fredag 28 augusti 2009

Religionshistoria 2

Sharia
Lag. Det betyder egentligen vägen till vattenhålet. Det här är lag, hur ska man bete sig. vad är det som gäller. I islam är det mycket vad man gör, inte endast vad man tror utan vad det är man gör. Man talar ibland om islams ortopraxi. Här är det den rätta handlingsmönstret. Det här ska idealt vara den lag som gäller hela samhället.
Sharia domstolar har negativ klang i västerlandet, men det är inte bara att man stenar kvinnor. När man började med muslimska lagstiftningen tog man hänsyn till lokala sedvänkor. Man ville inte slå sönder samhällen, man måste därför se på vad som funkar idag. Så att umgänget mellan människor ska funka på rätt sett. Det blev olika på olika platser. Det enda man sade var att det inte får strida mot islam – det får inte strida mot monoteismen. Men i övrigt arv och civillagstiftningen kan vara olika. Det här gjorde att man väldigt tidigt fick de olika lagskolorna, som har blivit tongivande ända fram idag.
Kom bara ihåg att det finns olika lagskolor som i stort sett är överens men har olika syn i detaljer. Om man talar om muslimsk lagstiftning sharia är det inte entydigt. Vilken tradition gäller, det är en entydigt. Många ägnade sig åt dem här studierna, man drog till sig studenter från hela världen för att studera lagen. Det här blev något som också förenad muslimer väldigt mycket, just med lagtänkandet.

Hadith
Rapporter om något som Muhammed har sagt eller gjort. Det är viktigt att det här är saker man inte tar lätt på, utan man grunnar och testar och tittar på det är en vetenskap idag. Vi gick igenom lite om det förra gången.
Ulama
De rättslärda klurar på sharialagen. De sitter och klurar och gör rättsutlåtanden. Allt det här förutsätter om sharia om det ska vara lagen i ett samhälle och ulama ska uttolkla lagen. Det förutsätter att man har hen bra härskare som tillåter att man praktiserar detta och inte förbjuder det här eller styr det enligt en egen agenda. Det förutsätter att härskaren också är en god muslim, annars har man rätt att avsätta honom.

Det finns en logik här ockås, att om folket vill vara goda muslimer så måste de ha utrymme för det. Annars är lydnad för överheten viktigt, men om överheten hindrar en från att vara muslimer så måste man göra revolution. I vissa tillfällen är det alltså befogat.

Shirk

mer
Om vi tänker tillbaka på den första tiden av islam, det var svårt att ha koll på allt och man inte hade tryckpressar. Det var godtycklighet att hålla reda på det, därför så bildade man lagskolor. Det gick tillsåhär att det var en gubbe som hade högt anseende byggde en skola i anslutning till moské. De bodde där sov där och studerade där, vissa bra studenter kunde om de hade råd besöka flera skolor för att jämföra och lära sig mer. Det här har alltid haft ett mycket högt anseende i islam. Det är inte så att alla män hra uppmanats att lära sig det här, men de som har gjort har haft väldigt högt anseende.
Där skiljer sig islam från judendomen där alla ska läsa sig skrifterna och alla ska ha ansvar för sin religion. Inom judendomen har man en ceremoni där man vid 13 år läser ur skrifterna för första gången ur skrifterna i synagogan det kräver att han kan läsa på hebreeiska. Det var en sorts vuxenblivande. Men vi har inte motsvarande inom islam, att det här är något som man tycker att alla borde syssla med. Däremot är det viktigare att kunna koranen utantill eller lära sig den. Men det är inte samma sak som att ta ansvar för gudstjänster – eftersom koranen har inte samma status. Den är otroligt viktigt, men rättsskolorna har otroligt mycket.

När man stiftar lagarna så finns det flera principer, hur kan man dra slutsatser. Men det ska också vara en samstämmighet, någon form av konsensus. Det här betyder att man kan gå tillbaka till den första tiden. Kommer ni ihåg de 4 första kaliferna och om de var eniga om något så gäller det. På samma sätt har det utökats till senare lärda också. Om de lärda inom en stor majoritet är eniga om något så gäller det.
Ytterligare något begrepp är det ”gemensamma bästa”. Om något är dåligt för gruppen så kan det inte gälla som lag, man måste tänka på hela gruppen. Det är en väldigt viktig princip när man tittar på lagen plus de lokala rättstraditionerna.
Det här säger sig självt om man ska ta med allt i beräkningarna så är det inte helt klart att alla kommer till samma. Det gör det svårt att sharia blir svårtolkat, det är inte en lagbok utan mer ett sätt att tänka. Det är mer principer än konkreta lagar.

Mujtahid
Är en rättslärd person som är i stånd att göra en självständig tolkning och bedömning av en text. En som inte är tvingad att upprepa vad tidigare rättslärda har sagt. Det självständiga uttalandet är ordet nedanför.
Itjihad
En del menar dock att man inte kan göra nytolkningar längre.

Man kan undra om shiieter och sunniter är helt överens, men man kan gissa att de inte är. Det är de inte. Lagskolorna är uppdelade, det finns en jätteviktig shiitisk skola och ett antal sunnibaserade skolor. Delvis är man överens men på viktiga punkter är man inte. Det viktigaste skiljelinjerna är att hur bedömer man hadither. Det är också en grund för senare lagstiftning – hur ser vi på samhället idag. Vilka hadithre är riktiga och tillförlitliga.

När det gäller olika handlingar så finns det olika sätt att se på dem om de är rätt och fel. Det finns också grader som man ser hur man bedömer saker. Vissa saker är obligatoriskt, det måste man göra.
Sen finns det en annan grad som är rekomendabelt (hur man bedömer en handling). Det är bra om du gör, men om du missar det här så kanske du klarar du dig ändå.
Sedan finns det också likgiltiga saker och tillåtna. Här är det varken fel eller rätt, det är likgiltigt vilket du väljer.
Det finns också förkastliga, men de är inte förbjudna.
Det finns också saker som är helt förbjudna.

Ni ser hur man tänker, det är väldigt strikt reglerat. Det är ett väldit legalistiskt sätt att tänka. Rättigheter och skyldigheter måste man också ta hänsyn till. Den som bryter mot en lag gör sig skyldig både mot samhället och Gud. Vad har människan då för rättigheter och skyldigheter? Om man gör sig skyldig mot Gud och samhället, så kan man få ett straff i samhället men också efter detta liv så kan man få ett straff.
Det värsta av allt som man kan göra sig skyldig sig till är ordet som jag har skrivit där uppe, Shirk. (avgudadyrkan) det är mot Gud och så raserar man samhället. Det som man betonar är att alla är lika inför lagen. Det spelar ingen roll varifrån man kommer, etnisk tillhörighet osv. det ska inte spela någon roll. alla klassgränser och kastskillnader, tar man avstånd för inom islam. Alla människor är lika bundna inför lagen. Det finns två kategorier av skyldigheter och rättigheter, det ena är skyldigheter mot Gud. Som rituellt att man ska vara ren innan man går in moskén, det är mot Gud. Men man är också skyldig mot människor, det är t.ex. familjerätt och civillagstiftning överhuvudtaget och handelsrätt, straffrätt överhuvdataget. Saker som har med människors samspel att göra. Det betyder inte att alla är likadana. Ofta så har man sagt att kvinnor inte har samma förmåga att vittna i en domstol som män har (i en domstol).

Islams 5 pelare
1 trosbekännelse
den är den första trosbekännelsen, ”det finns ingen gud utom gud och muhammad är hans sändebud”.
Den korta trosbekännelsen innhåller väldigt mycket inom islam, poletism utesluts helt. Det finns bara en Gud. Det här är en uppenbarad religion och Muhammad är Guds sändebud. Det är två saker som man måste gå med på inom islam, det är monoteism och Muhammads plats som sändebud. Det här förkunnas av böneutropare, det är också den formel som den som vill bli muslim bekänner högt och genom detta blir muslim. Det upprepas inom bönen väldigt mycket. Det är väldigt enkelt och lätt att lära sig utantill.
Det är ett namn som upprepas igen och igen varje dag. Han har en väldigt viktig roll inom islam som förkunnar det här budskapet till människorna.

2 bön
traditionellt har man en böneutropare som ropar 5 gånger om dan. Ni kanske känner till att det finns torn på moskéer, minareter. Det är där han ska stå. Det här är ganska praktiskt när man inte har högtalare och megafoner om man vill nå ut till hur många som möjligt.
Idealiskt ska man lägga ifrån sig det man gör och gå ifrån moskén. Det är inte alla som kan gå till moskén, men man kan be även om man inte är nära moskén. Många ber hemma eller avbryter arbetet. Men det viktiga är att man är vänd mot Mecca.
Hur vet man det? Det finns kompasser, man har klurat ut så att man kan få nålen att peka mot mecca.
Traditionellt så ska man be vid soluppgången middagstid, mitt på eftermiddagen, solnedgång och på kvällen.
Det viktigaste är att man gör det på fredagen, fredagsbönen är absolut viktigaste. De andra bönestunderna kan man göra hemma eller ta en paus på jobbet. Det är svårt om man befinner sig på en kamel. Det är väldans svårt att be. Dels om man inte vet var de rör på sig och dels för att man måste ha olika positioner. Det funkar inte på kamel. Men när man är på resa är man undantagen.

Det är viktigt från den tidiga tiden av islam är att männen formas och står på led, det är jättebra för soldater att ha den här disciplinen.
Kvinnorna får inte blanda sig med männen när de ber, antingen får de stå bakom männen eller befinna sig på en läktare. Det är utmanade för en kille om en kvinne bugar och bockar framför en man. Det anses vara väldigt opassande.

I moskén får kvinnor inte vara lättklädda, kvinnor får alltså en speciell dräkt som täcker huvudet håret och armarna. Det är dock olika i olika moskéer

På fredagsbönen har man mitt på dagen bön och där har man predikan också. Traditionellt så är i fredagspredikan så hör religion och politik ihop så är det inte bara religion utan det kan vara nog så politiskt. Religösa och politiska ledare är en och samma person enligt islam. Det är en viktig bön.
Man ska vara vänd mot Mecca. Vissa tappar orienteringen när man kommer in. Men man har markerat i lokalen då vilka ställen man är vänd mot.

Quibla
Det är en nich som visar var man är riktad åt
Nischen kallas för Mihrab
Om man ser på en matta som folk har med sig när de ber inte utanför moskén så har det en nisch eller en pil. Man ska ha koll på vilket håll det ligger åt. Bönen leds av en person, kallas ofta för iman. Männen uppmanas att vara med, men kvinnorna välkomnas men måste inte – eftersom de har förpliktelser att vara hemma med barn. Det här är ett exempel på att man menar att män och kvinnor har olika roller. Att männen har aktiva roller, men kvinnor som har barn har rätt att slippa yrkesarbeta. Man ser det som något positivt att vara hemmafru och slippa yrkesarbeta. I västerländet så kan man se det som en rätt att slippa arbeta, men det är helt olika perspektiv.
Kvinnan har iaf rätt att kräva att mannen försörjer henne. Men omständigheter gör att han kan inte hitta ett jobb, men det är idealet att han har ansvar för det här och hon ska slippa ta det ansvaret.

3 zakat – religös avgift
den kallades ofta för allmosa tidigare, men man har gått ifrån. För att det kan tyckas som att man är välvillig. Men det är så att de fattiga har rätt till ekonomisk stöd från de rika. De rika har en plikt att hjälpa dem som har det dåligt ställt. Genom att ge den religösa avgiften så är det ett sätt att dyrka Gud.
Enligt det här systemet är det en förmögenhetsskatt på 2.25-2.5%. allt man har som förmögenhet ska man varje år betala en skatt på. Det ska inte heller betraktas som välgörenhet utan man dyrkar Gud. Avgiften ska gå till bra saker. Traditionellt är det till fattiga som får mat och hus, föräldralösa och änkor är utsatta grupper. Man ska också befria slavar. Hjälpa dem som är skuldsatta så att de inte riskerar att bli slavar samt till att sprida Islam.

4 fasta
det är den 9onde månaden, det är en fastemånad som är föreskriven. Varje muslim vars hälsa tillåter ska fasta. Är man sjuk är man undantagen. Kvinnan är undantagen om de är gravida – då kan det vara dumt att fasta. Man ska göra det under dygnets ljusa timmar. Det går väll an i sverige nu, nu är natt och dag ungefär lika långa. Men eftersom månaderna flyttas varje år, så kan det vara i december, eller så kan det vara under sommaren. Men det är orimligt att kräva av folk då finns det 2 varianter, antingen kör man på mecca tiden. Då finns det tabeller när går solen upp och ner. I Mecca så är det inte så stora skillnader oavsett när på året det inträffar. Man kan också välja att ta den tid som tillämpades i sitt forna hemland, man kan köra på tiden där t.ex. turkiet.

Att fasta är att inte äta eller dricka överhuvudtaget under de ljusa timmarna – man får inte heller hålla på med sexuella aktiviteter. Oftast inte röka heller. Det ska inte vara en späkning utan det ska vara en tid för reflektion och andlig fördjupning och man utrycker tacksamhet för guds vägledning, inte minst för att gud uppenbarar koranen för människorna. Det är vanligt att man har koranläsning under ramadan i moskéerna, man delar då upp det i 30 dar och läser en bit varje dag. Man har små portioner koranläsning varje dag. Sen kan man läsa hela koranen i ett stycke.
Många muslimer besöker moskén vid kvällsbönen, man har då böner som bara citeras under ramadan. Den 27dan under fastan är viktig, för då kommer man ihåg allmaktens natt. Det var då Muhammad fick den första uppenbarelsen.

När ramadan slutligen är över så slutar det med en stor fest och man ger varandra presenter och familjerna besöker varandra.

Men det att man inte får äta under dygnets ljusa timmar gör att man får äta när det är mörkt. Det är inte så att man avstår från mat och dryck under 30 dar.
Det finns traditionellt saker som man bryter fastan med, varje kväll.
Det är dock ingen skam om en ung människa bryter med fastan, då försöker man nästa år.
Det är en påminnelse att gud är god och ger en mat.

Efter ramadan så kommer vallfärden.

5 hajj – vallfärd
varje vuxen muslim bör om det är fysiskt möjligt göra en vallfärd till Mecca. Om det är fysiskt möjligt så spelar flera saker roll. Om man har pengar t.ex. har man inte pengar men ändå åker till Mecca och det betyder att någon i ens familj får svälta så borde man inte åka. Många sparar åt det här under lång tid så åker de när de är gamla.
Om det är fysiskt och ekonomiskt möjligt ska man göra det. Om man har gjort det så kan man lägga till ordet hajj till sitt namn. Det inger mycket stor respekt att man har varit i Mecca. Idag är det hyfsat lätt att ta sig det, med flyg. Men tidigare så var det ganska långt och besvärligt. Man säger att det är jättebra att komma dit, med Ka’ba den kubformade bygnaden – den byggdes av Abraham och sin son Ismael.

Men stenen som finns inmurad i ka’ba fick abraham av ängeln gabriel. Det är en symbol för guds förbund med ismael, för att ismael är den äldsta sonen och man säger att ismael är stamfadern till alla araberna. Men Isak är stamfadern till alla judar och kristna.

Vallfärdsmånanden är jätteviktig, det krävs rituell renhet för att få vara med på vallfärden. Man bär precis likadana vita kläder under vallfärden för att alla är rika. Man ska inte se om man är rik eller fattig, etnisk gruppering. Alla är likadana och med i samma familj. Man ska inte heller se till person. Parfymer och smycken är också förbjudet för den som gör vallfärden. Då kan man fokusera helt på vallfärden. Sexuella aktiviteter är också helt förbjudna. Det är massa saker man ska göra under vallfärden. Man ska be på samma plats som abraham stod. Man ska springa mellan 2 olika kullar som finns i området som är till minnes för hagar som när hon jagar efter vatten. Hon var tjänstekvinna eller slavinna. Man ska också stena djävulen där man har 3 stenpelare som man ska kasta sten på.
En annan viktig sak är att man besöker arafats slätt. Där kan man från middagstid till solnedgång söka förlåtelse och ångra sig för sig och alla muslimer i hela världen. Det var där muhammed också höll sin sista predikan. Om man lyssnar till muhammeds ord med frid och harmoni så är det många som upplever det i det stora folkhavet.

Vallfärden avslutas med en offerfest- den stora festen. Det är till minnet att gud sade till abraham att offra sin son. Men att han lydde gud mer än djävulen som försökte locka honom. Och man offrar djur, får eller getter, kor eller kameler. Precis som abraham ersätte sin son med en bagge har man djuren. Det här visar att pilgrimerna är villiga att offra det viktigaste för dem.
Köttet – det blir massa kött när man offrar. Det ska ges till fattiga som man inte ger själv. Då kan man tänka att hur går det till, men de har byggt enorma frysanläggningar så att man kan distrubuera det till fattiga i andra länder.

Den festen varar i 3 dar och man brukar umgås med familje och äta och ha trevligt. Man kan också bjuda in andra vänner, ganska kul. Det här är en väldigt viktig fråga också om man tänker på muslimer i sverige. Om ramadan känns jobbig, hur gör man med såna här fester. Man kan ta en semesterdag.
Det kan vara svårt att utrycka i västerlandet. Det här är något som manifesteras också i det yttre. Det är inte helt okomplicerat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar