Islam
Islam kan kännas mer annorlunda eftersom islam har inte funnits i europa ås länge. I alla fall inte på samma sätt som judendomen. Det har varit en maktkamp på ett helt annat sätt än judendomen. Judendomen har alltid varit i minoritet. Men i islam så är det stormakter.
Jag tänker på t.ex. turkiet som vi fortfarande undrar om det är en del av europa. Det känns som om det är en maktkamp. Vad kan man säga om Islam?
Det är en religion som har rötter i det som kallas för den arabiska halvön. Det är ett jättestort landområde geografiskt men det är glesbefolkat. Arabien täcker en tredjedel av europas yta. Men det bor inte så mycket folk där. Det finns lite oaser och några enstaka städer. Vad kan man göra för att inte gå under där? Bokskapsskötsel får getter, kameler. Lite jordbruk i oaserna, man kan odla dadlar, handel också. Länge kunde man också livnära sig på plundring. Man kunde plundra karavaner. Man kunde plundras varandras boskap.
Före Muhammeds tid, han föddes på 570 – så var det ett stamsamhälle. Det gällde för de som var bofasta och de som var nomader. Det gällde att hålla rätt på familjen man tillhörde, och de tillhörde en klan och en stam. Varje stam leddes av en Sheik. Men när man hade massa stammar och klaner och hålla rätt på och det var fejder. Det var för att försvaga den andra gruppen och stärka den egna gruppen. Detta gjorde att man inte hade en centralmakt som var stark. Om det var konflikt så gällde hämnd – blodshämnd. Är det någon från min stam som är dödad så har vi rätt att döda någon från er stam. Det var reglerat på hur man skulle göra, att man kunde betala pengar.
Det var noga reglerad i en form av lag. Men det höll på att luckras upp, solidariteten inom stammarna. Delvis berodde det på att nomadekonomin omvandlades till att bli mer inriktad på handel och marknader. Städerna fick då större betydelse. Det här gjorde att samhället var redan i gungning när Muhammed föddes. Man hade inte heller särskilt mycket arabisk literatur.
Hur ska man då veta vad som hände? Man får se på muntlig poesi. Det finns också andra författare som skrev om arabien men som inte var där själva. Man får dock vara lite skeptisk mot dem.
Arabien ligger mitt imellan massa kulturer och man får influenser från massa håll. Man får från handelsvägar, och så får man influenser från stormakterna att de fanns i närheten. Man blev inte riktigt underkuvad men man var influerad. Det fanns maktkamp som påverkade. Men det fanns i området kristna och judar som bodde där och som influerade. Mecca som är centralt i Islam var också före Muhammed en viktig pilgrimsort. Med Ka’ba var en helig plats. Man hade vallfärder dit och alla klaner och stammar kunde komma där. Det var bra för staden Mecca, och man tjänade massa på det. I Mecca dyrkades en speciell gud Allah, som betydde gud. Och det fanns andra gudar som dyrkades, och stammarna hade egna gudar som man dyrkade i olika lundar och oaser men också att man hade med sig gudar. Det sägs att det fanns över 300 gudabilder uppställda runt Ka’Ba. När Muhammad föds så är det inte en enhetlig kultur, utan det rörs. Religionen som redan fanns där det är intressant att se vad den går ut på och vad den ser ut. Eftersom han vänder sig väldigt mycket emot den.
Allah var en skapare av världen, det var han som hade skapat universum men han var väldigt avlägsen och långt borta och det fanns gudar och gudinnor kring honom och de var mera nära människorna. Stamgudarna fruktade och respekterade man.
Vid Ka’ba när man vallfärdade dit kunde man också offra, man hade offermåltider. Och man hade rituella lopp där man gick runt kultplatsen. Allt är intressant eftersom det återkommer i den religion som Muhammad predikar. Mycket av det här kommer ni känna igen i Islam.
Djinner var en form av demoner eller onda andar som man tror på. Och man menade att skalder av spåmän var besatta av djinner. De var inte endast negativt utan de kunde inspirera till något bra. Men kultplatserna som man hade förutom Ka’ba var ofta öppna platser kring oas. Där hade man asylrätt där det var heliga okränkbara områden. Det är vanligt att templen är en asylplats.
Vad är det för bild man får av samhället när man ser på de här bitarna? Ganska tufft. Lojalitet med stammen var jätteviktigt. Var man lojal fick man också skydd. Ensam var man inte stark utan bara i sammanhanget av gruppen. Det var fel att stjälja från den egna stammen. Att döda någon i egna stammen var fruktansvärt men att döda någon från en annan stam var okej. Det här är samhället till Muhammed föds in till. Han föds 570 e.kr. Han har det inte så himla lätt från början. Hans far dog innan han föddes och hans mor dog när han var bara 6 år gammal. Men familjen tar hand om honom. Först hans morfar, men han dör också efter 2 år. Sedan fick han bo hos sin farbror, man kan tolka det här ur psykologisk synvinkel. Vad händer med ett barn som utsätts för det här? Man blir rätt osäker. Och så klarar man inte ekonomiskt bra. Men hans farbror som han bodde hos tog med honom på handelsresor och försökte lära upp honom så han klarade sig. det var jätteviktigt. När han var 20 år gammal så fick han jobb hos en ganska rik affärskvinna – Khadija.
Hon var änka efter 2 män. Hon var ganska rik och hade ett företag och hon behövde någon som kunde representera henne. Det jobbet fick Muhammed. Förhållnadet funkade väl, och de gifte sig efter 5 år. Det sägs att hon var 45 år och han var 25. det låter otroligt eftersom de sägs att de fick 7 barn. Det är inte helt normalt, utan det finns andra som säger att hon var 28.
Vem är Muhammed? Föräldrarlös, fattig men klarar jobbet och gifter sig med sin chef som är ett par år äldre. Och äktenskapet blir bra, de får 7 barn. Hon var hans stora stöd i livet.
610 så är Muhammad ungefär 40 år gammal, då börjar han grubbla på livet och tänker på vad allting går ut på. Han börjar dra sig tillbaka och sitta i en grotta och meditera. Han fick sanndrömmar och visioner och han funderade på allt möjligt. Han tyckte själv att det var ganska jobbigt. Man anar en deppresion här. Det behöver inte vara så farligt med det. Men han tyckte själv att det var en jobbig period. Han har sett att Mecca där han bodde var inte ett bra samhälle och klyftorna mellan rika och fattiga blev allt större. Han hade upplevt att inte ha det bra ställt. Men under månaden Ramadan som vi är inne just nu. Då mottog han den första uppenbarelsen från Allah. Det inträffade i vad som kallas härlighetens natt (eller allmaktens natt).
Hur gick det här till? En gestalt som senare identifierade sig med ängeln gabrilen kom och sade ”läs”. Han sade 2 gånger att han inte kunde. Då kom första uppenbarelsen, och då uppenbarades något för honom. Det fortsatte i 22 år ända tills Muhammed dog.
Ordet Koran betyder läsning. Det är också namnet på muslimernas heliga skrift. Man kan undra vad det fanns för bakgrund till det här. Det finns de som påstår att han hade tagit så stort intryck av sin omgivning så hade han sett hur kristna och judar hade heliga skrifter och hur viktigt och bra det var för den. Ordet Koran finns också i ett annat sätt i syriska språket det användes av kristna munkar som använde psaltaren som bönbok. Detta kallades koran eftersom de läste. Man kan tänka sig att man gav samma namn på skrift som Muhammad uppenbarade eftersom man fick själva något att läsa – en helig skrift.
Muhammad fick den första uppenbarelsen och sade att han inte kunde läsa. Det är viktigt i muslimsk teologi och man hävdar att koranen är enda underverket eftersom Muhammad var analfabet. Att han fick ta emot en helig skrift – det måste vara ett underverk. Sen kan man undra, stämmer det att han var analfabet eftersom han var affärsman och måste ha koll på kontrakt. Vi vet inte vad som egentligen gäller. Men enligt muslimsk teologi var han analfabet. Först så trodde han att han var galen och trodde inte att det kom från Allah själv. Var han tokig? Vad hade hänt, men hans hustru Khadija sade att det var sant och hon var det stora stödet i den jobbiga tiden. Muhammed sätter då igång och förkunnar – men det stötte på enormt motstånd. Han hade några huvudpunkter som han förde fram.
En sak var då – det finns bara en enda gud. Men hans ena huvudpunkt var monoteism, att det bara finns en enda gud vilket gör att de andra gudarna inte finns. De har ingen betydelse. Det var tankar som inte var främmande i samhället, om det fanns kristna och judar så är det inte helt främmande utan det finns. Dessutom så fanns det strömmningar bland araberna att bland filsofisk spekulution att det egentligen bara finns en gud. Det fanns tankar bland ickejudar och icke kristna.
Vad tycker då folk i Mecca om det här? De tycker inte om det eftersom de har över 300 gudabilder. Folk kommer dit och stammar med sina gudar. Man har marknader i samband att folk kommer dit. Om man tog bort alla gudar utom en så skulle man förmodligen gå bankrutt eller sämre iaf. Här kommer en av de första konflikterna.
En annan sak han för fram är domedagen. Vi vet hur populära domedagsprofter är. Om man gapar att ni som är rika och inte delar med er kommer brinna förevigt – gissar hur populär han blir då? De blir sura, men de fattiga kanske tycker det är bra. Det är passa er domedagen kommer. Social rättvisa är en del av omvändelsen. Det är att tro på en gud men också social rättvisa. Sammantaget gör att många i Mecca tycker att han inte är klok och tycker han borde hålla tyst. Några ansluter sig, en av dem är hans fru. Några är hans familj, men inte alla.
Men de som tycker det är bra är män som är ganska unga och frustreade som inte kommer in i sammhället. Idag skulle vi säga arbetslösa förortskillar. De som inte kommer fram efter förmåga. När sociala klyfter ökar i ett samhälle så är det alltid några som råkar illa ut. Just de unga männen tycker att det är rätt bra, att vi ska alla vara bröder och hjälpas åt. Det är inte konstigt att det går hem iaf en del kretsar. Stamsamhället håller på att luckras upp. Men vi kan ersätta stammarna med en ny gemenskap vi är alla brödrer. Men det blir i praktiken att Islam kommer in i en ny gemenskap som ersätter de gamla stammarna efterosm de ändå är påväg bort.
Det här gjorde att hans budskap togs emot väl av vissa men inte alls av andra. Skenavtal som var ganska avtal att man lurades med avtal – det fördömde han totalt. Att man utnyttjar föräldralösa barn och änkor fördömde han totalt. Han ställde sig på de fattigas sida och menade att de rika har förpliktelser och de är skyldiga de fattiga något. Det är inte att de är snälla utan det är en plikt – de är skyldiga detta. Det är rätt starkt att höra.
Det går i alla fall sisodär, 619 går det riktigt illa. Då dör hans fru Kadijha och hans farbros om han har bott hos när han var liten. Det blev jättejobbigt – och den lilla gruppen av anhängare får det allt jobbigare i Mecca och bestämmer sig för att emigrera i Medina. Men Muhammad blir inbjuden till Medina för att ha en uppgift som medlare och domare. Den flytten/flytten sker 622, par år efter att hustrun och farbron har dött. Det är också året för muslimsk tideräkning.
Men vad händer efter att man kommit till Medina? Man får en chans att bilda en sammanhållengrupp. Det är viktigt att Muhammad från början är både politisk och religös ledare, det går inte att skilja på detta i Islam. Vi är ganska vana med det i Sverige att man skiljer det. Men i Islam så går inte ens den frågan att föreställa sig, det hör ihop. Frågan går inte att ställas på det sättet. Han styr över ett samfund, och det blir mer och mer en politisk enhet som en religös grupp. Han är ledare i Medina och kan med sin position föra krig allianser och diplomati. Det är han som är ledare – spindeln i nätet.
Vad händer då? Mecca är åtrovärt och man för krig emot Mecca. Men i Medina så sker en gradvis utökning av gruppen som kallas Umma, som betyder församling och gemenskap. Alla som ansluter sig till Islam tillhör Umma. Det här är jätteviktigt att det blir både en statsbildning och en religion. Till en början är det väldigt svårt att hålla isär de här begreppen. Det gör att det kan för många människor ersätta stammen och klanen. Man får skydd och stöd, man är någon i den här gemenskapen. Det går väldigt bra och man lyckas på olika sätt erövra Mecca. Man slåss mot en armé för Mecca de är numerärt överlägsna, men Muslimerna klarar det här eftersom gud sänder en armé av änglar och skapar förvirring hos fienden. Det är så man förklarar det här. Men innan Muhammed dör och det gör han 632. då vill han visa sina anhängare, att Ka’ba och Mecca är muslimska helgedomar.
Varför är det så viktigt? Det finns flera orsaker till det. Dels så är det den centrala helgedomen i området av gammal tradition. Det är svårt att ge upp den tanken, men han har också en tanke. Nämligen att Abraham som var den första monoteisten han var egentligen också muslim. Han hade 2 söner och skulle offra en av dem.
Enligt Koranen är det ishmael. Och när han inte skulle göra det så byggde de helgedomen kring Ka’ba den här stenen. Han anknyter till de gamla traditionerna, där säger judarna att det var Isak han skulle offra.
Innan han dog så gick Mecca med på att underkasta sig.
Koranen
Det här är Guds bok. Den är evig och oskapad och har sänts ner från himmelen till människan. Efter Muhammad kommer inga fler profeter. Det är sista gången som budskapet har förmedlats. Tidigare har andra profeter fått budskap. De har förändrats och blivit lite fel. Moses fick en text tillsänd och profeterna Jesus t.ex. Det gick helt enkelt inte så bra, så Gud skickade en bok för att korrigera böckerna som var fel. Det har då varit en tanke inom Islam att egentligen så är det här budskapet inte nytt som Muhammed fick. Koranen är egentligen nytt och revolutionerande, den är inte den yngsta religionen utan den äldsta. Det är den ursprungliga religionen som Abraham, Moses och Jesus hade.
Att islam skulle vara den nyaste religonen är inte den sanna, utan det var den ursprungliga religionen. Det är en syn som är grundläggande inom Islam att det är det ursprungliga och naturliga. Hela skapelsen är i ett tillstånd som är islam. Man kan översätta ordet islam med underkastelse men också orden frid och harmoni. Därför är det naturligt för människor att vara muslimer. Det är det som är bäst för människan. Om en jude eller kristen kommer på att de vill bli muslimer så konverterar de inte utan reverterar. De återvänder till det som är det riktiga. Det är väldigt uttalat.
Det här gör att när man ser på andra religioner så tycker man att de har en hel del bra att komma med, men egentligen har de fel också. Att läsa koranen är det bästa. Koranen har en hög ställning inom islam. Det är jättefint att lära sig hela koranen utantill. Det är många barn som lär sig det sedan de är små. Om man ska läsa koranen så ska man läsa det på arabiska, det är språket som Gud har valt att skriva det på, Gud skulle inte välja något som inte är bra. Och formen som koranen är skriven på är den mest fulländade arabiskan. Därför kan man inte heller översätta Koranen. Man upptäckte väldigt snart, från början tänkte man att det är den arbaiska texten så man behöver inte översätta den. Men när Islam bredde ut sig så kom det här behovet, men idealt ska man inte översätta koranen utan läsa den original. Men idag har man kommit fram till att man måste ha sanktionerade översättningar.
Vad är det som är viktigt? Centrala tankar i koranen. Jag har skrivit upp några saker.
Koranen 114 Suror
Den är evig och oföränderlig
Den korrigerar tidigare felaktiga skrifter.
Man har valt att sätta surorna i en viss ordning, nämligen de längsta först och de kortaste sist. Förutom den första som är en inledningssura, en bön. Det var inte i den ordningen som bitarna uppenbarades. Man hade kunnat sätta i kronologisk ordning – men man valde inte det. Man hade också kunnat sätta det tematiskt. Man hade också kunnat göra det. Man hade det så eftersom Guds ord är en enhet. Och man ska inte spalta upp det. Det är 114 suror.
Vad är centralt i koranen?
Monoteism, bara en Gud. Och koranen uppenbarar guds vilja för allt skapat. Man ska också se att om man läser koranen så är det en blandning av böner men också lagtext och berättande text. Det är viktigt att se att lagtexten inte bara är religösa lagar, utan civillagstiftning äktenskap, arv osv.
Juridiken är på ett sätt viktigare än teologin, därför att Islam betonar väldigt mycket vad gör – inte vad man tror. Hur saker och ting ska gå till. Juridiken är mycket av det man studerar. Andra viktiga bitar som är centrala i Koranen, det är att Guds nåd omfattar allt, det finns i hela livet och i allt. Skapelsen speglar Guds nåd, men störst nåd återspeglas i Koranen och det är där Gud har uppenbarat sin vilja. Gud är rättvis och han ser och vet allt. Varje människa är ansvarig för vad man gör inför Gud.
Det är människans uppgift att vara Guds representant på jorden. Det är att gud bestämmer och människan verkställer. Synd finns, och det är en vägran att lyda Gud. När Gud hade skapat Adam och Eva, så fanns det någon som vägrade falla ner och bekräfta det här. Det är satan eller Shait-tan, det är den största synden som satan begått att inte erkänna adams unika särställning, som representant för Gud. Det vägrar satan att erkänna. Det är alltså en radikalt skilland mellan den judiska och kristna. Satan i judisk kristen tradition, är inte skyldig till synd för att han vägrar erkänna adam. Men synden är olydnad mot gud, men man kan ångra sig och det är att återvända till Guds väg.
Muslimers uppdrag är att sprida Guds rike. Rent kronkret så gör man det med Muhammed som ledare. Det går rätt bra. Om man ser på Moses så ledde han det judiska folket till Eygpten men kom inte fram.
De tidiga ledarna från de stora religionerna inte når fram menar man. Men Muhammad blir en stor ledare även politiskt. Ser Muslimerna på sin egen religion är det framgångshistoria. När Muhammed dör så är det ett imperium som man börjar bygga. Snabbt så byggs det längre och längre. Inom 100 år så har man nått spanien och bort till Indien. Det går bra jämfört med Judendomen och kristendomen.
Om vi ser till det här hur man under den första tiden börjar utbreda Islam så är det viktigt att komma ihåg att religion och politik hör ihop – det går inte att skilja. När Mecca kapitulerar så måste Muhmmad hålla fast vid sin maktposition. Han gör det genom allianser och diplomati. Han betraktas som ett statsöverhuvud och som ett Guds sändebud. Statens sändebud och soldater är de första missionärerna. Det som de kommer med är avtal och arméer och Koranen och den nya tron. Det går inte att skilja åt. Erövringarna går snabbt och bra, ambitionerna är inte att rasera utan man ville bygga vidare. Målet var inte heller att alla skulle revetera att bli muslimer, utan huvudsaken var att de underkastade sig Islam. När man intog en stad eller ett nytt område fick folk chanesn att välja om de ville bli muslimer eller inte. Då kunde de få andra klassens medborgarskap. Men det handlar inte bara att få folk att fortsätta med deras tradition och religion, men man får inte bära vapen när man inte är msulim. Man får inte ha häst och de är viktiga för arm+eern aunder den här tiden. Man avväpnar folket och så är det att betala extra skat för att få skydd.
Det här blir väldigt stort och väldigt snabbt ett stort imperium. När Muhammed dör 632 så är självklart frågan ”vem tar över nudå”. Och på vilket sätt tar man över efter Muhammad som är så speciell. Vi kallar det för Kalifat, under den första tiden. Det varar 632-1258, det finns olika underperioder till detta. Men det är politiska termer som vi talar om här. De första kaliferna ska ersätta Muhammed.
Man kan föreställa sig att när frågan kommer, vem ska överta det här? Det kommer olika svar. Man undrade detta hur utser man en eftertärdare. Några har sagt att Muhammde har redan sagt en efterträdare. Traditionen man hade var att kalla till rådslag, alla män i en klan kunde samlas och kalla en ledare.
Det här blev jättetraumatiskt eftersom man var helt oense. Man slog fast att Abu Bakr. Det är vad rådslaget kom fram till. Han var från samma stam som Muhammed och här var det en hel del som sade att det var fel. Muhammed har sagt att det är han svärson – ali som ska vara efterträdare.
De som höll på Ali var jättesura. De sade att det måste vara någon från hans familj som vet vad det är. Man har redan från början problem på vem som borde efterträda.
Abu Bakr tog i tu med massa frågor och han försökte hålla samman muslimerna, så fort muhammed hade dött så hade mnan grupperna att man kan stödja och nu behöve rman inte vara med på det här längre. Då kan man säga att man försökte hålla ihop gruppen.
Det blev jättejobbigt, han dog redan 634. Han hinner inte göra så mycket.
Den andre som kommer heter Umar. 634-44. Här blev det en enorm erövringståg. Han räknas som ett ideal. Han var en rättvis härskare, sägs det.
Men i varje fall så gjorde framgångarna att enheten stärks. Umar mördas dock och då tar Utman över. Hans stora problem är att man måste få tag på Umars mördare. Men han klarar inte det så bra. Han fortsätter med erövringarna och man tar över massa ställen kring medelhavet. Han dör dock 56 och de tärinte så hemskt lång tid efter Muhammed, bara 25 år. Men man är bra bit ifrån Mecca nu. Det går snabbt och hna mördads dock.
Det är några upprorsmän som har syn på ledarksapet. Och den 4de kalifen. Då säger några, äntligen är det Ali – svärsonen. Tre gånger har han blivit förbisedd. Man är int ehel förtjust i det hela. Han lever 646-61
Han lyckades inte få träd på företrädarens mördare. Det var såna stridheter att man har det stora kamelslaget. Då Kalifen Ali som är formellt sätt muslimernas överhud slåss mot Aysha som är Muhammeds änka
Det är väldigt rörigt och de som höll på Ali kallades för Alis parti – shiat. Här har vi grunden till uppdeling mellan shia muslimer och sunni muslimer. Det går tillbaka på vem man ska ha som ledare. Shia muslimerna hävdar idag att det måste vara en släkting till Muhammad. Men Sunni går tillbaka på sedvänjan och traditionerna och det måste inte vara en släkting. Men det är en splittring som finns kvar idag.
Den här tiden kallades för de rättlädda kalifernas tid.
Kerbala lidandet och martyrskapet är ett paradigm för shia muslimerna, det är en bild att alltid vara martyrer och illa omtyckt. Det är en grund för teologi och självuppfattning, det är lidandet. Man kan se det även i teologin idag. Hos shiamuslimerna så betonar man också att ledaren ska vara något man kallar för Iman. Även om han inte är en profet så är han ändå en gudomligt inspirerad ledare. Han måste vara ättling till Ali och han är slutlig auktoritet att tolka Guds vilja. Det är en skiljelinje hos två grupper inom Islam. Ena hävdar att gud inspirerar, medans de andra säger att man inte kan avögra vad som är rätt och vad som är fel.
Man hade då olika Imaner som man hade som ledare. Shiiterna splittrades i olika grupper. Den stora splittringen skedde på 700 talet under 6e imanen efter Ali som dog. Han hade utnämnt någon till arvinge och efterträdare men man var inte säker på vad han hade sagt. En del accepterade den yngre sonen men andra sade att han satt den äldre sonen.
Här har vi den stora splittringen mellan shiiterna. Man har något som man kallar för 7or och 12or. 7orna är de som följer den äldre sonen, han är iman nr 7. de som är 12 är de som försvann han som lär komma tillbaka. Men han är dold just nu. Här har man ett ledarskap som inte är helt solklart.
Han kommer att komma tillbaka den 12e imanen och döma de som inte varit lojala mot honom. 874 försvann han.
När han kommer tillbaka så kommer shiiterna ha en god plats i ett perfekt islamskt samhälle. innan han kommer tillbaka har man rättslärda som tolkar Guds vilja. Det är ett ganska komplicerat maktförhållande. De som har makten är juristenra. Juridiken är jätteviktig.
7orna, de som höll på ena av sönerna var ganska revolutionera missionerade och överföll och mördade sunniter. För dem var koranens budskap delvis hemligt. Men en del fanns bara i muntlig och hemlig tradition. Det hade överlämnats till imanenra och traderades där – och fördes vidare till vissa missionärer – men inte alla kunde få del av det. Man kan dölja sin identitet för att klara sig i i samhället.
Det är en minoritet som ger sig in på tankarna (10-15%) det är inte en stor grej.
Om vi överger shiiterna ett ögonblick så har vi kaliferna som brer ut sig och skaffar sig större och större landområden som de lägger under sig. man flyttar huvudstaden till damaskus och Bagdad. Förskjutningen sker därför österut. Det är vitkigt att komma ihåg att Damskus och Bagdad blir stora centran. Det finns också stora grupper Judar som lever ganska bra. Men inte heller här har man frid och fröjd och enkelt styre utan man störtar grupper.
750 så är det dags för ett skfite, det är en stor händelse som sker där. Då kommer ett nytt kalifat, Abbasiderna tar över. Tänk nu er, det är drygt 100 år efter Muhammeds död. Nu har man ett jätteimperium och man sätter igång med att försöka få det här att hålla ihop. Centralstyre det är viktit och stark ekonomi är viktigt. Det är också viktigt att krossa religösa och politiska motståndare som t.ex. shiiterna eftersom de har en annan syn.
Sunniterna vill gå på profetens exemepl inte bara släktska, man ska efterlikna profeten i allt vad han gör och allt vad han säger. Det blir ett exemepl för alla. Hur vet man då? Man har då vad Muhmmad har sagt och gjort nerskrivet som Haditer. Han är ett ideal för oss och våra liv. En person som var i hans närhet, t.ex. en av hans fruar säger att han sade så här. Och hon berättar det för en annan som för en tredje och fjärde och femte etc. då har man en kedja av dem som finns i den traditionen som kan intyga att det är sant. Då kan man ha flera traditioner som säger samma sak. Det var inte bara en fru utan flera som säger vidare etc. har man då två kedjor är det bättre än att bara ha 1. eftersom det är viktigt att leden ska vara trovärdiga så är det viktigt att kolla upp dem. Om personen är känd för att vara en mytonman så kanske vi inte ska ta med det här, men om alla är pålitliga så är det en sund tradition. Det är en vetenskap som bildas under den här tiden – hur man tar reda på haditerna. Och för sunnimuslimerna (abbasiderna t.ex.) så är det viktigt att kolla att ingen i kedjan är en shiit. Så kanske det inte funkar. För shiieterna så funkar det på samma sak, man vill ha en tradition och proftetens ättlingar som ledare, men profeten är viktig här också. För dem gäller det att hitta kedjor som inte har en sunnimuslim i sig. här har vi också olika kedjor av traditioner.
Vissa Hadither, man har stora samlingar. Accepteras av både sunni och shia muslimer. Men det finns också haditer som bara en av grupperna accepterar.
Men det abbasidiska kalifatet 750, var ganska hårda mot sina motståndare och de blev ganska hårt kritiserade. Kalifen började kalla sig för Guds skugga på jorden. Det är en ganska tjusig titel. Och hans ställning förstärktes också av att han bodde i ståtliga palats och det var hovetikett att man inte fick vända ryggen och man bugade sig och kysste marken. Här kan man se ett tydligt mönster av olika kejsarmakter. Här blir det jättetydligt att kalifen inte bara är en religös ledare om man nu måste kyssa marken. Och det här gör att en del tycker ”nej”, här talar man om gemenskapen och bröderna, det här går inte. Det här fungerar inte alls jämfört med de tidiga idealen när man hade en plattare organisition. Det här blev en stötesten för många. Abbasiderna byggde konst och visade sin ställning i samhället. Det blev jobbigt för en del. Det tog inte så lång tid för folk att reagera på det här. Vi ska vara en religös grupp och det ska vara jämnlikhet. De som dras in är rättsspecialisterna. Det är inte konstigt att många går maktens ärenden, men andra säger nej, det här blir för torrt och tråkigt. Det finns också en grupp sufer som (sufismen) kommer under den här perioden också. Det är en form av mystik som betonar det inre mötet. Det får inte bara var juridik utan vi måste ha ett möte med Gud.
Det här blir en brödraskap och i viss mån får kvinnor också ha en plats och man sluter sig samman, det är jättesvårt för statsmakten att reglera. Och man bildar på ett sätt en stat i staten, eftersom man kör egna utbildningsinstutioner och man har en egen struktur. Men hur som helst stöder abbasiderna kultur konst och literatur, man har översättningsinstitut. Man ser till att arabiskan blir ett språk som förenar människor. Det är en jätteförändring i samhället att man slår ut flera andra språk – som kanske fortsätts att tala delvis, men kommunikationspsråket blir arabiska och vetenskapsspråket också.
Vetenskapet blomstrar. Jag kan ge några exempel på att naturvetenskapen blomstrar. Som muslim ska man vända sig mot Mecca när man ber. Men hur ska man veta mot vilket håll det är?
Det finns 1000 skäl att utveckla naturvetenskapen, astronomi blir viktigt och kartografin att göra kartor. Man ska fasta från solens uppgång till nergång. Då måste man ha vetenskaper. När är det då? Man kollar stjärnorna och månen. Det finns 1000 anledningar att utveckla. Översättningar, om folk skriver 1000 språk så behövs översättningar till arabiska. Det här gör att hela samhället förändras i grund, och gör att folk som inte var lockade att går över till islam ser det som något som drar till sig folk.
Man bygger vackra monument som stora moskén i jerusalem.
Konst är att sätt att manifestera sin makt, moskén i jerusalem är en maktdemonstration. Kupoler syns. Man utnyttjar ark
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar