fredag 28 augusti 2009

Teori och metod övning 2

Övning 2

Periodisering

Alla – Traditionella i uppbyggnaden
- Klass
- Kön
- Global/Internationell
”Liberal historia” dock så tänker han fortfarande i konservativa bilder


1 Vilka mål har författarna med sina läroböcker och vilka är deras målgrupper?

1) Målgrupper – universitets, eller i högre utbildning
- ett stort inslag av argumentation i text och även i viss mån i text 3
- inte alldeles normalt i läromedels branchen
Text 1
Mål
Lyfta fokus från nationalt till regionellt och europa
t.ex att han började när Kristendomen kom till Norra Europa och slutade vid inträdet till EU

Text 2
Mål
Belysa kön, kvinna, man, genus, för att komplettera en mer traditionell historieskrivning

Text 3
Mål
Försöker komplettera eller uppfylla läroplanens/kursplanens krav

2 Hur motiverar de sina historieinriktningar?
1- Vill lyfta upp nya saker/processer
- skapa möjlighet till jämförelse/komparation
- bryta ner behovet av strukturer, (han vill att man ska kunna läsa och bilda egna uppfattningar)
- Sammanhangen ska inte vara på förhand givna

2 – kompletterande den etablerade bilden
- skapa debatt
- skapa underlag
- fylla luckor i den egna forskningstraditionen

3 - Bidra att skapa ett läromedel som kan användas i utbildning
- vill använda sig av historiematerialistiskt teori i ett modernare snitt

3 Vad ska enligt dem uppmärksammas i historien?

1 Historia över Norden inte nationalstater, både likheter och skillnader, som regioner

2 genusaspekter

3 klassaspekter

4 Vilka konsekvenser får valet av historieinriktningar för vad som väljs bort av författarna, enligt vad de själva påstår?
Läs innehållsförteckningarna!

Första texten
- Aktörernas roll minskar, fokus snarare på jämföra utvecklingslinjer
- Klass och genus inte framträdande

Andra Texten
- Etablerad (traditionell) Kunskap (de hänger i hop att de är komplement)
- Aktörernas roll (män)
- Männen försvinner bort

Tredje Texten
- kön inte dominerande faktor
- aktörerna
- strukturer/processer dominerar i den valda historiesynen

5 Jämför de med varandra. Skillnader, likheter?
1 social historia
2 kulturell historia, missar mycket av den äldre tiden
3 social historia

6 Hur påverkas deras periodiseringar av deras historiesyner?
1 - styrs av ickesvenska processer
- styrs av både politiska, ekonomiska & sociala tankegrupper & utvecklingslinjer
- högre politisk/ek nivå
2 – styrs av kronologi snarare än specifika områden där kvinnor har agerat/ existerat
3 – Stadsteorem dominerar
- Icke svenska utgångspunkt
Nordiskt, femenistiskt, marxistiskt


hemläxa
Måndag en till två sidor
Motivera svaren och disskuter han vill se egna motiveringar. Besvara frågorna men mer än jag och nej. Frågorna
1.2 (108-109) Egna ståndpunkter viktigast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar