ska inte var aimitationer av naturvetenskap. Man försökte en gång hitta en formel för makt mellan människor men det är så komplicerat som inte låter sig inbringas. Med det minnet kan man komma ihåg att genus som är latin för kön. Det är förod för generation och generera. Vi ska kunna fånga in att de thandlra om tankar och föreställningar om manligt och kvinnligt och hur de idéerna om manligt och kvinnligt skapar villkor för kvinnor. Det är klart att kvinnors annorlunda kroppar.

Begreppen ska finnas där för att man ska få syn på det som man vill lysa upp och förstå, då fungerar genus. Genus ska fungera att lysa upp något som annars försvinner in i en osynlig mur. Vad är det för mening att ta det från engelskt ord.

Vad får vi syn på om vi använder ett begrepp som genus i historien eller manligt och kvinnligt. Man får syn på att det inte finns någon självklarhet vad som gäller könens relationer eller att det är imbäddat i kulturen. Tankar och idéer och föreställningar lever kvar från antiken tills idag. Mönstret är sig likt men innehållet är olika. Mönstret är att skapa skillnader mellan män och kvinnor. Ibland är det lagstiftning och tabu eller kodade texter vad kvinnor och män bör göra. Det är bara att gå tillbaka 150 år så ser vi hur starkt den här tabun är. Även attityder vad män fick göra och kvinnor fick göra. Det skulle vara klart att det var män och kvinna. Även om det var en lik som skulle begrävas.

Ni förstår att det är frestande för mig att berätta om idéer och föreställningar från medeltiden och etiken. Men jag ska gå in på världsfärdsstaten. Men vad vi kan se i historien och idag är de här mönstrena som begreppet genus ger oss redskap för att se. Vi ser mönstren det är inga ideologiska konstigheter. Utan man tar fram en verklighet en empiri som är väldigt stark och man problematiserar den empirin. Det gäller 97% av mänskligheten. Man ser mönstren men man problematiserar dem inte och tycker att de är i sin ordning. Isärhållandets logik.

Det är mannen som är normen det är han som är polis professor och konduktör, det här kan ändras och har ändras. Men det tar tid när kvinnor kommer in i akademin och i medicinen. Då måste man tala om det att det inte är en riktig professor utan det är en kvinnlig professor och en kvinnlig läkare. Nu börjar det ändras, men att vara människa är att vara man. En sista grej.

Vi har definitionen och förståelsen av man som norm som helt enkelt innebär i vår västerländska historien men jag känner ingen annan kultur. Men tänkandet över världen och alla ideologier dem har just människa – man som huvudperson i sitt tänkande. Förstår ni? Ta medicinen där man har leonardo da vinci gubben, just medicienen visar att genomsnittsman som får lämna data för vad som är normalt, t.ex. blodtryck. Han är måttstocken vilken man mäter andra mot.

Man
Betydelser: synonymer, mansfolk maskulinum, karl, herre
Mansperson skapelsens herre, karlslok, äkta man, äkta hälft
Make gemål, kontrahent, äktenskapspartner
Mansfolk arbetare, följe, mannar, trupp, styrka

Människa person, individ
Folk de, någon, en somliga, jag, en annan

Kvinna synonymer
Honkön femininum, kvinnfolk, kvinnsperson, kvinns, kjoltyg, flicka, jungfru
Husmor, histru, husfru, maka, fru, matrona, gumma

För att kunna instrumentalisera och skaffa isg konkreta redskap och förstå människors handlande i historien har jag använt ett begrepp genuskontrakt, det kan man diskutera. Man kan alltid diskutera, om de inte fungerar så bort med dem. Kontrakt är beskymmerssamt man kan tänka att det är jämbördiga parter. Men man kan gå tillbaka till latinska ursprunget, kontrakter att man drager samman. Jag vill se på en strukturnivå att man tvingar in människor under en ok av förställningar och förpliktelser, de går där som två djur under ett sånt här ok (båda könen).
Vi blir präglade av historien och av tidigare tankar. Poängen är att man ska se på män och kvinnor formade och deformerade av genus. Man ska se på strukturnivå men man ska också använda begreppet på handlande att man ska riva sönder ett sådant kontrakt. Då får man ett reskap och se vad har det funnit vad det har varit för tankar och förställningar vad är legitimt med män och vkinnor. Då kommer vi inte in i vårat perspektiv utan ur deras, vad anses som är rimligt.
Man ska inte moralisera över historien utan att försöka begripa den, man ska förstå att det är kvinnor i små byarna mjölka flickornas bröst för att se om de har fött barn i lönndom. Det är ett sätt att förstå mänskligt handlande ifrån de villkor som genussystem och genusordningar skapar. Det är ett sätt att förstå genusrationaltiet, i enlighet med dessa tankar. Det är viktigt, det är väldigt viktigt. Det är då man kan förstå kvinnor väldigt ofta har bidragit till att ha underordnade position.

Vad som är spännadne när man ser på det moderna projketet, där man ser i frankrike i upplysningen. Med tankar om alla människors lika värde. Det är att det händer något som skakar om utan att det var avsett att skaka om relatoinerna mellan könen i ett samhället. Från att slutet på 1700 talet i dessa samhällen i det moderna projektet rullat på, som tankar av demokrati. Med att få bästa arbetskraten till billigaste priset. Detta skapar en bennägenhet av genusordningen som i äldre tider har haft en stabiliserande funktion.

Men i modern historia är att kvinonnorna blir problematiska, vad ska vi göra med kvinorna. Ta första internationalen under 1800 talet så började socialistiska rörelsen internationaliseras. Det är en sammanslutning av arga män, anarkister Marx, Engels finns där. Amsterdam eller rotterdam 1860 talet ungefär, vad disskuterar man där? Man talar om nya arbetet för de nya förhållandet för arbetet i europa. Man ser att kvinnor och barn blir använda i industrierna för de är billigare arbetskraft. Fackföreningen kämpar mot det här. Man har genusföreställningarna kämpar mot det här, man menar att den riktiga ordningen att mannen ska ta hand om hustru och barn. Men det är kapitalismen som får in barnen och kvinnorna. Men här sitter mannen hemma och förvarar barnen. I huvuden på männen finns ett genustänkande. Hur tänker de lösa problemet. Självklart så ska män när socialismen så ska männen ha en sådan lön att de kan försöjra sin familj så att kvinnorna slipper gå ut och arbeta. Då finns det några andra. I andra fall ta hand om de som inte blir gifta att man ska skapa en kvinnoförsäkring. Det är genuskontrakt tänkande att i en socialistisk stat så ska ensamstående kvinnorna ha en relation till staten som blir som deras husbonde. Det fanns andra tankar inom den socialistiska rörelsen, det fanns andra idéer som gick på tvärs. Det fanns nämligen alla människors lika värde. Det är klart att det föder tankar hos kvinnor, det har funnits kvinnor tidigare men nu har de fått ett nytt vapen. Det är det som finns när kvinnorörelsen startar, ”är vi inte människor, ska vi inte ha lika rättigheter som människor.”

Det betyder att i den tidiga liberala rörelsen och den socialistiska rörlesen så finns idéer om jämlikhet mellan könen. Det finns hippielika kollektiv, där man försökte leva det nya bättre livet. Det fanns utanför paris sais-simonisterna de hdae grundat ett kollektiv där de skulle styras av en man och kvinna. De hade blusar att man måste få hjälp att klä sig. då skulle en komun rörelse en sammanhållnig skapas, man skulle broderligt vara tillsamamns. Det fanns hos sociala utopisterna.
I de idéerna så fanns föreställningen att produkterna av sexualitet, barnen skulle vara hela sammhällets gemensamma ägodel eller skatt. Det är här man tänker, det kommer tillbaka på svenskt 1930 talet, de skulle bli nya människan. Fria från gamla fördomar och förlegande idéer. Fri kärlek kollektivt boende.
Man ansågs att kvinnans emancipation var det vikitigaste i socialistiska läran, den finns ganska högt pup. Man går upp i 1800 talet hippe tid. Och sen kommer kvinnoförsäkring. De här utopiska idéerna är inget som spelar stor roll i sociliistiska rörelsen, utan det här är man generad över och man förklarar det borgelig propaganda. Det lever kvar, men hos de som är mot socialismen är att ni vill att kvinnorna ska bli allmän egendom.
Ni ser att vad som skapas med det moderna projektet och de moderna ideologierna är ett dilemma och har med att göra med mäns och kvinnors relationer, det sällan eller aldrig artikuelrade nämligen manlig överordning. Det här är perioden där kvinnor gifts bort inom de högre och borgeliga kretseran. Att inom proletärena fanns kärleksäktenskap, men det motsätts att proletärkvinnor blir oerhört slagna.

Det som föds med moderna projektet, med att gå tillbaka till genusteoretiska tanken. Det har med förhandlinga ratt göra, den finns med socialistiska idoelogin. På 1800 talet börjar genusdiskursen bli livlig jämfört med de tidigare.
Bl.a ska kvinnor kunna arbeta på natten, nej nej. Men de kunde bli sjuksköterska på natten. Poängen är att det har börjat. Det är som en litet gruskorn i en mussla. Kvinnofrågan som det hette, den konflikten som var levande i demokratiska kapitalistiska länder. Nu kallades den kvinnofrågan.

Efter rasten.

Men nu problematiserar vi reformerna det spelar en stor roll, och hur det kan komma sig att sverige idag jämte norge intar segerpallen när det gäller fn’s lista över de mest jämställda landen i världen. Vi får väll se när det har gått ett par år. Då är frågan, hur kan det komma sig, varför vad skiljer skandinaviska historien. Det är en sak som skiljer direkt, när vi jämför vår historia med finland danmark och norge. Det är vår tur att var autanför krigen. Det är ju frågan, hur kan det komma sig. att problematisera det det är det som skiljer en svensk välfärdstat.
Bild det är exempel på vad genustänkande, som skapades av mycket unga killar. Man ansåg att folk var vuxna när de var 18 år. 1889 på påsken i den lilla lokalen på gamla stan där det fanns hemlig polis, man var misstrogen mot rörelsen. Det fanns en ung flicka osm hette Anna Jägerstedt. Hon var en one of the guys, det är en av strategierna att antingen anpassa sig efter en huvudperson och bli stort a. eller få framgång genom att vara del av genuskontrakt, och bli ett stort b. men hon var ett litet a, det var hon som försökte ta fram den socialistiska 9dén som kvinnans som person. Det finns inga egentliga protokoll som man ser, men det finns det man har kommit fram till. Hon har ställt frågan vad ska man göra med prolotärkvinnorna kamrater. Då det är samma sak som för männen så behövs ingen speciell åtgärd alls. De blir stöttor men de har ingen egen plattform. Man tänker sig framtiden genuskonserativt, det är 8 timmar per dag. Då har man fått ngåot som är fritid, det är inte fotboll utan det är överklass spel och kvinnorna tittar på. Det är arbetarhemtet så livet bör vara. Att en skötsam läser böcker osv. det är målet. Det är något som är genuskonserativt. Det finns i de socialdemokratiska kvinnorna. Man måste dock inse att de har andra intressen. Det är de stora tabut att kvinnors skulle ha motstridiga intressen. När en stackars kvinna i norrköping, Helen heter hon. Hon skickar in en motion till socialdemokratiska kongressen som hon vill att man ska ta med till en internationell kongress. Hon översätter kampmedlen till en kvinnlig vardag. Hon vill att dem män som lägrar kvinnor och gör dem med barn och de överger ska straffas som svartfötter. De var strejkbrytare, det var som inom det socialistiska rörelsen ser som det värsta avskum. Det är var Helen föreslår sina manliga kamrater. Att de män som överger kvinnor som man har gett med barn. Det här är extremt, men i den socialdemokratiska pressen så kunde man föra namn på strejkbrytare som en dödsannons. Man uppmanade dem inte att slå ihjäl men de var som döda. Det som mötte henne var det totala hånskrattet. Man kallade hennes förslag: fru Anderssons lilla misfoster. Man kopplade ihop hennes tanker till något som hon hade fött fram, det var ett missfoster. Det försöket inom den tidiga arbetarrörelsen att få gehör för deras idéer föll inte i god jord. Det var den drömmen som fanns och den anammades av de socialdemokratiska kvinnorna var att bli husmödrar. Utan iställte går de på en särartslinje vad en kvinna är, en moder. Istället för att vara en kamptidning för lika rösträtt. Istället för att vara kamptidning att ha lika arbete att försörjas på och frigöras från bojorna, men man körde den cisionen istället. Man ser på genuskonservativa som var i den mest radikala av alla rörelser.

Då får kvinnorna sin rösträtt. Det är bilder på känslan över den nya kvinnan att gå ut i den stora världen, en känsla att lämna det skyddade och ombonade. Vi hoppar på det spännade och formbara. Det är Hjalmar Branting som skapar första regeringen under 20 talet. De har varit under opposition så länge, deh ar retorik med revolutionär retorik. Men när de ska göra så apar de efter liberalerna. Det har med socialpolitiken då man inte hade radikal politik. Rent liberala tongångar, det kallas i det socialdemokratiska tiden för de tomma åren under 20 talet där man famlar efter en idé ett program. En politisk väg att gå. Sedan kommer 30 talet, vi har slutet på 20 talet. Efter kriget så låg europa inte lika som efter andra men slakten av unga män hade varit fruktansvärd. Det är det sista gammelmodiga och första moderna kriget, de som kommer i kläm är soldaterna. Det betyder att europa lider brist på män. Europa har ett överflöd på kvinnor, befolkningsfrågan dyker upp som en viktig fråga. I tyskalnd osv där man tänker att hur ska man få kvinnor att föda mer barn. Nazisterna förbjuder kvinnorna att föda barn, eller italien att hon som föder 10 barn blir nya hjältinnan. Frankriker har också en mera kvantitativ beflkningspolitik. Men i sverige har vi inte haft något krig, vi har inte brits på unga män. Vi har liberal regeringen fortfarande. Men socialdemokraterna 1932 makt, framåt har vi socialdemokrati i ensamställning. De har med sig något nytt, nu är de tomma åren förbi. Det är den nya ekonomiska politiken. Det är den nya krispolitiken 1929 så är börskrashen i new york när det blev krash i hela världen. Det skakade om de unga demokratierna men också i tyskland det bäddar för nazismen italien frankrike men också i sverige. Det är något som skiljer sig i sverige om man ska vara trofast mot historien. Det är en kombination mot den nya ekonomiska politiken det är tanken att man sk aha en expansiv ekonomisk politik. På 70 talet var vi fångade i marxismens järnbur att de 2 männen byggde hus. Vi tänkte att man skulle skapa riktiga män för de arbetslöta. Man skulle bygga korsningar och borar och vägar istället för nödhjälpsarbeten. Det här var det revolutionerande. Man kommer med idéer som har med engelska ekonomen Cains. Det är för att låna för att få hjulen att rulla igen. Det är inte fel men bara halva bilden. Den andra halvan är hela paketet för reformer hur det lilla livet ska förvandlas för det svenska folket. Ni ska få se en radda på förslag.
Det handlar om bostäder och förebyggande mödra barna vård, förlossningvård. Där har vi ökända steriliseringslagen. Här inför vi tvångsterilisering som har med paritet vad nazisterna gjorde. Det är därför svenska historien är så viktig så att den inte förvandlas i mediademtrologin. Det betyder inte att det inte förkom övergrepp, men det var först och främst mot flickorna som var sexualflickorna, dem kunde råka illa ut. Man har tittat på antalet tvångssteriliseringar, och den som är intresserade av detta kan gå till forskningsabretet om detta. På punkt för punkt motsade sig sensationsartiklarna från 99, men det som finns kvar i folksjälen.

För att också komma till det som skiljer en svensk är hur man använder sig av barn i den politiska debatten under 30 talet. Då får man ge eloge till det konstiga paret. Ni vet kanske vilka det är, det är professor i ekonomi och riksdagsman Gunnar Myrdal, han skulle åka och studera negerfrågan han skriver en bok american dilemma. Sedan är hans hustru Alvo Myrdal hon är utopisten de hade bägge två tillsammans skrivt en bok 1934 som spelar stor roll i svensk politik. Det är kris i befolkningsfrågan. När man läser den boken så slås man att den här tjocka lite tråkiga boken att man sitter under mellankrigstiden i olika studiecirklar och diskuterar. Det är häpnadsväckande, ni ska tänka på att vi den här tiden så är det ungefär hur många som tog studentexamen på 50talet var det 4000 det kan vara ännu mindre. Men ändå så sitter de och studerar den boken. Varför? För att det är dynamit i boken. Den säger så här att om vi inte får fler svenskar som föds i landet, det var ingen som talade om att importera folk man var sluten. Ska man få folk att föda fler barn, han kunde peka på att när man fått långsamt bättre så föder man förre bärn. Det är att man föder färre barn man föder inte 10 barn, framförallt i norrland men i städerna gick det ner. Då kommer man med hotet att det var kris i befolkningsfrågan. Om man aänvder ordet kris så måste man göra något. Då msåte man hetsa på något, efter det ahr det kanske blivit utnött i svensk politik. Men det hade en mobliserande effekt. Då talar han om mvad man kan göra. Då försöker man inte förhindra kvinnor att lönearbeta utan det är tvärt om det är genom emancipation så kommer de att föda fler barn då kommer staten samhället att bistå familjen med pengar och konkreta reformer så få dem att föda fler barn. Alvo Myrdal använde banr som vapen för kvinnliga emancipation då kunde hon spela på nationalistika toner.

1938 kommer en lag som förbjuder avskedande av kvinnor för att de föder barn. Det som täcknas hos dem här och som börjas hos dem här är ett nytt genuskontrakt.
Dock är den översittaraktigt att man måste lära dem att konsumera rätt saker att borsta tänder och äta tomater. Då är det ett socialpolitiskt projekt av oanande former. Den här bilden visar på den (1932), 2 år från stockholmsutställningarna. Där lägenheterna funktiella ställs ut.

Det gällde säger Gunnar Myrdal att skapa en profulatisk socialpolitik, det är att förebygga. Man ska förebygga sociala problem, man betraktade samhället som en social maskin där man ska få instutitoner att fungera väl tillsammans. Där fungerar familjen som fortplantningsinstituion ganska illa. På 70 talet så reagerar vi inte mot språket heller familjen som fortplantningsinstution fungerar inte bra, vi reagerade inte på det här. Men 15 år senare så reagerade jag och jag säger det, jag stöter på den sociala ingejörskonsten om inställningen om samhället som en maskin. Där man ska lägga livet till rätt för människor, det är som i rena socialutopin så ska man vara lika. Man lånar idéer om från tidigt 1800talet, hur ska ma lösa genuskonflikten i ett samhälle, vad gör man? Det har sällan talat om ändra på manliga villkår så får man ändra på kvinnor. Då får man aändra på vad som får kvinnor hemma. Då komme rkollektiv barnuppfostring, eller om kollektiv hushållning. De bygger ett utopiskt hus. Det ska finnas en stor barnkammare daghem i huset, och kvinnor ska arbeta som män. Alva tänkte att man arbetade 6 timmar om dan då had epusslet gå ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar